Ugrás a fő tartalomra

Ki volt a legalázatosabb ember, akivel találkoztál?

Futó Károly katolikus pap volt az egyik legalázatosabb ember, akivel valaha találkoztam. Szívből ajánlom mindenkinek az ő ragyogó életének példáját:
Van egy erősebb akarat... - portréfilm Futó Károly atyáról

Az alázat az igazság

Lukács evangéliuma 14,1.7-14
Az egyik szombaton Jézus betért egy vezető farizeus házába, hogy nála étkezzék. Amikor észrevette, hogy a meghívottak válogatják az első helyeket, egy példabeszédet mondott nekik. „Amikor lakomára hívnak – kezdte –, ne ülj az első helyre, mert akadhat a hivatalosak közt nálad előkelőbb is. Ha ez megérkezik, odajön, aki meghívott titeket, és felszólít: Add át a helyedet neki! És akkor szégyenszemre az utolsó helyet kell elfoglalnod. Ha tehát hivatalos vagy valahova, menj el, és foglald el az utolsó helyet, hogy amikor a házigazda odajön, így szóljon hozzád: Barátom, menj följebb! Milyen kitüntetés lesz ez számodra a többi vendég előtt! Mert mindazt, aki magát felmagasztalja, megalázzák, aki pedig magát megalázza, azt felmagasztalják.” Ekkor a házigazdához fordult: „Amikor ebédet vagy vacsorát adsz, ne hívd meg barátaidat, se testvéreidet, se rokonaidat, se gazdag szomszédaidat, mert azok is meghívnak és viszonozzák neked. Ha lakomát adsz, hívd meg a szegényeket, bénákat, sántákat, vakokat. Boldog leszel, mert ők nem tudják neked viszonozni. Te azonban az igazak feltámadásakor megkapod jutalmadat.” Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

„Az egyik szombaton Jézus betért egy vezető farizeus házába, hogy nála étkezzék. Amikor észrevette, hogy a meghívottak válogatják az első helyeket, egy példabeszédet mondott nekik. „Amikor lakomára hívnak – kezdte –, ne ülj az első helyre, mert akadhat a hivatalosak közt nálad előkelőbb is.” A mai evangéliumi részletet Jézus egyik családlátogatásának is nevezhetnénk, mikor Jézus ott van egészen közel az emberekhez. Köztük étkezik, ott van. Úgy tűnne elsőre, hogy ez egy olyan idillikus, szép pillanat. Csak az a helyzet, hogy éppen nem a barátainál van, hanem az ellenségeinél. Már ez egy nagyon tanulságos pillanat a kezdet kezdetén, hogy azok, akik szüntelenül belekötöttek Jézusba, meghívták őt vacsorára.

Mai evangéliumi részlet, amit hallottunk az olvasmányos könyvből, nem teljesen követi az evangéliumi szakaszt. Van egy rész, ami itt még az evangéliumban elhangzott, hogy egy csodálatos gyógyítás is történt ezen a vacsorán. Jézus meggyógyított egy vízkóros embert. Azt is halljuk itt, hogy figyelték őt. Eleve Jézus egy ellenséges hangulatú közegben van. Milyen különös, hogy Jézus nem menekült el ebből a közegből. Nem mondta azt, hogy én olyan helyre nem megyek, ahol csak sötétség van. Ahol igazából nem azt keresik, hogy engem szeressenek, figyeljenek és kövessenek, hanem mindig belekötnek. Jézus tanítványai is épp így elmennek az egész világban mindenhova. Azért, mert a világosság mindenhova fényt akar vinni és éppen oda, ahol a legnagyobb sötétség van. Jézus egyszerűen jelen volt ezen a lakomán. Őt figyelték, de ő is figyelte azokat, akik ott voltak. Ez a figyelem másfajta volt. Nyilván akik Jézust figyelték, azok azért figyelték, hogy találjanak benne valami hibát és ezáltal saját maguk szintjére lerángathassák Jézust. Mert az ember nehezen tűri, hogy ha valaki nála jobb. Ez az önzésünknek, gőgünknek fáj, hogy ha valaki nálunk jobb. Jézus tehát észreveszi ezt.

Amikor hallottuk most az olvasmányt, akkor volt egy nagyon egyszerű kis mondat, hogy „nincs gyógyír a gőgös embernek sebére, a gonoszság vert benne gyökeret és nem is veszi észre.” (Sirák fia 3,30) Sokszor nem vesszük észre azt, hogy bűnt követünk el, hogy sötétségben vagyunk. Ennek oka az lehet, hogy nem vagyunk alázatosak és nem hallgatunk a figyelmeztetésre. Figyelmeztetés az Istentől hangzik el, de eleve azzal a lelkülettel mondja el nekünk Isten, hogy úgy szólít minket, hogy „Fiam!”. Tehát ő nem tart minket az ellenségeinek. Még akkor sem, hogy ha mi sokszor Istent ellenségünknek tartjuk. Kegyetlennek, olyannak, aki elvesz tőlünk dolgokat, vagy elvenné a szeretteinket. Isten nem kegyetlen. Isten jó! Istennél alázatosabb nincsen. Ő a legalázatosabb. Őt követik a szentjei. Például Szent Bernát mondja azt, a keresztény életben három fontos erény van. „Alázat, alázat, alázat!” Az alázatnak része az, hogy elfogadjuk Istentől azt, amit ő kíván. Milyen érdekes, hogy ő, aki a legjobbat akarja nekünk, ő, aki bölcs, elfogadja azt, hogyha elutasítjuk.

