Ugrás a fő tartalomra

Hallottál már a mise utáni hálaadás hatásáról?


Szent Pio mondta egyszer: "A világ létezhetne Nap nélkül, de nem létezhet napi szentmise nélkül." Ez a rendkívül népszerű szent fiatal korától egyre jobban elmélyült a szentmise ünneplésében. Annyira, hogy amikor órákon át tartott, akkor Rómából küldtek ellenőrt a miséire, hogy rövidebbre kényszerítsék. De a mise utáni személyes hálaadását nem kellett megrövidítenie, csak a gyónásra váró tömegek miatt. Amikor azonban közel tíz évig nem misézhetett nyilvánosan, akkor a napi miséje után sokszor órákig adott hálát a szentmisében történt csodákért.
Így vált fokozatosan szentté Pio atya. Így válhatsz szentté te is.



A mise utáni hálaadás életalakító hatása

János evangéliuma 6,51-58
Abban az időben így beszélt Jézus a zsidók sokaságához: „Én vagyok a mennyből alászállott, élő kenyér. Aki ebből a kenyérből eszik, örökké élni fog. Az a kenyér, amelyet én adok, az én testem a világ életéért.” Vita támadt erre a zsidók között: „Hogyan adhatja ez testét eledelül nekünk?” Jézus így felelt nekik: „Bizony, bizony, mondom nektek: Ha nem eszitek az Emberfia testét, és nem isszátok az ő vérét, nem lesz élet bennetek. Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van, és én feltámasztom őt az utolsó napon. Mert az én testem valóban étel, és az én vérem valóban ital. Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, az bennem marad, és én őbenne. Amint engem az élő Atya küldött, és én az Atya által élek, úgy az is, aki engem eszik, énáltalam él. Ez az égből alászállott kenyér! Nem az, amelyet atyáitok ettek és meghaltak! Aki ezt a kenyeret eszi, örökké él!” Így tanított Jézus a kafarnaumi zsinagógában. Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Mikor több mint tíz évvel ezelőtt 2001 szeptemberében elkezdtem a magyar-könyvtár szakot, akkor egy nagyon nagy változás kezdődött meg az életemben, egy új fejezet. Szegedi katolikus egyetemi lelkészségen egy nagyon intenzív hívő életet adott az Úr. Elkezdtem közösségbe járni, gitáros szentmisékre. Sok-sok újdonság, lelkigyakorlatok, ifjúsági találkozók. Épp abban az évben volt karácsony és szilveszter között Budapesten a Taize találkozó, hatvanezer fiatal részvételével. Ebben az időszakban, ebben a két évben, amíg ott voltam Szegeden, egyre jobban az Úr vonzott magához közelebb. Én előtte is nyilván katolikus családban nőttem fel és idejében voltam elsőáldozó, bérmálkozó. De úgy igazán talán nem jött el az ideje a mély hitnek, vagy én voltam késedelmes szívű.
Lényeg, ami lényeg, hogy Szegeden észrevettem azt bizonyos szentmisék után, hogy volt, aki ott maradt a mise után öt percre, csak úgy csendben. Én ezt nem is tudom először, hogy vettem észre. Biztos eleinte én is úgy voltam, mint mindenki más, hogy ahogy véget ér a mise, menjetek békével, az ének lefutott és akkor irány az ajtó, a következő program, vagy egyéb dolgok. Nem tudom, hogy pontosan hogy, de úgy megdöbbentett először, amikor tudatosult bennem egy szentmise után, hogy volt, aki ott maradt még öt-tíz percet. Vagy, ha úgy volt, hogy a templomot nem zárták azonnal, akkor volt, aki még hosszabban ott maradt. Akár fél órát is csendben.
Aztán, most ugrok egy nagyot az időben. Megvolt a hivatásom, elkerültem a szemináriumba Pécsre és még kispapként ötöd éves koromban egyik paptestvéremmel elmentünk meglátogatni egy idősebb papot, Szegedi László atyát Sülysápon. Bemutatta a plébániáját, közösségeit, sokat tanultunk tőle. Azt mondta, hogy a plébániájának a területén él két remete. Ezen egy picit meglepődtünk. De mondta László atya, hogy nyugodtan felkereshetjük őket, szívesen fogadnak vendégeket is. Ez úgy volt, hogy a plébánia épületnek egy bizonyos részében éltek, tulajdonképpen egy nagyon bezárt életet. Egy idősebb pap, akivel már korábban egy pár évvel ezelőtt már találkoztam Kunszentmártonban, a kármelita kolostorban. Ott volt egy fiatalabb remete, és amikor megláttam, akkor döbbentem rá arra, hogy őt én ismertem Szegedről és megörültünk egymásnak. Eszembe jutott, hogy ő mindig ott maradt a mise után, csak úgy csendben. Nem tudtam, hogy mit csinál. Persze nyilván, mikor már én is egyre közelebb kerültem az Úrhoz, én is sokszor ott maradtam a mise után.
