Ugrás a fő tartalomra

Szeretsz?

Bess (Emma Watson) a Hullámtörésben.

Az áldozatnál többet ér az engedelmesség, annál pedig a szeretet!

Márk evangéliuma 12,28b-34
Abban az időben: Egy írástudó megkérdezte Jézustól: „Melyik az első a parancsok közül?” Jézus így válaszolt: „Ez az első: Halld, Izrael! Az Úr a mi Istenünk, az egyetlen Úr. Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből! A második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat! Ezeknél nincs nagyobb parancsolat.”
Az írástudó erre azt válaszolta: „Valóban, jól mondtad, Mester, hogy ő az Egyetlen, és hogy rajta kívül nincs más. És azt is, hogy őt teljes szívünkből, teljes elménkből és teljes erőnkből szeretni, embertársunkat pedig úgy szeretni, mint saját magunkat, többet ér minden égő- vagy véres áldozatnál.” Jézus az okos felelet hallatára megdicsérte az írástudót: „Nem jársz messze Isten országától.” Ezután több kérdést már nem mertek neki föltenni. Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Aki nem teljes figyelemmel hallgatja a mai evangéliumi szakaszt, az feltehet egy egyszerű logikai kérdést, hogy mit dicsér meg Jézus ezen az írástudón. Szinte csak elismételte azt, amit maga Jézus is mondott. Jézus elmondja, hogy „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből. Szeresd felebarátodat, mint önmagadat.” Utána jön az írástudó és elmondja ugyanezt. Miért dicséri meg Jézus a végén őt, hogy „nem jársz messze Isten országától”? Ugye ezt a kérdést akkor tesszük fel, ha nem teljes figyelemmel hallgattuk. Mert van valami, egy apró fél mondat, amivel az írástudó kiegészíti Jézus szavait. Aki jól figyelt, ezt észrevette. Tehát elmondja az írástudó ugyanazt, mint Jézus, de egy valamivel kiegészíti. „Többet ér minden égő- vagy véres áldozatnál.” Ezt hozzáteszi az írástudó. Ezt nem szó szerint Jézustól idézi; az előző mondataiból, Jézus szavaiból. Ezt hozzá teszi. Ez nagyon nem mindegy, hogy ez ide hozzá van téve.

Az egész Ószövetség mire épül, már a teremtés kezdetén? Káin és Ábel mindketten áldozatot mutatnak be. Az egyik áldozata tetszik Istennek, a másik áldozata nem tetszik. Aztán ahogy megyünk tovább, Ábrahám áldozata. Utána arra kéri Mózes a fáraót, hogy engedje el a népet, hogy a pusztában áldozatot mutassanak be Istennek. Utána a próféták mindig arra buzdítják a népet, hogy térjenek vissza az igaz áldozathoz. Hogy a templomban tiszta szívvel bemutassák az áldozatot. Nem volt nagyobb parancsolat az Ószövetség gondolkodásán belül, mint hogy áldozatot bemutatni. Ugye, amikor Isten próbára teszi Ábrahámot, akkor nem azt mondja neki, hogy szeress engem teljes szívedből, vagy, hogy szeresd felebarátodat, mint önmagadat, hanem azt mondja neki, hogy „Áldozd fel a fiadat!” (vö. Ter 22,2)

A szeretet és az áldozat nem mindig szinonima, nem mindig kölcsönösen egyenlő egymással. De az biztos, hogy a szeretet nélküli áldozat, az az Úr előtt néma. Nem hallatszik fel a mennyországig a szeretet nélküli áldozat. Amikor azt mondja ez az írástudó, hogy az Isten szeretete, az ember szeretete többet ér az áldozatoknál, akkor ezzel ez az írástudó Jézust szemlélve meghaladja az Ószövetséget. Ez nem kis dolog ám!

Nem rég beszélgettünk az egyik közösségben és azt a kérdést tettem fel, hogy mit jelent az, hogy ima neked személyesen. Ki-ki elmondta, hogy neki mit jelent. Az egyik testvér azt mondta, hogy az imában valamiképpen túlhaladom önmagamat. Most itt ez az írástudó, túlhaladta az Ószövetséget. Tulajdonképpen a többi írástudó, hogy ha jól figyeltek és meghallották volna, amit ez az írástudó mondott, meg kellett volna, hogy kövezzék. Mi az, hogy van valami, ami többet ér az áldozatok teljesítésénél? Véget értek az ószövetségi áldozatok? Romboljuk le a templomot? Nincs szükség többet arra, hogy zarándokoljunk Jeruzsálembe, hogy ott pénzt szedjünk be az áldozatokért? Akkor felbomlik az egész vallás, az egész ország. Éppen valahogy az volt a motorja még a gazdasági életnek is. Meg volt a tized fizetés, a termelés és minden szorosan összefüggött az áldozathozatallal.

