Milyen képpel mutatnád be a Szentlelket valakinek?
Hát én ilyennel:
Vagy ilyennel:
És még ilyennel is:
És milyen prédikációval mondanám el, hogy milyen a Szentlélek és hol lehet Őt megismerni?
ILYENNEL:
Hol
ismerjük meg a Szentlelket?
János
evangéliuma 14,15-26
Abban az időben Jézus így szólt tanítványaihoz: Ha
szerettek engem, tartsátok meg parancsaimat. Én pedig kérni fogom az Atyát, és
ő más Vigasztalót ad majd nektek: az Igazság Lelkét, aki örökre veletek marad.
Aki szeret engem, megtartja tanításomat, Atyám is szeretni fogja őt, hozzá
megyünk, és lakóhelyet veszünk nála. Aki nem szeret, az nem tartja meg
tanításomat. A tanítás pedig, amelyet hallotok, nem az enyém, hanem az Atyáé,
aki engem küldött. Ezeket akartam nektek elmondani, amíg veletek vagyok. S a
Vigasztaló, a Szentlélek, akit majd a nevemben küld az Atya, megtanít titeket
mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam nektek. Ezek az
evangélium igéi.
Kedves
Testvérek!
Pünkösdvasárnap
van, a Szentlélek eljövetelének az ünnepe. Azt halljuk Jézus szavaiból, hogy „én kérni fogom az Atyát és ő más
Vigasztalót ad nektek: az Igazság Lelkét.” Milyen jó nekünk, hogy Jézus
azóta is szüntelenül kéri számunkra a Szentlelket. Kéri nekünk ezt a csodálatos
ajándékot. Milyen fontos az életünkben, ha van közbenjárónk, bármilyen apró
ügyben, vagy akár nagyobb ügyben is. Legyen az egy bejutás egy munkahelyre.
Vagy bejutás egy orvoshoz, vagy számunkra egy nagyon fontos kérdésben legyen
egy közbenjárónk.
A mi igazi közbenjárónk maga az Ú Jézus,
a mennyei Atyánál és ő az, akiben van minden más közbenjáró szerep is. Tehát ennyiben
valóban egyetlen közvetítő van az Atya és az emberiség között és a közvetítő
Jézus Krisztus. A szentek közbenjárása nem Jézus közbenjárásán kívüli egyéb
dolog, minthogyha fontosabbak lennének, mint maga Jézus. A protestáns
kritikára, hogy nekünk más közbenjáróink vannak, mint Jézus, azt kell, hogy
feleljük, hogy „Krisztusban”.
Szűz Mária segítsége, a szentek közbenjárása Krisztusban van. A mennyei Atya
előtt ott van az ő Fia és a megdicsőült mennyei sereg. Mi az ő nagy kérésük? Az
Úr Jézusnak és a mennyei seregnek mi a nagy kérésük? Az Úr Jézusnak és a mennyei seregnek mi a nagy kérése a földön zarándokló
testvéreik számára, vagyis számunkra? Az, hogy az Atya segítsen nekünk befogadni
a Szentlelket, mert a Szentlélekre van a legnagyobb szükségünk.
Azt mondja Jézus
ebben a kis rövid részben a harmadik isteni személyről, azt mondja, hogy Lélek,
azt mondja, hogy Vigasztaló, azt mondja, hogy szent. Azt mondja róla, hogy emlékeztet
minket Jézusra, a tanításra. Azt mondja róla, hogy eszünkbe juttatja azt, amit
cselekednünk kell. A Szentlélek tehát az élet Lelke, aki bennünk akar lakni.
Különös ezt felfogni, talán nem is lehet, de azért hasonlatok által
megérthetjük, hogy mit jelent, hogy bennünk lakik a Szentlélek. Úgy is
elképzelhetjük ezt, mint egy barlangrendszert. Amikor esetleg eljuthattunk már
egy ilyen helyre, Abaligetre például, vagy máshova, ahol egy barlangrendszerben
sétálhatunk a föld alatt. Az ember
önmaga előtt is titok, tehát a mi lelkünk nem csak egy szobából áll, hanem mondhatnánk
úgy, hogy egy barlangrendszer.
Az emberi lélek
Isten lakása. Ebben a lakásban egyre beljebb haladva, egyre titokzatosabb,
egyre szebb lakásokat találunk, ahogy mondja Avilai Szent Teréz a Belső
várkastély című művében. Tehát a Szentlélek valamiképpen számunkra is
titokzatos módon a mi lényünk barlangrendszerében belül lakik. Ott nagyon
értékes kincseket tartogat a számunkra, mint ahogyan egy barlangrendszerben ott
lehetnek a földnek a kincsei. Arany, bauxit, vas, szén vagy akár a gyémánt is.
