Ugrás a fő tartalomra

Mért ne nézd a Híradót?



Riporter vagy szemtanú leszel?

János evangéliuma 2, 1-11
Abban az időben: Menyegzőt tartottak a galileai Kánában, amelyen Jézus anyja is ott volt. Jézust is meghívták a menyegzőre, tanítványaival együtt.
Amikor fogytán volt a bor, Jézus anyja megjegyezte: „Nincs több boruk.” Jézus azt felelte: „Mit akarsz tőlem, asszony? Még nem jött el az én órám.” Erre anyja szólt a szolgáknak: „Tegyetek meg mindent, amit csak mond!” Volt ott hat kőkorsó, a zsidóknál szokásos tisztálkodás céljára, mindegyik két-három mérős. Jézus szólt a szolgáknak: „Töltsétek meg a korsókat vízzel!” Meg is töltötték azokat színültig. Ekkor azt mondta nekik: „Most merítsetek belőle, és vigyétek oda a násznagynak.” Odavitték.
Amikor a násznagy megízlelte a borrá vált vizet, nem tudta, honnan való. A szolgák azonban, akik a vizet merítették, tudták. A násznagy hívatta a vőlegényt, s szemére vetette: „Először mindenki a jó bort adja, s csak amikor már megittasodtak, akkor az alábbvalót. Te meg mostanáig tartogattad a jó bort.” Ezzel kezdte meg Jézus csodajeleit a galileai Kánában. Kinyilatkoztatta dicsőségét, s tanítványai hittek benne
. Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!
Ez a részlet, amit most hallottunk, rendkívül gazdag. Most egy olyan szempontból akarom bemutatni, amit magam is most kezdek el felfedezni benne. Ez pedig az, hogy az egész János evangélium, ami a legutolsó újszövetségi könyv időrendi keletkezése szerint, teljességét nyújtja, hogy kicsoda Jézus Krisztus. János evangéliuma magába forrasztja az egész Újszövetséget. Hiszen Jánosnak volt meg az az időbeli távlata, a többi újszövetségi könyv keletkezése után, hogy már szembesülnie kellett az első keresztény közösség hosszú útjával, sokféle kísértéssel, sokféle tévedéssel, sokféle botránnyal, sokféle eretnekséggel. János evangélista ennek a könyvnek a szerzője, bár volt idő, amikor népszerű téma volt az, hogy vitatták, hogy nem az apostol a szerző, hanem egy későbbi, János tanítvány. Benedek pápa azonban, a tekintélyével, a tudásával letette a voksot, amellett, hogy valóban János a szerző.

Tehát, egy szemtanú, aki közvetlenül átélte ezeket az eseményeket, ő maga írta ezt a szöveget. Ez egy nagyon fontos szempont. Más az, amikor valamit másodkézből hallunk és más az, amit mi magunk tapasztalunk. Vegyük észre az életünkben azt, hogy kétféle hozzáállás van. Főleg ebben a korszakban, amikor a televízió, a média, a kommunikáció az mindenkinek szinte a fél életét kiteszi. Kétféle hozzáállás van ebben a modern világban. Az egyik a riporter, a másik a szemtanú. Hogyha nézzük a híradót, akkor a riporter beszél a hírekről. Sokszor rezzenéstelen arccal, szenvtelenül elmondja azokat a híreket, amiket valakik konkrétan a bőrükön tapasztaltak. Haláleset minimum. Igaz? És megy tovább, dinamikusan, ritmusosan, gyorsan mondja a híreket. Nem jut eszükbe, hogy megálljanak, hogy most álljunk meg! Mondjunk el egy Üdvözlégy Máriát, azokért, akiknek leégett a házuk Karácsonykor. Hozzászoktatnak minket ahhoz, hogy riporteri mentalitással tekintsünk a szenvedésekre. Észrevettem magamon is ezt. Ma délután, amikor édesanyám felhívott szülőfalumból. Beszélgettünk és elmondta, hogy néhány nappal ezelőtt egy tűzvész volt a falunkban, kiégett egy ház. Hallgattam, hallgattam, néhány dolgot kérdeztem és aztán áttértünk egy másik témára. Jó pár perc múlva esett le nekem az, hogy a könyvtáros, a Marika. A múltkor ott voltam, ott tartottam könyvbemutatót. Akkor gyorsan visszaugrottam a témához, hogy személyi sérülés nem történt, orvoshoz kellett menniük, sokkhatás alatt vannak? Tehát a riporteri mentalításból hirtelen átugrottam a majdnem szemtanúi mentalitásba, az együttérzőbe, aki ezt megtapasztalja, aki ezt átérzi. Aki, már sajnálja azt, ami történt, aki már megijed, aki már együttérez, és adott esetben szenved a szenvedővel. Nagyon nagy különbség. Ég és föld, hogy ha az életünket riporteri mentalitással éljük, vagy szemtanúként.