De ahogy az idő eltelt és több év távlatából vissza tudok tekinteni, tulajdonképpen az, hogy a szentmise után megnyugodott az Úr jelenlétében, meg tudta hallani az Úr hangját és teljesen odaadta az életét, tulajdonképpen most már ott remeteként. Szinte huszonnégy órás szentségimádást folytatnak. Olyanok, mint az ember így rájuk néz, mintha élő szentostyát látnánk. Az arcuk teljesen tiszta. Tekintetükben nem érződik semmi, ami az átlagos világban élő embereknél. Az aggódás, a félelmek, a bűnök, a zavar, sok minden, ami terhel minket az élet terhei, mindannyiunkat. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lennének kísértéseik. Sőt, biztosan nagyon nagy szellemi harcokat vívtak, hogy eljutottak idáig. Sőt, biztosan most is nagy szellemi harcokat vívnak. Azért meséltem el ezt ilyen részletesen, mert a szentmise utáni időszak, vagy a szentáldozás utáni rövid csend óriási jelentőségű. Az, hogy megáldozunk, és oda figyelünk-e arra, ami velünk történik, hogy mit akar bennünk Jézus.
Nem érdekes, amikor egy nő, egy édesanya gyermeket vár, akkor, gondolom legalább is, hogy gondolkozik azon, hogy vajon „a kisfiam, kislányom mit csinál a pocakomban...?” Simogatja a hasát, gondolkodik, becézgeti. El kezd vele egy személyes kapcsolatot folytatni. Biztos egy idő után, egy pár hónap eltelik, érzi, hogy mozog egy kis lény. Nem tudom, hogy van ez, nem is akarok túl sokat elidőzni, csak egyszerűen egy hasonlatot mondok. Ha ezt megteszik a nők, az édesanyák, nem kellene sokkal inkább, ehhez hasonlóan gondolkodni, amikor belénk költözik egy élő személy, a Világ Ura? Megáldozunk és sokkal, de sokkal közelebb van hozzánk, mint mi önmagunkhoz, mondja Szent Ágoston. Sokkal, de sokkal közelebb van, mint az édesanyához a méhében élő másik személy, az a kis ember, az a kis magzat, az az élő személy.
Azt mondja Jézus, hogy az a kenyér, amit én adok, az az én testem a világ életéért. Testileg belénk költözik Jézus Krisztus. Egy picit úgy meg kéne állni és elgondolkodni ezen, nem? Nem lehet az, hogy valaki már évtizedek óta kettőszáz huszonhatezerszer áldozott, de még sose kérdezte meg Jézustól azt: „Jézus, Te most mit csinálsz bennem? Jézus, Te most jól érzed magadat bennem? Vagy, esetleg, most bennem te szomorkodsz? Vagy, mit akarsz, mire vársz, mit csinálsz most bennem? Hol vagy?” Amikor megáldozunk, akkor Krisztus teste nem a gyomrunkba megy, hanem a mi személyiségünknek a legmélyébe. Nehéz erre még hasonlatot is találni. Gondoljunk bele, hogy milyen az, amikor lemegyünk egy barlangba. Most a nyáron volt egy hittantábor, amikor elmentünk az abaligeti cseppkőbarlangba. Mentünk egyre mélyebbre, egyre beljebb és aztán nyíltak, ilyen-olyan kis részek, egyre nagyobbak és megálltunk végül. Akkor mondták, hogy hány emelet mélységben vagyunk. De attól van még mélyebb. Elképzelhetetlen, hogy a Föld bolygó középpontjába az ember bejusson. Szinte a legmélyebbre jutó olajfúró berendezések, vagy különleges készülékek is, szinte a Földnek csak annyira a héját érintik, mint amikor egy almáról, azt a vékony héjat én lehúzom.
De attól még sokkal nagyobb mélységek vannak lejjebb. Képzeld el azt, hogy a Föld középpontjában lennénk, ott abban a tudomány szerint olyan majdnem, mint a Nap. Ott hatalmas nagy tűz van! Nem tudom, nem akarok most okoskodni, de ezt valamennyire tudjuk a tanulmányainkból, hogy van ott egy hatalmas nagy energiaforrás. Oda megy be, a mi lényünk közepébe, bemegy oda Jézus Krisztus és ott izzik. Onnan akarja az egész életünket átváltoztatni a mélységtől a felszínig mindent.
