Ugrás a fő tartalomra

Égsz, vagy elégsz?




Lukács evangéliuma 13,1-9
Abban az időben odajött Jézushoz néhány ember, s azokról a galileaiakról hozott hírt, akiknek vérét Pilátus az áldozat vérével vegyítette. Erre Jézus megjegyezte: „Azt hiszitek, hogy ezek a galileaiak bűnösebbek voltak, mint a többi galileai, mivel így jártak? Mondom nektek: nem! De ha nem tartotok bűnbánatot, éppúgy elvesztek ti is mindnyájan. Vagy azt gondoljátok, hogy az a tizennyolc ember, akire rádőlt Siloámban a torony és megölte őket, bűnösebbek voltak a Jeruzsálemben élő többi embernél? Mondom nektek: nem! De ha nem tartotok bűnbánatot, éppúgy elvesztek ti is mindnyájan.” Aztán egy példabeszédet mondott. „Egy embernek fügefa volt a szőlőjében. Kiment, gyümölcsöt keresett rajta, de nem talált. Erre így szólt vincellérjéhez: Idejárok három év óta, hogy gyümölcsöt keressek ezen a fügefán, de nem találok. Vágd ki! Miért foglalja itt a helyet? De az így válaszolt: Uram, hagyd meg még az idén. Körülásom és megtrágyázom, hátha terem majd jövőre. Ha mégsem, akkor kivághatod. Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

A Kivonulás könyvéből és az evangéliumból hallott részlet alapján hasonlítsuk össze azt, hogy milyen az az ember, aki közel engedi magához Istent és milyen az, aki nem engedi közel magához. Azt hallottuk, hogy van egy csipkebokor, ami ég, de nem ég el. Ez a különös látvány magával ragadja Mózest és odamegy, hogy egy picit közelebbről megnézze. Elcsodálkozik, vajon mi lehet ez? Bemutatkozik ebben Mózesnek a tudásvágya és az igazság utáni szomjúsága. Beszélgetést kezdeményez maga a bokorból szóló hang. Milyen különös! Ég a csipkebokor, de nem ég el.  Sőt, még egy hang is megszólal. Ez nem valami mítikus történet a görög mitológiából, hanem a zsidó-keresztény kinyilatkoztatás alapjai. Isten megszólítja az embert. Maga Isten az, aki kezdeményez. Azt mondja, hogy: „Mózes, Mózes!” Nevén szólítja az embert.

Mindannyiunkat nevünkön szólít. Nézzük meg, hogy vajon mit jelenthet ez, hogy Mózes megkérdezi, hogy: „Ki vagy te? Mi a neved? Ki ez az Isten? Ki vagy te, melyik az istenek közül?” Ugye Mózes Egyiptomból jött ki. Biztos, hogy látott ott annak idején, már ott ugye eltelt negyven év, mióta ott volt apósánál. De biztos, hogy emlékezett még, hogy felnövekedve Egyiptomban hányféle istent látott. Milyen történeteket hallott, vagy ismerhetett más népeknek a történeteit. Melyik isten vagy a sok közül? Mi a neved? Azt mondja a hang, hogy: „Én vagyok, aki vagyok.” Én vagyok, aki vagyok. Kicsit lehet, ahogy halljuk ezt a mondatot, olyan semmitmondó. Mit jelent ez? Én vagyok, aki vagyok. Az alma az alma, a körte az körte, a kutya az kutya. Most ezzel mondott valami újat? Igenis mondott! Ezt akkor tudjuk megérteni, hogy ha egy picit készek vagyunk filozofálni és egy kicsit elgondolkodni azon, hogy hogyan gondolkodunk. Úgy gondolkodunk, hogy kategóriákat állítunk fel, azért, hogy az életünket, picit könnyebben kezeljük. Nagyon egyszerű oka van ennek. Nem mondhatjuk azt mindig minden egyes külön konkrét tárgyra, hogy elnevezünk minden egyes villát. Hanem azt mondjuk. hogy kérlek, hozz a konyhából egy villát! Mindegy, hogy melyiket, egy villát. Istent is besoroljuk a kategóriák közé. Isten, Isten. Azt mondja Aquinói Szent Tamás, hogy Isten egyetlen kategóriába se sorolható be. Ő nem egy létező a többi között. Ha egy létező lenne a sok között, akkor nem jöhetne igazán hozzám közel, hogy versengve el ne pusztítana. De nézzük meg, hogy ez a bokor nem ég el. Ég, de nem ég el.

