Ugrás a fő tartalomra

Akarsz-e próféta lenni?




Názáreti Jézus Krisztus

Márk evangéliuma 6, 1-6
Abban az időben: Jézus hazament Názáretbe. Tanítványai elkísérték. Amikor elérkezett a szombat napja, tanítani kezdett a zsinagógában. Sokan hallgatták, és csodálkozva mondogatták: „Honnét vette ezt? Miféle bölcsesség ez, amely neki adatott? És a csodák, amelyeket kezével véghezvisz! Nem az ács ez, Mária fia, Jakab, József, Júdás és Simon rokona? S ugye nővérei is itt élnek közöttünk?” És megbotránkoztak benne. Jézus erre megjegyezte: „Nem vetik meg a prófétát, csak a hazájában, rokonai körében, a saját házában.” Nem is tehetett ott csodát, csupán néhány beteget gyógyított meg, kézrátétellel. Maga is csodálkozott hitetlenségükön. Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

A legelső, legegyszerűbb hitvallás a kereszténység történetében így hangzott: Jézus a Krisztus! Mit jelent ez a néhány szó, Jézus a Krisztus? Tulajdonképpen lehet, hogy ma ez annyira nem is nyilvánvaló a számunkra, hogy ez a név: „Jézus”, egy zsidó férfinév volt. Abban a korban másokat is hívtak úgy, hogy Jézus. Például, ha valaki előveszi az Ószövetséget, keresse meg Sirák fia könyvét. Most valójában, hogy hívták Sirák fiát? Jézus. Így is van írva, Jézusnak, Sirák fiának könyve. Úgy határozták meg, hogy melyik Jézusról van szó, hogy kinek a fia. Sirák fia, a Jézus. Vagy még időnként, ha esetleg egy kis faluban, városban, vagy a környéken pontosítani akarták, akkor, ahogy ma is halljuk az evangéliumban, hozzá tehették az anyja nevét is. De ez elég ritka volt, hogy Mária fia. Illetve a helységnevet. A Názáreti Jézus.

Manapság is alakultak ki így vezetéknevek. Van egy ilyen ismerősöm, hogy Somogyi Kata. Somogy az egy terület, az egy megye, Somogy megye és akkor ő Somogyi. Vagy például az én szülőfalumnak a neve Földeák. Emlékszem rá egyszer találkoztam egy fiatalemberrel, aki bemutatkozott és azt mondja, hogy őt úgy hívják, hogy Földeáki. Most a keresztneve, most nem ugrik be nekem sajnos. De, mondjuk Földeáki András. Akkor mondom, hogy én meg Földeákról származok. Ho, ho hát azt mondja, valójában így mondta nekem, hogy 150-200 évvel ez előtt az ő családfájában az egyik őse tulajdonképpen valahogy összefüggésben volt a mi Földeák nevű falunk területével. Aztán az ott élő grófokkal a Návay grófokkal. Most én már nem tudom, pontosan, hogy volt ez. De lényeg az, hogy még most is a rang valamilyen színen áthagyományozódott. Mondtam is neki viccesen, hogy akkor én a te alattvalód vagyok? Akkor elmosolyodott. Egy kicsit örült neki, hogy ilyesmit mondtam. Talán egykorúak lehettünk, egyidősek. Igen, van, aki földeáki és ez lett a vezetékneve.

Most az, hogy azt mondjuk, hogy Jézus, a Krisztus, az egy megjelölés, hogy van több Jézus és közülük most arra a Jézusra gondolunk, aki a Krisztus. Mit jelet az, hogy Krisztus? A Fölkent! Az Úr, a Messiás. Tehát, az Ószövetségben a zsidók várták a Messiást, akit megígért Isten a próféták által. Nagyon sokféle idézetet lehetne hozni. Izajás könyvéből különösen is, hogy jönni fog a Messiás, a Fölkent, a Krisztus, akit az Úr kiválasztott, hogy igazságot, szabadságot hozzon a népnek (vö. A szenvedő szolgáról szóló részek). Így ez a Jézus, aki megszületett Betlehemben, aki egy volt az emberek között. Aki gyermekkorában az emberek szemében nem volt különösebb, mint bármelyik másik gyermek. Pont ezt halljuk a mai evangéliumban, hogy itt nőtt fel köztünk. A rokonai is itt élnek. Tehát ez a Jézus, aki gyermekkorában az emberek szemében, nyilván Márián és Józsefen kívül, az emberek szemében nem látszott különösebben Isten Fiának. Ez a Jézus a Krisztus. Ez a Jézus az, akit vártunk mi zsidók évszázadokon keresztül. Így hirdette Pál, így hirdette Péter.

