Ugrás a fő tartalomra

Mi a titka a legismertebb keresztény dalnak?



Refrén: Milyen csodálatos ez a név! Jézus neve! Semmihez sem hasonlítható!

Ennek a hatalmas népszerűségnek az a titka, hogy a dal tökéletesen kifejezi ezt az igazságot:

"Miért ilyen Isten?" helyett jobb kérdés: "Milyen Isten?"

Lukács evangéliuma 9,28-36

Abban az időben: Jézus kiválasztotta Pétert, Jánost és Jakabot, és fölment velük a hegyre imádkozni. Míg imádkozott, arca teljesen átváltozott, ruhája pedig hófehéren ragyogott. S íme, két férfi beszélgetett vele:Mózes és Illés. Megdicsőülten jelentek meg, és haláláról beszélgettek, amelyet Jeruzsálemben kell majd elszenvednie. Pétert és társait elnyomta az álom. Amikor fölébredtek, látták dicsőségét és a mellette álló két férfit. Azok már épp menni készültek. Péter akkor így szólt Jézushoz: „Mester, jó nekünk itt lennünk! Hadd csináljunk három sátrat: neked egyet, Mózesnek egyet és Illésnek egyet." Nem tudta ugyanis, hogy mit mondjon. Közben felhő támadt, és beborította őket. A felhőben félelem szállta meg őket. A felhőből szózat hallatszott: „Ez az én választott Fiam, őt hallgassátok." Miközben a szózat hangzott, Jézus ismét egyedül volt. Ők pedig hallgattak, és senkinek sem árultak el semmit abból, amit láttak. Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Az egész életünk, minden ember élete olyan, mint egy út, mint egy folyamatos mozgás, zarándoklás. Ezen az úton találkozunk emberekkel, akik hatással vannak ránk és azok a találkozások alakítanak minket. Vannak olyan találkozások, amik nagyon kiemelkedőek és az egész életünk irányát akár meg is változtathatják. Ilyen találkozás az, amikor valaki személyesen átéli Jézus Krisztusnak a szeretetét, amikor az élő Jézus belép az életébe. Már nemcsak mások elbeszéléséből hallott róla, hanem ő maga megtapasztalja azt, hogy Jézus él és valóban igaz mindaz, amit őróla tanít az Egyház.  Ekkor kezdődik el az életünk útján belül egy még újabb út, az igazi új élet. Ez az út, ez az új út a szűk ösvény, amiről Jézus beszél, amit kevesen találnak meg. Ami bizony sok fáradsággal teli, és aminek a végigjárásához nem kevés állhatatosságra van szükség. Ekkor megkezdődik az emberi léleknek a felemelkedése Istenhez, aminek a végső célja az Istennel való egyesülés. Mindannyian erre vagyunk hivatottak.

A Szentírás tele van olyan idézetekkel, olyan gondolatokkal, amelyek újra és újra visszatérnek, egymást idézik a szent szerzők. Például olvashatunk arról, hogy „Mi pedig mindnyájan miközben fedetlen arccal szemléljük az Úr dicsőségét, ugyanolyan képmásra változunk át dicsőségről, dicsőségre az Úr Lelke által.” (2 Kor 3,18) Itt rögtön ott van egy utalás az Ószövetségre, amikor Mózes fedetlen arccal szemlélte az Úr dicsőségét. Itt van a Szentírásban: Kivonulás 16,7. Az egész Szentíráson végigvonul tehát egy olyan alapvető tanítás, hogy az embernek fejlődnie, növekednie kell. Még hozzá, dicsőségről dicsőségre. 84. Zsoltár mondja ezt, hogy amikor zarándokoltak Jeruzsálem felé, akkor az utolsó állomásnál megálltak és ott volt bennük az a tapasztalat, hogy már nagyon nehéz, de ki kell tartani. Ez volt az a völgy, ahol imádkoztak, hogy valóban sikerüljön eljutni Jeruzsálembe. Itt is elhangzik egy hasonló gondolat: „erősségről, erősségre mennek, míg meg nem látják az Istenek Istenét a Sionon.” Így telik az életünk, erősségről erősségre és eközben persze el is bukunk sokszor. Jézus Krisztus nem bűntelen embereket választott ki és nagyon is tisztában volt azzal, hogy az ő tanítványai bűnöket fognak elkövetni, miközben hirdetik Isten szeretetét.

