Ugrás a fő tartalomra

Ki szeret téged a legjobban?






Érezzük, hogy Te szeretsz minket a legjobban!

János evangéliuma 6,60-69
Abban az időben, Jézus tanítványai közül, akik szavait hallották, többen azt mondták: „Kemény beszéd ez.  Ki hallgathatja?” Jézus tudta, hogy tanítványai méltatlankodtak miatta, azért így szól hozzájuk: „Ez megbotránkoztat titeket? Hát, ha majd azt látjátok, hogy az Emberfia fölmegy oda, ahol azelőtt volt! A Lélek az, ami életre kelt, a test nem használ semmit. A szavak, amelyeket nektek mondok, Lélek és élet. De vannak közöttetek, akik nem hisznek.” Jézus ugyanis kezdettől fogva tudta, hogy kik nem hisznek benne, és hogy ki fogja őt elárulni. Aztán így folytatta: „Ezért mondtam nektek, hogy senki sem jöhet hozzám, hacsak az Atya meg nem adja neki.” Ettől kezdve tanítványai közül sokan visszahúzódtak, és többé nem jártak vele. Jézus ezért a tizenkettőhöz fordult: „Ti is el akartok menni?” Simon Péter ezt válaszolta neki: „Uram, kihez menjünk? Az örök élet igéi nálad vannak. Mi hittünk, és tudjuk, hogy te vagy az Isten Szentje.” Ezek az evangélium igéi.

Kedves Testvérek!

Az egész János evangéliumon végigvonul egy kifejezés: „ismerni, nem ismerni”. Konkrétan a mai evangéliumban ez nem hangzik el. De János evangélistának, illetve a teológia mondja Jánosi iskola hagyományában ez visszatér a levelekben is. Hadd mondjak erre egy példát, János első levele 4,16. Mi, akik hittünk megismertük a szeretetet, amellyel Isten szeret bennünket. A mai Evangéliumban az hangzik el, hogy „mi hittünk és tudjuk, hogy Te vagy az Isten Szentje”. Ezt a két igét összekapcsolva egy kicsit játszunk el a gondolattal, hogy tulajdonképpen Péter apostol mit mondott Jézusnak. Mert általában, amikor évtizedekkel később megírják az evangéliumokat különböző szempontokból. Akkor már más-más teológiai tartalommal töltik meg azt, ami elhangzott. Ez nem jelenti azt, hogy ezzel eltorzították volna a lényeget, sőt éppen ezzel mutatják meg. Egy kicsit játszunk el ezzel a gondolattal, hogy vajon hogyan mondhatta Péter ezt másként, de ugyanezzel a lényeggel. Uram, kihez menjünk? Az örök élet igéi nálad vannak. Mi hittünk és tudjuk, hogy te vagy az Isten Szentje. 

Mondhatta volna így is Péter apostol: „Érezzük, hogy Te szeretsz minket a legjobban! Egész életünkben tapasztaltuk a szeretetet sokszor szüleinktől, testvéreinktől, rokonainktól, ki-ki a szerelmétől. De most benned, olyan szeretetre találtunk, amivel kapcsolatban nem is tudjuk feltenni azt a kérdést, hogy kihez mehetnénk. Nem tud senki úgy szeretni, mint te. Mi, akik hittünk, megismertük a szeretetet.” Tehát a hit a szeretet megismerését jelenti. A hit nem pusztán annyi, hogy elhiszek egy objektív valóságot és akkor az majd az én értelmemben kivált valamit és ettől az életem átalakul. Ez persze igaz. De hát nem erről szól pusztán. A hit azt jelenti, hogy megnyílok a szeretet Istenének és megismerem ezt a szeretetet. Ez a szeretet nem hazudik. Amikor valakiben nincs szeretet, bármit is mond, még akkor is, hogyha nagyon értelmesen hangzik, de valójában hazudik. Hangozhat valami nagyon-nagyon logikusan, de szeretet nélkül hazugság.

Titusznak írt levélben van egy nagyon egyszerű kis fél mondat, ami egy hosszú, hosszú gondolatsor. Szent Pál szereti úgy kezdeni a leveleit, hogy egy mondat az tíz sorban fér el és benne van az, hogy Pál, ő maga ki csoda, kiknek ír, mi a hit lényege. Ebből a hosszú mondatából az első fejezet első verstől a negyedik versig, végig ez egy mondat. Ebből egy részletet felolvasok. Isten, aki nem hazudik. Ezt aláhúztam pirossal az igében. Mikor rátaláltam erre, erre a nagyon egyszerű, de annyira erőteljes gondolatra, akkor azt éreztem, hogy most már jöhet bármikor a sátán bármivel, tudom, hogy Isten az, aki nem hazudik. Minden más ezen kívül hazugság. Ezért mondja ezt Péter, hogy kihez menjünk? Még ha esetleg nagyon szép filozófiai igazságokat mondanak, akkor is, nem tudnak úgy szeretni minket, mint Te. Mert a szeretet a legnagyobb igazság.

