Ugrás a fő tartalomra

Ovisként, színészként vagy forradalmárként imádkozol?


Suleman Manzoor pakisztáni misszionárius látható, akinek a tanúságtételét Izraelben hallottam a keresztények üldöztetéséről, és utána nagyon erőteljes imát vezetett.

Forradalmárként kell imádkozni!

Márk evangéliuma 12,38-44
Egy alkalommal, amikor Jézus tanított, ezt mondta a tömegnek: „Óvakodjatok az írástudóktól, akik szívesen járnak hosszú köntösben, és szeretik, ha nyilvános tereken köszöntik őket. Örömest elfoglalják a zsinagógában és a lakomákon a főhelyeket. Felélik az özvegyek házát, és közben színleg nagyokat imádkoznak. Ezért keményebb ítélet vár rájuk.” Ezután leült szemben a templompersellyel, és figyelte, hogy a nép hogyan dobja a pénzt a perselybe. Sok gazdag sokat dobott be. De egy szegény özvegyasszony is odajött, és csak két fillért dobott be. Erre magához híva tanítványait, és így szólt hozzájuk: „Bizony mondom nektek, ez a szegény özvegy többet adott mindenkinél, aki csak dobott a perselybe. Mert ők a feleslegükből adakoztak, ez pedig mindent odaadott, amije csak volt, egész vagyonát.” Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Hogy lehet színleg nagyokat imádkozni? Jézus ezzel vádolja a farizeusokat. Ez egy nagyon szigorú ítélet. De azt mondja, amikor így szól, hogy ezért keményebb ítélet vár rájuk, ezzel azt mondja, hogy mindenkire ítélet vár, de keményebb ítélet vár azokra, akik színleg nagyokat imádkoznak. Amikor százötven évvel ezelőtt, kicsit több is már, mint százötven, Petőfi Sándor elmondta a Nemzeti Dalt, akkor egy egész nép megmozdult. Fegyverbe állt, szinte mindenki egységben. Nyilván nem csak az ő szavára, ez egy nagy történelmi folyamat volt, aminek sok tényezője volt. De ebben egy erős, egyik utolsó, gyújtó szikra volt Petőfi Sándornak a működése és különösen is a Nemzeti Dal című verse, amit elszavalt. Vajon hogy mondta el ő ezt a verset? Azóta eltelt időben ezt a verset március tizenötödikén, vagy esetleg október huszonharmadikán is talán vagy más alkalmakkor még lehet, az év során elmondják, talán még az óvodában is, vagy egy –egy részletét. Hogy mondja el ezt egy óvodás? Vagy hogy mondja el egy színész? Ezek más-más szintek. Nyilván, ahogy Petőfi Sándor elmondta, arra mondhatjuk, hogy az megmozdított egy egész országot.

Mikor 1956-ban Sinkovics Imre elmondta a Petőfi szobornál, az is valószínűleg nagyon erőteljes volt, de azért mégse olyan, mint ahogy maga Petőfi, a szerző mondta el. Az pedig, hogy valaki úgy elszavalja, mint egy aranyos óvodás. „Talpra magyar, hí a haza! Itt az idő, most, vagy soha!” Ez megint egy másik szintje azoknak a szavaknak, pontosabban a szavak átélésének.

Vegyük most ezt a három szintet! Petőfi Sándor, a színész és az óvodás. Ez a három szint. Isten tanítani akar minket arra, hogy az imádságunk valósággá váljon. Amikor az ószövetségi történetet hallottuk, most az volt, hogy egy asszony éhezett a gyermekével és konkrétan tudták, hogy meg fognak halni. Nem csak azért, mert nekik éppen nem volt mit enniük, hanem az egész országban éhínség volt. Három éve már nem esett eső. Szárazság volt, éhínség. Valószínűleg a nép nagy része halálán volt. Még a király is éhezett egyébként. Nyilván azért nem annyira, mint a legszegényebbek. Ebben a helyzetben Illés meghívja ezt az asszonyt az igazi imádságra. Mi is elmondjuk a Miatyánkban: „Mindennapi kenyerünket, add meg nekünk ma!” De hogy mondanánk el azt akkor, hogy ha nem lenne kenyér sehol. Az én apámnak volt egy kemény tapasztalata az ötvenes években, amikor jegyre adták a kenyeret. Kimérve, kiporciózva. Kicsi gyerek volt ő akkor. Ötvenes évek elején hét, nyolc éves, kilenc éves volt. Egész életére meghatározta őt ez az élmény. Sokszor elmondta nekünk. Amikor valaki éhezik, akkor másként mondja ki, hogy: Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma!