Egy másik hasonló ige Kolosszei levél 3,10 „Magatokra öltöttétek az újat, az új embert, aki teremtőjének képmására állandóan megújul, teljes megismerésig.” Isten misztérium. Ez nem azt jelenti, hogy olyan titokként van előttünk, akit majd egyszer teljesen megértünk és teljesen világossá válik számunkra, hanem egy olyan misztérium, akibe folyamatosan belenövünk. Akivel folyamatosan kapcsolatban vagyunk és a szabadságunk egyre jobban kitágul, Isten dicsőségének a teljességére.  Növekszünk a szeretetben. Istennek nincs maximuma! Istenben nincsen határ! Isten maga a végső teljesség és maga a teremtmény nem tudja kimeríteni a Teremtőt. Ezért is lehetséges a folyamatos, állandó növekedés.

Hogyan növekedjünk Istenben? Ez lehet az egyik szép és fontos kulcskérdésünk, talán most különösen is a Nagyböjtben. Amikor az ember elhatározza azt, hogy ebben a Nagyböjtben jobban odaadom szívemet Istennek. Hogyan növekedjünk? Ezzel kapcsolatban, hadd adjak egy szempontot. A nyugati embernek mi a kérdése Istennel kapcsolatban? Ugye legtöbbször, hogy „Miért ilyen az Isten? Miért engedte ezt meg? Miért van ez és ez az életemben?” Ez a nyugati racionális elme, aki keresi az okot, az okozatot, abban a hitben, hogy ha megtalálom az okot és azon változtatok, akkor az okozat, az életemnek az iránya, a jövője majd változni fog. A keleti ember másként áll hozzá az Istenhez. Inkább azt a kérdést teszi fel, hogy „Milyen az Isten?”.

Tegnap este, amikor találkoztam a Szent Liturgia után Bodogán László atyával, megcsodáltam, hogy milyen gyönyörű miseruhája van. Mondtam is neki, hogy nektek, görögöknek sokkal gyönyörűbb liturgiátok van. Sokkal gyönyörűbb a díszítése a ti szent ruhátoknak. Mondtam neki, hogy biztos azért van ez, mert sokat szemlélitek az ikonokat. Igen a keleti ember alapvetően azt a kérdést tesz fel, hogy milyen az Isten. Szemléli az Istent, nézi az Istent, elképzeli az Istent. Ebből fakad talán az, hogy könnyebben átsugárzik Isten dicsősége az emberre. Az első kérdés az tehát, hogy miért ilyen az Isten? Ebben benne van egy elvárás. Ha elvárással nézem, akkor Őt magát soha nem ismerem meg. Mindig az elvárásaim után fogok rohanni. Valójában az fog történni ebben az esetben, hogy lemaradok az Istennel való közvetlen találkozásról. Lehetséges az is, hogy elhagyom az Istent. Miért? Mert nem felelt meg az elvárásaimnak. Valójában ekkor nem az élő Istent hagyom el, még akkor sem, hogy ha így fakadok ki, hogy: „én többet nem járok templomba, nem érdekel ez az egész.” Valójában nem is az élő Istent hagyja el ilyenkor az ember, hanem a róla alkotott képet. Amit lehet, jobb is elhagyni, jobb is, ha elhagyja. Picit, ha lett volna türelme, tisztulhatott volna ez a kép. Tehát ha engedem, hogy megmutassa magát nekem az Isten, ugye ez, hogy „milyen az Isten?”, akkor feltárulhat előttem Isten csodálatos gazdagsága.

Ez történik a mai evangéliumban. Jézus nem mondja meg előre a tanítványoknak, ennek a három kiválasztottnak, hogy mi fog történni, hogy miért mennek fel a hegyre. Hanem egyszerűen hívja őket és ott megmutatja az Ő dicsőséges arcát.  Milyen az Isten? Ezt a kérdést tegyük fel újra és újra, szemléljük. Jó szívvel ajánlom mindenkinek, hogy legyen a családi házunkban, vagy a szobánkban imasarok. Ezt egyébként a Katekizmus, az Egyház hivatalos tanítása közvetlenül ajánlja minden hívőnek, hogy legyen egy imasarok.  Ezt alakítsuk ki átimádkozva, átgondolva és akár az évek során folyamatosan változtatva. Ebben az imasarokban legyen egy gyönyörű kiválasztott ikon, vagy egy olyan feszület, vagy egy olyan magával ragadó festmény, vagy esetleg egy szobor, ami bennünket Isten dicsőségére emlékeztet. Így hát tegyük fel ezt a kérdést, hogy „Hol tartunk a Tábor hegy csúcsa felé vezető úton?”. A csúcson van az Istennel való egyesülés. A megdicsőülés, a szentté válás. A szeretetben való kiteljesedés, sőt a szeretetté válás.

