Ugrás a fő tartalomra

Ha lehetne, mit mondanék az egész emberiségnek?


Radnóti Miklós és Gyarmati Fanni

A szív bőségéből szól a száj

Lukács evangéliuma 6,39-45
Jézus a hegyi beszédben ezeket a hasonlatokat mondta tanítványainak: „Vajon vezethet-e vak világtalant? Nem esnek-e bele mind a ketten a gödörbe?
Nem nagyobb a tanítvány mesterénél: Akkor tökéletes az ember, amikor már olyan, mint a mestere.
Miért látod meg a szálkát embertársad szemében, amikor a magad szemében a gerendát sem veszed észre? Hogyan mondhatod embertársadnak: Barátom, hadd vegyem ki szemedből a szálkát, holott saját szemedben nem látod meg a gerendát? Képmutató! Vedd ki előbb a magad szeméből a gerendát, s aztán törődj azzal, hogy kivedd a szálkát embertársad szeméből.
Mert nincsen jó fa, amely rossz gyümölcsöt terem, és nincsen rossz fa, amely jó gyümölcsöt hoz. Minden fát gyümölcséről lehet megismerni. Nem szednek a tövisbokorról fügét, sem a tüskebokorról nem szüretelnek szőlőt. A jó ember szívének jó kincséből jót hoz elő, a rossz ember pedig a rosszból rosszat hoz elő. Hisz a szív bőségéből beszél a száj. Ezek az evangélium igéi.

Kedves Testvérek!

A mai evangélium egyik legerősebb és talán legtöbbet idézett rövid gondolata pont az utolsó sor: A szív bőségéből beszél a száj. Sokszor nem is vagyunk tisztába azzal, hogy mennyire igaz az a bibliai igazság, hogy a szánk gyümölcsével lakunk jól, ahogy tanítja ezt az ószövetségi bölcsesség irodalom. (Példabeszédek 18,20 Mindenkinek a szája gyümölcsével telik meg a gyomra, s attól lakik jól, ami ajkán terem.) A szavainknak teremtő ereje van, hiszen Isten képmásai vagyunk. S valamilyen mértékben mi is részesültünk abból a teremtő hatalomból, ahogyan az Atyaisten szavával teremtett és teremti most is a világot.

Mi is így, bár nem teljes, abszolút hatalommal, de mégis teremthetjük az életünket a szavainkkal. Ezért, honnan jönnek a szavaink? Gondolkodjunk el ezen! Hová tartanak a szavaink? A szavaink nem csak úgy egymagukban állnak, hanem egy láncolatnak a részei. Hallottam egyszer egy érdekes bölcsességet, amit igaznak is tartok. Így hangzik: Vigyázz, hogy mit gondolsz, mert a gondolataidból lesznek a szavaid! Vigyázz, hogy hogyan beszélsz, mert a szavaidból lesznek a tetteid! Vigyázz, hogy mit cselekszel, mert a teteidből lesznek a szokásaid! Vigyázz, hogy milyen szokásokat gyakorolsz, mert abból formálódik ki a jellemed! Vigyázz, hogy milyen lesz a jellemed, mert az lesz a te sorsod! Vagy talán másképpen is el lehetett volna mondani ezt a gondolatsort, úgy, mint a vetés-aratás törvénye. A gondolatok a magok, a szavak pedig a gyümölcsök, és így tovább. A szavak a magok, a tettek a gyümölcsök. Ebben a láncban így kapcsolódnak egymáshoz a szemek.

Tehát a szív bőségéből beszél a száj. Amin gondolkodsz, arról fogsz beszélni. Amit beszélsz, azt fogod megtenni. A gondolataink sem állnak csak úgy önmagában, hanem valahonnan jönnek. Az emberi értelem olyan, mint a nyitott égbolt. Nincs hatalmunk arra, hogy az égboltról elkergessük a madarakat, vagy a felhőket. De arra van hatalmunk, hogy ne hagyjuk, hogy a madarak fészket rakjanak a fejünkre. Valahogy így az emberi értelem egy nyitott tér, nyitott szellemi tér és sokféle forrásból bejöhetnek oda gondolatok. Ezért nagyon vigyáznunk kell arra, hogy mit hallgatunk. Mert előbb-utóbb az majd az értelmünk képernyőjén belül realizálódni fog és később az életünkben, a tetteinkben is. Persze nem járhatunk füldugóval az utcán, vagy a családunkban. Sokszor elszenvedjük a világból ránk áradó terheket. Mint ahogy mi is terheket rakunk másokra akarva, akaratlanul. Ezért meg kell szűrnünk, meg kell tisztítanunk tudatos döntéssel azt, hogy mit hallgatunk, mert az kerül majd be a szívünkbe. Azt mondja a Katolikus Egyház Katekizmusa a 2563. pontban a szívről: A szív lakás, ahol vagyok, ahol lakom. Egy picit még ezt a gondolatot bővebben kifejtve, halljuk ezt az egész, teljes részt. A szív lakás, ahol vagyok, ahol lakom. A sémi, vagy bibliai kifejezéssel, ahová alászállok. Titokzatos középpontunk, melyet sem a tulajdon értelmünk, sem más emberek nem tudnak megragadni. Egyedül Isten Lelke képes vizsgálni és megismerni. Pszichikai törekvéseink legmélyén a szív a döntés helye. Az igazság helye, ahol az életet, vagy a halált választjuk. A találkozás helye, ahol Isten képmásaként kapcsolatban élünk. A szív a szövetség helye.