Petőfi azért mondta el úgy azt a verset, mert éhezte a szabadságot. A színész azért mondja el úgy a verset, ahogy, mert ő fizetést kap. A színész egy fizetésért dolgozó ember. Vannak fellépései. Lehet színészként élni, előadóművészként és ezért akár komoly pénzeket is kaphat valaki. Lehet valaki riporter a tévében. De ha mögéje nézünk a kulisszáknak, nagyon sokszor a színészek nagyon romlott erkölcsű emberek. A színészvilág nem a szüzességről és a tisztaságról és az ártatlanságról szól. Ezt azért gondolom többen sejtjük. De éppen egy színész, aki romlott erkölcsű, kiállhat és elszavalhatja egy filmben a szeretethimnuszt. Mi lesz azoknak a szavaknak az igazi ereje? Valószínű pont annyi, amennyit fizettek neki. Csak papír, csak pénz, csak szavalat. Egy kisgyermek, egy óvodás pedig a maga kis, nem rossz értelemben véve, hanem a szónak az eredeti szép értelmébe véve, kisgyerek, olyan együgyű módon elmondja. Ő aztán végképp nem tudja, hogy mit mond. Talán éppen arra gondol, hogy az anyukája nézi, vagy nem. Itt van, vagy nincs. Kicsit izgul, fél, egy kicsit bele is akad, másutt folytatja. De mindenki szereti, mosolyog, megtapsolja.

Most amikor mi tanulunk imádkozni gyerekként, akkor, ha gyerekként tanultunk, azért nem mindenki, de ha gyerekként tanultunk imádkozni, akkor nagyon valószínű, hogy először azt a formáját tanultuk meg az imának, mint ahogy egy óvodás elszavalhatja a Nemzeti Dalnak akár egy versszakát, vagy a refrénjét.  Azért mert nagymama, nagypapa, anyu, apu megdicsért. Tedd össze szépen a kezedet, az angyalka itt van az ágyadnál, imádkozzál. Ez a gyermek olyan együgyűen át is adja magát, a kicsit mondhatnánk így, hogy kötelességnek, parancsnak. De aztán amikor nem néznek oda, akkor lehet, hogy inkább már szaladna játszani. Aztán felnövünk, és nem maradhatunk olyan együgyűek, olyan aranyosak. Muszáj komoly ábrázatot ölteni. Beülni a padba és aztán itt csend, rend, fegyelem kell, hogy legyen a templomban. Akkor megtanuljuk azt, hogy színleg imádkozzunk. Színleg, nagyokat imádkozunk. Belegondolunk, hogy a többségünk biztos, hogy itt van minden vasárnap, vagy akár sokan hétköznap is. Ez nem jelenti azt, hogy feltétlenül rosszindulatból történik, nem erre akarok utalni. Nem biztos, hogy rosszindulatból történik, hanem egyszerűen az van, hogy nem találkozunk a szavak jelentésével. Nem találkozunk azzal a személlyel, akihez beszélünk, mert nem ismerjük őt. Amit mondunk neki, azt értelemből mondjuk. Nem tudjuk, hogy kihez beszélünk és hogy egyáltalán miért, hogy miért is.

Nagyon megdöbbentő élmény számomra, amikor még kispapként jártam egyszer Pécsen a kórházba, hétről-hétre betegeket látogatni.  Az egyik helyi atyának segítettem összegyűjteni az áldozókat a szívcentrumban meg néha a 400 ágyas kórházban is. Egyszer egy paptestvér feküdt ott bent. Én nem ismertem őt. Mondják nekem a nővérek, hogy így még káromkodni embert nem hallottak. Én nem is értettem, hogy ez hogy lehetett, de valóban sajnos igaz volt ez. A szenvedésben kisajtolódott belőle, kipréselődött belőle az, ami addig benne volt. Csak a felszínen más látszódott. Ez sem baj még önmagában, mert legalább kijött, mert legalább tovább nem takargatta.

A szenvedés, amiben az az ószövetségi özvegyasszony volt az éhezés idején, vagy az evangéliumban elhangzott történetben lévő özvegyasszony. A szenvedés kihozza belőlünk azt, amit valójában tudunk. Lehet, hogy ezzel kellene kezdeni az imádságot. Őszintén, hogy: „Uram, én nem ismerlek téged igazán. Nem is tudok imádkozni. Ha szenvedek, akkor az első gondolatom az, hogy: Istenem, miért kínzol engem? Még te is engem bántasz? Pedig én mindig ott voltam a templomban.” A szenvedésre, mint eszközre abból a szempontból szükségünk lehet, hogy meglássuk, hogy mi van bennünk igazán.