Azt akarja a Szentlélek, hogy ezeket a kincseket a felszínre hozzuk, mert a
lelkünk mélyében, a sötétben nem látjuk, nem használjuk. Nincs a hasznunkra. De
a felszínre hozva gazdagíthatjuk vele az életünket. Sőt, nagyon sok esetben
életmentő hatású lehet a Szentlélek megnyilvánulása. A Szentlélek ajándékai sok
félék lehetnek és szükségünk van mindegyikre. A Szentlélek tehát, vigasztal,
tanít, megerősít, bátorít, újjáteremt.
Feltehetjük a
kérdést, hogy hol ismerjük meg a Szentlelket? Hadd válaszoljak erre a Katekizmus
688. pontja alapján. „Az Egyház az apostolok tovább adott
hitében élő közösség a hely, ahol megismerjük a Szentlelket”. Itt
most fel fog sorolni a Katekizmus nyolc pontot, ahogyan az Egyházon belül
megismerjük a Szentlelket. De mindegyik utat ez a kulcsszó foglalja össze, hogy
az Egyházban. Ahogy az előbb beszéltem arról, hogy minden közbenjárás
Krisztusban van és minden kérdésre Krisztusban kapjuk a választ. Az ószövetségi
igék titkai, vagy esetleg számunkra zavaró valóságai Krisztus világosságában
nyerik el az értelmüket, úgy a Szentlelket az Egyházban ismerjük meg. Mi az Egyház? Az Egyház az
apostolok hitéből épülő közösség. Az apostolok hitéből élni nemcsak azt
jelenti, hogy az első apostolok hitéből élő közösség, hanem minden korban
vannak apostolok, akik Isten küldöttei azért, hogy az emberek megismerjék,
milyen valójában az Isten. Nézzük ezt a nyolc pontot felsorolva. Tehát ahol a
Szentlelket megismerjük az Egyházon belül.
Először is az Írásokban, melyeket a Szentlélek
sugalmazott. Aztán a hagyományban,
melynek az egyházatyák mindig időszerű tanúi. Kik azok az egyházatyák? Például
Szent Ágoston, Szent Jeromos, Nagy Szent Gergely pápa, Origenész, Tertuliánusz, Szent Cipriánusz. Az ő műveik mai elérhetők a
számunkra. Nem hiánytalanul, de ami van, az elég. Így akarta a Szentlélek, ami
fennmaradt. Tehát az egyházatyák és a hagyomány. Aztán a harmadik az egyházi tanítóhivatalban, melyet
a Szentlélek segít. Mi az egyházi tanítóhivatal? Elsősorban a Hittani Kongregáció.
Minden egyes kérdésre, amik ma aktuálisak hit és erkölcs dolgában, az Egyháznak
van válasza. Ne ijedjünk meg, bármilyen kérdésről van szó. Tulajdonképpen
nagyon jó nekünk az, hogy Rómában, illetve az Egyház egész testében Krisztus
titokzatos Testében vannak katolikus egyetemek, vannak teológusok, akik erre
kapták a szolgálatukat, a küldetésüket, hogy gondolkozzanak, imádkozzanak,
megvilágítsák az újabb és újabb kérdéseket. Tanítóhivatal legfőbb képviselője
természetesen a mindenkori pápa, akinek a tanítását megismerni nagyon jó, és ezáltal
ismerjük meg magát a Szentlelket. A negyedik ahol megismerjük a Szentlelket, a szentségi liturgiában, annak
szavai és szimbólumai által, melyekben a Szentlélek közösségbe visz
Krisztussal. Az ötödik, az imádságban,
melyben közbenjár értünk. Tehát az imádságaink elsősorban az kell, hogy
jelentsék, hogy maga a Szentlélek imádkozik bennünk. Hatodik, a karizmákban és szolgálatokban,
melyek által az Egyház épül. Aztán az
apostoli és hittérítő élet jeleiben. Végezetül a szentek tanúságtételében, melyben, Ő maga teszi
nyilvánvalóvá az életszentséget és folytatja az üdvösség művét.
No, most ha
megismerjük a Szentlelket, akkor mi lesz a gyümölcse? Mi lesz annak az
eredménye? Miért jó nekünk, ha ezen a nyolc úton megismerjük a Szentlelket?
Galata levél 5,22. „A Szentlélek
gyümölcsei: szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség,jóság, hűség,
szelídség, önmegtartóztatás.” Ilyen csodálatos gyümölcsöket teremhet és
terem is bennünk a Szentlélek. Erre vágyakozunk, milyen jó ez nekünk. Milyen jó
örülni, milyen jó valamit derűsen, békésen eltűrni! Milyen jó találkozni olyan
emberekkel, akikben érezzük ezt a szabadságot. Akikben érezzük azt, hogy
önmegtartóztató módon tudnak élni, mert a Szentlélek megerősítette őket. Akik nem
sodródnak el a vágyak mindenféle irányába, és érezzük, hogy bennük a Szentlélek
minket is megajándékoz. Tehát a Szentlélek megismerése az Egyházban történik
ezeken az utakon és nagyon szép gyümölcsöket teremhet. Tegyük fel azt a
kérdést, hogy mik az akadályai a Szentlélek megismerésének? Illetve mik lesznek majd annak a következményei,
ha nem ismerjük meg, vagy nem igazán egy dinamikus folyamatban ismerjük meg a
Szentlelket, hanem ez esetleg elfojtódik bennünk.