Ez a Jézus miért volt annyira zavaró a falubelieknek? Mert ők nem úgy néztek rá, mint Krisztusra, hanem úgy néztek rá, mint pusztán Mária fiára. Mint egy másik Jézusra. Van itt még Jézus a szomszéd utcában is... De ha Jézus a Krisztus, a Messiás, akkor már egészen másként kell rá tekintenünk. Egyébként Szent Pál is beszél arról, hogy mi a különbség Jézus és Jézus között. Néhány soron belül ezt gyönyörűen mutatja. Az egyik levelének a végén, amikor a köszöntéseket mondja, figyeljük. Kolosszei levél végén, 4. fejezet, 10. verstől. „Köszönt titeket Arisztarchusz fogolytársam és Márk, Barnabás unokaöccse. Akiről utasításokat kaptatok, ha hozzátok megy, fogadjátok be. Valamint Jézus is, akit Jusztusznak hívnak. A zsidók közül, csak ők munkatársaim Isten országának hirdetésében és a vigasztalásomra is voltak. Köszönt titeket, a közületek való Epafrász, Krisztus Jézus szolgája. Aki mindig küzd értetek az imádságban, hogy tökéletesen és szilárd meggyőződésben álljatok helyt mind abban, ami Isten akarata.”

Krisztus Jézus, így is lehetne mondani. Mint amikor egy vezetéknév van, elöl, mint Cseh Péter. Ez vagyok én. Akkor a Krisztus, az a vezetéknév, az mondja ki, hogy ő hova való, ki csoda, mi a származása igazán. Ennek a Jézusnak az igazi származása a mennyből való. Ő a mennyből szállt alá. Ez a Krisztus Jézus. Ez nem pusztán, még csak nem is az, hogy a Názáreti Jézus, hanem ez a Krisztus, aki a Názáreti Jézus. Ez most nagyon fontos, amit elmondtam. Lehet, hogy egy kicsit túlságosan elméletinek tűnik. De miért annyira fontos? Pontosan azért a mai evangéliumban halljuk, hogy ez a Jézus hazament a falujába. Tanított, gyógyítani akart. Súlyos, halálos betegeket, születésüktől fogva bénákat már korábban más helyeken, falvakban, városokban meggyógyított. De most a saját falujában az emberek hitetlenül fogadták. Mit mond erre Jézus? „Nem vetik meg a prófétát, csak a hazájában, rokonai körében a saját házában.” Ha te otthon a családodban, a házadban próféta akarsz lenni, akkor nem úgy fognak rád tekinteni, mint Krisztusra, hanem úgy, mint az apám, a testvérem, az anyám, a lányom. Így fognak a családtagjaid rád tekinteni. Nem a mennyből érkezett üzenet hordozója, aki az isteni igazságot közvetíti nekem. Ha te próféta akarsz lenni otthon, vagyis Isten igazságát akarod kimondani, akkor nagyon valószínű, hogy úgy fogsz járni, mint a Názáreti Jézus Krisztus. Miben is lehetnél te próféta otthon…?

Amikor olvastam az előbb itt az Ezékiel könyvéből való részletet, akkor miközben így fel-felnéztem rátok, egy döbbenetes gondolat jutott eszembe. Higgyétek, el egyáltalán nem azért mondom ezt, hogy bántsalak benneteket, de senkit. Nincs jogom ehhez erre. Csak úgy éreztem, hogy szó szerint ez van most. Nézzük meg. Felolvasom újra és utána megmondom mire gondoltam. „Emberfia elküldelek Izrael fiaihoz, a lázadókhoz, akik fellázadtak ellenem. Ők és atyáik lázadoztak ellenem mind a mai napig. Fiaiknak kemény a fejük és megátalkodott a szívük.” No, nézzük meg! Most jön a kérdés. A jelenlévők között valakinek itt van-e a fia vagy a lánya? A jelenlévők között most? Ha körbe nézünk, itt van-e valakinek a fia vagy a lánya ezen a szentmisén? Te itt vagy és most egyikőtöknek sincs itt egy fia, sem egy lánya. Máskor nyilván előfordul, hogy itt vannak. De milyen érdekes, hogy pont most amikor ezt mondom, fiaiknak kemény a fejük és megátalkodott a szívük. Hol vannak a fiaitok? Hol vannak a lányaitok? Itt van szó szerint, meg van valósulva az Isten igéje, hogy ti itt vagytok, imádkoztok. Gondolom, nem örültök annak, hogy fiaitok, lányaitok nincsenek itt. Persze ezer oka lehet annak, hogy nincs itt. Lehet, hogy külföldön dolgozik, vagy beteg, vagy már rég elköltözött, messze vidéken él. De lehet, hogy itt a szomszéd utcában otthon éppen ül a tévé előtt, ugye és pihen, mert egész héten dolgozott. Őt nem érdekli az Isten és nem érdekli a te hited. Jól van, mama menjen, magának jó lesz. Lehet, hogy ezt hallottad otthon ma reggel? Vagy már nem is hallod, mert már annyira megszokod ezt a dolgot, már nem is mondja. Azt mondja: fiaiknak kemény a fejük és megátalkodott a szívük.