Amikor azt mondja az evangélista, hogy „Jézus kezdettől fogva tudta, hogy kik nem hisznek benne és ki fogja őt elárulni”, akkor ne gondoljuk azt, hogy ez egy annyira különleges dolog volt. Ott volt Jézus körül több ezer ember, akkor kisebb körben, akik jobban ismerték, ötszáz testvér, vagy százhúsz, vagy a hetvenkettő, tizenkettő. Ne gondoljuk azt, hogy Jézus körbe nézett és mint egy modern filmben egy infra kamerával látta azt, hogy valaki fehéren világított, valaki kéken, vagy sárgán és valaki fekete volt. S látta, hogy annak a lelke fekete, az nem hisz benne. Nem hiszem, hogy ez így zajlott le. Hanem egyszerűen Jézus érezte azt, hogy ki az, aki nem szereti Őt. Mert aki nem szereti Őt, az nem fog neki hinni. Az nem fog vele elmenni a halálig. Az nem fogja azt mondani, hogy én odaadom az életemet neked. Persze az is igaz, hogy a Szentlélek eljövetele nélkül senki nem tudja az életét odaadni Jézusnak. Péter apostol is hiába erősködött, „odaadnám az életemet is” (János 13,37), erre nem volt képes mikor eljött a megpróbáltatás ideje.

Kedves Testvérek! Az életünk tehát ebben a megismerésben zajlik. Ezért, hogy ha valakiért imádkozunk, biztos mindannyian imádkozunk emberekért. Közbenjárunk értünk, mert szívből kívánjuk, hogy Isten szeretetét megtapasztalják. Akkor legyen az az első gondolatunk, hogy „Uram add meg neki, hogy átélje a Te szeretetedet!” Mert mondhatunk akármit, ha nem élte át Isten szeretetét, akkor azok a dolgok csak elhangzanak, mint értelmi igazságok, de nem fog benne gyökeret verni. Úgy is mondhatnánk, hogy a szeretet az az eső, ami a talajt puhává teszi, ami a talajt tápanyaggal tölti el és akkor, hogyha belehull a mag, akkor életet kap.

Most néhány napig nem voltam itt Pécsen, szerda délutántól szombat estig. A szobámban van, hirtelen most nem is tudom, összeszámolom fejben, nyolc virág. Mikor visszajöttem, az egyik virág nagyon le volt konyulva. De tudtam azt korábban, hogyha meglocsolom, akkor néhány óra múlva kisimulnak a levelei és akkor életre kel. Meglocsoltam, ez egy kis kávé növény, nagyon érdekes. Meglocsoltam és azt vártam, hogy majd újra ez fog történt. Ma reggel, amikor megnéztem, olyan száraz volt, mint tegnap este, vagyis teljesen kiszáradt. Nem kelt életre. Meghalt. Meghalt víz nélkül az elmúlt négy napban és ezen már nem tudok változtatni. Nem kelt életre. Szeretet nélkül az emberek meghalnak. Tudhatnak akármit, lehet akármilyen diplomájuk, lehet akármennyi pénzük, lehet húsz ezer név a mobiltelefonjukban, hogy kinek mikor tudna telefonálni. Lehet a legjobb barátja az, aki minden betegséget sikerrel gyógyít, csak éppen a halált nem... Lehet akármilyen sebész főorvos valakinek a barátja, szeretet nélkül nem fogja tudni azt mondani, hogy én itt maradok. Itt maradok Jézusnál.

