Ugrás a fő tartalomra

Miért vagy szomorú, én népem?





A szeretet szentsége a legtisztább forrás
Márk evangéliuma 14,12-26

A kovásztalan kenyerek ünnepének első napján, amikor a húsvéti bárányt feláldozzák, tanítványai megkérdezték (Jézust): „Mit akarsz, hová menjünk, hogy elkészítsük számodra a húsvéti vacsorát?” Erre elküldte két tanítványát ezekkel a szavakkal: „Menjetek a városba. Találkoztok ott egy emberrel, aki vizeskorsót visz. Kövessétek őt, aztán ahová bemegy, ott mondjátok meg a házigazdának: A Mester kérdezi, hogy hol van az a szállás, ahol a húsvéti vacsorát tanítványaimmal elfogyaszthatom? Ő mutat majd nektek egy étkezésre berendezett, tágas, emeleti termet. Ott készítsétek el nekünk.” A tanítványok elmentek, és a városba érve mindent úgy találtak, ahogy megmondta; és elkészítették a húsvéti vacsorát. Vacsora közben kezébe vette a kenyeret, megáldotta, megtörte, és ezekkel a szavakkal adta nekik: „Vegyétek, ez az én testem.” Majd fogta a kelyhet, hálát adott, odanyújtotta nekik, és mindnyájan ittak belőle. Ő pedig így szólt: „Ez az én vérem, a szövetségé, amely sokakért kionttatik. Bizony mondom nektek: nem iszom többé a szőlő terméséből addig a napig, amíg az újat nem iszom az Isten országában.”
Ezután zsoltárt énekelve kimentek az Olajfák hegyére. 
Ezek az Evangélium Igéi!

Kedves Testvérek!

Amikor Jézus kezébe veszi a kenyeret, s azt mondja, hogy ez az én testem, akkor elrejti az Ő teste megevésének botrányát tapintatosan a kenyér színe alatt. Bibliában az Ószövetségben volt egy olyan hagyomány, hogy a vér a lélek hordozója. Nem volt szabad az állatokat a vérükkel együtt elfogyasztani.

Egy nagy ugrás a mai korba. Mit hordoz a vér? Az oxigént, ezt tudjuk. Ez egy nagyon fontos ismeret a sportban például, hogy oxigénhiányos környezetben egészen más teljesítménye van az emberi testnek. Például, hogy ha olyan helyen rendeznek foci vébét, ami nagyon magasan van a tengerszint fölött és más országokból, más kontinensekről jönnek oda, akkor hátrányban vannak a helyiekhez képest, akik már hozzá szoktak. Nem tudja hirtelen az ő vérük azt az új környezetet megszokni és az oxigént olyan módon hordozni a szervezetben, hogy hatékony munka legyen a végeredménye.

Az Ószövetségben a vér a lélek hordozója volt. Itt ezzel a mai tudásunkkal még van egy kapcsolódási pont. Mégpedig az, hogy a Teremtés könyvében olvashatjuk azt, hogy Isten az első ember orrába lehelte az élet leheletét. Tehát, Isten adja nekünk az életet a levegő által, a vér által. Nem mi adjuk önmagunknak az életet. Az élet forrása Istenben van. Nekünk nagyon nagy szükségünk van arra, hogy minél tisztább forrásokból táplálkozzunk. Ez leginkább a gondolkodásunkra igaz. Ha akarjuk, ha nem, mindannyiunkra ráragadnak gondolatok a szüleinktől elsősorban, hogyha családban tudtunk felnőni. Testvéreinktől, tanárainktól. De nem biztos, hogy azok a gondolatok mind igazak. Lehet, hogy vannak azok között tévedések, vagy egyenesen átkok. Súlyos bélyegek, amiket otthonról hozunk és mivel az került elsőként a gondolkodásunkba, abból indulunk ki. Ahhoz számítjuk magunkat. „Én egy vesztes vagyok. Anyám is mindig megmondta” - mondhatja ezt valaki. „Én szép vagyok. A nagymamám mindig azt mondta, hogy én vagyok a drága, szép kis királynő unokája.” Egy ilyen tudattal éli, kezdi az életét. Mennyire nem mindegy, hogy melyikkel indulunk. Aztán, ha egy kicsit tágabb kört veszünk, egy népnek van egy sajátos szellemisége.

A napokban beszélgettem egy misszionáriussal, egy magyar misszionáriussal, aki egy koreai misszionárius mellett szolgál Budapesten. Két hét múlva fogok a koreai misszionáriussal is találkozni. Nagyon várom a találkozást. Kérdeztem ettől a magyar ismerősömtől, hogy miért jött ez a koreai ember Magyarországra tizenhat évvel ezelőtt a családjával együtt. Elmondta hosszan, részletesen a történetet, most csak egyet emelek ki belőle.  Az történt, hogy ez a koreai férfi operaénekes volt, Bécsben énekelt és egy nagyon elismert énekes volt. Ebből élt, ez volt a szakmája. Azt mondta Istennek, még fiatal korában tehát, mielőtt ő befutott operaénekes lett volna, azt mondta Istennek, hogy: „Uram, ha Te megadod azt, hogy én ebben elérjek a csúcsra, akkor a végén ott fogom hagyni ezt az egészet és elmegyek misszionáriusnak.” Isten megadta neki. Valóban eljutott ebben az operaéneklésben egész magas szintre. Utána otthagyta az egészet, visszament Koreába és elvégezte a lelkészképzőt. Aztán jelentkezett, hogy most akkor a végén hova fogják küldeni. Több lehetőség volt, hogy ott az országon belül, vagy hogy külföldre. De addig-addig, hogy ő külföldre akart menni. Miért? Mert amikor Bécsben volt, járt Budapesten is, meg nyilván sokfelé a világban. Képzeljétek el, hogy azt mondta, hogy „ezek a magyarok olyan szomorúak. Eljövök hozzájuk hirdetni az Örömhírt, mert a magyarok szomorúak.” Ezt látta ő, aki sokfelé járt a világban és ismerte a népeket. A magyarok szomorúak.

