Ugrás a fő tartalomra

Szentháromság? Eszik vagy isszák?




A Szentháromságról egész izgalmas és magával ragadó víziót fest a Viskó könyv és film.

Az igazi, jövőbe mutató tudomány a Szentháromság-kutatás

János evangéliuma 16,12-15
Búcsúbeszédében Jézus így szólt tanítványaihoz: „Még sok mondanivalóm volna nektek, de nem vagytok hozzá elég erősek. Amikor azonban eljön az Igazság Lelke, ő majd elvezet titeket a teljes igazságra. Nem magától fog beszélni, hanem azt mondja el, amit hall, és a jövendőt fogja hirdetni nektek. Megdicsőít engem, mert az enyémből veszi, amit majd hirdet nektek. Minden, ami Atyámé, enyém is. Ezért mondtam, hogy az enyémből veszi, amit majd hirdet nektek. Ezek az evangélium igéi.

Kedves Testvérek!

Szentháromság ünnepén hadd induljak egy picit messziről. De aztán sárkányléptekkel megérkezünk a célomhoz. Napokban hallgattam egy kiváló előadást. Dr. Vellai Tibor az Eötvös Lóránd Tudomány Egyetem Genetikai Tanszékének a vezetője beszélt először nagy vonalakban arról, hogy mi is a genetika. Utána pedig az öregedés folyamatáról. Illetve olyan sok kis apró érdekességről, amik ennek a tudománynak a területére tartoznak. A fő célja az volt az előadásának, a jövőbe mutató tudomány címmel, hogy bemutassa azt, hogy hol tart jelenleg az öregedésgátlásnak a genetikai kutatása. Miközben hallgattam ezt az előadást, magával ragadott a magabiztossága. Az a tudása, olykor a humora, amivel bemutatta a mondandóját. Rengeteg gondolatot ébresztett bennem, de most csak a hangulatát szeretném átadni annak, hogy úgy éreztem magam. Talán ahhoz hasonlíthatnám, mint amikor valaki belép egy templomba és azt látja, hogy tisztaság van, rend van, minden a helyén van. Átlátható világos az egész. Egy hatalmas nagy rendszer, amiben minden mindennel összefügg, és nem esik szét, hanem egy nagy, hatalmas biztonságérzetet sugall az egész építmény. Valahogy egy picit meg is irigyeltem ezt a tudását meg ezt a lendületét, ugyanakkor az egyszerűségét is és közérthetőségét is, ahogy erről a nagyon bonyolult dologról beszélt, a genetikáról.

Valahogy úgy ott volt bennem az a kérdés, hogy vajon én, mint igehirdető, mint pap, átlátom-e valamilyen arányban, összehasonlítva az ő tudását, az ő kutatási területével. Szóval hogy én legalábbis összehasonlítható módon valamennyire partiban vagyok-e az ő magabiztosságával. Hogy ő beszél egy nagyon konkrét dologról, ami minden ember életére egészen konkrét hatással van. Hadd mondjak egy példát az előadásából. Kétszáz évvel ez előtt 45-50 év volt az átlagéletkor. Most pedig a nyugati világban 85 év a várható életkor. Arról beszél, hogy ez tovább fog kitolódni, mert nagyon gyorsan halad sok tudományterületnek az összehangolt munkája ez ügyben. Feltehetjük azt a kérdést, hogy vajon mi mennyire vagyunk igényesek és biztosak a hitről, az Istenről, mint Szentháromságról való tudásunk terén. Nyilván itt feltehetjük, azt a kérdést, hogy most a tudomány és a hit az most ellentéte egymásnak vagy nem. Inkább beszéljünk valami megnyugtató lelki dolgokról. Meséljünk szép történeteket, hogy valaki, hogy mászott ki a gödörből. De egy kicsit lehet, elveszítjük azt a biztos talajt, hogy Istennek van köze a mi világunkhoz.

Nemcsak ilyen édeskés vigasztalást akar nekünk adni, hogy „jól van, ti keresztények nem baj, hogy engem nem ismertek olyan komolyan. Elég, ha csak úgy nyugodtan elmondjátok, hogy Üdvözlégy Mária. Nem baj, hogyha közben annyira nem figyeltek és az Üdvözlégy Máriát a Mi Atyánkkal fejezitek be.” Tapasztaltuk-e már esetleg imádság közben, azt az aranyos kis tévesztést? Én már tapasztaltam magamon hogy elkezdtem az Üdvözlégy Máriát, és az imádkozzál érettünk, most és halálunk óráján, akkor úgy átváltottam a Mi Atyánkba. Vagy éppen a Dicsőségbe és akkor észre vettem magamon, hogy most hol vagyok. Volt már ilyen velünk? Nyugodtan szabad bólogatni, hogy így a szavaink az imák között váltakoztak. Ilyenkor elmosolyodtunk, vagy nem elmosolyodtunk, hanem elszörnyülködtünk, hogy vajon mi ez, amit most éppen művelünk.  Hadd adjak egy nagyon egyszerű kulcsot egy hihetetlen nagyarányú fejlődés eléréséhez. Ahogyan ez a drága jó professzor a maga tudományában is próbált mégis csak egyszerűen beszélni és felkelteni az érdeklődést.

