Ugrás a fő tartalomra

Ki a Szentlélek?

Milyen képpel mutatnád be a Szentlelket valakinek?

Hát én ilyennel:



Vagy ilyennel:


És még ilyennel is:


És milyen prédikációval mondanám el, hogy milyen a Szentlélek és hol lehet Őt megismerni?
ILYENNEL:

Hol ismerjük meg a Szentlelket?

János evangéliuma 14,15-26
Abban az időben Jézus így szólt tanítványaihoz: Ha szerettek engem, tartsátok meg parancsaimat. Én pedig kérni fogom az Atyát, és ő más Vigasztalót ad majd nektek: az Igazság Lelkét, aki örökre veletek marad. Aki szeret engem, megtartja tanításomat, Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk, és lakóhelyet veszünk nála. Aki nem szeret, az nem tartja meg tanításomat. A tanítás pedig, amelyet hallotok, nem az enyém, hanem az Atyáé, aki engem küldött. Ezeket akartam nektek elmondani, amíg veletek vagyok. S a Vigasztaló, a Szentlélek, akit majd a nevemben küld az Atya, megtanít titeket mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam nektek. Ezek az evangélium igéi.

Kedves Testvérek!

Pünkösdvasárnap van, a Szentlélek eljövetelének az ünnepe. Azt halljuk Jézus szavaiból, hogy „én kérni fogom az Atyát és ő más Vigasztalót ad nektek: az Igazság Lelkét.” Milyen jó nekünk, hogy Jézus azóta is szüntelenül kéri számunkra a Szentlelket. Kéri nekünk ezt a csodálatos ajándékot. Milyen fontos az életünkben, ha van közbenjárónk, bármilyen apró ügyben, vagy akár nagyobb ügyben is. Legyen az egy bejutás egy munkahelyre. Vagy bejutás egy orvoshoz, vagy számunkra egy nagyon fontos kérdésben legyen egy közbenjárónk.

A mi igazi közbenjárónk maga az Ú Jézus, a mennyei Atyánál és ő az, akiben van minden más közbenjáró szerep is. Tehát ennyiben valóban egyetlen közvetítő van az Atya és az emberiség között és a közvetítő Jézus Krisztus. A szentek közbenjárása nem Jézus közbenjárásán kívüli egyéb dolog, minthogyha fontosabbak lennének, mint maga Jézus. A protestáns kritikára, hogy nekünk más közbenjáróink vannak, mint Jézus, azt kell, hogy feleljük, hogy „Krisztusban”. Szűz Mária segítsége, a szentek közbenjárása Krisztusban van. A mennyei Atya előtt ott van az ő Fia és a megdicsőült mennyei sereg. Mi az ő nagy kérésük? Az Úr Jézusnak és a mennyei seregnek mi a nagy kérésük? Az Úr Jézusnak és a mennyei seregnek mi a nagy kérése a földön zarándokló testvéreik számára, vagyis számunkra? Az, hogy az Atya segítsen nekünk befogadni a Szentlelket, mert a Szentlélekre van a legnagyobb szükségünk.

Azt mondja Jézus ebben a kis rövid részben a harmadik isteni személyről, azt mondja, hogy Lélek, azt mondja, hogy Vigasztaló, azt mondja, hogy szent. Azt mondja róla, hogy emlékeztet minket Jézusra, a tanításra. Azt mondja róla, hogy eszünkbe juttatja azt, amit cselekednünk kell. A Szentlélek tehát az élet Lelke, aki bennünk akar lakni. Különös ezt felfogni, talán nem is lehet, de azért hasonlatok által megérthetjük, hogy mit jelent, hogy bennünk lakik a Szentlélek. Úgy is elképzelhetjük ezt, mint egy barlangrendszert. Amikor esetleg eljuthattunk már egy ilyen helyre, Abaligetre például, vagy máshova, ahol egy barlangrendszerben sétálhatunk a föld alatt. Az ember önmaga előtt is titok, tehát a mi lelkünk nem csak egy szobából áll, hanem mondhatnánk úgy, hogy egy barlangrendszer.

Az emberi lélek Isten lakása. Ebben a lakásban egyre beljebb haladva, egyre titokzatosabb, egyre szebb lakásokat találunk, ahogy mondja Avilai Szent Teréz a Belső várkastély című művében. Tehát a Szentlélek valamiképpen számunkra is titokzatos módon a mi lényünk barlangrendszerében belül lakik. Ott nagyon értékes kincseket tartogat a számunkra, mint ahogyan egy barlangrendszerben ott lehetnek a földnek a kincsei. Arany, bauxit, vas, szén vagy akár a gyémánt is. Azt akarja a Szentlélek, hogy ezeket a kincseket a felszínre hozzuk, mert a lelkünk mélyében, a sötétben nem látjuk, nem használjuk. Nincs a hasznunkra. De a felszínre hozva gazdagíthatjuk vele az életünket. Sőt, nagyon sok esetben életmentő hatású lehet a Szentlélek megnyilvánulása. A Szentlélek ajándékai sok félék lehetnek és szükségünk van mindegyikre. A Szentlélek tehát, vigasztal, tanít, megerősít, bátorít, újjáteremt.