            Gondoljunk egy pillanatra arra, hogy amikor Jézus feltámad a halálból, akkor megjelenik a tanítványoknak. az emmauszi tanítványok története Lukács evangélium utolsó fejezete. A tanítványok azt mondják Jézusnak, „Te vagy az egyetlen idegen, aki nem tudod, hogy mi történt Jeruzsálemben?” Jézus alázatosan nem fedi fel a kilétét, hanem megkérdezi, miért mi történt. A tanítványok elmondják, hogy „hittünk benne, azt gondoltuk ő váltja meg Izraelt. Nagyhatású próféta volt, de megölték. Most pedig néhány asszony azt mondta, hogy feltámadt a halálból, látták, hogy él” … és szomorúan ballagnak tovább. Tehát elmondják, az útjukba kerülő első embernek, elmondják, hogy Jézus feltámadt a halálból. Öröm nélkül, meggyőződés nélkül, anélkül az átélés nélkül, hogy ez a lényeg, ezért jött a földre, hogy legyőzze a halált. Elmondják az első embernek az örömhírt, riporteri mentalitással. Valaki mondta. Tulajdonképpen, minthogyha, visszatérve a saját példámhoz, megszakadt volna a telefonbeszélgetés az édesanyámmal, még azon ponton amikor a lelkemmel nem éreztem át a tűzvésznek a jelentőségét, ott megszakadt volna beszélgetés és később valakinek elmeséltem volna, hogy volt egy ilyen tűzvész a falumban. De azt nem tettem volna hozzá, hogy kinél, hogy volt, és ez nekem mit jelent, mit érzek ezzel kapcsolatban.

Kedves Testvérek! Azt látjuk ebben a történetben, amit most hallottunk az evangéliumból, hogy elfogyott a bor. Ha egy lakodalomban elfogy a bor, az körülbelül olyan, mint egy tűzvész, ha kiég egy ház. Óriási szégyen. Erre készültek évekig, nem, és elfogy a bor? Az emberek ilyenkor találgatnak. Nem volt elég pénzük? A násznagy kapzsi? Mi a gond? Sokszor, amikor egy negatív dologgal találkozunk, akkor az ösztönös reakciónk, az szintén negatív, rosszindulatú, hogy ki miatt van. Valaki esetleg hátul a szolgák közül ellopta a bort és vitt belőle haza? Mint egy kisboltban, amikor az eladó, aki nem a tulajdonos, hanem ott dolgozik, meglopja a tulajt? Beindulhat egy ilyen negatív gondolat. Mi az, hogy elfogyott a bor? Ezt Mária észreveszi. Mária észreveszi ezt és nem úgy áll hozzá, mint az emberek többsége, hogy sopánkodik, bűnbakot keres, vagy esetleg gúnyolódik. Mert egyébként az is bennünk van. Vegyük észre alázattal, őszintén, bűnbánattal, hogyha valakivel valami rossz történik, akkor még az is beindul bennünk, hogy megérdemelte. Na, most kiderül, most nevethetünk rajta. Most kibújt a szög a zsákból. Látszik, hogy szegényebb, mint én. Bezzeg nálam nem fogyott volna el. Máriában nincs ez a negatív reakció. Odamegy Jézushoz és azt mondja, hogy nincs boruk. Vagyis Jézushoz fordul. Ez a szemtanú mentalitás! Amikor azt mondja, akarok együtt érezni. Akarok segíteni!

Kedves Testvérek! Fordítsuk meg a dolgot! Ahogy Jézus mondja, az Aranyszabályban. Máté evangéliumban olvashatjuk a Hegyi beszédben az Aranyszabályt. Mindazt, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik. (7,12) Máté szerint, ha mi szeretnénk azt, hogy mások hozzánk együttérző, szemtanúi mentalitással forduljanak, segítőkészen, akkor fordítsuk meg a sorrendet. Mi forduljunk így mások felé. Ne riporterként! Ne hagyjuk, hogy riportert csináljanak belőlünk, aki csak elmondja, hogy mi történt. Aztán megy tovább és fél perc múlva már teljesen másutt jár az érzése, a gondolata.
Nagyon érdekes egyébként, ami talán még bonyolultabbá teszi kicsit ezt a helyzetet, hogy a saját életünket mi magunk egyes szám első személyben, én a saját életemet, te a tiedet, te is megélheted ilyen riporterként, vagy szemtanúként. A saját életedet, még ami veled történik, azt, hogy itt vagy a szentmisén és, hogy beléd bújik az Isten szeretete és megáldozol, még ez is megtörténhet úgy, hogy hát jól van. Mint a viccben, mikor a pap kimegy a templomból, mint ha mi se történt volna! Ugye? Ne így éljük meg a saját életünket önmagunkkal szemben! Legyünk magunkkal is együttérzők, szeretetteljesek és másokkal is. Úgy, mint Mária, az Isten anyja. Szűz Mária ennek a csodának a kulcsa, ami itt történik. Jézus anyja! Jézus anyja mindig a segítségünkre siet! Szeretne minket odavezetni Jézushoz, hogy együttérző szívet adjon nekünk Jézus! Mária utána odamegy a szolgákhoz és azt mondja, tegyetek meg mindent, amit mond. A szolgák, akik nyitottak, készek arra, hogy ebben a csodában közreműködjenek. Készek arra, hogy megváltozzon a szívük. Készek arra, hogy szemtanú, cselekvő, együttérző részesei legyenek ennek a problémának, hogy elfogyott a bor.
Hiszem azt, hogy Mária által, az együttérzés anyja, az irgalmasság anyja által, gyógyulni fogunk. Gyógyulni fogunk, hogy együttérezzünk és komolyan tudjunk imádkozni másokért. Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. január 16. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható youtube: 1403. Jn 2,1-11 Riporter vagy szemtanú (2016.I.16. C év 2 évk.vas)

Kérdések a reflexióhoz:
1.                  Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Mikor voltál riporter mások bajait látva? Észrevetted magadon? Vagy te már csak a tükörképeddel beszélgetsz?...
3.                  Mikor voltál szemtanú és mit tettél ennek hatására, mások szenvedéséről hallva? Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a