Mit hallottunk az evangélium előtt az alleluja versben felénekelve? „Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek. Istennek, aki van, aki volt, és aki eljön újra.” A mai nap egyik szentje, tiszteletre méltó Szent Béda életrajzában olvastam azt, hogy úgy halt meg, hogy az utolsó mondata az volt, hogy azt mondta: Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek! S amikor kimondta azt, hogy a Szentléleknek, abban a pillanatban meghalt. Talán ez a legegyszerűbb imádságunk. Lehet, hogy ettől egyszerűbb, maga az „Ámen” szó. Amikor kimondom azt, hogy Ámen, hogy „úgy legyen”. Az Istennek kimondom.  Az ima végén, maga ez is az ima része, ez is az ima, amikor azt mondom, hogy Ámen. Lehet, hogy ez a legegyszerűbb imám, hogy Ámen! De az is egy egyszerű imánk igazából, hogy: Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek! Miképpen kezdetben, most és mindörökké! Ámen! Szent Fausztina nővér, aki a huszadik század, egyik legnagyobb misztikusa volt. Az Isteni irgalmasság titkárnője. Aki által az Úr egy hatalmas üzenetet bízott az Egyházra. Szent Fausztina nővér, emberi tudása szerint, talán éppen hogy csak két, három osztályt elvégzett az iskolából. De mégis Isten kegyelméből hatalmas misztikus volt. Úgy tudom, hogy már megkapta az egyházdoktori címet is. Mert amit írt, a naplója arról tanúskodik, hogy nagyon mélyen beleláthatott Isten világába, a Szentháromságba. Ajánlom mindenkinek jó szívvel, olvasgatni a naplóját. Fausztina nővér naplóját.

Egyik visszaemlékezésében írja azt, hogy amikor kimondta egyszerűen azt, hogy Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek! S amikor odaért, hogy a Szentléleknek, akkor már teljesen átélte a Szentháromságnak a valóságát. Teljesen önkívületi állapotba esett. Csak egyszerűen ezáltal. Ezt persze nyilván megelőzte Isten kiválasztó kegyelme, ahogyan őfelé, az ő lelkéhez közeledett. Nyilván az a küldetés is, amit rábízott, valamiképpen magát Istent is kötelezte, hogy ilyen hatalmas küldetést bíz egy személyre, nagyon közel kell emelni a saját szívéhez ezt az embert. Nyilván, Istennek ilyen mély üzenetei, mint például ennek az isteni irgalmasságnak az üzenete, ez nemcsak egyszerűen úgy lepottyan a kuka mellé egy könyvbe és valaki felveszi. Mert éppen arra jár és olvasgatni akarja azt, amit más félredobott. Isten nem így közli az ő hatalmas szeretetét valakivel, hanem felemeli a személyt a saját szívéhez és közben átalakítja, átforrósítja a saját ismeretével. Miközben átalakul az ember, úgy válik ilyen mély imádkozóvá, hogy egyszerűen csak ezáltal, hogy kimondja azt, hogy: Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek! Már ezáltal, szinte belezuhan Isten szívének a közepébe.

Kedves Testvérek! Igazából mindannyian hivatottak vagyunk arra, hogy a hittudomány legmélyebb ismerői legyünk. Nyilván nem mindenki hivatott arra, hogy genetika professzor tanszékvezető legyen, és ezáltal segítse a társadalmat. De mint megkeresztelt ember, mindannyian hivatottak vagyunk arra, hogy a Szentháromságnak legmélyebb ismerői legyünk.  Ne csak egyszerűen igénytelenül, pongyolán azt mondjuk, hogy: egy Isten van, hiszünk egy Istenben. Végül is mindenki ugyanabban az Istenben hisz. Annyira nem szeretem, amikor valaki így beszél. Ez valójában arról tanúskodik szerintem, hogy nem is szereti az Istent. Ez körülbelül olyan, minthogy ha én azt mondanám, hogy mindegy, hogy négy nagyszülőm volt vagy öt. Négy nagyszülőm volt. Nem lehetett öt, négy. Vagy például valaki azt mondaná, hogy végül is mindegy, hogy hol születtem, meg, hogy milyen anyanyelvem van. Nem mindegy! Makón születtem és magyarul beszélek. Nem mindegy, hogy a Szentháromságról tudunk-e úgy beszélni egyszerűen. De azt az egyszerűt és azt a kicsit, amit kimondhatunk, azt biztosan. Azt viszont átelmélkedve. Azt viszont valóban azzal az alázattal és erővel és biztonsággal, hogy ez a mi életünk. Hogy a Szentháromság a mi életünk! Hogy a Szentháromság az nem egy tőlünk elvonatkoztatott valami, amivel foglalkozzon az, akinek ideje van.

