Riporter vagy szemtanú leszel?
János evangéliuma 2, 1-11
Abban
az időben: Menyegzőt tartottak a galileai Kánában, amelyen Jézus anyja is ott
volt. Jézust is meghívták a menyegzőre, tanítványaival együtt.
Amikor fogytán volt a bor, Jézus anyja megjegyezte: „Nincs több boruk.” Jézus azt felelte: „Mit akarsz tőlem, asszony? Még nem jött el az én órám.” Erre anyja szólt a szolgáknak: „Tegyetek meg mindent, amit csak mond!” Volt ott hat kőkorsó, a zsidóknál szokásos tisztálkodás céljára, mindegyik két-három mérős. Jézus szólt a szolgáknak: „Töltsétek meg a korsókat vízzel!” Meg is töltötték azokat színültig. Ekkor azt mondta nekik: „Most merítsetek belőle, és vigyétek oda a násznagynak.” Odavitték.
Amikor a násznagy megízlelte a borrá vált vizet, nem tudta, honnan való. A szolgák azonban, akik a vizet merítették, tudták. A násznagy hívatta a vőlegényt, s szemére vetette: „Először mindenki a jó bort adja, s csak amikor már megittasodtak, akkor az alábbvalót. Te meg mostanáig tartogattad a jó bort.” Ezzel kezdte meg Jézus csodajeleit a galileai Kánában. Kinyilatkoztatta dicsőségét, s tanítványai hittek benne. Ezek az evangélium igéi!
Amikor fogytán volt a bor, Jézus anyja megjegyezte: „Nincs több boruk.” Jézus azt felelte: „Mit akarsz tőlem, asszony? Még nem jött el az én órám.” Erre anyja szólt a szolgáknak: „Tegyetek meg mindent, amit csak mond!” Volt ott hat kőkorsó, a zsidóknál szokásos tisztálkodás céljára, mindegyik két-három mérős. Jézus szólt a szolgáknak: „Töltsétek meg a korsókat vízzel!” Meg is töltötték azokat színültig. Ekkor azt mondta nekik: „Most merítsetek belőle, és vigyétek oda a násznagynak.” Odavitték.
Amikor a násznagy megízlelte a borrá vált vizet, nem tudta, honnan való. A szolgák azonban, akik a vizet merítették, tudták. A násznagy hívatta a vőlegényt, s szemére vetette: „Először mindenki a jó bort adja, s csak amikor már megittasodtak, akkor az alábbvalót. Te meg mostanáig tartogattad a jó bort.” Ezzel kezdte meg Jézus csodajeleit a galileai Kánában. Kinyilatkoztatta dicsőségét, s tanítványai hittek benne. Ezek az evangélium igéi!
Kedves Testvérek!
Ez a részlet, amit most hallottunk, rendkívül
gazdag. Most egy olyan szempontból akarom bemutatni, amit magam is most kezdek
el felfedezni benne. Ez pedig az, hogy az egész János evangélium, ami a
legutolsó újszövetségi könyv időrendi keletkezése szerint, teljességét nyújtja,
hogy kicsoda Jézus Krisztus. János evangéliuma magába forrasztja az egész
Újszövetséget. Hiszen Jánosnak volt meg az az időbeli távlata, a többi újszövetségi
könyv keletkezése után, hogy már szembesülnie kellett az első keresztény
közösség hosszú útjával, sokféle kísértéssel, sokféle tévedéssel, sokféle
botránnyal, sokféle eretnekséggel. János evangélista ennek a könyvnek a
szerzője, bár volt idő, amikor népszerű téma volt az, hogy vitatták, hogy nem
az apostol a szerző, hanem egy későbbi, János tanítvány. Benedek pápa azonban,
a tekintélyével, a tudásával letette a voksot, amellett, hogy valóban János a
szerző.
Tehát, egy szemtanú, aki közvetlenül átélte
ezeket az eseményeket, ő maga írta ezt a szöveget. Ez egy nagyon fontos
szempont. Más az, amikor valamit másodkézből hallunk és más az, amit mi magunk
tapasztalunk. Vegyük észre az életünkben azt, hogy kétféle hozzáállás van.
