Ugrás a fő tartalomra

Mennyi időt olvassuk egy nap a Szentírást?






Mennyi időt olvassuk egy nap a Szentírást?
Márk evangéliuma 9,38-48
Abban az időben: János apostol így szólt Jézushoz: „Mester, láttunk valakit, aki a te nevedben ördögöket űz ki, de nem tart velünk. Megtiltottuk neki, mert nem követ minket.” Jézus ezt válaszolta: „Ne tiltsátok meg neki! Aki a nevemben csodát tesz, nem fog egykönnyen szidalmazni engem. Aki nincs ellenünk, velünk van. Aki inni ad nektek akár csak egy pohár vizet is az én nevemben, – azért, mert Krisztuséi vagytok, – bizony, mondom nektek, nem marad jutalom nélkül. De aki megbotránkoztat egyet is e kicsinyek közül, akik hisznek bennem, jobb volna annak, ha malomkövet kötnének a nyakára, és a tengerbe dobnák. Ha a kezed megbotránkoztat, vágd le. Jobb csonkán bemenned az életre, mint két kézzel a kárhozatra jutnod, az olthatatlan tűzre. Ha a lábad megbotránkoztat, vágd le. Jobb sántán bemenned az életre, mint két lábbal a kárhozat olthatatlan tüzére kerülnöd. Ha a szemed megbotránkoztat, vájd ki. Jobb fél szemmel bemenned az Isten országába, mint két szemmel a kárhozatra jutni, ahol a férgük el nem pusztul, és a tüzük ki nem alszik.” Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Szentírás vasárnapján különösen is hálát adok azért, hogy Isten Igéjét megismerhetjük a Szentírásból. A kinyilatkoztatás elsődleges forrása a Szentírás. A kinyilatkoztatás azt jelenti, hogy Isten megengedi, hogy megismerjük Őt. Azt mondja nekünk: „Itt vagyok, szeretlek! Gyere, mutasd meg te is magadat, add nekem a szívedet!” Ezt kéri Isten. Vagyis, mi is kinyilatkoztatjuk magunkat Őneki. Odaadhatjuk, feltárhatjuk, megmutathatjuk.

Szentírás vasárnapján, hadd mondjam el egy álmomat, nemrég álmodtam. Ez nem egy álmodozás egy szebb életről, hanem tényleg egy álom volt, amikor éjszaka éppen aludtam. Andew Wommackkal álmodtam. Ő egy neoprotestáns evangelizátor. Úgy is mondhatnánk, hogy a mai evangéliumhoz hasonlóan egy idegen csodatevő, aki nem tartozik az apostolok közvetlen köréhez. Ő nem katolikus. Valószínűleg ő nagyon sok mindent a Katolikus Egyházban nem tud elfogadni. Többször járt már Magyarországon és van egy bencés szerzetes barátom, Hardy Titusz atya, ő járt kint Andrew Wommacknél, Angliában. Sőt egy évig ott volt papként, bencés szerzetespapként. Azt hiszem valamikor hét-nyolc évvel ezelőtt, ha jól tudom Hardy Titusz atya kiment Andrew Wommackhez és egy évig ott lakott nála és tanulta tőle, hogy ő hogyan hirdeti az Evangéliumot.

Andrew Wommack valóban olyan, mint az az idegen csodatevő a mai evangéliumban. Nagyon nyitott szívvel fogadta ezt a katolikus bencés szerzetespapot. Tanította őt, együtt imádkoztak és szolgáltak egész évben. Andrew Wommack olyan ember, aki által Isten irgalmából már nagyon-nagyon sok csoda történt. Többek között halottfeltámasztás is. Ezzel az Andrew Wommackkel álmodtam, én a valóságban még nem találkoztam vele. De videó felvételről sok tanítását meghallgattam magyarul és angolul is az interneten. Azt álmodtam Andrew Womackkel, hogy megkérdeztem tőle, hogy mennyit kell olvasni a Bibliát egy nap. Azt mondta, minimum fél órát, maximum nyolc órát. Nagyon különös álom volt. Volt az álomnak egy másik fele is vele kapcsolatban. Azt láttam rajta, hogy nagyon kimerült volt, kifáradt a szolgálatban. Úgy éreztem, hogy imádkoznom kell érte, hogy a Szeretet Lelke betöltse őt. De térjünk vissza az álom első részére. Azt mondta nekem Andrew Wommack, a világ egyik legnagyobb gyógyítója, prófétája, igehirdetője, evangelizátora, hogy legalább fél órát, maximum nyolc órát. Különös ez a gondolat.