Milyenek voltak a görög-római istenek? Igazából szinte semmiben sem különböztek az emberektől. Csak annyiban, hogy halhatatlanok voltak. De ugyanúgy viszálykodtak, ugyanúgy versengtek, pusztítottak, hiúk voltak. Ez az Isten, amelyik megszólal ebben a csipkebokorban, nem ilyen. Ezt mutatja az, hogy az a bokor nem ég el. Jelen van az Isten, de nem semmisíti meg ennek a teremtménynek, ennek a bokornak a saját létjogosultságát, a saját autonóm mivoltát. Ez számunkra egy jel, hogy az az ember, aki közel engedi magához az élő Istent, vagy úgy is mondhatom, hogy az az ember, aki meghallja önmagában az élő Istennek a hívását, az az ember nem pusztul el. Nem ég el, nem szárad ki, nem megy tönkre. Nem veszíti el az életét, hanem igazából akkor válik ragyogóvá, élővé. Isten pontosan abban a mértékben tud bennünket élővé, élőbbé, ragyogóvá, ragyogóbbá tenni, amennyire megadjuk magunkat neki. Isten erre hívja Mózest. „Add meg magad! Legyél az én szolgám! Elküldelek, engedelmeskedj!”

Nézzük meg a másik növény sorsát! Az evangéliumból halljuk, Jézus beszél egy fügefáról, amely nem hoz gyümölcsöt. Vajon miért nem hoz gyümölcsöt? Miért nem hoznak az emberek gyümölcsöt? Miért nem hozzák a lelki gyümölcsöket? Hiszen ez mindig nyilván egy metafora arról, hogy mi az ember valójában. Bölcsesség könyve 2, 23-24 „Isten halhatatlannak teremtette az embert. Saját hasonlóságára és képére alkotta. A halál a sátán irigységéből jött a világba és követik őt azok, akik az ő oldalán vannak.” Tehát miért nem hoznak az emberek gyümölcsöt? Mert a halált engedik magukban munkálkodni. II. János Pál pápa beszélt sokszor a halál kultúrájáról. Ahol szinte az egyetlen szempont, hogy nekem valami kényelmes, vagy nem. Hogy nekem, az én ízlésemnek megfelel vagy nem. Igen ám, de az ember ebben a helyzetben kiszárad és nem hoz gyümölcsöt. Sötétbe kerül, haszontalan. Dante írja az Isteni színjátékban: „Az emberélet útjának felén egy nagy sötétlő erdőbe jutottam, mivel az igaz utat nem lelém.”

Van az igaz út és van a hamis út. Az igaz út, amikor Istent közel engedjük magunkhoz. Ő nem pusztít el, hanem ragyogóvá tesz, megtisztít. Hív, hogy vegyük le a sarunkat, a cipőnket, ami szimbolizálja a biztonságot, amit mi alkotunk magunkról és a világról és engedjük, hogy Ő adjon nekünk igazi bizonyosságot. Tehát ez a fügefa nem hoz gyümölcsöt. Miért? Mert ez az ember a sátánnal tart, és a halál a gyümölcse ennek az útnak. Sötétség, halál, pusztulás. Modern korban nagyon jól megfigyelhető, hogy az ateizmus honnan indul. Egy hamisan értelmezett emberképből. Ennek egyik talán legnyilvánvalóbb képviselője és minden más modern ateistára nagy hatással bíró képviselője Ludwig Feuerbach, aki azt mondta, hogy „nem az Istenre, igen az emberre.” Minthogyha legalábbis Isten egy kis isten lenne a többi között, akivel versengenünk kell. Hogyha nemet mondok az Istenre, az a nagyon jó. Az az igen az emberre. Mondj nemet az Istenre és akkor szabad leszel! Bármit megtehetsz! Mi az, hogy a te erkölcseidet valaki felülről meghatározza? Légy önmagad! Hát látjuk, hogy mi ennek a következménye. Hűtlenség, házasságtörés, önzés, kapcsolatok széttörése, szomorúság, halál. Bölcsesség könyve 14,12 „Mert a hűtlenség kezdete a bálványképek gondolata, kitalálásuk az élet rákfenéje.”

