Ugrás a fő tartalomra

Miért nem hallgat rád a gyereked?



Lukács Evangéliuma 4, 21-30
Abban az időben: Jézus beszélni kezdett a zsinagógában: „Ma beteljesedett az Írás, melyet az imént hallottatok.” Mindenki helyeselt neki, és csodálkozott a fönséges szavakon, amelyek ajkáról fakadtak. „De hát nem József fia ez?” – kérdezgették. Ekkor így szólt hozzájuk: „Biztosan ezt a mondást szegezitek majd nekem: Orvos, gyógyítsd önmagadat! A nagy tetteket, amelyeket – mint hallottuk – Kafarnaumban végbevittél, tedd meg a hazádban is!” Majd így folytatta: „Bizony mondom nektek, hogy egy próféta sem kedves a maga hazájában. Igazán mondom nektek, sok özvegy élt Izraelben Illés idejében, amikor az ég három évre és hat hónapra bezárult, úgyhogy nagy éhínség támadt az egész földön. De közülük egyikhez sem kapott Illés küldetést, csak a szidoni Száreptában élő özvegyasszonyhoz. Ugyanígy Elizeus próféta korában is sok leprás élt Izraelben, s egyikük sem tisztult meg, csak a szíriai Namán.” Ezt hallva, a zsinagógában mind haragra gerjedtek. Felugrottak, kiűzték őt a városon kívülre, és fölvezették arra a hegyre, amelyen városuk épült, a szakadék szélére, hogy letaszítsák. De ő áthaladt közöttük, és eltávozott. Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Mi az, hogy próféta? Próféta Isten szavát közvetíti. Isten szavát mondja. Kifejezheti ezt szavakkal, tettekkel. Isten üzenetét közvetíti. Isten szavának milyen hatásai vannak, mi a célja? Mindig az, hogy Isten vissza akarja vezetni önmagához az elveszett, elkóborolt gyermekeit. Ezért beszél hozzánk. Isten beszél hozzánk, szól. Azért szól, mert látja, hogy nem halljuk, nem értjük, hogy szenvedünk, hogy kínlódunk. Isten együttérez velünk és szól hozzánk. Hív minket szüntelenül önmagához. Mert tudja azt, hogy legjobb dolgunk Isten közelében, Isten jelenlétében van.

A próféta tehát egy kulcsfigura. Egy olyan személy, aki által Isten elmondhatja azt, amit akar. Isten semmit sem tesz anélkül, hogy a prófétáinak előre meg ne mondaná - mondja Ámosz próféta által az Úr. (3,7) Tehát Isten mintegy önmagát hozzá kötötte az emberi cselekvéshez. Miért? Azért, mert ennyire szeret minket, mert nem akar minket kikerülni. Isten nem csinál olyat, vagy legalább is nagyon ritkán, nagyon speciális esetben, a Bibliában, hogy egy állat által beszél. Mindösszesen, ha jól emlékszem egyszer, vagy kétszer van ilyen a Bibliában. Bibliában nem szólalnak meg az állatok, a fák, kövek. Míg nagyon sok mítoszban, vagy könyvben szó van ilyesmiről. A Bibliában Isten beszél az emberhez emberi nyelven. Isten szava tehát, vigasztal, megerősít, bátorít, olykor pedig megfed, azért, hogy megtisztítson és magához emeljen. Ezért tehát a próféta személye és hivatása és küldetése rendkívül jelentős.

Nagyon nagy bajok voltak azokban a korokban, korszakokban, nemzedékekben, amikor nem voltak próféták. Amikor nem tudták az emberek azt, hogy mit akar az Isten. Nem volt az, aki ezt megmagyarázza. Mit mond Isten ebben az én helyzetemben? Ki mondja meg, hogy mi az igazság? Bizonyos értelemben Isten, tudatosan kiválaszt prófétákat és rajtuk kívül másnak nem mondja el egy adott helyzetre, hogy mi az igazság. Ez az Ószövetségnek a szemlélete a prófétáról.

Mi az Újszövetség szemlélete? Az Apostolok cselekedeteiben Péter első nagy beszédének mi a lényege? Hogy mindnyájan próféták lesznek. (2,17) Már nem kell több ezer kilométert utazni hatalmas áldozatok árán, hogy felkutassunk egy prófétát. A Szentlélek mindnyájunkban benne akar lakni, hogy mi magunk próféták legyünk. Ez óriási hivatás, óriási méltóság. Az Ószövetségben a prófétáktól rettegtek a királyok. Háborúkat tudtak megállítani, vagy adott esetben háborúkat indítottak el egyetlen szavukkal. Nem az ő emberi szeszélyeik miatt, hanem mert Isten úgy rendelkezett, hogy ezt kimondják, vagy megcselekedjék. Prófétai hivatásunk van mindannyiunknak. Mi az, hogy próféta? Isten küldötte, hogy Isten szavát mondja, azért, hogy orvosolja az embereket. Hogy gyógyítsa azokat a helyzeteteket, amiben vagyunk. Ezért szükségünk van arra, hogy fölélesszük a prófétai tudatunkat, illetve, hogy engedjük, hogy Isten mások által prófétai módon szóljon hozzánk. Annak ellenére, hogy az Újszövetség nagy újdonsága, hogy mindenki lehet próféta, ennek ellenére nyilvánvaló az, hogy nem mindenki gyakorolja a prófétai szolgálatát. Miért? Egyrészt azért, mert nem is tudja. Nem kapott rá kiképzést. Másrészt azért, mert ha kapna is rá kiképzést, sok ember fél attól, hogy Isten szavát közvetlenül tovább adja.

