Bess (Emma Watson) a Hullámtörésben.
Az áldozatnál többet ér az engedelmesség,
annál pedig a szeretet!
Márk
evangéliuma 12,28b-34
Abban az időben: Egy írástudó megkérdezte
Jézustól: „Melyik az első a parancsok közül?” Jézus így válaszolt: „Ez az első:
Halld, Izrael! Az Úr a mi Istenünk, az egyetlen Úr. Szeresd Uradat, Istenedet
teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből! A
második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat! Ezeknél nincs nagyobb
parancsolat.”
Az írástudó erre azt válaszolta: „Valóban, jól
mondtad, Mester, hogy ő az Egyetlen, és hogy rajta kívül nincs más. És azt is,
hogy őt teljes szívünkből, teljes elménkből és teljes erőnkből szeretni,
embertársunkat pedig úgy szeretni, mint saját magunkat, többet ér minden égő-
vagy véres áldozatnál.” Jézus az okos felelet hallatára megdicsérte az
írástudót: „Nem jársz messze Isten országától.” Ezután több kérdést már nem
mertek neki föltenni. Ezek az evangélium igéi!
Kedves
Testvérek!
Aki
nem teljes figyelemmel hallgatja a mai evangéliumi szakaszt, az feltehet egy
egyszerű logikai kérdést, hogy mit dicsér meg Jézus ezen az írástudón. Szinte
csak elismételte azt, amit maga Jézus is mondott. Jézus elmondja, hogy „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből.
Szeresd felebarátodat, mint önmagadat.” Utána jön az írástudó és elmondja
ugyanezt. Miért dicséri meg Jézus a végén őt, hogy „nem jársz messze Isten országától”? Ugye ezt a kérdést akkor
tesszük fel, ha nem teljes figyelemmel hallgattuk. Mert van valami, egy apró
fél mondat, amivel az írástudó kiegészíti Jézus szavait. Aki jól figyelt, ezt
észrevette. Tehát elmondja az írástudó ugyanazt, mint Jézus, de egy valamivel
kiegészíti. „Többet ér minden égő- vagy
véres áldozatnál.” Ezt hozzáteszi az írástudó. Ezt nem szó szerint Jézustól
idézi; az előző mondataiból, Jézus szavaiból. Ezt hozzá teszi. Ez nagyon nem
mindegy, hogy ez ide hozzá van téve.
Az
egész Ószövetség mire épül, már a teremtés kezdetén? Káin és Ábel mindketten
áldozatot mutatnak be. Az egyik áldozata tetszik Istennek, a másik áldozata nem
tetszik. Aztán ahogy megyünk tovább, Ábrahám áldozata. Utána arra kéri Mózes a
fáraót, hogy engedje el a népet, hogy a pusztában áldozatot mutassanak be
Istennek. Utána a próféták mindig arra buzdítják a népet, hogy térjenek vissza
az igaz áldozathoz. Hogy a templomban tiszta szívvel bemutassák az áldozatot.
Nem volt nagyobb parancsolat az Ószövetség gondolkodásán belül, mint hogy áldozatot
bemutatni. Ugye, amikor Isten próbára teszi Ábrahámot, akkor nem azt mondja
neki, hogy szeress engem teljes szívedből, vagy, hogy szeresd felebarátodat,
mint önmagadat, hanem azt mondja neki, hogy „Áldozd
fel a fiadat!” (vö. Ter 22,2)
A szeretet és az áldozat nem mindig szinonima,
nem mindig kölcsönösen egyenlő egymással. De az biztos, hogy a szeretet nélküli
áldozat, az az Úr előtt néma. Nem hallatszik fel a mennyországig a szeretet
nélküli áldozat. Amikor azt mondja ez az írástudó, hogy az
Isten szeretete, az ember szeretete többet ér az áldozatoknál, akkor ezzel ez az
írástudó Jézust szemlélve meghaladja az Ószövetséget. Ez nem kis dolog ám!
Nem
rég beszélgettünk az egyik közösségben és azt a kérdést tettem fel, hogy mit
jelent az, hogy ima neked személyesen. Ki-ki elmondta, hogy neki mit jelent. Az
egyik testvér azt mondta, hogy az imában valamiképpen túlhaladom önmagamat.
Most itt ez az írástudó, túlhaladta az Ószövetséget. Tulajdonképpen a többi
írástudó, hogy ha jól figyeltek és meghallották volna, amit ez az írástudó
mondott, meg kellett volna, hogy kövezzék. Mi
az, hogy van valami, ami többet ér az áldozatok teljesítésénél? Véget értek az
ószövetségi áldozatok? Romboljuk le a templomot? Nincs szükség többet
arra, hogy zarándokoljunk Jeruzsálembe, hogy ott pénzt szedjünk be az
áldozatokért? Akkor felbomlik az egész vallás, az egész ország. Éppen valahogy
az volt a motorja még a gazdasági életnek is. Meg volt a tized fizetés, a
termelés és minden szorosan összefüggött az áldozathozatallal.
