Ugrás a fő tartalomra

Szeretnél olyan nagylelkű lenni, mint Mahatma Gandhi?



Az Úr felszolgál a szolgáknak

Lukács evangélium 12,32-48
Abban az időben Jézus így szólt tanítványaihoz: „Csípőtök legyen felövezve, kezetekben pedig égő gyertya legyen. Hasonlítsatok az olyan emberekhez, akik urukra várnak, hogy mihelyt megérkezik a menyegzőről és zörget, rögtön ajtót nyissanak neki. Boldogok azok a szolgák, akiket uruk megérkezésekor ébren talál. Bizony mondom nektek, felövezi magát, asztalhoz ülteti őket, körüljár és felszolgál nekik. És ha a második vagy a harmadik őrváltáskor érkezve is így találja őket, boldogok azok a szolgák. Gondoljátok meg: ha tudná a házigazda, hogy melyik órában jön a tolvaj, nem engedné betörni házába. Éberen várjátok tehát az Emberfiát, mert eljön abban az órában, amikor nem is gondoljátok.” Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvéreim!

Milyen a mi Mesterünk, Jézus Krisztus? A mai evangéliumból azt halljuk, hogy a tanítványaihoz szól, hogy ők milyenek legyenek. Hasonlítsanak azokra, akik várják a gazdájukat, az urukat. Amikor hazaérkezik a menyegzőről és zörget, hogy rögtön ajtót tudjanak nyitni neki. Ebből a kis pici részből kérdések adódhatnak a számunkra. Nagyon egyszerű, kis, logikus kérdések, hogy talán nincsen kulcsa annak a gazdának? Miért nem nyitja ki maga előtt az ajtót? A másik az, hogy miért kell a szolgáknak várnia az úrra? Mi lesz hajnalban? Talán még egyet akar majd lakmározni, hogy gyorsan megterítsenek neki? Mi ennek az egésznek az értelme? Anélkül, hogy most minden részletébe belemélyedhetnénk, emeljünk ki egy szót, azt pedig, az hogy éberség. A gazda azt várja, hogy a szolgáit ébren találja. Miért? Azért, mert egy éber ember mindig tudja azt, hogy ő maga kicsoda és, hogy ki a gazdája. Ki az úr, ki a mester?

Nem feltétlenül jelenti az éberség azt, hogy minden a helyén van. Sokszor meglepő dolgok történnek az életünkben. Valaki becsenget, bekopogtat, váratlanul felhívnak. Ugye az életünk nem múzeumban történik, nem kiszámítva, hanem nagyon sok váratlan dolog történhet. De abban a pillanatban, amikor valami váratlan történik, akkor ne csak egyszerűen reagáljunk ösztönösen egy szitokszóval, vagy egy rossz szokással, hanem éberen figyeljünk arra, hogy a Szentlélek mire indít.

Most emeljük a tekintetünket erre a gazdára, erre az úrra, akivel kapcsolatban rögtön lehetne egy ilyen gúnyos megjegyzésünk, hogy milyen gazda ez, hogy dorbézol éjszaka, hajnalban hazajön, és még azt várja, hogy a szolgák rögtön ugorjanak. Milyen ez a gazda? De ha valójában a történetet egészében szemléljük, nem ezt látjuk, hogy itt egy kényúrról van szó, aki rögtön azt keresi, hogy a nap minden órájában valaki körülötte ugráljon. Szó sincs róla, épp ellenkezőleg. Igaz, hogy erről a menyegzőről valószínűleg fáradtan megy haza. Mégis, miközben hazafelé tart, már gondolkodik, hogy milyenek lesznek a szolgáim, amíg nem vagyok otthon. Ez minden vezetőnek nagy kérdése, hogy a rábízottak milyenek akkor, amikor ő nincs ott. Ebben egy tükröt fog látni, amiben megtapasztalhatja, hogy ő maga milyen. Hogyha ő mint vezető eddig olyan volt, aki csak ugráltatott mindenkit, akkor nyilván azok a szolgák egymás között is ugyanezt fogják csinálni. De ez a gazda eddig is nagylelkű volt már nagyon sokszor és most ebben a helyzetben is. Persze ez a nagylelkűség igazából kiszámíthatatlan, mert éppen a nagylelkűség, mint szó, annyira gyönyörű, hogy felülmúlja azt, ami úgy ösztönösen elvárható.

Hadd mondjak egy példát a megdöbbentő szeretet nagylelkűségéről. Nem kifejezetten egy katolikus példa, de számunkra is tanúságos. Mahatma Gandhi, India felszabadítója. Biztos hallottuk már a nevét. Amikor fiatal ügyvédként Dél-Afrikában szolgált, egyszer vonaton utazott. Felszállt valamelyik vagonba. Nem is tudta pontosan hogy ő oda nem is szállhatna fel, mert indiai. Egy angol katonatiszt odament, levette a cipőjét és arcon ütötte Mahatma Gandhit. Olyan erősen, hogy kiesett egy foga és ömlött a vér az arcából. Ekkor Mahatma Gandhi megállt egy pillanatra és azt mondta, hogy: „Uram, úgy tudom, hogy ön angol keresztény úriember. Én éppen most jövök a Szentföldről, ahol az ön Mesterének láthattam az üres sírját. Ahol, hallhattam az evangéliumot. Bár én nem vagyok keresztény, de az ön Mestere azt tanította, hogy ha megütik a jobb arcodat, tartsd oda a másikat is.” Erre Gandhi odafordította a másik arcát. Ez az angol, büszke, gőgös, bár kereszténynek, önmagát kereszténynek valló katonatiszt teljesen megdöbbent, hogy milyen ez az ember. Milyen ez az ő általa lenézett senki. Összebarátkoztak. Ez a katonatiszt felhagyott a korábbi életével. Elment Indiába és Gandhinak az egyik legnagyobb támogatója lett.

