Ugrás a fő tartalomra

Milyen erő lehet a hívő érintésében?




A prófétai gesztusok nem emberi logikát követnek

Márk evangéliuma 7,31-37
Abban az időben Jézus elhagyta Tírusz vidékét és Szidonon át a Galilei tóhoz ment, a tíz város határába. Itt elébe hoztak egy dadogva beszélő süketet és kérték tegye rá a kezét. Jézus félrevonta őt a tömegből, a fülébe dugta az ujjait, majd megnyálazott ujjával megérintette a nyelvét. Föltekintett az égre, fohászkodott és így szólt: Effata! Azaz, nyílj meg! Azon nyomban megnyílt a füle, megoldódott a nyelve és érthetően beszélt. Jézus megparancsolta nekik, hogy a dologról ne szóljanak senkinek. De minél jobban tiltotta, annál inkább hirdették. Szerfölött csodálkoztak és hangoztatták, csupa jót tett. A süketeket hallókká teszi, a némákat pedig beszélőkké. Ezek az evangélium igéi!                     
                                                                                        
Kedves Testvérek!

Odavisznek egy süketnémát Jézushoz és kérik, hogy tegye rá a kezét. Miért kérték ezt? Azért mert az a hír járta, hogy akire Jézus ráteszi a kezét, az meggyógyul. Nem véletlen az, hogy Márk evangélista így számol be, a mai hallott részletben erről a csodáról. Márk evangélium 7. fejezetében történik ez. Ezt halljuk, kérték, hogy tegye rá a kezét. Hogyha visszalapozunk néhány oldalt, akkor észrevehetjük azt, hogy Márk evangéliumában már vannak csodák. Jézus már ebben az elbeszélés menetben, logikában, sorrendben már tett csodákat úgy, hogy rátette a betegre a kezét. Például Márk evangélium elején, Péter anyósának meggyógyítása. A béna meggyógyítása, a leprás meggyógyítása, akit megérintett a kezével. Tehát, ha haladunk sorban, ezekben a fejezetekben, észrevesszük azt, hogy ez egy visszatérő jellegzetesség, hogy Jézus ráteszi a kezét a betegekre. Aztán olyan is van, hogy a ruhája szegélyét érintik. Bíztak Jézus érintésének hatalmában. Abban is, hogyha Jézus megérint valakit, az meggyógyul és abban is bíztak, hogy akik Jézust megérintik, azok is meggyógyulnak.

Az érintés. Van is egy ilyen könyv, hogy „A hívő érintésének ereje”. Egy indiai házaspár járja a világot, Bonnie és Mahesh Chavda, akik imádkoznak betegek gyógyulásáért, sőt, még halottak is támadtak fel. Írtak erről egy összefoglaló tanúságtételt, hogy „A hívő érintésében rejlő erő”. Isten láthatatlan, de a látható világban cselekszik. Nagy titok ez, de nem érthetetlen, nem igaztalan és nem követhetetlen, hiszen Isten megtestesült. Testté lett Mária méhében, és ahogy az egyházatyák hangsúlyozzák még nagyobb csoda, hogy Mária hitébe fogadta be a Megváltót, az Isten Igéjét, Jézus Krisztust. Isten érintett meg minket először. Övé a kezdeményezés.

Amikor kisközösségi alkalmakat tartunk, bibliaórát, vagy más jellegű összejövetelt, ahol imádkozunk, olvassuk a Bibliát, akkor ez egy visszatérő momentum, hogy körbe megyünk, és aki szeretné, mondja el, hogy mi érintette meg őt, a most hallott igéből, evangéliumból. Mi érintette meg őt abból, ami vele történt ezen az imaesten. Érintés. Nem lehet elfelejteni, amikor Jézus megérintett valakit. Jézus Krisztus érintésében a szeretet áradt ki az emberekre, a gyógyulás, az isteni kegyelem. Tulajdonképpen, ha jól figyelembe vesszük, magunk elé helyezzük a kezünket, néha elálmélkodok a kézfejemen, a bőrömön, tanultuk is, hallottuk már reklámból, vagy orvostól, hogy pici pórusok vannak a bőrünkön. A bőrünk nem egy nejlon zacskó, amin ne lenne lyuk. A bőrünk egy kis kapurendszer. Ahol kijön az izzadság, vagy ha pedig strandon vagyunk, akkor a bőrünk beszívja vizet. Tehát az egész testünk egy kapurendszer. A szemünk is. Mert csak, ha elképzeljük, hogy egy kapu, ami kinyílik, becsukódik. A szánk is egy kapu, amin kijönnek a hangok, a szavak. A fülünk is egy kapu. Az egész testünk tulajdonképpen kommunikációra van teremtve, egy kapurendszer. Az egész testünk egy titokzatos kapcsolódás. Maga az ember Isten képmása. A láthatatlan Isten látható képmása az ember.

