Ugrás a fő tartalomra

Hogyan lehet egyszerre misztikus és logikus a hit?




A világegyetem gyorsuló tágulása és a mennybemenetel

Lukács evangéliuma 24,46-53

Feltámadása után Jézus utoljára jelent meg az apostoloknak, és így búcsúzott el tőlük:
„Meg van írva, hogy a Messiásnak szenvednie kell, és harmadnapon fel kell támadnia a halálból. Az ő nevében Jeruzsálemtől kezdve minden népnek megtérést és bűnbocsánatot kell hirdetni. Ti vagytok ezeknek tanúi. Én meg elküldöm nektek Atyám megígért ajándékát. Maradjatok a városban, míg erő nem tölt el benneteket a magasságból.” Ezután kivezette őket Betánia közelébe, és kezét fölemelve megáldotta őket. Áldás közben eltávozott tőlük, és fölemelkedett az égbe. Ők leborulva imádták. Aztán nagy örömmel visszatértek Jeruzsálembe. Állandóan ott voltak a templomban, dicsérték és magasztalták Istent. Ezek az evangélium igéi.

Kedves Testvérek!

A hitünk egyszerre misztikus és egyszerre logikus. Misztikus abban az értelemben, hogy hatalmasabb valóság van előttünk, mint mi magunk és arra vagyunk teremtve, hogy szemléljük ezt a valóságot, és a szemlélésben kinyíljunk és befogadjuk a hozzánk szóló személyt. Hiszen az embernek nem elég önmaga és nem elég a másik ember. Szüntelen igazságkeresésünkben mindig tovább kérdezünk és keresünk valakit, aki válaszolhat önmagával, saját létével. Ezt a valakit Istennek nevezzük, ő pedig önmagát úgy nevezi, hogy Atya, Fiú és Szentlélek. Minden ember, aki keresi az igazságot, eljut egy végső pontra, ahova úgy érkezik meg, hogy semmit nem tarthat meg, ha őszinte önmagához. A semmin való áthaladás tehát kötelességünk akkor, hogyha valóban hiszünk abban, hogy az Atya, a Fiú és a Szentlélek feltárja magát előttünk, önmagát adja nekünk. 

Isten tehát közeledik felénk, megmutatja magát, szól hozzánk. Ennyiben tehát a hitünk misztikus, mert nem mi találjuk ki, hanem engedjük, hogy szóljon hozzánk. Tisztogatni kell a fülünket, hogy meghalljuk azt, amit mondani akar. De a hitünk ezzel együtt teljesen logikus is, hiszen az emberi természet kívánja az érthetőséget. Kívánja a világosságot, kívánja az átláthatóságot. Zavar bennünket, hogyha valami zavaros. Nem érezzük jól magunkat, mert eleve bennünk van a vágy, az átláthatóság, a tisztaság, az értelem fénye iránt. A hitünk tehát messzemenőkig logikus, és aki vállalja a megértés terhét, a megértés kockázatát, az előbb-utóbb, ha pici lépésekkel is, de sok-sok értelmi örömöt is fog tapasztalni a hit útján.

Mai ünnepünk, Urunk mennybemenetele, nagyon is misztikus és nagyon is logikus igazságot tár fel. A Hitvallásban négy nagy részt tárgyal az Egyház hitének a foglalata. Az első hiszünk az Atyában, aztán hiszünk Jézus Krisztusban, az Isten Fiában. Hiszünk a Szentlélekben és hiszünk az Egyházban. Az Egyház által pedig, a nekünk adott ígéretekben. A test feltámadásában, a bűnök bocsánatában, a szentek közösségében, az örök életben. Tehát a hitvallás is nagyon logikus. Hogyha valaki alázatosan nap, mint nap elimádkozza az Apostoli Hitvallást, vagy ha a picit hosszabb Niceai Konstantinápolyi Hitvallást, és ha ezt valóban nap, mint nap hűségesen elimádkozza, már ezáltal is növekedni fog a hite. Aki pedig veszi a bátorságot, hogy ezt végiggondolja, akár a legjobb segítség, a katekizmus segítségével, az minden bizonnyal nagy örömre fog találni. A hitünkben tehát ez a nagy mély, ez a nagy terület, ez a négy nagy terület van. Hiszünk az Atyában, hiszünk a Fiúban, hiszünk a Szentlélekben és hiszünk az Egyházban és az Egyház által kapott ígéretekben.