A Szentháromság, a mi életünk! Valójában mindenben a Szentháromság rendje kívánja azt, hogy megtaláljuk az életünknek a rendjét. A Szentháromság szereti a rendet. Azt, hogy mindenben Ő az Úr! Hogy az Atya valóban a mi Atyánk, hogy a Fiú Isten, valóban a mi testvérünk, hogy a Szentlélek Isten valóban a mi megszentelőnk. Ez a közösség, a Szentháromság, a mi örök életünk, a mi örök üdvünk.

Halljuk az Egyház hogyan fogalmazta meg ezt. A Szentháromság egy - tanítja a Katekizmus.
„Mi nem három istent vallunk, hanem egy Istent három személyben: ,,egylényegű Háromságot''. Az isteni személyek nem osztják meg egymás között az egyetlen istenséget, hanem mindegyik teljes egészében Isten: ,,Az Atya egészében az, ami a Fiú, a Fiú egészében az, ami az Atya, az Atya és a Fiú egészében az, ami a Szentlélek: azaz egyetlen Isten a természetet illetően''. ,,A három Személy bármelyike az a valóság, tudniillik isteni substantia, essentia, vagyis natura.'” (KEK 253)

„Az isteni személyek valóságosan különböznek egymástól. ,,Tiszteljük és megvalljuk az egy Istent, nem úgy, mintha magányos lenne.'' Az ,,Atya'', a ,,Fiú'' és a ,,Szentlélek'' nem egyszerűen az isteni ,,Lét'' módozatainak nevei, mert valóságosan különböznek egymástól: ,,Az Atya nem ugyanaz, mint a Fiú, sem a Fiú nem ugyanaz, mint az Atya, sem a Szentlélek nem ugyanaz, mint az Atya vagy a Fiú.'' Eredési relációik által különböznek egymástól: ,,Az Atya az, aki nemz, a Fiú az, aki születik, a Szentlélek az, aki származik''. Az isteni Egység Háromság.” (KEK 254)

„A három isteni személy vonatkozásban (relatio) van egymással. Az isteni személyek közötti valóságos különbség, mivelhogy ez nem osztja meg az isteni egységet, kizárólag azokban a vonatkozásokban van, amelyek az egyik személynek a másik kettőhöz való viszonyát adják. ,,A személyek vonatkozást kifejező neveiben az Atya vonatkozásban van a Fiúval, a Fiú az Atyával, a Szentlélek mindkettővel; amikor erről a három személyről beszélünk, a vonatkozásokra vagyunk tekintettel, ugyanakkor egy természetben vagy lényegben hiszünk.'' Közöttük tehát ,,minden (...) egy, ahol a relatio szembenállása nincs jelen''. ,,Ezen egység folytán az Atya egészen a Fiúban és egészen a Szentlélekben van; a Fiú egészen az Atyában és egészen a Szentlélekben van; a Szentlélek egészen az Atyában és egészen a Fiúban van.'' (KEK 255)

Kedves Testvérek! Csodálatos, hogy arra vagyunk hivatottak, hogy Istent imádjuk, mint Atyát. Hogy Istent barátunkká fogadjuk, mint Jézust. Hogy Istent magunkban lakozónak ismerjük fel, mint a Szentlelket és hogy a Szentháromságban éljünk. A Szentháromság nem egy tőlünk független valami, amiről igazából nem is érdemes túl sokat gondolkodni, mert csak belefájdul a fejünk. A Szentháromság azt akarja, hogy szeressük az ő titokzatos rendjét, hogy kutassuk az ő titokzatos rendjét. Ami még magával ragadott ebben az előadásában ennek a professzornak: Folyton arról beszélt, hogy ő mennyire kutatja az ő tudományának a területét. Olyan izgalmasan beszélt a fonalféregről, hogy kedvet kaptam hozzá, hogy kutassam a fonalférgeket.

Szóval azt akarom ezzel mondani, hogy sokkal nagyobb kedvet kell nekünk kapni ahhoz, hogy kutassuk a Szentháromságot, mint amennyire nagy kedvet kapott ő ahhoz, hogy kutassa a természetnek ezt a szépségét, hogy a tudása által segítse, közvetetten, de segítse a mi életünket is. Nagyon nagy segítséget tudunk adni ennek a világnak, hogyha szeretettel és alázattal, újra és újra átelmélkedve gondolunk a Szentháromságra! Ki nekem az Atya? Ki nekem a Fiú? Ki nekem a Szentlélek? Újra és újra egyszerűen visszatérni ahhoz, hogy imában hitvallásként kimondjam azt, hogy: Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek! Miképpen kezdetben, most és mindörökké! Ámen!

Imához szentírási részlet: A papok és a közösség bűneiért való ima (Leviták 4,1-21)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. június 12. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható youtube: 717. Jn 16,12-15 Az igazi, jövőbe mutató tudomány a Szentháromság-kutatás (2013.05.25.)
Kérdések a reflexióhoz:
1.        Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.        Van olyan természettudományos titok, érdekesség, ami vonz téged és meglátod benne Istent?
Milyen lesz a mennyország szerinted?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a