Ez a drága jó Ludwig Feuerbach talán nem is tudta, hogy mekkora lavinát indít el ezzel a kijelentésével, hogy ha nemet mondunk Istenre, az az igen az emberre. Akkor bontakozik ki a te szabadságod. Milyen szabadsága bontakozott ki a tékozló fiúnak, a tékozló fiú életében, amikor elment otthonról. Kikötött a disznók vályújánál és éhen halva szenvedett. De hála Istennek, eszébe jutott, hogy az ő apja szereti őt. Legalább volt egy eredeti őstapasztalata arról, hogy szeretik otthon. De akinek még ez sincs, hogy van egy kezdeti első tapasztalatunk, hogy Isten szeret minket, akinek még ez sincs, az hova térjen vissza? Ezért a legfontosabb és elsődleges kötelességünk nekünk, keresztényeknek, hogy hirdessük, hogy Isten a Szeretet. Hogy amikor Istenre igent mondasz, akkor mondasz igazán igent az emberre is.

A bűn misztériuma az, hogy gonosz és sötét. Hogyha engedünk a bálványképek gondolatának, abból jön az élet rákfenéje. Talán elgondolkodhatunk ezen is, hogy vajon mit üzen nekünk a modern korban a rák nevű betegség? Vajon mit üzenhet az embereknek ez által maga Isten, hogy megengedi ezt a betegséget olyan nagy mértékben terjedni. Mit üzenhet? Picit filozofáljunk el ezen.

Beszélgettem az unokatestvéremmel, aki főorvos és ő azt mondta, hogy a rák úgy működik, hogy bizonyos sejtek a testben önálló életet akarnak élni, mint egy test a testben. Önmagukat függetlenítik a többi sejttől. Nem adják tovább az információt, a táplálékot. Mint egy kiskirályság egy királyságon belül. Önzés! Mit üzenhet ezáltal vajon nekünk Isten? Azt, hogy ennek nincs jövője. Hiába mondom persze idézőjelben, hiába „gondolkodik” úgy a rák, hogy én majd egy különálló testet építek fel, de valójában felemészti a gazdatestet és ezáltal ő maga is elpusztul. Nem akarok egy ilyen nyílt és közvetlen összefüggést a gondolkodás és a test között, mert azért ez kicsit erős lenne. De legalábbis megsejthetjük azt, hogy valamit sugall nekünk, hogy változtatnunk kell. Nem gondolhatjuk el önmagunkat csak úgy önmagunkban, hogy én én vagyok. Ki az az ember, aki önmagában tud létezni? Amikor megszületünk, hány óra hosszáig bírnánk az emberi társadalom, a közösség megtartó ereje nélkül, a szüleink nélkül, a táplálék nélkül? Mi nem állatok vagyunk. Nem egy kiscsikó születik meg, ami néhány óra múlva már lábra áll és már tud legelni. Szó sincs róla. Isten eleve úgy teremti meg az embert, hogy gyökeresen bele van kötve az emberi közösségbe és ezáltal magába Istenbe.

Kedves Testvérek! Az egyik növényre élet és ragyogás várt, mert Isten jelenléte ragyogóvá tette. A másik növényre a kivágás veszélye fenyeget, ha nem engedi magához közel Isten jelenlétét. Ámen!

Imához szentírási részlet: Ábrahám áldozata (Teremtés 22,1-18)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. március 20. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Miben látod megnyilvánulni a halál kultúráját a munkahalyen, a körülötted lévő világban, vagy akár a családodban?
3.      Tervezel nagyböjtre egy komoly gyónást? Hogyan készülsz rá?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a