A szeretet több, mint az áldozat. Persze
tegyük hozzá azt is, hogy igazi szeretet nincs áldozat nélkül. Vér nélkül nincs
megtérés. (vö. Zsid 9,22) Áldozat nélkül nincs megváltás.
Mondhatnánk-e azt, hogy egy fiatal, kedves feleségnek, hogy hozzál áldozatot a
férjedért, de ha rajtad múlik, akkor inkább azért ne szülj neki gyereket. Ez a
modern világnak az egyik furcsa eszméje, ha egyáltalán megházasodnak az
emberek. Azt gondolják, hogy addig szabadok, amíg nincs gyerekük. Érdekes, hogy
keresztény imaközösségben is már hallottam ezt a gondolatot, hogy amíg nem
voltak gyerekeink, addig szabadok voltunk. Tehát az a szabadság, amikor nincsenek
még gyerekeink, nem kell hozni áldozatot. Eléggé kicsavart ez a gondolat, de
azért vegyük észre magunkon is azt, hogy nem
lehet, hogy időnként úgy képzeljük el a szabadságot, hogy abban nincs áldozat?
Nem lehet, hogy időnként úgy
képzeljük el a szeretetet, hogy abban nincsen engedelmesség, abban nincsen
fájdalom? Nagyon is lehetséges.
Mit
hallottunk most az Alleluja versben? Mit énekeltünk János evangélium
búcsúbeszédéből? „Aki szeret engem, megfogadja
szavamat. Atyám is szeretni fogja és hozzá költözünk.” (János 14,23) Most ez,
hogy valaki szeret engem, megfogadja, megtartja szavamat, ez azt jelenti, hogy
engedelmeskedik a szavamnak. Az engedelmesség
valamiképpen áldozat, de több is, mint az áldozat. Azt mondja Sámuel
Saulnak, amikor Saul nem engedelmeskedett, Sámuel első könyve 15,22. Tehát
Sámuel próféta mondja Saul királynak. „Vajon
egészen elégő áldozatokat, véres áldozatokat akar-e az Úr? S nem inkább azt,
hogy engedelmeskedjenek az Úr szavának? Többet ér az engedelmesség, mint a
véres áldozat. S a szófogadás többet, mint a kosok hájának bemutatása. Mert a
varázslás bűnével ér fel az ellenszegülés és a bálványimádás vétkével az engedelmesség
megtagadása. Mivel tehát megvetetted az Úr szavát azért, az Úr is megvetett
téged, hogy ne légy tovább király.”
Most
értsük meg az összefüggést az áldozat, az engedelmesség és a szeretet között! Nincs olyan szeretet, amihez az
engedelmességet kihagyhatjuk. Nincs olyan engedelmesség, amihez az áldozatot
kihagyhatjuk. De mégis az áldozatnál több az engedelmesség és az
engedelmességnél még több a szeretet.
Mondok
erre egy példát. Tegyük fel, hogy este, lefekvéskor egy családnál azt mondja az
apa a kisgyereknek, fiának, hogy most már, sipirc, fürödni. Erre azt mondja a
kisgyerek, hogy apu holnap el fogok mosogatni, csak még egy picit nézhessem a
tévét. Mit mond ezzel? Vállalok több áldozatot, de most még úgy történjenek a
dolgok, ahogy én akarom. Tehát nincs engedelmesség, de van áldozat. Nem akar
engedelmeskedni, hogy most elindul fürödni - áldozatot viszont akar hozni, hogy
majd holnap mosogatok. Lehet, hogy tényleg mosogatna másnap megfeszített
munkával, de nem volt engedelmesség. Nem ér semmit az áldozat, ha nincs
engedelmesség! No, de lépjünk tovább! Tegyük fel, hogy van engedelmesség.
Összeszorítja a fogát és azt mondja magában, persze úgy, hogy az apja ne
hallja. Jó, engedelmeskedek, de én így nem tudom aput szeretni, ha mindig csak
követelőzik. Ha mindig csak engedelmeskednem kell, így én nem tudom őt szeretni.
Tehát ott van benne az a megfeszített érzés, hogy azt gondolja magában, hogy az
engedelmesség ellene van a szeretetnek. Hogyha ő most elmegy fürödni, persze
például belehelyettesíthetnénk ezer más dolgot házastársi kapcsolatban,
élet-halál dolgokat. Mindig az apró dolgok az élet-halál dolgok. Azt mondja ez
a kisgyerek, hogy engedelmes leszek, de apu biztos nem szeret engem, én nem
tudom így szeretni és összeszorítja a fogát.