Amikor Jézust keresztre feszítették és feltámadt, nem az volt az első szava, hogy: Mit tettetek velem? Hanem, az volt az első szava, hogy: Békesség nektek. Békét hozott és ez az alázatából fakadt. Békességet hozott. Az alázat békességet teremt a lelkünkben. Ezért vissza is fordíthatjuk ezt a kérdést. Hogyha nincs bennünk békesség, akkor annak az az oka, hogy nem volt bennünk alázat. Mit jelent az alázat? Az alázat nem azt jelenti, hogy elszégyelljük magunkat, befelé fordulunk a sarokba és siratjuk a vélt felsőbbrendűségünket. Jézus nem azt mondja, amikor arra int, hogy foglald el az utolsó helyet, nem azt mondja, hogy: Te úgyis egy senki vagy, rád úgysem figyelnek. Hanem éppen azt akarja Jézus, hogy Isten fel tudjon minket emelni. Gondoljunk bele, mi a nehezebb? Másokat vinni, vagy engedni azt, hogy bennünket vigyenek. Sokszor mondják azt az emberek, hogy: Én nem akarok beteg lenni! Engem ne ápoljanak. Ha idős leszek, beteg leszek, inkább gyorsan haljak meg. Mi van ebben a gondolatban? Félelem a kiszolgáltatottságtól. Mi van ebben? Gőg!

Jézus Krisztus, amikor keresztre feszítették, akkor a legutolsó helyet foglalta el és engedte, hogy keresztre feszítsék. Elfoglalni az utolsó helyet, a sátánnak az arcul csapása. A sátán ugyanis azt kéri Jézustól, sőt nem kéri, hanem kényszeríteni akarná Jézust, hogy boruljon le előtte. Sokszor ennek a világnak a szelleme ezt akarja belénk ültetni, hogy boruljunk le a sátán előtt. Boruljunk le a világnak a lelkülete előtt. De Jézus ennek a teljesen az ellenkezőjét mutatja be. Ezt nagyon egyszerű módon tudatosíthatjuk magunkban. Nem szükséges ehhez feltétlen nagy tudásúnak lenni. Nagyon egyszerű módon tudatosíthatjuk magunkban azt, hogy Isten a semmiből teremtette a világot. Hol voltam én a fogantatásom előtt? Nem is léteztem, nem voltam sehol. Mégis, előtte is volt világ. Előtte is éltek építettek az emberek. Tehát az ember alázatosan beismeri azt, hogy akár létezhetne a világ nélkülem is. De Isten mégis akarja, hogy én létezzek ebben a világban. Tehát Isten engem is abból a semmiből teremtett, mint amiből a többieket. Ha ezt elfelejtjük, akkor nagyra nő az egónk. Akkor szobrokat akarunk építeni, egyre nagyobbakat önmagunknak. Aquinói Szent Tamás mondja azt, hogy: „Az alázat az igazság.”  Tehát sokszor keressük az igazságot, mi az igazság. De maga az alázat az igazság. Sokszor az egónk az úgy van rajtunk, mint hogy ha egy kis majmot hordoznánk a hátunkon egy hátitáskában.  Szüntelenül kérné a banánt és mi etetnénk ezt a kis majmocskát. Az alázat azonban kiéhezteti az egónkat. Ennek a kis majmocskának, amit a hátunkon hordozunk, ami szüntelenül éhes és kéri a dicséretet, kéri az imádást, ennek meg kell halnia.

Pál apostol mondja azt, hogy: Mid van, amit nem kaptál? (1Kor 4,7) Mid van, amit nem kaptál? Ezt olyan jó tudatosítani. Egyszerűen csak végiggondolni, hogy mennyi mindent kaptunk. Ehhez szükséges nyilván az is, hogy alapvetően elfogadjuk, hogy Isten szeret minket. Isten maga a Szeretet.  Hogy Ő nem akar nekünk rosszat. Nem büntetni akar, hanem felemelni és ez a mai örömhír, hogy aki az utolsó helyet elfoglalja, azt majd, nem biztos, de lehet, hogy odahívják az első helyre. 

Kedves Testvérek! Dicsérjük Jézus Krisztus alázatát!  Mert ahogyan Ő elfoglalta az utolsó helyet és engedte, hogy keresztre feszítsék, úgy általa bennünket Isten felemel. Ez a mai örömhír és ez jó nekünk. Ámen!

Imához szentírási részlet: Az Úr találkozik Mózessel (Számok 7,89-8,4)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. augusztus 28. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Mikor aláztak meg téged a legmélyebben az életedben? Mikor aláztál meg te más valakit?
3.      Ki volt a legalázatosabb ember, akivel valaha találkoztál? Miben nyilvánult meg az ő személyiségében látható módon számodra ez?

Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a