Ugrás a fő tartalomra

Hogyan érezte magát Jézus az írástudók közelében?




Márk evangéliuma 7,1-23
Abban az időben:
Összegyűltek Jézus köré a farizeusok és néhány írástudó Jeruzsálemből.
Látták, hogy egyik-másik tanítványa tisztátalan, vagyis mosatlan, kézzel eszi a kenyeret. A farizeusok és általában a zsidók ugyanis nem esznek addig, amíg meg nem mossák a kezüket könyékig, így tartják meg az ősök hagyományait. És ha piacról jönnek, addig nem esznek, míg meg nem mosakszanak. S még sok más hagyományhoz is ragaszkodnak: így például a poharak, korsók, rézedények leöblítéséhez. A farizeusok és írástudók tehát megkérdezték: ,,Miért nem követik tanítványaid az ősök hagyományait, miért étkeznek tisztátalan kézzel?'' Ezt a választ adta nekik: ,,Képmutatók! Találóan jövendölt rólatok Izajás, amint írva van: »Ez a nép ajkával tisztel engem, ám a szíve távol van tőlem. Hamisan tisztelnek, olyan tanokat tanítván, amelyek csak emberi parancsok.« Az Isten parancsait nem tartjátok meg, de az emberi hagyományokhoz ragaszkodtok.''
Majd ismét magához szólította a népet, és így szólt: ,,Hallgassatok rám mindnyájan, és értsétek meg: Kívülről semmi sem kerülhet be az emberbe, ami beszennyezhetné. Hanem ami belőle származik, az teszi az embert tisztátalanná. Mert belülről, az ember szívéből származik minden gonosz gondolat, erkölcstelenség, lopás, gyilkosság, házasságtörés, kapzsiság, rosszindulat, csalás, kicsapongás, irigység, káromlás, kevélység, léhaság. Ez a sok rossz mind belülről származik és tisztátalanná teszi az embert. Ezek az evangélium igéi!  
                                                                                                        
Kedves Testvérek!

Sokféleképpen lehet gyümölcsözően olvasni és hallgatni az Igét. Ezek közül a módok közül hadd mutassak be egyet, pontosabban nem is bemutatom, inkább elmondom, hogy milyen gyümölcse volt már annak, ahogyan én ezt magam szemléltem. Általában mindannyian ráérzünk arra, ami velünk történik, hogy ez nekünk jó, vagy rossz. Sokkal könnyebb átéreznünk a saját gondjaink terhét, mint másokét. Bizonyos értelemben így van ez rendjén, hogy az ember tudja azt, hogy ő mit bír el. Érezze a saját képességeinek a határát. Nyilván furcsa lenne a világ, hogyha én gondolnék egyet és nem a saját kezem mozdulna meg, hanem a másik ember keze. Tehát van egyfajta lehatároltság az emberben, hogy mindenki önmagáért felelős, a saját terheit hordozza. Ez a dogoknak az egyik oldala.

Szent Pál is mondja a Galatákhoz írt levélben, hogy „mindenki hordozza a saját terhét”. (vö. 6. fejezet.) De az az érdekes, hogy néhány sorral feljebb pedig ott van, hogy „hordozzátok egymás terhét”. Galata 6,2 „Hordozzátok egymás terhét, így teljesíteni fogjátok Krisztus törvényét.” Néhány sorral lejjebb, ötödik vers, „…mert mindenki a maga terhét fogja hordozni”. Már azonnal úgy tűnik, hogy ez egy ellentmondás, hogy egyszer azt mondja Szent Pál, hogy mindenki hordozza saját terhét, aztán, hogy hordozzátok egymás terhét. Amikor az ember csak a saját terheit hordozza, akkor nem érez rá arra, hogy a másik mitől szenved.  Amikor viszont csak a másik terhét hordozza, akkor elmulasztja a kötelességeit önmaga iránt, mert mindenki felelős azért is, hogy ő maga egészséges legyen, hogy ő maga fejlődjön, ő maga tisztuljon, változzon.