A szeretet több, mint az áldozat. Persze tegyük hozzá azt is, hogy igazi szeretet nincs áldozat nélkül. Vér nélkül nincs megtérés. (vö. Zsid 9,22) Áldozat nélkül nincs megváltás. Mondhatnánk-e azt, hogy egy fiatal, kedves feleségnek, hogy hozzál áldozatot a férjedért, de ha rajtad múlik, akkor inkább azért ne szülj neki gyereket. Ez a modern világnak az egyik furcsa eszméje, ha egyáltalán megházasodnak az emberek. Azt gondolják, hogy addig szabadok, amíg nincs gyerekük. Érdekes, hogy keresztény imaközösségben is már hallottam ezt a gondolatot, hogy amíg nem voltak gyerekeink, addig szabadok voltunk. Tehát az a szabadság, amikor nincsenek még gyerekeink, nem kell hozni áldozatot. Eléggé kicsavart ez a gondolat, de azért vegyük észre magunkon is azt, hogy nem lehet, hogy időnként úgy képzeljük el a szabadságot, hogy abban nincs áldozat? Nem lehet, hogy időnként úgy képzeljük el a szeretetet, hogy abban nincsen engedelmesség, abban nincsen fájdalom? Nagyon is lehetséges.

Mit hallottunk most az Alleluja versben? Mit énekeltünk János evangélium búcsúbeszédéből? „Aki szeret engem, megfogadja szavamat. Atyám is szeretni fogja és hozzá költözünk.” (János 14,23) Most ez, hogy valaki szeret engem, megfogadja, megtartja szavamat, ez azt jelenti, hogy engedelmeskedik a szavamnak. Az engedelmesség valamiképpen áldozat, de több is, mint az áldozat. Azt mondja Sámuel Saulnak, amikor Saul nem engedelmeskedett, Sámuel első könyve 15,22. Tehát Sámuel próféta mondja Saul királynak. „Vajon egészen elégő áldozatokat, véres áldozatokat akar-e az Úr? S nem inkább azt, hogy engedelmeskedjenek az Úr szavának? Többet ér az engedelmesség, mint a véres áldozat. S a szófogadás többet, mint a kosok hájának bemutatása. Mert a varázslás bűnével ér fel az ellenszegülés és a bálványimádás vétkével az engedelmesség megtagadása. Mivel tehát megvetetted az Úr szavát azért, az Úr is megvetett téged, hogy ne légy tovább király.”

Most értsük meg az összefüggést az áldozat, az engedelmesség és a szeretet között! Nincs olyan szeretet, amihez az engedelmességet kihagyhatjuk. Nincs olyan engedelmesség, amihez az áldozatot kihagyhatjuk. De mégis az áldozatnál több az engedelmesség és az engedelmességnél még több a szeretet.

Mondok erre egy példát. Tegyük fel, hogy este, lefekvéskor egy családnál azt mondja az apa a kisgyereknek, fiának, hogy most már, sipirc, fürödni. Erre azt mondja a kisgyerek, hogy apu holnap el fogok mosogatni, csak még egy picit nézhessem a tévét. Mit mond ezzel? Vállalok több áldozatot, de most még úgy történjenek a dolgok, ahogy én akarom. Tehát nincs engedelmesség, de van áldozat. Nem akar engedelmeskedni, hogy most elindul fürödni - áldozatot viszont akar hozni, hogy majd holnap mosogatok. Lehet, hogy tényleg mosogatna másnap megfeszített munkával, de nem volt engedelmesség. Nem ér semmit az áldozat, ha nincs engedelmesség! No, de lépjünk tovább! Tegyük fel, hogy van engedelmesség. Összeszorítja a fogát és azt mondja magában, persze úgy, hogy az apja ne hallja. Jó, engedelmeskedek, de én így nem tudom aput szeretni, ha mindig csak követelőzik. Ha mindig csak engedelmeskednem kell, így én nem tudom őt szeretni. Tehát ott van benne az a megfeszített érzés, hogy azt gondolja magában, hogy az engedelmesség ellene van a szeretetnek. Hogyha ő most elmegy fürödni, persze például belehelyettesíthetnénk ezer más dolgot házastársi kapcsolatban, élet-halál dolgokat. Mindig az apró dolgok az élet-halál dolgok. Azt mondja ez a kisgyerek, hogy engedelmes leszek, de apu biztos nem szeret engem, én nem tudom így szeretni és összeszorítja a fogát.