A legjobb tehát, fél óra és nyolc óra között megtalálni azt az időt, amit egy nap a Szentírásra fordítok. Most gondoljunk bele: fél óra Szentírás olvasás, az lehet úgy is, hogy kétszer tizenöt perc. Tizenöt perc reggel, tizenöt perc este. A nyolc órát csak azok tudják megvalósítani, akiknek ezt az életállapotuk engedi. Vagy esetleg, akik úgy dolgoznak, hogy sokat utaznak autóval egyedül és akkor az autóban hangosbibliát tudnak hallgatni. Úgy beleférhet. A Szentírás olvasása és hallgatása a keresztény életünknek a szíve, a lényege. Amikor a szentmisén azt mondjuk, hogy „ez az én testem”, tehát a pap hívja a Szentlelket, hogy változtassa át az ostyát Krisztus testévé, a bort Krisztus vérévé, akkor ez is azért lehetséges, mert a Szentírásból ezt idézzük. A Szentírás nélkül, az Írások ismerete nélkül nem ismerjük Krisztust, ahogy mondja Szent Jeromos.

Biztos vagyok benne, hogy ma majdnem minden pap elmondja az egész világon. A katekizmusban is a Szentírásról szóló részben ezt idézi az Egyház Szent Jeromostól: „Aki nem ismeri a Szentírást, nem ismeri Krisztust.” Egy felmérés szerint Magyarországon minden egyes ember átlagosan egy nap hat óra hosszat néz tévét. Ez egy félelmetesen nagy szám. Én ezt a hat órát eléggé csökkentem a magam nulla másodpercével. Az elmúlt években már többször próbáltak nekem ajándékozni tévét, de eddig még nem fogadtam el, de ha legközelebb ajándékoznak, akkor elfogadom és eladom, az árán Bibliát veszek és szétosztom a szegényeknek.

Tévénézéssel kapcsolatban van egy ilyen gondolat, hogy azért van benne sok jó is. Hogy ha az ember kiválogatja, akkor talál benne jót is. Én ezzel egyetértek. Teljesen egyetértek. De kitaláltam egy hasonlatot. Remélem senki nem fog megbotránkozni. Nem az a célom, hanem az, hogy egy picit felébredjünk. Képzeljük el, hogy azt mondja nekünk valaki, hogy adok neked ajándékba egy kilogramm tiszta színaranyat, egy aranytömböt. Én még ilyet nem láttam soha. Nem tudom elképzelni, hogy Magyarországon tíz-húsz emberen kívül van valaki, aki látott ilyet. Csak úgy tudjuk, hogy valahol van, de egyébként nem. De ha azt mondaná valaki, hogy adok neked egy kiló színtiszta aranytömböt. Ez ajándék, a tied. De az a feltétel, hogy itt van egy hektáros trágyadomb, mondjuk tíz méter magasan. Nem kapsz semmi segédeszközt, szabad kézzel, egy egyhektáros területen, egy tíz méter magas trágyadomb, s annak a közepén bent van ez az egy kilós aranytömb. Annyi a feladatod, hogy ásd magad bele ebbe a trágyadombba, oldalról, felülről, alulról és, ha megtalálod ezt az aranytömböt, a tied. Ez az egyik verzió. Most mondok egy másikat. Azt mondja nekünk valaki, itt van az én kincstáram ötször ötméteres szoba. Tele van aranytömbökkel, tízezer aranytömb bent van. Bemehetsz és egyet levehetsz és az a tiéd lehet. Melyiket választanánk? Melyiket választanánk, hogy mienk legyen az az egy kilós arany?  Melyik úton keresnénk? Bemásznánk oda a trágyadombba és ott keresnénk meg az egy kilós aranytömböt, vagy bemennénk ebbe a kincstárba és onnan valamelyiket a tízezerből levennénk? Azt hiszem, hogy mindannyian az utóbbit választanánk.

Most ugyanilyen egyértelmű az, számomra, hogy igen, a tévében valóban ott van bent az aranytömb. Csak éppen egy egyhektáros területen, tíz méter magas trágyadomb közepéről kellene kiásni. Van százötven csatorna, végig kell mindig lapozni. Közben egy-két embert megölnek, közben egy-két pornográf jelenet is lezajlódik, közben egy-két helyen arra bátorítanak, hogy reggeltől estig zabáljunk. Vagy legalább is gondoljunk arra, hogy akkor lennénk boldogok, ha ezt tennénk. Ez elég határozott beszéd a részemről, nem? De nem ilyen határozott maga a Szentírás is? Azt mondja Szent Gellért: „A Szentírás a szentek kifogyhatatlan tápláléka és szent éhsége. E kimeríthetetlen bőség nem hagy maga után semmi kívánnivalót. De még inkább értékesebb gyakori határozottsága.” Nézzük, milyen határozott ma az Úr Jézus! Ha a kezed megbotránkoztat, vágd le.”