Tehát ez a két mozgás ember életében dinamikusan egyensúlyban kell, hogy legyen, hogy hordozom a másik terhét és hordozom a saját terhemet. Mint amikor együtt négy ember például cipel egy zongorát, akkor nem lehet az, hogy az egyik sokkal nagyobb részt visz belőle, mert sérvet fog kapni. A többiek pedig egy idő után nem is tudják vinni tovább és elbillen az egész. Tehát egy nagyon szép egységre van szükség, hogy ki-ki hordozza a maga terhét, és hordozza a többiek terhét is. Az én terhemet hordozza a másik, az enyém könnyebb lesz. Én hordom az övét és az övé is könnyebb lesz. Ez egy bebizonyított matematikai tény. Megvizsgálták ezt állatoknál, hogyha egy ló egymagában húz egy szekeret, amire van pakolva nyolc mázsa súly, és hogyha összeállítanak négy lovat, akkor nem négyszer nyolc, azaz 32 mázsa súlyt tudnak elvinni, hanem majdnem másfélszer annyit. Ez jelenti azt, hogy az egymáshoz való kölcsönös függés megsokszorozza az erőinket. Tehát ha egymásét hordozzuk, akkor többet viszünk és a másik is többet visz el a mienkből, így könnyebb lesz.

Térjünk vissza oda, hogy hogyan olvassuk a Bibliát. Ez volt az első gondolatom. Szemléljük azt, hogy vajon Jézus hogyan érezte magát a farizeusok között. Legyen ez a kérdés, hallgatva a mai evangéliumot. Jönnek a farizeusok, millió kis szokások van. Ezt ekkor, ezt így, mert ez csak így működhet, mert az csak úgy működhet. Mert ezt már kitapasztaltuk, ekkor lesz a dolgokból sok haszon, meg minden, mert ez be van járatva. Minden klappol, minden a helyén van, és mindenhova odaérünk. Ebben nagyon sok racionalitás van. De mit érezhet Jézus az ő közelünkben? Jönnek a farizeusok és azt mondják, szinte próbáljuk meg hallani azt, hogy milyen hangsúllyal mondják a farizeusok: „Miért nem követik tanítványaid az ősök hagyományait?” Még talán a hangszínt is meghallhatjuk, mint amikor a keselyű vijjog. „Miért nem étkeznek tisztátalan kézzel?” Ezt el lehetne játszani, mint Hókuszpók vagy Bibircsók. Tehát egy vádaskodó hangsúllyal teljesen odaszúrogatott. „Miért nem követik tanítványaid az ősök hagyományait? Miért étkeznek tisztátalan kézzel?” Ahhoz, hogy jobban ráérezünk az írástudók mentalitására, három dolgot kiemelek a mentalitásukból, lelkületükből. Lehetne még sokkal többet is.