Aki az emberre néz, aki az embert hallgatja, aki az embert megismeri, aki az embert kutatja, alázattal, tisztelettel, szeretettel, az Istenhez fog közelebb kerülni. Mert ha a képmást csodáljuk, rá kell jönnünk, hogy, van egy Teremtő, aki még csodálatosabb, mint a teremtménye. Ahogy mondja Pál apostol a Római levélben ezt a logikát (vö. 1,20).

Kedves testvérek! Jézus Krisztus még a nyelvét is megérinti ennek a süketnémának. Megnyálazott ujjával megérintette a nyelvét. Sokkal többet tett Jézus, mint amit kértek tőle. Csak azt kérte, hogy tegye rá a kezét. Valakinek rátenni a fejére a kezünket, talán az még nem is olyan intim, bensőséges, zavaró gesztus. Persze azért azt nem szeretnénk, hogy akárki csak úgy, rátegye a kezét a fejünkre. De ez milyen, hogy megnyálazott ujjával megérintette a nyelvét? Ez aztán már egészen különleges gesztus. Ez prófétai gesztus. Isten egészen közelről be akar hatolni az emberbe és gyógyítani akar, felszabadítani. Hogyha ezeket a prófétai gesztusokat vesszük, Jézus megmosta tanítványainak a lábát, Jézus hagyta, hogy egy rossz hírű nő, nyilván egy prostituált, a hajával törölgesse Jézus lábát, csókolgassa a lábát, könnyeivel mossa. Vagy ha még ilyen prófétai gesztusokon akarunk elcsodálkozni, elővennénk a Királyok második könyvét, amikor Illés próféta és Elizeus halottakat támasztanak fel, olyan különös gesztusok vannak itt, egyszerűen ezt elképzelni sem egyszerű. Ez miért pont így történt, vagy, hogy történt. Amikor Elizeus feltámaszt egy halottat, nézzük, mi történik. Királyok második könyve, 4,34. Elizeus feltámaszt a halálból egy gyermeket, halljuk milyen különös módon. Fekszik az ágyon a halott gyermek. Elizeus bezárja az ajtót, csak ő van ott. Imádkozik az Úrhoz, "aztán fellépett az ágyra, ráfeküdt a gyermekre, rátette a száját a szájára, a szemét a szemére, a kezét a kezére, s ráborult. Ekkor meleg lett a gyermek teste. Erre ő lejött sétált fel és alá a házban, aztán fellépett az ágyra és ráfeküdt. Erre a gyermek hetet ásított és kinyitotta a szemét." Így támad fel a halálból egy gyermek. Isten kegyelme ilyen különleges módon nyilvánult meg.

Kedves testvérek! Vegyük tudomásul azt, hogy Isten nem ember, aki csak a mi emberi logikánk szerint cselekedne. Isten a meglepetések Istene. Isten szereti azt, hogy az Ő gyermekei csodálkozzanak. Különleges dolgokat tesz az Isten. Ha mi hiszünk ebben a különleges Istenben, akkor várjuk is el tőle azt, hogy Ő szeretetből csodálkozásra késztessen minket. Hiszen hogy fejeződik be a mai történet? Az emberek csodálkoznak, ide van írva és hangoztatják, hogy Jézus csupa jót tett. Isten célja az, hogy mi őt a csodáljuk. Őt imádjuk és őt hirdessük. Ebben nagyon nagy szerepe van annak, hogy mi el tudjuk fogadni Isten különleges cselekvési módjait. Isten újat teremt. Ugrándozik a sánta, lát a vak, hall a süket, beszél a néma. A halottak feltámadnak, a szegények hisznek Isten ígéreteiben. Ez a mai örömhír, ezt fogadjuk be ma! Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2018. szeptember 05. lejegyezte: Kárpáti Angéla
– szeretettel Péter atya
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Milyen különleges gesztust tettél életed során bárkivel, amivel Isten szeretetét akartad kimutatni?
3.      Ha megfordultál már más keresztény közösségek alkalmain, volt-e olyan gesztus, amit nem értettél, zavaró volt, megbotránkoztál rajta?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a