Ugrás a fő tartalomra

Isten melyik tulajdonságát csodálod a leginkább?




Isten láthatatlan

János evangéliuma 6,41-51
Abban az időben így beszélt Jézus a zsidók sokaságához: „Én vagyok a mennyből alászállott, élő kenyér. Aki ebből a kenyérből eszik, örökké élni fog. Az a kenyér, amelyet én adok, az én testem a világ életéért.” Vita támadt erre a zsidók között: „Hogyan adhatja ez testét eledelül nekünk?” Jézus így felelt nekik: „Bizony, bizony, mondom nektek: Ha nem eszitek az Emberfia testét, és nem isszátok az ő vérét, nem lesz élet bennetek. Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van, és én feltámasztom őt az utolsó napon. Mert az én testem valóban étel, és az én vérem valóban ital. Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, az bennem marad, és én őbenne. Amint engem az élő Atya küldött, és én az Atya által élek, úgy az is, aki engem eszik, énáltalam él. Ez az égből alászállott kenyér! Nem az, amelyet atyáitok ettek és meghaltak! Aki ezt a kenyeret eszi, örökké él! Így tanított Jézus a kafarnaumi zsinagógában. Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Újra az Oltáriszentségről van szó, most már jó néhány vasárnapon. Ezt adja elénk az Egyház, hisz maga Jézus sokat beszélt erről. Nem csak az utolsó vacsorán, hanem a híres, hosszú,kafarnaumi zsinagógában elmondott beszédében, aminek a részleteit halljuk vasárnapól vasárnapra.

Amikor az ember bűnbe esett, akkor a bűnnek a következménye a vakság lett. Nem a fizikai vakság, mert azt hisszük, hogy fizikailag látunk. Lelki vakság következett be. Mikor Isten kiűzte az embert a paradicsomból, azt halljuk, hogy nem láthatta az ember többé Isten arcát, Isten színét. Utána az egész Ószövetségen végig vonul egy vágyakozás, hogy az ember szeretné újra látni Isten arcát. Egészen erős kifejezések vannak, hogy ha valaki egyszer látná Isten arcát, belehalna. (vö. Kivonulás 33,20)Isten ezért úgy jött el közénk emberként, hogy elrejtőzött az ő istensége Jézus Krisztus emberségében.

János evangéliumnak egy nagyon fontos alapkijelentése az 1,18 "Istent soha senki nem látta: az egyszülött Isten, aki az Atya kebelén van, ő nyilatkoztatta ki." Mit jelent az, hogy kinyilatkoztatta? Azt, hogy Jézus megmutatta, hogy milyen az Isten valójában. Aztán Jézus befejezte földi küldetését és felment a mennybe. Látták egy ideig a tanítványok, ahogy felhő takarja el, majd eltűnt szemük elöl.  Rá a tizedik napra kiárasztotta a Szentlelket és az apostolokat betöltette a Lélek. Elkezdték ünnepelni a Szentlélek vezetése alatt a kenyértörés közösségét. Így nevezi az Apostolok Cselekedetei, egyek voltak a kenyértörés közösségében. Egy új liturgia kezdődik el, már nem a templomban, Jeruzsálemben, hanem házaknál gyűlnek össze és nem szombaton, hanem vasárnap, az Úr feltámadásának napján. 

Istent soha senki nem látta. Még akkor is, amikor valakinek látomása van, mint például Pál apostolnak a damaszkuszi úton, vagy Fausztina nővérnek Lengyelországban néhány évtizeddel ezelőtt. Még akkor is, ha valakinek látomása van, nem közvetlenül, nem Isten dicsőségét látja, hanem maga az a látomás az ő személyes szubjektív élménye, amibe keveredhet kísértés is. Ezért van az, hogy a látomásokat próbára kell tenni. Nagyon érdekes volt, amikor a Lourdes-i látnok, a kis Bernadett látta a Szűzanyát és azt mondta neki a plébánosa, hogy ha legközelebb látod, hints rá szentelt vizet. Ha ördög, akkor sisteregve eltűnik.  Bernadett engedelmes volt, vitt magával szentelt vizet és meghintette a Szűzanyát és a Szűzanya elmosolyodott. Szűzanya örült, hogy Bernadett engedelmes volt.

Földi életünk során nagyon szeretnénk látni Istent, még akkor is, hogy ha erről nem beszélünk, vagy nem tudatosítjuk, nem vagyunk kifejezetten lelkes imádkozók. Alapvetően Isten úgy teremtett meg minket, hogy mi szemtől szemben legyünk Ővele és az Ő színe látásából éljünk. Van egy nagyon egyszerű összefoglalása ennek az igazságnak, amit most elmondtam az egyik egyházatyától, azt hiszem Szent Iréneusz mondta. „Isten dicsősége az élő ember, az ember élete pedig Isten látása.” Eddig ez, amit elmondtam, egyfajta teológiai számvetése annak a belénk teremtett vágynak, hogy csak Istenben nyugszunk meg. Csak Isten látása, Isten dicsősége tud bennünket teljes mértékben betölteni.