Képzeljünk el egy olyan szituációt, hogy az engedelmességnél fontosabb lenne a szeretet. Lehet-e ilyen? Persze, hogy lehet. Az élet számtalan olyan helyzetet produkál, amikor az engedelmességnél fontosabb a szeretet. Ott van az a példa, ami az egyik legkiválóbb példa, Teréz anya. Bent van már egy szerzetesrendben, engedelmességet fogadott a rendnek, a pápának, mindenkinek, a Jó Istennek is. Egyszer csak a Szeretet Lelke megszólítja őt egy szomjazó koldus képében. „Adj innom!” Ekkor az ő addigi útját, hogy engedelmeskedett, felülírja a szeretet. Megáll és odamegy a koldushoz, vizet visz neki és egy pillanatra áttörik az eddigi életformája, az eddigi engedelmessége, a kötelességtudatra építő engedelmessége és meghívja a Szeretet Lelke őt valami nagyobbra.

No, de ez nem jelenti azt, hogy az egyikben nincs benne a másik. A szeretetben benne van az engedelmesség. Az engedelmességben benne van az áldozat, de nem fordítva. Nem jelenti azt, hogy ha mi áldozatot hozunk, ezzel biztos, hogy engedelmesek voltunk és biztos, hogy szerettünk. De az biztos, hogy aki szeret, abban benne van az engedelmesség és abban benne van az áldozat is. Aki ezt megérti, az nagyon sok mindent megért az életben. Egyrészt nem fogja követelni azt, hogy a másik hozzon érte áldozatot. „De hát én annyit dolgoztam érted, te meg nem csinálsz értem semmit! Én mennyit gürcöltem érted, te meg nem csinálsz értem semmit.” Ugye ebben, aki az áldozat szintjén marad, azt gondolja, hogy az áldozatra ugyanolyan értékű áldozatnak kell válaszolnia. Vagy lépjünk egy magasabb szintre, az engedelmesség. Én mindig engedelmeskedtem neked, te meg sosem hallgattál rám. De ha a legmagasabb szintre megyünk, ugye olyat senki nem mondhat őszintén és az igazság szerint, hogy „Én szerettelek és most már nem szeretlek, mert te nem szerettél.” Ugye ilyet nem mondhat? Mert éppen, hogy az a legteljesebb szeretet, hogy akkor is szeretlek, ha nem viszonoztad a szeretetet.

Tehát még az áldozat és az engedelmesség szintjén látszólag még lehet egy követelés, de a legmagasabb szinten, a szeretet szintjén nem lehet követelőzés. Ezért mondja Jézus, hogy ha valaki szereti őt, megfogadja az ő szavát. Mi Jézus szava? Hogy szeressük egymást úgy, ahogyan ő szeretett minket. Hogy szeretett minket? Úgy, hogy engedelmeskedett az Atyának és a legnagyobb áldozatot, az életét odaadta mindannyinkért.

Kedves Testvérek! Ezért dicséri meg Jézus az írástudót, hogy közel jársz az Isten országához. Mit mond ezzel Jézus? Képletes értelme virágnyelven, hogy „Közel vagy a szívemhez.” Mert Isten országa, az meg a Jézus Krisztus. Nem jársz messze az Isten országától, az azt jelenti, hogy te most szívemből szóltál. Te a szívemből szóltál most, hogy igen az Isten szeretete, az emberek szeretete többet ér az áldozatnál.

Kedves Testvérek! Szóljunk Jézus szívéből egymáshoz, Istenhez, időnként magunkhoz is és akkor majd mi is megkapjuk jutalmul ezt a dicséretet és belépünk Isten országába. Ahol már nincs számítgatás az áldozatok, az engedelmesség terén, csak a teljes szeretet. Ámen!


Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2018. október 31. lejegyezte: Kárpáti Angéla
– szeretettel Péter atya

Kérdések a reflexióhoz:
1.                  Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.                  Mi volt a legnagyobb áldozat, amit egy emberért hoztál? (Nem muszáj elmondani, ha nem tudod, de gondolj rá…)
3.                  Melyik ember és milyen szituációban szeretett téged a legjobban életed során?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a