Egyszer hallottam egy igehirdetést a cigitől való megszabadulásról. Azt mondták, vedd ki a cigit, szórd ki a dobozból a földre és taposd meg! Mondd azt, hogy „az én Uram Jézus Krisztus, nem pedig ez a rohadt cigi! Ez elég drasztikus, nem? De akkor döntsük el, azt akarom, hogy a cigi legyen a szívemnek, a tüdőmnek, a testemnek, a lelkemnek az ura, vagy pedig az élő Isten, aki szeret.  Azt mondja Jézus: Ha a kezed megbotránkoztat, vágd le.” Most azért remélem, hogy nem fog szaporodni ma délután a kórházban a kézamputációknak a sora. Viszont a lelkünkből nagyon-nagyon sok mindent ugyanilyen határozottsággal ki kellene vágni, úgy, mint a macskát a dolgát végezni. Ki kellene vágni, mert ha nem vágjuk ki, akkor majd az vág ki minket.

Egyszer hallottam egy olyan hasonlatot, hogy utazott egy ember a sivatagban a tevéjével. Sivatag, meleg van, de éjszaka viszont nagyon hideg. Este épített egy sátrat, bebújt oda, a teve kint volt. Ugye, a teve az egy nagy állat. Az ember meg kicsi volt. A sátor az akkora volt, hogy körülbelül az ember befért. Éjszaka hideg volt, egyszer csak érzi az ember, fölébredt, hogy valami böki az oldalát. Fölébredt és látja, hogy a teve bedugta az orrát. Próbálja kilökdösni a tevét, de nem megy. Nem megy, nem lökdösi tovább, visszaalszik. Pár óra múlva újra felébred, azt érzi, hogy valami nehezedik a mellére, a hasára. Felébred, és azt látja, hogy a tevének a két első mancsa ránehezedik a testére. Próbálja kilökdösni a tevét, de ha már eddig bejött, akkor maradjon. Eltelik egy pár óra hossza, felvirrad és az ember arra ébred, hogy kint van a sátorból, a teve pedig bent van a sátorban. Ugyanígy járhatunk mi is a tévénézéssel, meg minden rosszal, magával az ördöggel, hogy belopakodik a szívünkbe az irigység, a kapzsiság.

Kedves Testvérek! A kapzsiság ellen, az irigység ellen, az összes bűn ellen, a félelem ellen, minden ellen a legjobb orvosság, hogy hallgassuk Isten tanítását. Figyeljünk az Ő Igéjére! Hadd írjak mindenkinek a szívébe, ha tudok, és ha nyitott az ember, egy igét ma. Adjatok és adnak majd nektek is. Jó, tömött, megrázott és túlcsorduló mértékkel mérnek öletekbe. (Lukács 6,38)

Most a szentmise után plébániánk felújított közösségi házába átmegyünk, hogy ott imádkozzunk, hogy megáldjuk, hogy Isten irgalmába ajánljuk. Sok-sok ember munkája van benne, amit ki-ki beleadott. Sok-sok ember imádsága. Aztán ki tudja, kinek még mennyi adománya van benne. Átmegyünk most és egy lehetőség arra, hogy ünnepeljük a közösséghez való tartozásunkat. A közösségek háza alkalmas lesz majd arra, hogy klubjaink, közösségeink, különböző foglalkozások ott legyenek. Azt mondja Szent Pál, hogy Istentől származik minden közösség égen és a földön. Mi magunk elnevezhetjük ezt a házat. Egy ötlet már érkezett. Ki-ki elmondhatja a saját ötletét. Az egyik ötlet az, hogy Domus Vitae, az élet háza. Ez egy nagyon szép gondolat. Az élet háza, de lehet más neve is. Én Szent József Háznak nevezném el. Mostanában jó barátságban vagyok Szent Józseffel.

Kedves Testvérek! Engedjük azt, hogy az Úr megváltoztassa a szokásainkat. Gondoltam egy merészet, de azt most nem fogom megtenni, inkább egy kisebb körben, lelkigyakorlaton, hogy ki-ki tegye fel a kezét, hogy egy nap hány percet olvassa a Bibliát és hány percet néz tévét. Ezt most nem tesszük meg. Viszont tartsunk lelkiismeret-vizsgálatot és egy bátor férfias döntéssel válasszunk a fél óra és a nyolc óra között a Szentírás olvasásra. Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2018. szeptember 26. lejegyezte: Kárpáti Angéla
– szeretettel Péter atya
Kérdések a reflexióhoz:
1.                  Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.                  Egy nap hány percet olvasod a Bibliát és hány percet nézel tévét, vagy internetet?
3.                  Végigolvastad már a teljes, katolikus Bibliát? Ha nem, el tudod ma határozni, hogy mához egy évre végig érsz vele?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a