A mai ünnep Urunk Mennybemenetele, a hit négy nagy ágazata közül, Jézus Krisztus személyéhez kapcsolódik és azon belül is ahhoz a hitcikkelyhez, hogy hiszünk abban, hogy Jézus felment a mennybe és ott ül a Mindenható Atyaisten jobbján. Ezt a hitcikkelyt így foglalja össze a Katekizmus három rövid pontban. „Krisztus mennybemenetele Jézus emberségének végleges bemenetelét jelenti Isten mennyei országába, ahonnan ismét elfog jönni. De a közbülső idő elrejti őt az emberek szeme elöl. Jézus Krisztus az Egyház feje. Előttünk ment be az Atya dicsőséges országába, hogy mi, az Ő testének tagjai abban a reményben éljünk, hogy egykor örökre együtt leszünk vele. Jézus Krisztus egyszer és mindenkorra belépett a mennyei szentélybe és szüntelenül közben jár értünk, mint közvetítő, aki állandóan árasztja ránk a Szentlelket.” (KEK 665-667.)

Nagyon szeretem a Katekizmust. Egyre jobban szeretem, és egyre jobban ajánlom és olvasom is. Hiszem azt, hogy amit készen kapunk, ha alázattal elfogadjuk, nagy áldást jelenthet a számunkra. Hiszen nagyon sok mindent az életben készen kapunk. Nem kell nekünk, egyes személyeknek, erőnek erejével lehetetlen feladatba vágni és például a nulláról felépíteni egy autót. Készen kapunk egy autót. Valaki azt legyártja nekünk. Aztán készen kapunk sok esetben egy házat. Nem kell ismernünk annak a háznak minden részletét ahhoz, hogy élni tudjunk benne. Aztán készen kapunk egy búzamagot. Nem tudjuk teljes bizonyossággal, hogy mi az élet. Hogy egyáltalán hogyan növekszik, hogy abból a magból hogyan fog majd kikelni titokzatos módon egy csodálatos élet. De mégis amikor elvetjük és locsoljuk, rácsodálkozunk, hogy ez igaz, hogy ez nem valami irracionális dolog. Hogy ez nem teljesen az emberi irányításon kívül álló. Isten azt akarja, hogy mi be tudjuk fogadni őt, ezért küldte el Fiát, aki megtestesült, hogy testvérünk legyen. Így is fogalmaz a Katekizmus egyik igazsága, hogy Isten elküldte Fiát, megtestesült, azért, hogy hozzászoktasson minket a mennyei dicsőséghez. (Lyoni Szent Ireneusz gyakran beszél az Isten és ember közötti kölcsönös szoktatás képével erről az isteni pedagógiáról: ,,Isten Igéje az emberben lakozott és az Ember Fiává lett, hogy hozzászoktassa az embert Isten befogadásához, és Isten megszokja az emberben lakást az Atya tetszése szerint''. KEK 53)

Ennyi teológiai bevezető után, most hadd mondjak el néhány keresetlen hasonlatot. Kinek-kinek talán hasznára lehet. Nem biztos, hogy mindenkinek. Nézzünk a természettudomány világából egy hasonlatot. Csillagászok, akik vizsgálják a csillagok mozgását és egyre fejlettebb távcsövekkel teszik ezt. Különböző mérések alapján elméleteket gyártanak. Vagy éppen fordítva elméleteket gyártanak, és azokat később igazolják a mérések. Egyre inkább az tűnik bizonyosságnak a tudomány világában, hogy egy pontból indult el a világ. Most már a legújabb elméletek nem is használják az ősrobbanás kifejezést. Egy pontból indult el a világ. Volt korábban egy olyan elmélet, hogy az egész világegyetem egy úgy is mondhatnánk, hogy egy szüntelenül pulzáló folyamatként kitágul, majd összehúzódik. Ami azt eredményezheti a gondolkodásunkban, hogy már sok korábbi világ volt. Sok későbbi világ lesz, miután majd összehúzódik az a világegyetem, amiben mi most élünk. De azt is bizonyítják a kutatások, hogy ez csak akkor lenne igaz, hogy sok világ volt és sok világ lesz még, hogyha egyenletes sebességgel tágulna a világ, a világegyetem. De nem egyenletes sebességgel tágul, hanem gyorsulva tágul. Ebből az is következik, hogy a mikro és makro folyamatok nem mindig szimmetrikusak.