Feltehetjük a kérdést, hogy hol ismerjük meg a Szentlelket? Hadd válaszoljak erre a Katekizmus 688. pontja alapján. „Az Egyház az apostolok tovább adott hitében élő közösség a hely, ahol megismerjük a Szentlelket”. Itt most fel fog sorolni a Katekizmus nyolc pontot, ahogyan az Egyházon belül megismerjük a Szentlelket. De mindegyik utat ez a kulcsszó foglalja össze, hogy az Egyházban. Ahogy az előbb beszéltem arról, hogy minden közbenjárás Krisztusban van és minden kérdésre Krisztusban kapjuk a választ. Az ószövetségi igék titkai, vagy esetleg számunkra zavaró valóságai Krisztus világosságában nyerik el az értelmüket, úgy a Szentlelket az Egyházban ismerjük meg. Mi az Egyház? Az Egyház az apostolok hitéből épülő közösség. Az apostolok hitéből élni nemcsak azt jelenti, hogy az első apostolok hitéből élő közösség, hanem minden korban vannak apostolok, akik Isten küldöttei azért, hogy az emberek megismerjék, milyen valójában az Isten. Nézzük ezt a nyolc pontot felsorolva. Tehát ahol a Szentlelket megismerjük az Egyházon belül.

Először is az Írásokban, melyeket a Szentlélek sugalmazott. Aztán a hagyományban, melynek az egyházatyák mindig időszerű tanúi. Kik azok az egyházatyák? Például Szent Ágoston, Szent Jeromos, Nagy Szent Gergely pápa, Origenész, Tertuliánusz,  Szent Cipriánusz. Az ő műveik mai elérhetők a számunkra. Nem hiánytalanul, de ami van, az elég. Így akarta a Szentlélek, ami fennmaradt. Tehát az egyházatyák és a hagyomány. Aztán a harmadik az egyházi tanítóhivatalban, melyet a Szentlélek segít. Mi az egyházi tanítóhivatal? Elsősorban a Hittani Kongregáció. Minden egyes kérdésre, amik ma aktuálisak hit és erkölcs dolgában, az Egyháznak van válasza. Ne ijedjünk meg, bármilyen kérdésről van szó. Tulajdonképpen nagyon jó nekünk az, hogy Rómában, illetve az Egyház egész testében Krisztus titokzatos Testében vannak katolikus egyetemek, vannak teológusok, akik erre kapták a szolgálatukat, a küldetésüket, hogy gondolkozzanak, imádkozzanak, megvilágítsák az újabb és újabb kérdéseket. Tanítóhivatal legfőbb képviselője természetesen a mindenkori pápa, akinek a tanítását megismerni nagyon jó, és ezáltal ismerjük meg magát a Szentlelket. A negyedik ahol megismerjük a Szentlelket, a szentségi liturgiában, annak szavai és szimbólumai által, melyekben a Szentlélek közösségbe visz Krisztussal. Az ötödik, az imádságban, melyben közbenjár értünk. Tehát az imádságaink elsősorban az kell, hogy jelentsék, hogy maga a Szentlélek imádkozik bennünk. Hatodik, a karizmákban és szolgálatokban, melyek által az Egyház épül. Aztán az apostoli és hittérítő élet jeleiben. Végezetül a szentek tanúságtételében, melyben, Ő maga teszi nyilvánvalóvá az életszentséget és folytatja az üdvösség művét.

No, most ha megismerjük a Szentlelket, akkor mi lesz a gyümölcse? Mi lesz annak az eredménye? Miért jó nekünk, ha ezen a nyolc úton megismerjük a Szentlelket? Galata levél 5,22. „A Szentlélek gyümölcsei: szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség,jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás.” Ilyen csodálatos gyümölcsöket teremhet és terem is bennünk a Szentlélek. Erre vágyakozunk, milyen jó ez nekünk. Milyen jó örülni, milyen jó valamit derűsen, békésen eltűrni! Milyen jó találkozni olyan emberekkel, akikben érezzük ezt a szabadságot. Akikben érezzük azt, hogy önmegtartóztató módon tudnak élni, mert a Szentlélek megerősítette őket. Akik nem sodródnak el a vágyak mindenféle irányába, és érezzük, hogy bennük a Szentlélek minket is megajándékoz. Tehát a Szentlélek megismerése az Egyházban történik ezeken az utakon és nagyon szép gyümölcsöket teremhet. Tegyük fel azt a kérdést, hogy mik az akadályai a Szentlélek megismerésének?  Illetve mik lesznek majd annak a következményei, ha nem ismerjük meg, vagy nem igazán egy dinamikus folyamatban ismerjük meg a Szentlelket, hanem ez esetleg elfojtódik bennünk.

