Ugrás a fő tartalomra

Milyen emberi jellemből fakadt Jézus kivégzése?



Poncius Pilátus személyéről elmélkedve

János evangéliuma 18,33b-37
Abban az időben: Pilátus maga elé hívatta Jézust, és megkérdezte tőle: „Te vagy-e a zsidók királya?”
Jézus így válaszolt: „Magadtól mondod ezt, vagy mások mondták neked rólam?”
Pilátus ezt felelte: „Hát zsidó vagyok én? Saját néped és a főpapok adtak a kezembe. Mit tettél?” Ekkor Jézus így szólt: „Az én országom nem ebből a világból való. Ha ebből a világból volna az országom, szolgáim harcra kelnének, hogy ne kerüljek a zsidók kezére. De az én országom nem innét való.” Pilátus megkérdezte: „Tehát király vagy?”
Jézus így felelt: „Te mondod, hogy király vagyok. Én arra születtem, és azért jöttem a világba, hogy tanúságot tegyek az igazságról. Aki az igazságból való, az hallgat a szavamra! Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Poncius Pilátus személyéről elmélkedve arra jutottam, hogy én szinte teljesen másként látom őt ma már, mint régebben. Gyerekként valamiért az a kép élt bennem, ami lehet, hogy sokakban él, hogy jaj, szegény Pilátus belekeveredett az egészbe, mint Pilátus a Credóba. Olyan sajnálatra méltó, meg akarja menteni Jézust és nem is akarja, hogy megöljék. Nem akarja elítélni. De hát gyenge volt és muszáj volt a tömegnek engednie. Valamiképpen egy szimpatikus Pilátus áll sokak szeme előtt. Egy olyan megfontolásból, hogy próbáljuk őt megérteni, elfogadni.  Igen mégis csak valamennyire azért ő jó ember volt. Ezt a képet némileg alátámasztja az a néhány szentírási részlet, amit ehhez a képhez illesztünk. Nem mindegy, hogy egy képet alkotunk, és ahhoz illesztünk szentírási részleteket, vagy pedig a Szentírást próbáljuk egészében szemlélni, hogy abból szülessen meg a kép. Mikor szemléltem Pilátus alakját, akkor hallgatva az Igét és elképzelve a történteket, egy egészen más Pilátus kép rögzült a szívemben. Azt hiszem, hogy ebből már nehezen tudnék engedni.

A mai felolvasott evangéliumi részletben ez nincs benne, de nem sokkal később a János evangéliumban van egy ilyen részlet, amikor Pilátus megostoroztatja Jézust. Aztán kihozatja, és azt mondja, hogy „Íme, az ember. Amikor a főpapok és poroszlók meglátták, kiáltozni kezdtek. Feszítsd meg! Feszítsd meg! Pilátus így szólt: Vegyétek át ti, őt és feszítsétek keresztre, mert én nem találok vétket benne!” Ezt a pici mozzanatot elképzelve, arra jöttem rá, hogy ez a Pilátus egy alávaló, álnok gazember volt. Ebben most már biztos vagyok. Képzeljük el azt, hogy ő azt mondja, hogy én nem feszítem keresztre. Te, mondja a főpapnak, te vagy a főpap, intézd el te. Most ezt, hogy tudnánk így elképzelni a mi életünkre vonatkoztatva? Talán ilyen mai krimikből, vagy gyilkolásos filmekből képzeljünk el egy olyan jelenetet, amikor ott van egy ember, akit éppen meg akarnak ölni. Azt mondja az egyik a másiknak, hogy én nem ölöm meg, öld meg te. Lődd le te! Másik mondja, én nem ölhetem meg, mert nem. Öld meg inkább te! Elképzeljük ezt a végtelenül kiszolgáltatott helyzetet, hogy éppen egymásra mutogatnak, hogy öld meg te!

De Pilátus miért akarta azt, hogy a zsidók kimondják azt, hogy „Feszítsd meg!”. Azért mert Pilátus ki akarta kényszeríteni a zsidókból a hitvallást a császár felé: „Nekünk nincs királyunk csak császárunk.” Tehát Pilátus, mondhatnánk így, hogy álnok módon mesterien kigondolta azt, hogy fogja a zsidókból kikényszeríteni a hitvallást a császár felé. Ki is kényszerítette, amikor ők maguk kimondták, hogy nincs királyunk csak császárunk. Ez volt a célja Pilátusnak. Tehát nem csak az, hogy kivégezzen egy újabb lázadót, mert Pilátus szemében Jézus nem egy csodálatos tanító volt, hanem csak egy lázadó a sok közül. Ebből a szempontból Pilátus már az egész vita elején elintézhette volna a dolgot röviden. Idehozták, jó. De ő azt akarta, hogy maga az egész zsidó nép legyen mindenestül megalázva és keresztre feszítve. Amikor zajlik ez a huza-vona, akkor jön, hogy Isten fiává tette magát, akkor Pilátus megijed, akkor bemegy és párhuzamos evangéliumi szakaszokban még ott van az a részlet is, amikor jön a felesége, hogy álmodott vele. Ezeket a részleteket, hogyha összerakjuk, akkor előttünk állhat egy olyan Pilátus, aki valójában egy álnok, kegyetlen, ugyanakkor mégis gyáva, mindenből hasznot húzni akaró, gonosz ember. Egy gonosz ember!