Hogyan növekedhetünk? Az egyik szempont tehát az, hogy váltsunk át a „Miért ilyen az Isten?” kérdésről arra, hogy „Milyen az Isten?”. Mit mond Keresztes Szent János arról, hogy ki hol tart a lelki életében és ki miért tart ott, ahol éppen tart. Azt mondja, hogy az életünk olyan, hogy Isten tart bennünket. A tenyerén tart minket. Így fejezi ki: „Az Úr mindig jelen van a lélekben, az ő segítsége adja meg és tartja fenn az embert a természetes létében.” Isten fenntart minket. Isten létben tartó erejével van jelen minden lélekben, még a legbűnösebb ember lelkében is. Egy újabb idézet: „Bár igaz, hogy az Úr mindig megadja és fenntartja a lélekben a természetes létezést, de nem mindig közli vele a természetfeletti létmódot.”

Tehát Istennek megvan a saját szuverenitása és szabadsága, mint ahogy látjuk a mai evangéliumban, hogy a tizenkét tanítványból Jézus kiválaszt hármat, akikkel külön felmegy a legnagyobb magasságba. Istennek mindig megmarad ez a szabadsága. Valóban, a kegyelem és a szeretet teszi lehetővé, és ezeket az adottságokat nem minden lélek kapja meg. Azt mondja, hogy a szeretet által növekedhetünk a misztikus egyesülésben. Keresztes Szent János sürgeti a szeretet fontosságát, hogy valaki eljusson és növekedjék az egyesülésben. A szeretet erejéből egyre jobban növekedhetünk. Ehhez a gondolathoz kapcsolom Kis Szent Teréznek a gondolatát, aki nagyon világosan azt mondja, hogy a lelki életben való növekedésünkhöz áldozatok szükségesek. Ugye ezt a mai történetet spirituálisan értelmezzük. Magas hegyre felmenni az fizikailag egy áldozat. Az Isten dicsőségébe felemelkedni pedig valóban egy teljes életáldozatot kíván. Már nem csak azt, hogy egy óráig izzadok és lehet majd véget ér, ha felértem a csúcsra, hanem egy teljes életáldozat.

Erről mondja azt Kis Szent Teréz: „Megértettem, hogy szentté lenni nagyon sok szenvedéssel jár. Keresnünk kell mindig a legtökéletesebbet. Önmagunkat pedig el kell felejtenünk. Megértettem, hogy a tökéletesedésnek sok lépcsőfoka van. Minden lélek szabadon feleli a mi Urunk közeledésére, hogy keveset, vagy sokat tesz-e érte. Egy szóval választ az Általa megkívánt áldozatok között.” Igen! Választhatunk, hogy mennyire akarunk felmenni arra a magas hegyre. Isten kiválaszt minket, hogy felmenjünk, hogy egyesüljünk vele, de rajtunk is múlik, hogy akarjuk-e ezt. Akarunk-e egyre többet az Istenből? Isten egyik neve az, hogy Misztérium, hogy "mindig több", nagybetűs TOVÁBB. Isten azt akarja, hogy belenőjünk az Ő dicsőségébe, hogy mindig megújuljunk.

Olvastam a napokban egy könyvet. Kiemelkedő emberek hét szokása címet viseli. Ebben az utolsó szokás a hetedik, az a folyamatos megújulás. Ez az, ami mozgásban tartja a többi szokást is. A folyamatos megújulás. Ne elégedjünk meg azzal, ahol most vagyunk, hogy nekem jó, velem nincs semmi baj. Azt mondja Benedek pápa: „Az ártatlanság téveszméje nem teszi igazzá az embert.” Ezt a gondolatot egy kicsit leegyszerűsítve. A statikusság, az egy helyben maradás, nekem jó, ahol vagyok, ez nem növeli bennem a boldogságot. A boldogság egy úton van, amit el kell érnünk. Jön felénk és mi is haladunk felé. Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. március 13. lejegyezte: Kárpáti Angéla

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Akarsz-e többet Istenből?
3.      Hol tartasz szerinted az Istennel való egyesülés útján?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a