Ugrás a fő tartalomra

Hogyan lehet jól kicselezni a haragosainkat?



Lukács  evangéliuma 6, 27-38
Jézus a hegyi beszédben így szólt tanítványaihoz: „Nektek, akik hallgattok engem, ezt mondom: Szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót azokkal, akik gyűlölnek titeket. Azokra, akik átkoznak titeket, mondjatok áldást, és imádkozzatok rágalmazóitokért. Ha arcul üt valaki, tartsd oda a másik arcodat is. Annak, aki elveszi köntösödet, add oda a ruhádat is. Mindenkinek, aki kér tőled, adj, és aki elviszi, ami a tied, attól ne kérd vissza. Úgy bánjatok az emberekkel, ahogy szeretnétek, hogy veletek is bánjanak. Mert ha csak azokat szeretitek, akik titeket is szeretnek, milyen jutalmat várhattok érte Istentől? Hisz a bűnösök is szeretik azokat, akik őket szeretik. Ha csak azokkal tesztek jót, akik veletek is jót tesznek, milyen jutalmat érdemeltek? Hisz ezt a bűnösök is megteszik. Ha csak a visszafizetés reményében adtok kölcsönt, milyen hálára számíthattok? A bűnösök is kölcsönöznek a bűnösöknek, hogy ugyanannyit kapjanak vissza. Szeressétek inkább ellenségeiteket: tegyetek jót, adjatok kölcsön, és semmi viszonzást ne várjatok. Így nagy jutalomban részesültök, és fiai lesztek a Magasságbelinek, hisz ő is jóságos a hálátlanok és a gonoszok iránt. Legyetek tehát irgalmasok, amint Atyátok is irgalmas. Ne mondjatok ítéletet senki fölött, s akkor fölöttetek sem ítélkeznek. Ne ítéljetek el senkit, s akkor titeket sem ítélnek el. Bocsássatok meg, és nektek is megbocsátanak. Adjatok, és akkor ti is kaptok. Jó, tömött, megrázott és túlcsorduló mértékkel mérnek öletekbe. Mert amilyen mértékkel ti mértek, olyannal mérnek majd nektek is. Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek! Olyan mondatokat hallottunk most, amikből egyet kiválasztunk, bármelyiket és szó szerint meg akarjuk tenni, szó szerint, akkor fel fog fordulni az életünk. Másként fog kinézni, de nagyon. Először is fontos tisztázni azt, hogy ellenségeinket szeretni alapvetően két dolgot jelent, amit itt Jézus mond. Az egyik az, hogy jót tenni velük, a másik pedig az, hogy imádkozni értük. Hogyha valaki rosszat tesz velünk, akkor ez fáj. Másképp nem lenne rossz. Ugye? A fájdalom, a szenvedés és a rossz, ez a három valóság összefügg egymással. Ha valami nem rossz, akkor az nem fáj, nem okoz szenvedést. Különbség van a három fogalom, a három valóság között, de összefüggenek. Tehát ha nekünk fájdalmunk van, akkor azt jelenti, hogy valami rossz munkálkodik körülöttünk, bennünk, vagy éppen általunk. Olyan is van.

Mi a legnagyobb rossz? Hogyha valaki hátat fordít Istennek. Mert akkor honnan tudná meg azt, hogy mi az igazság, hogy hogyan kell szeretni. Tehát az egyik dolog az, hogy jót tenni. Hogyha valakivel jót teszünk, ahogy Pál apostol mondja ezt, olyan, mintha parazsat raknánk a fejére. Égetni fogja. (vö. Róm 12,20)

Egyszer mesélte valaki a következő dolgot, ott abban a faluban, ahol lakott, szerveztek egy falunap szerű ünnepséget. Az az épület, ami az ünnepségnek a középpontjában volt, határos volt a szomszédnak a kertjével és nagyon tisztelettel, szépen elkérte a szomszédnak a kertjét a főszervező. A következő történt az ünnepség másnapján. A szomszéd jön nagy dérrel-dúrral, hangoskodva, hogy mit csináltak, milyen kárt okoztak. A főszervező épp akkor nem volt ott. Úgyhogy elment a szomszéd. Nem is hallotta a főszervező ezt, hogy milyen rossz dolgokat mondott. A főszervezőnek jött egy ötlet a szívében, hogy átmegy a szomszédnak megköszönni, hogy odaadta a kertet erre a napra. Szépen összerakott egy csomagot, átment hozzá és a szomszéd már éppen nyitotta volna száját, ahogy belépett az ajtón, hogy rázúdítsa a sérelmeit. Amikor a főszervező erről mit sem tudva, nagy mosolyogva, örömmel azt mondja, hogy: „Uram köszönöm, hogy ideadta ezt a kertet, fogadja szeretettel ezt az üveg bort, ezt a süteményt, ezt az itt sütött, frissen sütött kenyeret.” Ez a haragos ember egy pillanat alatt megváltozott, mint ugye ahogy mondja Pál, hogy ha valaki rosszat tesz veled, tegyél vele jót és ezzel parazsat raksz a fejére. Égetni fogja őt. Egy pillanat alatt megváltozott ez az ember és nagyon örült, megköszönte és ő mondta, hogy: „Jövőre is odaadjuk a kertet.”

Most gondoljunk bele, hogy ez a bizonyos főszervező, azért Isten kegyelméből úgy is mondhatnánk, hogy könnyű helyzetben volt, mert Isten segített neki kicselezni ezt a szituációt, ezt a feszült helyzetet. Nyilván nehezebb lett volna a főszervezőnek az a dolga, hogyha előbb hallja a szitkozódást és utólag kell vinni az ajándékot. Mert akkor bonyolultabb a helyzet, mert akkor úgy gondolhatná esetleg a haragos, hogy „Na, most itt engem megengesztelnek, hízelegnek. Nem is akartak nekem adni semmit, csak mivel én méltatlankodtam, ezért most kenegetni akarják az én sebemet.” Az még akár még a büszkeségét is növelhette volna.

Tulajdonképpen nagyon nagy szükségünk van arra, nagyon nagy, hogy Isten megelőzze titokzatos módon, megelőzze ezeket a helyzeteket, úgy hogy a dolgok egy másfajta sorrendben történjenek. Ez nagyon fontos, hogy minden egyes ember csak az ő saját, kis pici logikája, eddigi emléke, tapasztalata mentén látja a dolgokat és nem látjuk az egészet. Ezért van szükség alázatra. Isten látja felülről az egészet és ő tudja ezt szépen kiegyenesíteni. Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. február 20. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Volt-e már hasonló pozitív élményed, mint a történetben a falunap főszervezőjének?
3.      Mikor volt, hogy erőlködtél egy kútba esett üggyel a saját eszeddel és nem sikerült semmi? Min bukott el a dolog?

Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a