Jézus Krisztus nemcsak az életünknek egy pici mozaikja akar lenni, mint ahogy a házunkat éppen fehérre festjük, vagy világosbarnára. Vagy hogy milyen inget veszünk fel. Jézus Krisztussal az életünkben nem foglalkozhatunk csak 1 órát a 168-ból, mintha csak egy történelmi személy lenne… Mondván, hogy mi katolikusok vagyunk… Vagy nem tudom, ki hogy van ezzel…? Jézus Krisztus úgy is mondhatnám egy túlzással, bár nem hiszem, hogy nagyot tévedek, misztikusok is mondanak ilyet, Jézus Krisztus mi magunk akar lenni. Át akarja venni a helyet bennünk teljesen. Vannak lelkigyakorlatok, ahol tanítják azt, hogy adjuk át az életünket Jézusnak. Beszállunk a kocsiba, eddig mi vezettük a kormányt és most engedjük oda Jézust a kormányhoz, ezek után Ő vezet. Ez egy nagyon jó hasonlat, ez egy nagyon jó kezdő lépés. De tulajdonképpen ettől még ötmilliószor többet akar Jézus. Nemcsak azt akarja, hogy beült a kocsinkba és ezután Ő vezet, hanem azt akarja, hogy mi magunk teljesen Őbelőle létezzünk. Jézusivá váljunk és Jézus Krisztus testévé váljunk.
Azt mondja Jézus az utolsó vacsorán, amikor megígéri ezt, hogy nagyobb szeretete senkinek nincs annál, mint ha valaki életét adja barátaiért. Ha Jézus a barátunk, akkor az életünket kell adni érte. Elképzeltük már azt, hogy egy személyt magunkhoz veszünk a szentáldozásban, aki nem elégszik meg kisebbel, csak azzal, hogy az életünket adjuk oda cserébe? Ami lehet konkrétan a vértanúság is. De lelki értelemben minden bizonnyal mindenkitől vértanúságot vár. Fizikailag kinek ontják ki az életét Krisztusért, az majd kiderül. Lehet, hogy köztünk is van olyan személy, lehet, hogy nincs. Én ezt nem kívánom senkinek. De alapvetően mindenkitől vértanúságot vár Jézus. Az életünket kell odaadni ezért a barátért. De hogyan? Konkrétan hogyan?
            Nagy Szent Gergely azt pápa azt mondja a Szentírás értelmezéséről: „Ma többet értünk a szent szövegből, mint tegnap. Holnap még jobban fogjuk érteni, mint ma. Az isteni kegyelem megadja a mi kenyerünket. Amikor az értelmünket az igazság eledelével tápláljuk, a belsőnk sem marad éhen, mert eltölti az Élet Kenyere. Tehát, az értelmünket az Igazság eledelével tápláljuk.”
Egy nagyon egyszerű gyakorlat. Itt elhangzik a szentmisén nagyon-nagyon sok könyörgés, szentírási idézet, fohászok. Figyeljünk a szentmisén és jegyezzünk meg egyet. Lehet az bármi. Lehet az két szó: „az én testem a világ életéért”. Innentől kezdve ezt ismételgessük magunkban. Ez egy nagyon egyszerű dolog. Ha elfeledjük, akkor újra: „az én testem a világ életéért”. Egy picit megállunk, elképzeljük, mi az, hogy magunkhoz vesszük a Testet. Erre időt kell szánni, szemlélődni kell. Újra felolvasom, hogy a szentmise elején milyen gyönyörű könyörgést hallottunk. Ha ez igaz lenne az életünkben. „Istenünk, te mennyei kincseket készítettél azoknak, akik szeretnek téged.” Tényleg, életünk túlcsordul attól, hogy mi mennyei kincseket birtoklunk. Béke, áldás, boldogság, jólét, végtelen öröm, dicsőség, szelídség, türelem, ami Istenre jellemző, kedvesség. Ezeket a kincseket készítette nekünk, akik szeretjük. Ha tényleg szeretjük, akkor ezeknek meg kell nyilvánulnia az életünkben. Ha nem nyilvánultak meg, miért nem nyilvánul meg? „Adj szívünkbe buzgó szeretetet, hogy mindenben és mindennél jobban szeressünk!” Mindenben és mindennél jobban szeressünk! Ha belegondolok ebbe, hogy csak ilyen könnyedén elhangzik egy ilyen könyörgés a szentmisében, hogy ez félelmetes valójában. Mit is akarunk, miért vagyunk itt? „Elnyerjük ígéreteidet, amik minden vágyunkat felülmúlják.” Nem tudunk akkorát álmodni, hogy ezt Isten ne múlja felül. Kisgyerekek vágyakoznak arra, hogy űrhajós pilóták lesznek, hogy meghódítják a fél világot. A másik felét majd holnap. Akármit is képzel magáról valaki, Isten azt sokkal jobban felülmúlja az által, hogy gyermekévé fogad, hogy saját képmásává tesz minket. 
Kedves Testvérek! Jézus Krisztus az Ő testét adja nekünk. Belénk költözik. Köszöntsük Őt, jön a Világ Ura most hozzád! Ámen!

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2018. augusztus 15. lejegyezte: Kárpáti Angéla
– szeretettel Péter atya
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Mennyire tudnád megvalósítani a mise utáni ötperces, csendes ottmaradást?
3.      A múlt vasárnapi miséből emlékszel-e még most is valamire? Mi az?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a