Azt hallottuk a mai evangéliumban, hogy Jézus a legnagyobb próféta. A próféta akadályba ütközik a saját falujában. Nem hisznek neki. Ez alapján elterjedt ez a mondás, amit az Úr Jézus mond, hogy senki sem próféta a maga hazájában. Ez egy ilyen közmondássá vált. Mit is jelent ez? Hadd mondjak erre egy példát. A családunkban úgy növünk fel, hogy nap, mint nap, szinte reggeltől estig látjuk egymást. Ismerjük egymás hibáit, erényeit. Szinte úgy érezzük időnként, hogy teljesen kiismertük a másikat. Persze ez nincs így, ez egy téves előítélet, de mégis így gondoljuk. Ebben az esetben, ha egy szülő azt mondja a gyermekének, hogy fiam, menj el a templomba. Ez tíz éves korig működik. Tíz éves kor után már nem működik és ez így természetes. Tíz éves kor és körülbelül negyven éves kor között a gyerekek nem hallgatnak a szüleikre. Erre van példa a Bibliában is, a Krónikák második könyvében, a 10. fejezetben az új király, Roboám választás elé kerül, hogy hogyan vezesse a népét. Megkérdezi a véneket. Mit tanácsoltok, mit feleljek a népnek? Elmondják a vének azt, hogy mit tegyen, ám ő figyelmen kívül hagyta a vének tanácsát és azokkal az ifjakkal kezdett tanácskozni, akik vele nevelkedtek és az ő kíséretét alkották. Egy bizonyos életkorban az ember nem hallgat már az idősekre, szüleire, hanem csak a saját korosztályára. Le van ide írva. Nem egy különleges dolog. Az a különleges, ha ezt mi bután nem ismerjük fel és ennek ellenére próbálunk dacolni tíz és negyven év kor közötti rokonunkkal. Nem fog ránk hallgatni. Ez jobb is így. Miért? Azért mert, hogy ha ránk hallgatna, akkor nem az isteni tekintély alapján fogadná el az igazságot, hanem az emberi tekintély alapján. Ez óriási különbség. Ha egy tizenöt éves gyerek a szülőjére hallgatva mondja azt, hogy elmegyek templomba, akkor ez rövidéletű lesz. De ha ezt az isteni tekintély alapján fogadja el, akkor ez örökéletű lesz.

A próféta tehát, isteni tekintéllyel beszél, és ez nem jelenti azt, hogy feláll egy magas hegyre és hatalmas trombitával zeng, és nagy szakálla van meg büdös, meg nem tudom, milyen képzeteink vannak időnként a prófétáról. Valami torzonborz figura, aki így üvöltözik. A próféta egész egyszerűen azt mondja, és úgy mondja, ahogy az adott helyzetben, ahogy maga Jézus tenné, maga Jézus mondaná. Úgy is mondhatnám ezt, hogy akitől el tudom fogadni. Nem mindegy, hogy ki mondja, és hogy mondja.

Hadd mondjak egy példát a saját életemből. Az előző szolgálati helyemen volt egy olyan kis apróság, hogy a bejárat egy külső nagy  vasajtóval volt lefedve és volt ezen belül egy fa ajtó. Az volt az elődömnek a szokása, hogy ha otthon volt, akkor a nagy vasajtó nyitva volt. Ebből látták az emberek, amikor már befordultak egy hosszabb szakaszon a plébánia udvarára, itthon van. Nem volt nyitva a vasajtó, akkor már nem is mentek tovább. Én úgy voltam ezzel a dologgal, hogy mit nekem vasajtó, mit nekem szokások. Nem fogok én két ajtót csukogatni, nyitogatni.  A vasajtó reggel szépen kinyit és este becsuk. Én így gondoltam. Ez nem tetszett az embereknek és mondták, hogy ezt így szoktuk meg. Én csukjam be külső nagy vasajtót, mert akkor látják, hogy nem vagyok itthon és akkor minden csodálatos lesz. Ezt nem fogadtam el. Így elteltek hónapok, mígnem egyik nap mentem ki az udvarra, annyira előttem van az egész jelenet. Az udvar közepén egy diófához vittem a kóbor kutyáknak a maradék ételt és ott egy ember újra elkezdte ezt a dolgot, hogy hogy csukjam az ajtót. Valahogy úgy mondta, nem azt akarom ezzel mondani, hogy ezer százalék, hogy szeretettel, de mégis egy részt szeretettel, másrészt úgy valahogy, hogy én ezt elfogadtam. Jó! Onnantól kezdve úgy csuktam az ajtót. Beláttam és nem azért, mert megtörték az akaratomat, mert az is mindig rövid életű, hogy ha a másik akaratát megtörjük. Tehát azt úgy és akkor mondani, ahogy és akkor, és amit Isten mondana. Ez nem mindegy! Egyáltalán nem mindegy. Roboámnál is egyébként megtörténik, ha lapozunk egy oldalt.  2 Krónikák 12. fejezetben, hogy elhagyja az Úr törvényét és Isten küldi az egyiptomi királyt Sesákot, aki szépen megfenyegeti Roboámt és a népét, hogy lerombolja az egész várost, meg mindent. Erre az Úr küldi Semeja prófétát és az elmondja, hogy mit üzen az Úr. Erre Roboám megalázkodik. Tehát a prófétára hallgat, a vénekre nem hallgat. De a prófétára igen.