A Bibliában vannak olyan könyvek, Siralmak könyve, vagy Báruk próféta könyve, vagy Jeremiás könyvén belül olyan szakaszok, Zsoltárok könyvében, amik tulajdonképpen nagyon kemény szitkozódások. Hogy ez mitől válik tiszta imává, az azért van, mert nem a szomszédnak mondják ezt a panaszt, hanem Istennek. Istennek panaszkodnak. Panaszkodd el Istennek azt, hogy: „Uram, itt vagyok már évek óta, de igazán még olyan nagyon nem is tudom, hogy ki vagy. Milyen örömeid vannak neked, hogy milyen a te arcod, hogy milyen a te tekinteted, hogy mit is akarsz velem. Uram, nem tudom, hogy mit akarsz velem.”

Siralmak könyvéből egy részlet, ahogy panaszkodik az ember Istennek. Azt mondja Istennek: „Ha kiáltok és könyörgök is, elnémítja imádságomat. Olyan hozzám, mint a leselkedő medve, mint oroszlán a rejtekben. Útjaimat eltérítette és széttépett, elpusztított engem.” Mi lesz a következménye ennek az imádságnak? Ahogy ez folytatódik Siralmak könyve 3. fejezet. „Azért fontolgatom ezt szívemben, hogy felébredjen bennem a remény. Az Úr kegyelme, hogy nem vesztünk el, nem fogyott el irgalma.”

Át kell törnünk magunkban imafalakat! Ne úgy imádkozzunk, mint egy ovis! Ne is úgy, mint egy színész! Hanem úgy, mint egy forradalmár! Úgy, mint egy forradalmár! Most, hogy ott voltam Izraelben három hétig, olyan országokból jöttek emberek, Pakisztán, Afganisztán, Szíria. Keresztények! Elmondta az egyik testvér, hogy a barátját egy hete lefejezték. Amikor ott áll előttem egy ilyen tanúságtevő és erről beszél, megrázkódtatással, mély meggyőződéssel.  Utána elkezd imádkozni, magasba emeli a kezét és elkezd erőteljesen kiáltani Istenhez. Akkor, aki ezt látja és hallja és érti, hogy ez mi, annak biztos, hogy ugyanúgy begyullad a szíve. Csak egy élő Istenhez lehet így imádkozni, ennyire szabadon. Azok a szitkozódások szinte, amik a Bibliában vannak, azok a panaszok, amik felsóhajtanak Istenhez, ezek azért lehetségesek, mert egy valós személyhez szólnak. Ha nem élő személyhez szólna ez a végtelen erejű bizalom, akkor félelemben maradna, tudatlanságban maradna.

Csak az élő Istenhez lehet ennyire élő módon imádkozni. De ezért vigyázzunk is! Mert ha nem élő módon imádkozunk, akkor azok, akik látnak minket, mit tudnának mást gondolni, mint azt, hogy színészkedünk.  Nem fogják mondani, hogy óvodások vagyunk, mert abból már kinőttünk. De azt fogják mondani, hogy színészkedünk. Lehet, hogy igazuk van.

Kedves Testvérek! Aki az utolsó leheletéig imádkozik, aki az utolsót adja oda, mint ahogy ez az özvegyasszony az utolsó két fillért, arra Jézus azt mondja, hogy ez többet dobott be mindenkinél. Most sokan itt vagyunk a templomban, sokan imádkozunk ezen a szentmisén. Lehet, hogy ebben az órában itt Szekszárdon nem a mi imádságunk tetszik Istennek, amire azt mondja, hogy: „Ez jó, ez kedves nekem.” Lehet, hogy a városban valahol van egy szenvedő, aki kiált most Istenhez, hogy: „Uram, hol vagy? Már két hete éhezek! Könyörülj rajtam!” Lehet, hogy átvirrasztja az egész éjszakát. Isten azt mondja az angyalainak, hogy „Látjátok, itt sokan voltak a templomban, sokat imádkoztak, de ez a szegény többet imádkozott mindannyiuknál.”

Tisztítsuk meg a szívünket őszintén.  Ez az imádságnak az aranyszabálya! Legyél kegyetlenül őszinte a te mennyei Atyádhoz és akkor fogsz vele találkozni! Legyél hozzá kegyetlenül őszinte és ez tetszeni fog Istennek. Mert Isten ebben azt fogja látni, hogy te tényleg hiszel benne. Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2018. november 7. lejegyezte: Kárpáti Angéla

Kérdések a reflexióhoz:
1.                  Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.                  Mikor imádkoztál úgy az életedben, mint egy forradalmár?
3.                  Tudsz, mersz kegyetlenül őszinte lenni a te mennyei Atyádhoz?

Szeretettel: Péter atya


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a