Ma délelőtt volt egy keresztelő az egyik faluban és a kisgyermek, akit kereszteltem nagyon eleven volt. Nagyon figyelt és látszott rajta, hogy nagyon törekszik arra, hogy valahogy kommunikáljon a körülötte lévőkkel. Egyszerűen egy csoda volt látni. Talán fél éves lehet, talán még annyi sem. Rácsodálkoztam, mert általában az ilyen kisbabák még inkább csak úgy elvannak. Főleg a keresztelőkön. Ez a kisbaba, a korát meghazudtolva, mintha legalább három éves lett volna. Persze nyilván járni nem tudott, meg beszélni sem.  Figyeltem, hogy mennyire figyelt mindent. Mennyire meg akar fogni mindent. Amikor meggyújtottuk a gyertyát, akkor nyúlt a láng felé. Aztán ahogy figyelt a tekintetével egyszerűen teljes mértékben be akarta fogadni a körülötte lévő valóságot. Olyan volt, mint egy kis szivacs, amit belerakunk a vízbe és az teljesen beszívja a körülötte levő vizet, a körülötte lévő bármilyen folyadékot, vagyis bármibe rakhatnánk egy szivacsot. Isten úgy teremtett minket, hogy eleve csak Őbenne, az Ő színe látásában teljesül be azt akaratunk, a vágyunk.

Érdekes ilyen egyszerű dolgokon is elgondolkodni, hogy újra és újra megéhezünk. Nincs olyan földi étel, amit egyszer megeszünk, és soha többé nem leszünk éhesek. Nincs olyan, hogy január elsején az egész évre való ennivalót megesszük és akkor legközelebb a következő január elsején fogunk táplálkozni. Egy folyamatos, állandó kapcsolatban vagyunk a körülöttünk lévő világgal. Ennek a legszembetűnőbb jele a lélegzés. Talán erre figyelünk a legkevésbé. Pedig maga a lélegzés az, ami a legerősebb, legközvetlenebb kapcsolatunk ezzel a teremtett világgal. Nincs olyan, hogy önmagában álló ember. Nagyon sokszor a fejünkben, a gondolkodásunkban nem is tisztázzuk azt, hogy mi szinte úgy élünk, mint ha kis önálló univerzumok lennénk. Ennek egyik felszínes és bűnös kifejezője a közöny. "A másiknak fáj, nekem nem fáj..." Elmegyek mellette. Ez már maga a bűnbeesésnek a következménye, hogy elveszítettük azt az alapvető érzékünket, hogy a világgal és az emberekkel és Istennel egy olyan szoros közösségben legyünk, hogy közvetlenül érzékeljük azt, amit a másik érez.

Emlékszem rá, mikor kicsi voltam, hét-nyolc éves, sokat gondolkodtam ezen, hogy de jó lenne, ha lenne egy olyan gép, amivel összekapcsolnának minket és tudnánk érezni, amit a másik érez. Főleg akkor gondoltam erre, amikor a szomszéd leforrázott vízzel és akkor járni kellett kötözésekre. Ahogy az asszisztensnő kötözte a lábamat, nagyon fájt és arra gondoltam, hogy de jó lenne, ha lenne egy gép és azt rákapcsolnánk. Legalább, nem azt mondom, hogy a felét érezné, de úgy érezné, hogy nekem mennyire fáj. Nincs ilyen gép. Nagyon könnyen vagyunk úgy, hogy csak nézünk, de nem látunk. Nem fogadjuk be azt, ami körülöttünk történik, mert elfáradunk.

Tegnap, mikor futottam itt ebben a rekkenő hőségben ezen a triatlonon, az elején az első egy-két körben, ami már az is nehéz volt, figyeltem magamon, hogy milyen vidáman futok. Szólok az emberekhez, köszönöm a vizet, mondom, hogy hajrá, tehát úgy bátorítottuk egymást. Aztán ahogy teltek-múltak a kilóméterek, egyre nehezebb volt, egyre hosszabb, észrevettem magamon is, hogy már nincs erőm, hogy azt mondjam a másiknak, aki fut velem szembe, hogy hajrá, ne add fel. Már kezdett elmúlni, hogy van értelme ennek az egésznek… Amit mi énekeltünk itta mise elején, hogy „nehéz és hosszú volt utam...” Ez az ének elhangozhatna a mennyország kapujában. Mi volt a szövegben? „Nehéz és hosszú volt utam. Itt vagyok, jó Uram!” Milyen jó lenne megérkezni a mennyország ajtajába és ledobni magunkról ennek a földi életnek azt a hatalmas terhét. Mert azért hatalmas terhe van a földi életnek. Még akkor is, hogyha sokszor nem veszünk róla tudomást. Hatalmas terhe van a földi életnek. Halálesetek, gyászolunk, félünk, hogy mi lesz azokkal, akit szeretünk. Betegek vagyunk. Elveszítjük a fontos emberi kapcsolatainkat. Válás, költözés és a történelemnek az eseményei. Híradó, halljuk, hogy mozog a világ. Egyszerűem mintha be lennénk dobva egy tüzes katlanba. Fizikailag, különösen most a hőség miatt ez érezhető.