Kedves Testvérek! Mindannyiunknak az életében vannak kudarcok. Nem úgy teszi a másik ember, ahogy mi szeretnénk. Ez nem mindig baj, hogy ez így van. De a kudarcok egy idő után feszültté, frusztrálttá, csüggedté és szomorúvá, életunttá tesznek bennünket. Mi a megoldás? Imádkozzunk azért, hogy az Úr küldjön prófétát. Ez gyönyörűen megvalósult az egyik családnál az elmúlt évben. Van egy kamasz fiúk. A szülők tökéletes, szinte tökéletes vallásos életet éltek. Persze ez nem igaz, de mondjuk így. De a gyerek még sem akart. Kamasz, tizenhat éves. Szépen elküldték ezt a fiút a Lelkes napok karizmatikus táborba. Ez a fiú látva a saját korosztályát, látva azt a fiatalos tanításokat.  A Szentléleknek az erejét megtapasztalva teljesen megváltozott. Nem a szülői tekintély alapján jár most már templomba, hanem önként és ez örökéletű lesz.

Azt mondja Szent Péter apostol a prófétai beszédről, Péter második levele 1,20-21: Mindenek előtt azt kell megértenetek, hogy az Írás egyetlen prófétai beszéde sem egyéni értelmezés dolga. Mert sohasem emberi akaratból származott a prófétai beszéd, hanem Isten szent emberei, a Szentlélektől sugalmazva szóltak. Szintén olvassuk azt, hogy az apostol hálát ad. Azt mondja, hálát adok Istennek, hogy nem úgy fogjátok fel a beszédemet, mint emberi tanítást, hanem, mint az Isten szavát. Attól, hogy én felolvasok bármit a Bibliából, az nyilván objektíve Isten szava. De neked nem biztos, hogy az Isten szavának erejével ható szó lesz. Amikor imádkozunk azért, hogy az Úr küldjön a gyerekünknek, férjünknek, feleségünknek, munkatársunknak prófétát, akkor az imádságunk hidat épít Isten, a próféta és az általunk kiválasztott személy között. Nekünk nem kell erőszakkal meggyőzni munkatársunkat, rokonunkat, vagy bárkit. Ha mi az adott helyzetben nem tudunk próféták, lenni, azt fogadjuk el. Hála Istennek, nem én vagyok a próféta, akit Isten küldött ehhez az emberhez, ebben a helyzetben. Az viszont minden esetben feladatom, hogy imádkozzam azért, hogy igen is jusson el hozzá egy olyan próféta, akitől el tudja fogadni.

Tehát hagyjunk fel azzal, hogy erőszakkal a családunkban bárkit megváltoztassunk. Nem fog menni! Hála Istennek, hogy nem fog menni. Mert, különben megváltónak képzelnénk magunkat, hogy látod, az én szavamra hallgat. Nem, akkor nekünk hódolna be és nem pedig szeretetből az Istennek. Kérjük ezt az Úrtól. Küldjön prófétát a családtagjainknak. Bennünket pedig küldjön prófétaként adott esetben másoknak. Mert mi tökéletesen lehet, tudunk próféták lenni egy várossal arrébb. Ez nem baj! Nem szabad azt a vádat elfogadni, hogy bezzeg otthon nincsen minden rendben, de itt meg nekünk tanítja az igazságot. Ezt nem szabad elfogadni. Ez nem így működik. Az igazság nem azért igazság, mert nálam otthon rendben van valami, vagy nincs rendben. Hanem mert Isten most ezt mondja neked. Térj meg, változz meg, olvasd többet a Bibliát! Higgy, járj templomba, gyullaszd fel magadban a szeretetet és törekedj!  Hidd el, hogy Isten szeret téged! Ezek a dolgok nem attól függenek, hogy nálam otthon minden rendben van-e. Ez önmagában igaz. Kedves Testvérek! Élesszük fel magunkban a prófétai hivatást és imádkozzunk azért, hogy Isten küldjön prófétát szeretteidnek, munkatársaidnak, mindenkinek. Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. január 30. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.  Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2. Ki volt a te prófétád, aki közel vitt téged az Úrhoz?
3. Észrevetted már magadon, hogy prófétaként használt téged a Szentlélek?                   

Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a