Bibliaórákon visszatérő kérdés, hogy mit jelent az, hogy Jézus mondott egyszer egy olyat, hogy „aki a Szentlélek ellen szól, az nem nyer bocsánatot.” Mit jelent ez, hogy Jézus ilyet mondott? „Az emberek minden bűne és káromlása bocsánatot nyer. De ha valaki a Lelket káromolja, az nem nyer bocsánatot. Ha valaki az Emberfia ellen mond valamit, az bocsánatot nyer. De ha valaki a Szentlélek ellen szól, az nem nyer bocsánatot. Sem ezen a világon, sem az eljövendőben.” (Máté 12,31-32) Ez egy nagyon egyszerű dolog valójában. Itt Jézus nem egy különlegeset állított szintén. Azt mondta ezzel, hogy aki megismerte a szeretetet, megismerte a Szentlélekben azt, hogy ki az Isten valójában és ennek ellenére megtagadja, annak már nincs tovább. Ez a kárhozottak  bűne. Mert ők megismerték azt, hogy Isten a Szeretet, de elutasították. Ezt nem tudjuk, hogy van-e ilyen ember, aki már elkárhozott volna. Az Egyház nagyon bölcsen nem jelentette ki senkiről és nem is fogja kijelenteni. Azt viszont biztosan tudjuk, hogy vannak gonosz lelkek, akik már elkárhoztak. Bizonyos ideig még tevékenykedhetnek a földön, kísérthetnek minket, árthatnak, de az ő végső sorsuk már eldőlt. Kezdetben jó angyalok voltak és teljes mértékben ismerték Isten szeretetét. Miért nincs nekik megtérés és bűnbocsánat? Azért, mert ők úgy tagadták meg az Isten szeretetét, hogy már ismerték annak a lényegét. Mi emberek, akik itt a földön élünk, nagyon sokszor azért követünk el újabb és újabb bűnöket, meg sokszor azért lázadozunk Isten ellen, mert nem érezzük az Ő szeretetét, mert távol vagyunk tőle. Ezért kell hinnünk benne. A megpróbáltatásunk idején is hinnünk kell, hogy igen, az Úr szeret. Visszafogad, vár, a függöny mögött súg, hogy gyere-gyere, tedd ezt és üdvözülni fogsz. De a gonosz lelkeknél nincs ilyen. Az ő bűnük a Szentlélek elleni bűn. A bocsánat nem kérés bűnére nincs bocsánat.  Aki megtapasztalta teljes mértékben Isten szeretetét és mégis elfordul tőle, az, amire nincs bocsánat. Az, amivel nem lehet mit kezdeni.

Egyszer azt mondta egy holland katolikus pap Franz Horsthuis atya, Görcsönyben hallottam a tanítását. Kérdeztem tőle, hogy mi van azokkal a nagyon súlyos bűnösökkel, akiről éppen akkor szó volt a tévében. Azt mondta erre Franz atya, hogy ő egyszer látott egy látomást. Megadatott neki, hogy látta a túlvilágon azt, ahogy Isten ott áll a pokol előtt és azt mondja azoknak, akik ott vannak bent, hogy „Gyertek ki! Én szeretlek benneteket!” Egy örökkévalóságon át Isten a kárhozottaknak is azt mondja, hogy gyertek ki onnan, én szeretlek benneteket. Azok pedig azt mondják, hogy nem jövünk ki. Isten mindenkinek ingyen felajánlja, hogy üdvözüljön. Csak egyszerűen el kell fogadni. Amikor Jézus látja, hogy vannak, akik nem hisznek benne, az azt jelenti, hogy ő minden szeretetét rájuk pazarolta szinte és mégis ők ezt elutasították.

Kedves Testvérek! A mai napon kérjük először is a magunk számára ezt a kegyelmet, hogy nagyon mélyen átéljük Isten szeretetét, akár most a szentáldozásban. Akár egy egyéni imádságunkban. Ezt újra és újra kérjük, és ne szégyelljük ezt kérni. Ne gondoljuk azt, van egy olyan tévedés és kísértés is, hogy azt suttogja az ördög, hogy „Jó-jó megtértél, jó-jó a keresztény úton haladsz, de most már készülj fel arra, hogy nem fogod ám megtapasztalni Isten szeretetét. Most már Isten távol lesz tőled. Elrejtőzik és csak a sötétben kell bolyongani és csak hiheted azt, hogy Ő szeret. Nem fogja soha többé megéreztetni veled, hogy Ő szeret téged…” Ez egy óriási hazugság. Mert Isten akarja újra és újra megéreztetni velünk, hogy szeret minket. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy minden pillanatban, mint egy nyalókát nyújtja nekünk a boldogságot. De ahogy most énekeltük a zsoltárban, hogy édes az Úr. Ízleljétek és lássátok, milyen édes az Úr. Ezt akarja az Úr. Mi, akik hiszünk és megismerjük az Úr édességét és szeretetét, mi tényleg azt fogjuk mondani őszintén, mint Péter apostol. „Uram, kihez menjünk? Senki sem szeret annyira minket, mint Te.” Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2018. augusztus 22. lejegyezte: Kárpáti Angéla
– szeretettel Péter atya
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Milyennek tapasztaltad legutóbb Isten szeretetét? Miben, hogyan történt ez?
3.      Hogyan szereted kifejezni a szeretetedet Jézus felé?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a