A magvetőről szóló példabeszéd magyarázatából
fogok idézni. Máté 13,18-ból, illetve a következő versekből. Isten szava jó,
Isten üzenete jó, és három helyre hullik a mag. Az egyik a köves talaj, aztán
az útszéle, aztán a tövisek közé és van a negyedik, az a jó talaj. Végül is az
első nagy blokkban, amiről beszéltem, hogy hol ismerjük meg a Szentlelket és
hol hoz bennünk gyümölcsöt, az volt a negyedik, a jó talaj. Most nézzük meg a
másik hármat. Tehát amikor valaki nem érti az Isten üzenetét. Milyen sokszor
panaszkodunk, hogy olvasom a Bibliát, de nem értem. Mi történik? Jön a sátán és
kitépi az igét a szívünkből. Nem értem, hogy miért tanítja ezt az Egyház a
hitben, az erkölcsben. Miért menjek én gyónni? Miért kell nekem bűnbánatot
tartani? Nincs velem semmi baj! Nem értem! Ez akadálya a Szentléleknek, a
tudatlanság. A tudatlanság nem
üdvözít, a butaság nem válik hasznunkra. Második, amikor köves talajra
hullik, nincs mélyen a gyökér. Hamar kikel, elszárad az erős napfényben. Ilyen,
amikor az ember nem kitartó. Amikor csak úgy belekap az Isten dolgaiba, olvassa
a Bibliát, minden másnap elmegy szentmisére. Húsvét másnapján, meg karácsony
másnapján. Nem kitartó. A harmadik, amikor a tövisek közé hullik. Tehát, más
dolgok kívánsága betölti, mondja a magyarázatban. Csalóka gazdagság, vagy
esetleg az emberekhez való kötődés. Mindenem a gyerekem, vagy mindenem a
kutyám, mindenem a munkám és az teljesen leköt. Akkor Isten nem tud betölteni.
Ennek is súlyos következményei vannak. Szintén a Galata levélből: paráznaság, tisztátalanság,
bujaság,bálványimádás, mágia, ellenségeskedés, viszálykodás, versengés, harag,
veszekedés, széthúzás, szakadás,irigykedés, részegeskedés, tobzódás és
hasonlók.
Így szerettem
volna ezt az utat felvázolni, hogy hol ismerjük meg a Szentlelket. Mik lehetnek
a segítői és mik lehetnek, az akadályai. Feltehetjük a kérdést, hogy ezek után
mit tegyünk? A felsorolt nyolc pont szerint, a Katekizmus által felsorolt
pontok szerint megismerhetjük a Szentlelket. Mit tegyünk? Az Írásokban, amelyeket Ő sugalmazott. Olvassuk
többet, nagyobb szeretettel a Bibliát. A hagyományban, olvassuk az
egyházatyákat, például Szent Ágoston vallomásait. Tanítóhivatalban, akarjuk
megismerni és kutatni az Egyház tanítását. Szentségi liturgiában, talán lehetne
többször is jönni a szentmisére, nemcsak vasárnap, hanem hétköznap is. El lehet
menni nagy liturgiákra, dicsőítésekre, imákra. Amikre biztos mindenkit
meghívnak, csak többen esetleg elengedik a fülük mellett. El lehet menni
zarándoklatokra. Lehet többet imádkozni, mélyebben, karizmákban vagy
szolgálatokban. Vállalhatsz szolgálatot az Egyházért és közben megismered a
Szentlelket. Hogy milyen jó, milyen szelíd, milyen szépen vezet! Az apostoli
élet és hittérítő élet jeleiben. Amikor, te magad evangelizálsz és
megtapasztalod, hogy a Szentlélek indít valamire. Milyen hatalmas, ismer
mindenkit a Szentlélek. Aztán a tanúságtételben. Milyen jó hallgatni tanúságtételeket,
amikor valaki elmondja, hogy az ő életét megváltoztatta a Szentlélek.
Megszabadult valamilyen függőségtől és most éli az örömet. Éli a fejlődést, a
gyümölcsöket, a növekedést.
Kedves
Testvérek! Remélem ez a néhány keresetlen gondolat mindenkit segített. Hívjuk a
Szentlelket és épüljünk, mert győztes, növekedő életre van hivatásunk. Ámen!
Imához szentírási részlet: A szentély felszentelése (Kivonulás 40,1-38)
Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. június 05. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható youtube: 712. Jn 14,15-26Hol ismerjük meg a Szentlelket? (2013.05.15.)
Kérdések a reflexióhoz:
1.
Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a
prédikációból?
2.
Melyik úton nem kerested még a Szentlelket a 8
lehetőség közül? Van-e ötleted, hogy hogyan tovább?
Milyen képpel
érzékeltetnéd azt, hogy ki számodra a Szentlélek? Szeretettel: Péter atya