Ugye van egy ilyen egyszerű igazság, ami az evangéliumban is elhangzik, persze azért máshogyan és más szempontból. „Aki kicsiben hű, az a nagyban is hű.” (Lk 16,10) Vagy úgy fogalmazzuk meg hétköznapi módon, hogy ami kicsiben valahogy úgy van, az biztos úgy van nagyban is. De azért ez a társadalom szintjén sem így van. Hiszen a családban, ahol négyen ülnek az asztal körül, nem ugyanúgy kell főzni, mint ezer emberre. Ezt jól tudják a szakácsok. Teljesen másként kell szinte főzni ezer emberre, mint négy emberre. A mikro és makro folyamatok, tehát nem mindig szimmetrikusak. Ha bedobunk egy kavicsot egy tóba, akkor ott van a legnagyobb erőhatás, ahova a kavics érkezett. Onnan, ahogy a hullámok elindulnak, egyre távolabb, egyre kisebb lesz az erőhatás. De úgy látszik, a tudomány azt bizonyítja, hogy a világegyetem tágulása, az nem így történik, mint ahogy egy kavicsot bedobunk a tóba és az egyre jobban majd eltűnik. A világegyetem tágulása egyre gyorsuló folyamat. (vö.: Fizikai Nobel-díjat ért az Univerzum gyorsuló tágulásának felfedezése)

Ezt, mint egy hasonlatot hadd alkalmazzam arra, hogy Jézus Krisztus emberi időszámítás szerint kétezer évvel ezelőtt eltűnt ebből a földi világból. A holtteste nincs meg. A sírjánál nincsen kultusz. Üres a sír. Vagyis kétezer éve egy gyorsuló megismerés zajlik. Jézus visszatérésének az előkészítése történik. Tehát, időben minél távolabb vagyunk a Krisztus esemény történelmi valóságától, annál közelebb vagyunk ahhoz, hogy a Krisztus esemény gyümölcsei teljességükben megmutatkozzanak. Ezt Kis Szent Teréz, egyháztanító úgy fejezi ki: „Az utolsó idők szentjei annyival kiválóbbak lesznek a korábbiaknál, mint amennyivel kiválóbb a cédrus az összes többi fánál.” Tehát a Szentlélek, a harmadik isteni személy Jézus Krisztus mennybemenetele óta az egész világot átfogó módon egyesíti, és az embereket összegyűjti Jézus körül az Atya dicsőségére. 

Feltehetjük ezt a kérdést: hogyan? Hogyan teszi ezt a Szentlélek? Galata levél 5,22 alapján hadd válaszoljak erre az egyszerű fordítás alapján. Azt olvashatjuk, hogy „a Szentlélek teremti meg bennünk Isten országának gyümölcseit. Sokszor érezzük azt, hogy nincs bennünk öröm. Hogy igazán nincs bennünk hit. Sőt lehet, hogy nincs bennünk semmi. Érezhetjük ezt. Ez hiteles útja lehet minden kereszténynek. De segítségünkre siet a Szentlélek, aki megteremti bennünk azt, amit nem is tudnánk elhinni, hogy képesek vagyunk rá. Ezért sokszor nagyon jó egyszerűen csak úgy imádkozni, hogy: Jöjj Szentlélek! Jöjj, Szentlélek! Teremtsd meg bennem az örömet! Vagy közbenjárunk másokért. Jöjj, Szentlélek! Teremtsd meg az én testvéremben a hitet! Mert a Szentléleknek van hatalma teremteni. Még ha mi nem is vagyunk képesek sokszor elhinni magunkról, hogy mit tudhatunk, a Szentlélek meg tudja bennünk teremteni. Ennek mi magunk is tevékeny részesei lehetünk.

Végezetül hadd mondjak egy hasonlatot a sport világából. Kivételesen a foci világából. Ahhoz kapcsolva, hogy Szent Teréz mondta azt, hogy az utolsó idők szentjei kiválóbbak, mint a korábbiak. Ahhoz hasonlóan, mint ahogyan a cédrus a többi fánál kiválóbb. Egy igazi alázatos csapatjátékos, amikor lecserélik, azt akarja, hogy az utána jövő még több eredményt érjen el, mint ő, mert így a csapat sikere által az ő dicsősége is nő.

Kedves Testvérek! Mikor az Úr Jézus felemelkedett a mennybe, akkor felvitte a mi emberségünket. Akkor megnyitotta előttünk az utat, hogy mi is felemelkedjünk a mennybe. De nemcsak a mi oldalunkról nyitott utat a mennybe, hanem az Atya oldaláról is utat nyitott, hogy az Atya elküldhesse a Szentlelket. Nyitott a kapu a mennyországba, hogy kiáradjon ránk a Szentlélek. Nyitott a kapu a mennyországba, hogy a Szentlélek által belépjünk oda. Fogadjuk alázatosan az Úr hívását és engedjük, hogy megteremtse bennünk a hitet, a reményt és a szeretetet. Ámen!

Imához szentírási részlet: A papok és a közösség bűneiért való ima (Leviták 4,1-21)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. június 12. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Van olyan természettudományos titok, érdekesség, ami vonz téged és meglátod benne Istent?
Milyen lesz a mennyország szerinted?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a