Képzeljünk
el egy olyan szituációt, hogy az engedelmességnél fontosabb lenne a szeretet.
Lehet-e ilyen? Persze, hogy lehet. Az élet számtalan olyan helyzetet produkál,
amikor az engedelmességnél fontosabb a szeretet. Ott van az a példa, ami az
egyik legkiválóbb példa, Teréz anya. Bent van már egy szerzetesrendben,
engedelmességet fogadott a rendnek, a pápának, mindenkinek, a Jó Istennek is. Egyszer
csak a Szeretet Lelke megszólítja őt egy szomjazó koldus képében. „Adj
innom!” Ekkor az ő addigi útját, hogy engedelmeskedett, felülírja a
szeretet. Megáll és odamegy a koldushoz, vizet visz neki és egy pillanatra
áttörik az eddigi életformája, az eddigi engedelmessége, a kötelességtudatra
építő engedelmessége és meghívja a Szeretet Lelke őt valami nagyobbra.
No, de ez nem jelenti azt, hogy az egyikben
nincs benne a másik. A szeretetben benne van az engedelmesség. Az engedelmességben
benne van az áldozat, de nem fordítva. Nem jelenti azt, hogy ha mi áldozatot
hozunk, ezzel biztos, hogy engedelmesek voltunk és biztos, hogy szerettünk. De
az biztos, hogy aki szeret, abban benne van az engedelmesség és abban benne van
az áldozat is. Aki ezt megérti, az nagyon sok mindent megért az életben.
Egyrészt nem fogja követelni azt, hogy a másik hozzon érte áldozatot. „De hát én annyit dolgoztam érted, te meg
nem csinálsz értem semmit! Én mennyit gürcöltem érted, te meg nem csinálsz
értem semmit.” Ugye ebben, aki az áldozat szintjén marad, azt gondolja,
hogy az áldozatra ugyanolyan értékű áldozatnak kell válaszolnia. Vagy lépjünk
egy magasabb szintre, az engedelmesség. Én mindig engedelmeskedtem neked, te
meg sosem hallgattál rám. De ha a legmagasabb szintre megyünk, ugye olyat senki
nem mondhat őszintén és az igazság szerint, hogy „Én szerettelek és most már nem szeretlek, mert te nem szerettél.” Ugye ilyet nem mondhat? Mert éppen, hogy
az a legteljesebb szeretet, hogy akkor is szeretlek, ha nem viszonoztad a
szeretetet.
Tehát
még az áldozat és az engedelmesség szintjén látszólag még lehet egy követelés,
de a legmagasabb szinten, a szeretet szintjén nem lehet követelőzés. Ezért
mondja Jézus, hogy ha valaki szereti őt, megfogadja az ő szavát. Mi Jézus
szava? Hogy szeressük egymást úgy, ahogyan ő szeretett minket. Hogy szeretett
minket? Úgy, hogy engedelmeskedett az Atyának és a legnagyobb áldozatot, az
életét odaadta mindannyinkért.
Kedves
Testvérek! Ezért dicséri meg Jézus az írástudót, hogy közel jársz az Isten országához.
Mit mond ezzel Jézus? Képletes értelme virágnyelven, hogy „Közel vagy a szívemhez.” Mert Isten országa, az meg a Jézus
Krisztus. Nem jársz messze az Isten országától, az azt jelenti, hogy te most
szívemből szóltál. Te a szívemből szóltál most, hogy igen az Isten szeretete,
az emberek szeretete többet ér az áldozatnál.
Kedves
Testvérek! Szóljunk Jézus szívéből egymáshoz, Istenhez, időnként magunkhoz is
és akkor majd mi is megkapjuk jutalmul ezt a dicséretet és belépünk Isten országába.
Ahol már nincs számítgatás az áldozatok, az engedelmesség terén, csak a teljes
szeretet. Ámen!
Szekszárd,
Nagydorog, Sejttalálkozó, 2018. október 31. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható
youtube: 544. Mk 12,28b-34 Az áldozatnál többet ér az engedelmesség, annálpedig a szeretet (2012.11.3.)
–
szeretettel Péter atya–
Kérdések a reflexióhoz:
1.
Melyik gondolatot viszed el
magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.
Mi volt a legnagyobb áldozat,
amit egy emberért hoztál? (Nem muszáj elmondani, ha nem tudod, de gondolj rá…)
3.
Melyik ember és milyen
szituációban szeretett téged a legjobban életed során?