Kedves Testvérek! Ha te most a miséről hazamenve odaállsz a fiad elé és azt mondod, képzeld pont ma volt a Bibliában az, hogy mondjam meg a fiamnak, hogy kemény a feje és megátalkodott a szíve. Kemény a fejed fiam, megátalkodott a szíved. A kárhozat útján jársz. A széles út, a széles kapu, amiről beszél Jézus. Ezt mondja az Úr, az Isten, akár meghallgatják, akár nem hallgatják. Mert hiszen lázadó nemzedék ez. Tehát neked, mint szülőnek nem azt mondom, hogy állandóan fejbe kell verni a gyereket. De néha fejbe kell ám verni. Nem úgy, hogy beletörjön a feje a betonba, hanem úgy, hogy az igazsággal szíven kell találni. Én azt hiszem, hogy most mindannyiótokat szíven találta ez az igazság. Engem még jobban, miközben olvasom és felnézek és gondolkodom, hogy ez pont szó szerint igaz. Szíven kell, hogy találjon minket az igazság. Az Isten szava mindig rólunk szól. Mindig nekünk szól. Csak lehet, hogy nem úgy hallgatjuk, hogy meghallgassuk igazán. Nem úgy hallgatjuk, hogy engednénk, hogy égessen minket.

Ez biztos másra vonatkozik...? Nem! Ez pont most terád vonatkozik. Ugyanígy én is, mint katolikus pap, ugye az én fiaim, nyilván nem a vérszerinti fiaim, hiszen cölibátusban élek. Hanem a gyermekeink, az Isten gyermekei ebben a faluban, ők távol járnak az Úrtól. S akkor most meghasad a szívem és fáj értük. Imádkozom, hogy Uram könyörülj ezen a falun. Könyörülj! Ez a próféta feladata. Azt mondja, mondd el nekik azért, hogy megtudják, van köztük próféta, aki az én szavamat közvetíti nekik. A próféta feladata az, hogy kimondja az igazságot, ha meghallgatják, ha nem. Kettő: imádkozzon a népért. Három: vegye magára a nép sorsát. Nem úgy van, hogy úgy kívülről a partvonalon kívülről szidjuk a csapatunkat, hanem együtt szenvedek. Mint ahogy Jeremiás próféta elmondta a népnek: Ide figyeljetek, ha így folytatjátok, jön a másik nép elveszik a városunkat, templomunkat. Meg kéne térni az egész népnek, mondta Jeremiás. Nem hallgattak rá. Jött Nebukadnezár a seregével. Lerombolták az egész várost. Elvitték száműzetésbe a népet. Jeremiásnak megadta az ellenség a kegyelmet, hogy nem vitték el száműzetésbe. Nagyon érdekes, hogy Jeremiás mégis elment száműzetésbe a néppel. Nem azért, mert ő kifejezetten akarta volna, hanem mert erőszakkal magukkal vitték Egyiptomba. Ugye itt kétféle száműzetés volt. Volt az egyik, akiket fizikailag elvittek Babilóniába. Volt a maradék, akik otthon maradtak, ők pedig elmenekültek önkéntes száműzetésbe, Egyiptomba. Jeremiást magukkal vitték az otthon maradottak, akik nem akartak otthon maradni még akkor se, ha engedték volna, hogy otthon maradjanak. Jeremiást vitték szépen magukkal Egyiptomba. Egyik hagyomány szerint ott meg is ölték. A saját népe…

Kedves Testvérek! Nem mondhatunk le a prófétai szerepről. Nem mondhatunk le arról, hogy kimondjuk az igazságot. Nem mondhatunk le arról, hogy fájó szívvel imádkozzunk a népünkért, családunkért, falunkért. Nem mondhatunk le arról, hogy velük együtt vállaljuk a nép szenvedését. Ez a három dolog nagyon fontos. Az igazság kimondása, a sorsközösség vállalása és a népért való közbenjáró imádság. Ezt végzi a Názáreti Jézus Krisztus, a próféta, az igazi legteljesebb próféta. Közülünk valóként a Mennyei Atya színe előtt közbenjár értünk, szenvedett velünk, sorsközösséget vállalt. Újra és újra kimondja a történelemben ma is az igazságot. Mindig, mindenről, mindenkinek. Akkor is, ha meghallgatjuk, akkor is, ha nem. Ámen!


Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2018. július 4. lejegyezte: Kárpáti Angéla
 – szeretettel Péter atya
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Akarod-e a prófétai küldetésedet fejleszteni? Ha igen, ajánlom figyelmedbe például Gordon van Veelen prófétikus képzéseit.
3.      A te teljes neved milyen küldetést hordoz? Elmélkedtél már ezen? De vajon Isten adhat-e neked új nevet, új küldetést?



Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a