Tehát ez az a szív, ahol a gondolataink formálódnak, ahol a döntések születnek és ahol a hitünk szerint a lelkiismeretünk legmélyén lakik az Isten Lelke. Természetesen a lelkiismeretünknek nem minden hangja azonos közvetlenül a Szentlélek sugallataival. Sokszor van olyan, hogy valakinek eltompul a lelkiismerete. Eltorzul, sőt egyenesen beteggé válik. Gondolhatunk itt pszichopatákra, tömeggyilkosokra. Vagy egyszerűen csak a hétköznapi esetünkben, amikor mi nem ismerjük fel a bűneinket, tagadjuk, rossz szokásokhoz ragaszkodunk, amikor elrejtőzünk az igazság hangja elől. De azért Isten kegyelméből a leggonoszabb, legsötétebb szívben is fel tud ragyogni a világosság. Ha esetleg nem is belülről ragyog fel valakiben az igazság, azért még mindig ott van mellettünk a másik ember, aki kívülről tud bennünket figyelmeztetni, tud szólni. Az Úr  tud hozzánk prófétákat küldeni.

A következő Radnóti Miklóstól származó gondolattal szeretném befejezni a mai prédikációt. Nemrég jelent meg Radnóti Miklósnak a gyönyörűen rendezett és nagyon szép könyvben kiadott naplója. Ebben találtam egy nagyon tanulságos bejegyzést. 1938. augusztus 3-án így írt a költő a naplójában. A napilap hírei között olvasom, hogy augusztus másodikán, kedden hajnalban, az angyalföldi elmegyógyintézet szomszédságában egy férfi fára mászott és a magasból beszédet intézett a csoportosuló emberekhez. Felszólította őket, hogy a parafadugóikat azonnal szolgáltassák be neki, mert azokkal akarja betömni a világ összes fegyvereit. Aztán harsány hangon a békét éltette. A rendőr leszedte a fa tetejéről és bevitte a közeli tébolydába, ahol „megállapítást nyert", hogy a szónok az intézet szökött „ápoltja". Cigarettára gyújtok, és újra elolvasom a hírt. Dédelgetem, színezem magamban a képet. Egy ember a fa tetején békességet kiált. Egy „ápolt" végre nem Napóleonnak, nem japán császárnak képzeli magát. Majd borzongani kezdek és óvatosan körülnézek. Nyár elején felkapaszkodtam egy dobogóra s békehimnuszt szavaltam egy irodalmi társaság előadóestjén. Nemrégiben pedig lefordítottam Tibullus Detestatio Belli-jét. Csak a fatetőn múlna s a parafa dugón? Viselkedés és műforma kérdése lenne az egész?

Ezzel a nyitott kérdéssel fejezi be az augusztus 3-ai naplóbejegyzését Radnóti Miklós. Minden prédikáció végén valahogy kívánkozik egy erkölcsi tanulság, és ha ezt az igét választottam, hogy a szív bőségéből beszél a száj, akkor mi lehet talán most ennek a gondolatsornak a középpontja, a lényege? Hiszem, hogy azért van nekünk Jézusunk, mert Ő az Atya szívének bőségéből jött hozzánk. Az a csodálatos gazdagság, amit Jézusban látunk, ahogy békét hoz, ahogy Ő szeretetet hoz, az maga az Atya szívének bősége. Hiszem azt is, hogy az elmúlt kétezer év egyháztörténete, bármennyi emberi gyarlóságtól is sajnos terhelt, mégis mondhatnánk úgy, hogy ahogy az isteni Ige, az Evangélium, maga Jézus az Atya szívének bőségéből jött, úgy az egyháztörténelem, a szentek története Jézus szívének bőségéből jön hozzánk, mint az ajándék. Ezért nagyon fontos, hogy higgyünk abban, hogy a teremtő szó, az Evangélium örömhíre képes reményt, hitet, szeretetet adni. Legyünk olyanok, mint az az ápolt, aki felmászott a fára. Vagy mint Radnóti Miklós, aki egy irodalmi esten a békéről szavalt. Mi is beszéljünk Jézus szavairól, a békéről és cselekedjük meg, ahogyan csak tudjuk. Ha pedig a szívünkben háborgást érzünk, akkor, ahogy Szalézi Szent Ferenc mondja: Vigyük vissza a szívünket Isten jelenlétébe! Ha egész életünkben semmi mást nem tettünk csak mindig visszavittük a szívünket az Úr jelenlétébe, akkor már nem volt hiába való az életünk. Ámen!

 Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. február 27. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Milyen gondolataid vanak mostanában önmagadról, az életedről? Mi körül forogsz?
3.      Ha egy-két rövid mondatot mondhatnál az egész emberiségnek, és tényleg mindenki a te szavadat hallaná, mit mondanál?

Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a