Keressük a biztos pontokat, hogy egyszerűen hogy lehet életben maradni. Hogy lehet itt boldognak lenni? Hogy lehet itt szentnek lenni? Hogy lehet itt megismerni Istent? Ráadásul még az van itt a Bibliában, hogy Isten láthatatlan. Gondoljunk bele, ez csak egy egyszerű kis példa lesz, nyilván egy hasonlat mindig sántít. Képzeld el azt, hogy meghalsz, de itt maradnál a földi életben és láthatatlan lennél. Ott lennél a családiházadban. Láthatatlan lennél és nem tudnál beszélni. Nem tudnák, hogy te ott vagy. D, te mindent látnál, mindent hallanál. Évről-évre kezdenéd észrevenni, ahogy téged elfelejtenek. De te továbbra is ottmaradnál. Már nem beszélnének rólad. A fényképedet már nem porolnák le. Ruháidat már kidobnák. Vajon akarnád-e azt, hogy hirtelen, néha, legalább egy pillanatra láthatóvá válj, mondjuk egy fél percre és azt mondd, hogy „Igazából nem haltam meg, én élek. Egy kicsit néha gondoljatok rám, szeressetek engem!”

Most képzeljük el azt, hogy Jézus Krisztus kétezer évvel ezelőtt élt, meghalt, feltámadt. Él, itt van köztünk, még ott ül és tökéletesen elviseli azt, hogy mi elmenjünk mellette. Fáj neki nyilván, de persze akarja azt, hogy felé forduljunk. Annyira csodálom Istenben azt, hogy láthatatlan. Maga Jézus azt mondja Tamásnak: "Boldogok, akik nem láttak és mégis hittek.” (János 20,28) Ez egy nagyon fontos ige. Boldogok, akik nem láttak és mégis hittek. Újra és újra a láthatatlan Isten tekintete alá kell helyezni magunkat, hogy Ő él, itt van, csak láthatatlan. Azért vagyunk boldogok, mert nem kényszerít minket a hitre. Egy elhunyt hozzátartozónk a családi házunkban egyszer csak megjelenne, akkor nem csak a sport szelet kerülne be a ruhánkba, hanem lehet, hogy idegösszeroppanást kapnánk. Egyszerűen nem vagyunk készek arra, hogy a láthatatlannal szembesüljünk.

Bejövünk a templomba, nem történik semmi. Itt ülhetünk egy órahosszat, de csak a csend van, vagy néha szól itt az evangélium a hangfalból, ha bekapcsolom. De alapvetően Isten csendben van, láthatatlan és figyel. Teljesen figyel ránk és várja azt, hogy mikor nyitjuk ki a szívünket. Isten a szeretet és azt mondta nekünk Isten, a Fia által, hogy itt marad velünk az Oltáriszentségben. Jézus Krisztus azt mondja, hogy „ez az én testem a világ életéért” (János 6,51). Jézus Krisztus vár minket, hogy az Oltáriszentségben vele találkozzunk, hogy hittel nézzünk fel. Egy kis apróság, hogy amikor a misén én felemelem, és azt mondom, hogy ez az én testem, ez az én vérem, vagy amikor felemelem, hogy íme, az Isten Báránya, akkor nyisd ki a szemed és nézz fel előre! Ne a padot nézd, ne csukd be a szemed akkor, meg ne az előtted ülő hátát nézd! Hanem nézz fel rá! Azért van ez a gesztus, azért van a csengetés, hogy most nézz fel! Nézz oda! Fogadd be! A szemeden, mint egy kapun át, fogadd be a láthatatlan Isten legnagyobb misztériumát, hogy láthatóvá válik bizonyos mértékben a fehér ostya és a bor színe alatt. Hogyha ráérzünk erre, ha ráérzünk a hitnek az ízére, akkor kinyílik előttünk ez a boldogság, amiről Jézus beszél. Ez a boldogság, ami természetfeletti, ami misztikus. Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2018. augusztus 7. lejegyezte: Kárpáti Angéla
– szeretettel Péter atya
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Szereted nézni az Oltáriszentséget? Milyen számodra Jézus tekintete?
3.      Számodra melyik a szentmise legfontosabb része, amire szinte mindig tudsz figyelni és erővel tölt el?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a