Hadd idézzek ezzel kapcsolatban a Bölcsesség könyvéből két igét, amik az istentelen emberekről szólnak. „Azt hiszi, hogy életünk játék csupán.” (15,12)  Amikor megkérdezi Jézust, hogy mi az igazság. Ez a tipikus gondolatkör abban a korban, amikor nem tudták, hogy az igazság ott van a szemük előtt, csak éppen kiszúrta a szemüket. Saját bűnük nem maga az igazság. „Azt hiszi, hogy az életünk játék csupán. Hogy az itt lét hasznot hajtó vásár, hogy akárhonnan, még a rosszból is nyereséget kell húzni.” Ez tökéletesen jellemző Pilátusra. Az ittlét hasznot hajtó vásár. Ugye, akárhonnan még a rosszból is nyereséget kell húzni.

Minden bizonnyal Pilátus valóban utált ott lenni Jeruzsálemben, a római birodalom szívétől távol. Az egyik leigázott, kis nép városában. Az ő szemszögéből egy porfészekben, ahol nap, mint nap azzal kell foglalkoznia, hogy a lázongók között valami rendet tartson. Ha ezt nem tudja jól megtenni, akkor még a saját életével is játszhat. A római császár küld neki szépen egy poharat, amiből ihat. Abban a pohárban nem finom, édes bor van, hanem méreg. Tehát mindenféleképp maga Pilátus is nyomás alatt volt, mind alulról, mind felülről. Ebben a helyzetben hasznot akart húzni még a rosszból is.

Nézzünk egy másik igét. Bölcsesség könyve 17,10. „Mivel ugyanis a gonoszság gyáva, tanúsítja azt is, hogy elítélik és kegyetlen dolgokat vár mindig a zaklatott lelkiismeret.” Ez is gyönyörűen illik Pilátusra, hogy valójában gyáva volt. Még akkor is hogyha, nagyon álnok, és irracionálisan mondhatjuk azt, hogy mesteri módon kigondolta ezt. Nyilván a Mester csak Jézus Krisztus. Ilyen jelzőt most csak fordított értelemben tudok használni rá. Ez a sátáni gonoszság. De mégis ott van, hogy megijed. Vagyis gyáva, a gonoszság gyáva. Soha nem szabadna félni a gonosztól, a gonoszságtól. Olyan gyönyörűek azok a filmek, amik bemutatják azt, mint például II. János Pál pápáról, vagy más szentekről szóló filmek, mikor van egy keresztényüldöző katonatiszt, vagy valamilyen császár, Néró, hogy mennyire gyávák. Mennyire gyávák, kezükben van a fizikai hatalom, de valójában félnek az igazságtól. Félnek még a saját lelkiismeretüktől is. Kegyetlen dolgokat vár mindig a zaklatott lelkiismeret. Fél attól, hogy őt elítélik.

Kétféle hagyomány létezik egyébként Pilátus további sorsával kapcsolatban. Az egyik az, hogy megtért, bűnbánatot tartott és hívő lett. A másik pedig az, hogy további lázadások voltak Jeruzsálemben és a császár egy másik helyre száműzte. Ahol tulajdonképpen újabb kudarcokat vallott és később öngyilkos lett. Most a két hagyománynak, mindkettőnek vannak írásbeli, fennmaradt dokumentumai, de talán mondhatjuk úgy, hogy nekünk magunknak kell eldönteni azt, hogy melyik utat választjuk.

Most itt Pilátustól egy kicsit lépjünk tovább, mert nyilván nem az a cél itt most, hogy ezt az embert a pokolba taszítsuk, hanem az, hogy meglássuk azt, hogy Isten irgalmas. Hogy valóban Krisztus a Király! Aki mindenkit üdvözíteni akar, még Pilátust is. Még azokat is, sőt igazán azokat, akik az ellenségei, ő értük hal meg. Itt már tágul a kör, mert minden bűnös ember felelős Krisztus haláláért. Miattunk halt meg, értünk halt meg, helyettünk halt meg, önként halt meg. Mind a négy igazság egyszerre igaz. Értünk, miattunk, helyettünk és önként. Az Úr Jézus így halt meg. Ellenségeiért is, ahogy mondja Szent Pál a Római levélben, hogy az ellenségei voltunk és akkor meghalt értünk Jézus Krisztus (vö. 5,9-10). Így tehát, maga ez egy csoda, ahogyan Jézus ott van Pilátus előtt. Ahogyan Jézus talán mondhatjuk, bár nincs leírva kifejezetten a történetben, hogy hallgat és magában imádkozik Pilátusért. Ezért mindig is imádkozzunk azokért az emberekért, akik távol vannak Istentől, akik esetleg bántanak minket, hiszen mi is lehet, hogy voltunk azon az oldalon. Vagy közönyösségünk, kishitűségünk miatt időnként mi is Krisztus ellenségei lehetünk még így is, hogy vallásos emberek vagyunk. Maga Szent Pál is milyen nagy hittel mondta azt, hogy én üldöztem Isten Egyházát. Ellensége voltam Krisztusnak, de mégis Isten kegyelméből megtaláltam az egyetlen Urat. Így hát, megadatik számunkra a csoda, hogy láthatjuk azt és én inkább azt a megoldást fogadom el, hogy Pilátus megtért.