 A magvetőről szóló példabeszéd magyarázatából fogok idézni. Máté 13,18-ból, illetve a következő versekből. Isten szava jó, Isten üzenete jó, és három helyre hullik a mag. Az egyik a köves talaj, aztán az útszéle, aztán a tövisek közé és van a negyedik, az a jó talaj. Végül is az első nagy blokkban, amiről beszéltem, hogy hol ismerjük meg a Szentlelket és hol hoz bennünk gyümölcsöt, az volt a negyedik, a jó talaj. Most nézzük meg a másik hármat. Tehát amikor valaki nem érti az Isten üzenetét. Milyen sokszor panaszkodunk, hogy olvasom a Bibliát, de nem értem. Mi történik? Jön a sátán és kitépi az igét a szívünkből. Nem értem, hogy miért tanítja ezt az Egyház a hitben, az erkölcsben. Miért menjek én gyónni? Miért kell nekem bűnbánatot tartani? Nincs velem semmi baj! Nem értem! Ez akadálya a Szentléleknek, a tudatlanság. A tudatlanság nem üdvözít, a butaság nem válik hasznunkra. Második, amikor köves talajra hullik, nincs mélyen a gyökér. Hamar kikel, elszárad az erős napfényben. Ilyen, amikor az ember nem kitartó. Amikor csak úgy belekap az Isten dolgaiba, olvassa a Bibliát, minden másnap elmegy szentmisére. Húsvét másnapján, meg karácsony másnapján. Nem kitartó. A harmadik, amikor a tövisek közé hullik. Tehát, más dolgok kívánsága betölti, mondja a magyarázatban. Csalóka gazdagság, vagy esetleg az emberekhez való kötődés. Mindenem a gyerekem, vagy mindenem a kutyám, mindenem a munkám és az teljesen leköt. Akkor Isten nem tud betölteni. Ennek is súlyos következményei vannak. Szintén a Galata levélből: paráznaság, tisztátalanság, bujaság,bálványimádás, mágia, ellenségeskedés, viszálykodás, versengés, harag, veszekedés, széthúzás, szakadás,irigykedés, részegeskedés, tobzódás és hasonlók.

Így szerettem volna ezt az utat felvázolni, hogy hol ismerjük meg a Szentlelket. Mik lehetnek a segítői és mik lehetnek, az akadályai. Feltehetjük a kérdést, hogy ezek után mit tegyünk? A felsorolt nyolc pont szerint, a Katekizmus által felsorolt pontok szerint megismerhetjük a Szentlelket. Mit tegyünk? Az Írásokban, amelyeket Ő sugalmazott. Olvassuk többet, nagyobb szeretettel a Bibliát. A hagyományban, olvassuk az egyházatyákat, például Szent Ágoston vallomásait. Tanítóhivatalban, akarjuk megismerni és kutatni az Egyház tanítását. Szentségi liturgiában, talán lehetne többször is jönni a szentmisére, nemcsak vasárnap, hanem hétköznap is. El lehet menni nagy liturgiákra, dicsőítésekre, imákra. Amikre biztos mindenkit meghívnak, csak többen esetleg elengedik a fülük mellett. El lehet menni zarándoklatokra. Lehet többet imádkozni, mélyebben, karizmákban vagy szolgálatokban. Vállalhatsz szolgálatot az Egyházért és közben megismered a Szentlelket. Hogy milyen jó, milyen szelíd, milyen szépen vezet! Az apostoli élet és hittérítő élet jeleiben. Amikor, te magad evangelizálsz és megtapasztalod, hogy a Szentlélek indít valamire. Milyen hatalmas, ismer mindenkit a Szentlélek. Aztán a tanúságtételben. Milyen jó hallgatni tanúságtételeket, amikor valaki elmondja, hogy az ő életét megváltoztatta a Szentlélek. Megszabadult valamilyen függőségtől és most éli az örömet. Éli a fejlődést, a gyümölcsöket, a növekedést.

Kedves Testvérek! Remélem ez a néhány keresetlen gondolat mindenkit segített. Hívjuk a Szentlelket és épüljünk, mert győztes, növekedő életre van hivatásunk. Ámen!
Imához szentírási részlet: A szentély felszentelése (Kivonulás 40,1-38)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. június 05. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.       Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.       Melyik úton nem kerested még a Szentlelket a 8 lehetőség közül? Van-e ötleted, hogy hogyan tovább?
Milyen képpel érzékeltetnéd azt, hogy ki számodra a Szentlélek? Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a