Főleg ebben a korszakban, amikor a televízió, a média, a kommunikáció az
mindenkinek szinte a fél életét kiteszi. Kétféle hozzáállás van ebben a modern
világban. Az egyik a riporter, a másik a szemtanú. Hogyha nézzük a híradót,
akkor a riporter beszél a hírekről. Sokszor rezzenéstelen arccal, szenvtelenül
elmondja azokat a híreket, amiket valakik konkrétan a bőrükön tapasztaltak.
Haláleset minimum. Igaz? És megy tovább, dinamikusan, ritmusosan, gyorsan
mondja a híreket. Nem jut eszükbe, hogy megálljanak, hogy most álljunk meg!
Mondjunk el egy Üdvözlégy Máriát, azokért, akiknek leégett a házuk Karácsonykor.
Hozzászoktatnak minket ahhoz, hogy
riporteri mentalitással tekintsünk a szenvedésekre. Észrevettem magamon
is ezt. Ma délután, amikor édesanyám felhívott szülőfalumból. Beszélgettünk és elmondta,
hogy néhány nappal ezelőtt egy tűzvész volt a falunkban, kiégett egy ház.
Hallgattam, hallgattam, néhány dolgot kérdeztem és aztán áttértünk egy másik
témára. Jó pár perc múlva esett le nekem az, hogy a könyvtáros, a Marika. A
múltkor ott voltam, ott tartottam könyvbemutatót. Akkor gyorsan visszaugrottam
a témához, hogy személyi sérülés nem történt, orvoshoz kellett menniük, sokkhatás
alatt vannak? Tehát a riporteri mentalításból hirtelen átugrottam a majdnem szemtanúi
mentalitásba, az együttérzőbe, aki ezt megtapasztalja, aki ezt átérzi. Aki, már
sajnálja azt, ami történt, aki már megijed, aki már együttérez, és adott
esetben szenved a szenvedővel. Nagyon nagy különbség. Ég és föld, hogy ha az életünket riporteri mentalitással éljük, vagy
szemtanúként.
Gondoljunk egy pillanatra arra, hogy amikor Jézus feltámad
a halálból, akkor megjelenik a tanítványoknak. az emmauszi tanítványok
története Lukács evangélium utolsó fejezete. A tanítványok azt mondják
Jézusnak, „Te vagy az egyetlen idegen,
aki nem tudod, hogy mi történt Jeruzsálemben?” Jézus alázatosan nem fedi
fel a kilétét, hanem megkérdezi, miért mi történt. A tanítványok elmondják,
hogy „hittünk benne, azt gondoltuk ő
váltja meg Izraelt. Nagyhatású próféta volt, de megölték. Most pedig néhány
asszony azt mondta, hogy feltámadt a halálból, látták, hogy él” … és szomorúan
ballagnak tovább. Tehát elmondják, az útjukba kerülő első embernek, elmondják,
hogy Jézus feltámadt a halálból. Öröm nélkül, meggyőződés nélkül, anélkül az
átélés nélkül, hogy ez a lényeg, ezért jött a földre, hogy legyőzze a halált.
Elmondják az első embernek az örömhírt, riporteri mentalitással. Valaki mondta.
Tulajdonképpen, minthogyha, visszatérve a saját példámhoz, megszakadt volna a telefonbeszélgetés
az édesanyámmal, még azon ponton amikor a lelkemmel nem éreztem át a tűzvésznek
a jelentőségét, ott megszakadt volna beszélgetés és később valakinek elmeséltem
volna, hogy volt egy ilyen tűzvész a falumban. De azt nem tettem volna hozzá,
hogy kinél, hogy volt, és ez nekem mit jelent, mit érzek ezzel kapcsolatban.
Kedves Testvérek! Azt látjuk ebben a történetben,
amit most hallottunk az evangéliumból, hogy elfogyott a bor. Ha egy
lakodalomban elfogy a bor, az körülbelül olyan, mint egy tűzvész, ha kiég egy
ház. Óriási szégyen. Erre készültek évekig, nem, és elfogy a bor? Az emberek
ilyenkor találgatnak. Nem volt elég pénzük? A násznagy kapzsi? Mi a gond? Sokszor,
amikor egy negatív dologgal találkozunk, akkor az ösztönös reakciónk, az
szintén negatív, rosszindulatú, hogy ki miatt van. Valaki esetleg hátul a
szolgák közül ellopta a bort és vitt belőle haza? Mint egy kisboltban, amikor
az eladó, aki nem a tulajdonos, hanem ott dolgozik, meglopja a tulajt? Beindulhat
egy ilyen negatív gondolat. Mi az, hogy elfogyott a bor? Ezt Mária észreveszi.