Ez az a váratlan, megdöbbentő szeretet, ami az evangéliumból fakad. Egyébként Gandhi keresztneve, amit mondhatnánk, hogy biztos az a keresztneve, hogy Mahatma, az igazából nem a keresztneve, hanem Indiában az a szokás, hogy ha valakiről látják azt, hogy kiemelkedik szeretetben, irgalomban, nagylelkűségben, akkor egy jelzőt illesztenek a neve elé, azt hogy Mahatma. Ami szó szerinti fordításban azt jelenti: nagy lélek. Tehát aki nagylelkű, az az adott helyzetben valami többet tud tenni. Valami olyat, ami meglepő.

Ez a gazda, amikor halad hazafelé a menyegzőről, biztos, hogy egy nagy szabadság van a szívében, jókedv, erő, lendület. Persze fáradt lehet, de amikor meglátja azt, hogy az ő szolgái, akik rá vannak bízva, akiket ő vezet, meglátja azt, hogy az ő szolgái éberen várják őt, bizonyos értelemben a saját munkakörükön belül ugyanolyan nagylelkűek, akkor annyira megörül ez a gazda, hogy még nagyobb nagylelkűséggel felülmúlja a szolgáinak a nagylelkűségét. Ez gyönyörűen emlékeztet minket Szent Pál apostolnak az egyik felszólítására, amit a rómaiaknak írt, 12. fejezet, 10. verstől: „Ami a testvéri szeretetet illeti, legyetek egymás iránt gyengédek. A tiszteletadásban előzzétek meg egymást. Legyetek buzgók, az Úrnak szolgáltok.” Igen, mikor egymást szolgáljuk, legyünk kezdeményezők! Úgy, mint maga Jézus, aki barátságok által kezdte el építeni Isten országát. Ez az örömhír, hogy ez a gazda így fordul a szolgák felé és ez a gazda, a mi Urunk. Ilyen a mi Urunk! 

Jézus valahogy egy közvetett beszéddel mutatja be, hogy milyen az Isten valójában, hogy Ő maga milyen. Nem azt mondja, hogy én vagyok az Isten és most hódoljatok meg előttem, boruljatok térdre és valljátok meg, hogy az Isten Fia vagyok. Jézus nem vár rögtön teljes meghódolást. Nem is azt mondja, hogy én vagyok ez a gazda. Nem azt mondja, hogy engem majd éberen várjatok. Hanem azt mondja, éberen várjátok az Emberfiát. Tehát Jézus Istenről beszél ekkor, de ugyanakkor önmagáról is.

A János evangéliumban olvashatjuk azt, hogy ott viszont Jézus sokszor beszél úgy, hogy: „Én vagyok a világ világossága. Én vagyok az élet kenyere!” A János evangélium később íródott. Már egy erősebb, mélyebb, összeszedettebb teológiai reflexió gyümölcse. Ahol már világosabban rámutattak Jézus istenségére, erőteljesebb képekkel, hasonlatokkal, igékkel. Ez a közvetett beszéd azonban a János evangéliumban is megmutatkozik. Például, amikor Mária mondja Jézusnak azt a kánai menyegzőn, hogy nincs boruk. Ugye, mondja Jézus édesanyja, nincs boruk. Nem azt mondja Jézusnak, hogy fiam, tégy csodát, hanem azt, hogy nincs boruk. Ezzel bemutatja azt Isten, hogy lehet szelíden is hívni az embereket, közvetetten arra, hogy lépjenek Isten felé. Vagy egy másik eset a János evangéliumban, amikor beteg Lázár, és Mária és Márta küldik a küldötteket Jézushoz és annyit mondanak, hogy: „Uram, akit szeretsz, beteg.” Jézus érzi, hogy ez egy meghívás. Nem azt mondják Jézusnak, hogy gyere és tégy csodát, hanem csak annyit, hogy akit szeretsz, beteg.

Most a mai evangélium éberségre szólít fel minket. Hogyha a Mester felszolgál nekünk szabadon, jókedvűen, derűsen és váratlan dolgokkal meglep minket, akkor legyünk mi is ilyenek. Válaszoljunk mi is a Mester hívására nagylelkűen. Engedjük azt, hogy a Szentlélek kiemeljen minket a megszokásainkból. Mert a rossz szokásokhoz könnyű hozzászokni, de nehéz velük együtt élni. A jó szokásokat nehezebb elsajátítani, de könnyű velük együtt élni. Sajátítsuk el a nagylelkűség jó szokását! Azt, hogy a Szentlélek tudjon minket sugallni és az adott helyzetben valami többre hívni.

Ez az evangélium örömhíre! Isten Fia velünk barátkozik. Jézus barátságok által kezdte el építeni Isten országát. Most, veled is. Ámen!

Imához szentírási részlet: Az elsőszülöttek odaadása és a tized (Leviták 27,26-34)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. augusztus 7. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Mikor és milyen szituációban voltál legutóbb nagylelkű? Milyen érzés volt?
3.      Milyen volt, amikor veled viselkedett valaki nagylelkűen? Mi történt? Mit váltott ki belőled?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a