Talán a korabeli keresztények, vagy az első nemzedékek, amikor formálódott a Hitvallás, nem véletlenül tették bele az ő nevét a Hitvallásba. Nem csak azért, hogy ez egy történelmi időpont megjelölés legyen, és akkor így a hitünk jelen legyen a valóságos történelemben és ne csak egy elképzelés legyen. Ezért megjelölték, hogy Pilátus alatt, Pilátus idejében. Hanem én úgy gondolom és ez az én bizalmam, hogy azért tették bele, hogy lám még egy ilyen gonosztevő is meg tudott térni Isten kegyelméből. Ezért rakták bele név szerint. Mert más különben akkor lehetett volna az, hogy Heródes idejében. Vagy, volt azért ott más idő megjelölési határpont is, amit kiválaszthattak volna a keresztények. De én inkább azt mondanám, hogy azért választották Pilátust, hogy ezzel is bizonyítsák azt, hogy Isten kegyelme határtalan. Még egy ilyen gonosz embert, még egy ilyen álnok, kegyetlen, számító embert is meg tudott az Isten kegyelme téríteni.

Tehát megadatik számunkra a csoda. Hadd olvassak Andrej Tarkovszkij orosz filmrendezőtől egy gondolatot. Amiben a kiszáradt fát, most itt átvitt értelemben Pilátusra alkalmazom. Nyilván Tarkovszkij nem ő rá gondolt, de mégis hallgassuk így ezt a gondolatát. „Van-e az embernek reménye a túlélésre, annak ellenére, hogy oly nyilvánvalóan, oly felismerhetően szólnak a tények a közeledő apokaliptikus csendről. A választ talán az az ősi legenda adja meg, mely az éltető nedveit vesztett fa türelmes szenvedéséről szól. S alkotó életrajzom talán legfontosabb filmjének képezi alapját. Egy szerzetes, vödröt vödör után hordott fel a hegyre, hogy megöntözze a kiszáradt fát. A legkisebb kétely nélkül hitt cselekedete szükségességében. Egy pillanatig sem kételkedett abban, hogy hite a Teremtőben csodát tesz. Ezért megadatott számára a csoda. Egy reggel a fa ágai életre keltek és új lombot hoztak. De hát valójában csoda ez? Nem, ez maga az igazság.”

Ez a kiszáradt fa tehát Krisztus ellensége, akit maga Krisztus öntöz az irgalom, a kegyelem, a szeretet erejével és mégis életre tud kelni. Ki van száradva, de életre tud kelni, Isten kegyelméből.

Hogyha látta valaki a Bíbor és fekete című filmet, amiben ugye egy nagyon kiélezett helyzetben a második világháborúban, Rómában egy náci tiszt és egy katolikus pap harcol. Akkor jobban megérthetjük, amit eddig elmondtam. Ott van az, hogy az a náci tiszt nem tudja elképzelni, hogy valójában miért csinálja az a katolikus pap azt, hogy menti az embereket. De a végére, amikor az ő feleségét megmenti, akkor ő is megtér. Tehát az a pap - és ez egy igaz történet-, ezt a kiszáradt fát, ezt a náci tisztet öntözte az irgalommal, a szeretettel, időnként humoros eszközökkel, időnként kemény szavakkal. De mindig az igazság iránti nagy alázattal és szeretettel és következetességgel. Így tudta megmenteni azt a náci tisztet is. Mint ahogy reményünk szerint az Úr Jézus még Pilátust is megmentette. Ha őt megmentette, akkor bennünket is megmentett. Megadatik számunkra a csoda! Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2018. november 21. lejegyezte: Kárpáti Angéla

Kérdések a reflexióhoz:
1.                  Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.                  Mondj egy-két szerinted nagyon gonosz embert a mai világból, akinek a megtérése nagyon kétségesnek tűnik, és imádkozz értük! Vajon hogyan térhetnek meg ők?
3.                  Te mit gondoltál eddig Pilátusról és ezután?

Szeretettel: Péter atya


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a