Az első az, hogy az írástudó úgy tekint magára, hogy ő alapból mindent jobban tud. Egyébként zárójelben mondom, hogy amit most mondok, azt figyeljük meg magunkon. Ha esetleg valaha úgy érezzük az életünk bármelyik területén, mert valaki szakács, vagy valaki ez, vagy valaki az. Ő azon a kis területen alapból mindent jobban tud az embernél, akkor az egy írástudó-mentalitás. Nézzük meg, mikor van ez az evangéliumban, amikor ők alapból mindent jobban tudnak. Odamennek Jézushoz és abszolút nincsenek tisztában azzal, hogy a világ Urához mennek oda, aki bölcsességben, tudásban verhetetlen. A gőgösségük teljesen eltakarja előlük azt, hogy megcsodálják Jézust. Térjünk csak vissza ide. Alapból mindent jobban tudnak. Máté 22,23 „Azon a napon odamentek Jézushoz a szadduceusok, akik azt mondják, hogy nincs feltámadás. Tehát odamennek Jézushoz, hogy kérdezzenek valamit.” Elmondanak egy koholt, kitalált, buta történetet. Volt hét testvér és az egyik felesége végigment mind a hét testvéren. Ezt talán nem lehet szebben mondani. De egyiktől se lett gyereke. Ez arra a hagyományra vezethető vissza, hogy a sógorházasság az azt jelenti, hogy ne vesszen ki annak a neve a családfából, ezért tovább kell adni a feleséget. Elképzelhetjük, ahogy kuncognak Jézus körül, hogy na most, akkor tőrbe csaltuk a mestert. Alapból mindent jobban tudnak. Eleve úgy jönnek oda, hogy nincs is feltámadás. Jézust a feltámadásról kérdezik. Na majd a feltámadáskor a hét közül,kinek lesz a felesége? Tehát már eleve úgy kérdeznek, hogy nincs feltámadás. Gondoljunk bele, hogy ebben egy csöppnyi alázat sincsen. Hirtelen mihez hasonlítsam ezt? Oda mennék egy autószerelőhöz és azt mondanám neki, hogy a kocsinak nincsen kereke, és akkor kitalálnék egy buta történetet, hogy miért nincs kereke a kocsinak. Az ember meg nézne rám.

Jézus mit válaszol erre azoknak, akik alapból minden tudnak. Azt mondja Jézus: „Tévelyegtek, mert nem ismeritek az Írásokat, sem Isten hatalmát.” Mennyire kemény és egyszerű Jézus! Ti, az írástudók nem is ismeritek az Írásokat. Ez aztán kemény beszéd. Nem ismeritek az Isten hatalmát. Tehát az egyik, hogy az írástudó alapból mindent jobban tud és közben meg kiderül, hogy semmit nem tud. Maga az Isten Fia, az élő Ige azt mondja neki, hogy tévelyegsz, nem is ismered az Írásokat és az Isten hatalmát.

A második, hogy az írástudó mindenütt csalást gyanít. Erre több példa is van, de csak egyet emelek ki. Szintén a Máté 27,63. Az Úr Jézus keresztre feszítése után van és bemennek az írástudók Pilátushoz és azt mondják: „Uram, emlékszünk, hogy ez egy csaló még életében azt mondta, hogy három nap múlva feltámad.” Tehát az írástudó alapból csalást gyanít. Nem igaz, nem igaz a csoda.  Nincsen csoda. Ha van csoda, az csalás.  Ha van csoda, az önámítás, ha van csoda, akkor ott valaki szentnek tartja magát, akkor valaki gőgös, akkor valaki önmagáról szentséget hirdet. Tehát alapból csalást, gőgöt gyanít. Erre mi a válasz az evangéliumban? Néhány sorral lejjebb olvashatjuk. Amikor feltámad Jézus. A főpapok csalása. (Máté 28,11-15.) Ők csalnak, jól belenyúlnak a pénztárcájukba, és jó sok pénzt fizetnek a római katonáknak, hogy terjesszék el azt, hogy a tanítványai éjjel eljöttek és ellopták a holttestet, amíg ők aludtak. Azt hiszem, hogy az a katona, amelyik őrségben alszik, annak lehet, hogy levágták volna a fejét ott római hadseregben. Tehát ők csalnak. Aki csalást gyanít, végül ő csal. Aki mindenütt csalást gyanít, végül ő csal. Ilyenek az írástudók.