Mária észreveszi ezt és nem úgy áll hozzá, mint az emberek többsége, hogy
sopánkodik, bűnbakot keres, vagy esetleg gúnyolódik. Mert egyébként az is
bennünk van. Vegyük észre alázattal, őszintén, bűnbánattal, hogyha valakivel valami
rossz történik, akkor még az is beindul bennünk, hogy megérdemelte. Na, most
kiderül, most nevethetünk rajta. Most kibújt a szög a zsákból. Látszik, hogy
szegényebb, mint én. Bezzeg nálam nem fogyott volna el. Máriában nincs ez a
negatív reakció. Odamegy Jézushoz és azt mondja, hogy nincs boruk. Vagyis
Jézushoz fordul. Ez a szemtanú mentalitás! Amikor azt mondja, akarok együtt
érezni. Akarok segíteni!
Kedves Testvérek! Fordítsuk meg a dolgot!
Ahogy Jézus mondja, az Aranyszabályban. Máté evangéliumban olvashatjuk a Hegyi
beszédben az Aranyszabályt. Mindazt, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek
az emberek, tegyétek meg ti is nekik. (7,12) Máté szerint, ha mi szeretnénk
azt, hogy mások hozzánk együttérző, szemtanúi mentalitással forduljanak,
segítőkészen, akkor fordítsuk meg a sorrendet. Mi forduljunk így mások felé. Ne
riporterként! Ne hagyjuk, hogy riportert csináljanak
belőlünk, aki csak elmondja, hogy mi történt. Aztán megy tovább és fél perc
múlva már teljesen másutt jár az érzése, a gondolata.
Nagyon érdekes egyébként, ami talán még
bonyolultabbá teszi kicsit ezt a helyzetet, hogy a saját életünket mi magunk
egyes szám első személyben, én a saját életemet, te a tiedet, te is megélheted
ilyen riporterként, vagy szemtanúként. A saját életedet, még ami veled
történik, azt, hogy itt vagy a szentmisén és, hogy beléd bújik az Isten
szeretete és megáldozol, még ez is megtörténhet úgy, hogy hát jól van. Mint a
viccben, mikor a pap kimegy a templomból, mint ha mi se történt volna! Ugye? Ne
így éljük meg a saját életünket önmagunkkal szemben! Legyünk magunkkal is együttérzők,
szeretetteljesek és másokkal is. Úgy, mint Mária, az Isten anyja. Szűz Mária ennek
a csodának a kulcsa, ami itt történik. Jézus anyja! Jézus anyja mindig a
segítségünkre siet! Szeretne minket odavezetni Jézushoz, hogy együttérző szívet
adjon nekünk Jézus! Mária utána odamegy a szolgákhoz és azt mondja, tegyetek
meg mindent, amit mond. A szolgák, akik nyitottak, készek arra, hogy ebben a
csodában közreműködjenek. Készek arra, hogy megváltozzon a szívük. Készek arra,
hogy szemtanú, cselekvő, együttérző részesei legyenek ennek a problémának, hogy
elfogyott a bor.
Hiszem azt, hogy Mária által, az együttérzés anyja, az irgalmasság
anyja által, gyógyulni fogunk. Gyógyulni fogunk, hogy együttérezzünk és
komolyan tudjunk imádkozni másokért. Ámen!
Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. január 16.
lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható youtube: 1403. Jn 2,1-11 Riporter vagy
szemtanú (2016.I.16. C év 2 évk.vas)
Kérdések
a reflexióhoz:
1.
Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre
ebből a prédikációból?
2. Mikor voltál riporter mások
bajait látva? Észrevetted magadon? Vagy te már csak a tükörképeddel
beszélgetsz?...
3.
Mikor voltál szemtanú és mit
tettél ennek hatására, mások szenvedéséről hallva? Szeretettel: Péter atya