Aztán a következő, ami már előkerült, hogy cselt vetnek. Odamennek Jézushoz (Máté 22,15). Az adópénz története. „Ekkor a farizeusok elmentek és kitervelték, hogy hogyan csalják őt tőrbe szóval. Fizessünk a császárnak adót, vagy ne fizessünk?” Mennek itt a történetek a vitatkozások és mi történik? Jézus visszakérdez, hogy „hogy lehet az, hogy az Írásokban az van: Így szól az Úr az én Uramhoz: Jobbom felől foglalj helyet, míg lábaid elé vetem ellenségeidet. Ha tehát Dávid Úrnak hívja őt, hogyan lehet az Ő Fia.” Erre ide van írva (22,46): „Senki sem tudott válaszolni neki egy szót sem. Attól a naptól fogva senki sem merte többé kérdezni.” Tehát az, aki cselt vet, azt kicselezik. Jézus kicselezve olyan kérdést tesz fel nekik, amire nem tudnak válaszolni.

Ezek után, hogy érezheti magát Jézus ilyen emberek közelében? Mint akinek a torkára fagyasztják a mondandóját... Jézus azért jön el ebbe a világba, hogy elmondja Isten üzenetét. Ő beszélni akar. Elmondani, hogy milyen jó az Isten. Hogy szeret az Isten, megbocsájt, visszafogad, hogy tanít, hogy az Ő országában mindenki testvér. Ezt el akarja mondani. Tanítani akar, jó dolgokat akar nekünk átadni. Amikor megszólal, a torkára fagyasztják a szót. Képzeljük el, az életünkben lehet, hogy nekünk is volt már ilyen… Szívből, lelkesen valami jót akartunk mondani, vagy tenni, és meg se várták, fél perc után azt mondták: nem, nem úgy van. Mit éreztünk akkor? Majd felrobbantunk! Felrobbantunk majdnem a dühtől, felrobbantunk az értetlenségtől, hogy én jót akarok mondani és annyi türelmed nincs, hogy végighallgasd? Mint akinek a torkára fagyasztották a szót - így érezte magát Jézus. Az Ige elnémul azelőtt, aki nem hallgatja. Lukács 23,9 Odavitetik Jézust Heródes elé. Heródes csúfot űz belőle, kérdezgeti. (Lukács 23,9) Hosszasan kérdezgette, ő azonban semmit sem felelt. Az Ige elnémul azelőtt, aki nem hallgatja.

Nézzünk egy másik, sokkal szebb, jobb példát. Ennek az ellenkezőjét. Sámuel első könyve 3,10. A kis Sámuel, a pici gyerkőc ott van az Úr templomában, ott alszik. Ott vigyáz az Úr ládájára, már kicsi gyermekként, Isten jelenlétében van. Hall egy hangot: „Sámuel, Sámuel.” Nem tudja először, hogy mi ez a hang. Oda szalad Élihez: „Itt vagyok, hívtál.” Ez megtörténik többször is. Mire Éli rádöbben, hogy az Úr nyilatkozik meg ennek a kisfiúnak. Azt mondja neki, ha legközelebb hallod ezt a hangot, akkor mondd azt: „Szólj, Uram, mert hallja a te szolgád!” Az Ige megszólal az előtt, aki hallgatja. Lesz most itt a szentmise után egy gyönyörű szép koncert. Hallani fogjuk ennek az orgonának sok-sok sípját. Aki teheti, maradjon egy picit és hallgassa meg ezt a gyönyörű koncertet. Az elmúlt napokban, én hallgattam a próbát, a gyakorlást, nagyon szép volt. Hogy ha hallgatjuk az Isten hangját az Igéből, a teremtett világból, egy gyönyörű orgona muzsikából, mindenből, ami jó és szép, ami Isten ajándéka. Ha tudunk hallgatni, akkor megszólal az Ige. Az Ige meg fog szólalni az életünkben és változást hoz és jót hoz és fejlődést hoz, mert Isten szava átalakít és ez nekünk nagyon jó! Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2018. augusztus 29. lejegyezte: Kárpáti Angéla
– szeretettel Péter atya
Kérdések a reflexióhoz:
1.       Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.       Mit okoskodtál legutóbb Jézusnak? Rájöttél a butaságodra már?
3.       Hogyan szólalt meg neked az Ige, amikor el tudtál hallgatni Őelőtte?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a