Hallgattam a napokban Mindszenty bíborosnak az 1956. november 3-ai beszédét: A szózat a nemzethez. Ez egy archív rádió felvétel. Azt mondja Mindszenty bíboros, hogy ezer éves történelmünkben olyan sokat szenvedtünk, hogy nincs még egy nép a történelemben, aki ennyit szenvedett volna. Ezt mondja ő. Van nekünk tapasztalatunk a szenvedésről, a szomorúságról, a harcokról. Talán úgy is mondhatnánk, hogy az elutasítottságról, mert a szomorúság az az elutasítottságnak a gyümölcse. Ha valakit elfogadnak, kedvelnek, értékelnek, szeretnek, akkor mi lesz ennek a gyümölcse? Az, hogy örülni fog. De az, akit elutasítanak, annak lekonyul az orra, biggyeszteni fogja a száját és abban fog hinni, hogy a rossz gondolatoknak van igaza. Ez az igazság. „Én egy semmire kellő vagyok, én rossz vagyok. Nem vagyok jó erre, nem vagyok jó arra.”

            Ezt az egészet végigvezetve egy kicsit most foglaljuk össze. Mindannyiunkra hatnak gondolatok. Most azt mondtam az előbb, hogy nagyon vigyáznunk kell arra, hogy milyen forrásokból tápláljuk a gondolkodásunkat. Mert attól még, hogy én tisztelem, szeretem a szüleimet, nem biztos, hogy el kell fogadnom a gondolataikat. Ez egy kemény váltás, hogy tudok-e adott esetben szakítani a gondolataikkal, az ő szokásaikkal, az ő felfogásukkal. Ez nagyon sok konfliktushoz vezethet. Ez egyfajta kitörés, kitörési pont.

Azt mondja Jézus, hogy „Vegyétek a testemet!” A legtisztább forrás, Jézus tanítása, az Örömhír. Az Örömhír testté válik számunkra minden szentmisében. Igyekezzünk minden akadályt elhárítani az elől, hogy hallhassuk Jézus tanítását, hogy ezt be tudjuk fogadni és az életünkben valóban ez alakító erőként legyen ott. Nem mindegy, hogy valamit csak úgy hallgatunk, vagy, hogy engedjük, hogy az alakító erővé váljon bennünk. Jézus a legtisztább forrást adja, a legjobbat. Ő az, aki leginkább értékel minket. Nem utasít el! Azt mondja Jézus: „Aki hozzám jön, nem utasítom el.” Különösen az fáj nekünk, amikor azok utasítanak el minket, akitől várnánk a szeretetet. Mit érdekel az engem, hogy egy dél-afrikai ember utálja Magyarországot és engem elutasít! Mit érdekel ez engem. Soha nem találkozok ezzel közvetlenül, ez nem fog nekem fájni. Persze nem örülök neki nyilván, meg ez elsősorban őt jellemzi és önmagának okoz nehézséget. De ha ott ahol élek, ahol vagyok, ott tapasztalok elutasítást, az már fáj. Miért? Mert abból táplálkozok. Mindannyian a közvetlen környezetünkből vesszük fel a szeretettankunkhoz szükséges üzemanyagot. Ha a családodban, a közösségedben, a munkahelyeden nem kapod meg ezt a szeretettankot, akkor veszélyben van a testi, lelki egészséged. Fájni fog és ekkor kell újra és újra visszatérni Jézushoz.

„Jézus, tudom, hogy Te nem utasítasz el! Tudom, hogy Te tisztán és tökéletesen elfogadsz és szeretsz.” Az a helyzet, hogy sokszor azért félünk odamenni Jézushoz, mert Ő át akarna minket alakítani. Mert az elutasítottsághoz hozzá is lehet szokni. Kényelmes is tud lenni az elutasítottság. A bezárkózás, még ha nehéz és terhes is és fájdalmas, de kényelmes tud lenni. Mert szinte egy nagyobb fájdalom az, hogy kitesszük magunkat a szeretet égetésének. Most képzeljük el, ha itt mindannyian, mint a mennyországban, mint a népmesében, mint a tündérmesében mindannyian összeölelkeznénk. Ahogy ezt írja Petőfi Sándor a Tizenkilencedik század költőiben: „Ha majd a bőség kosarából. Mindenki egyaránt vehet, Ha majd a jognak asztalánál. Mind egyaránt foglal helyet.” Ha mindannyian egymás számára a legjobb barátok lennénk, ez nagyon nagy teher lenne szinte, egy nagy fájdalom, egy nagy szolgálat, egy nagy munka, hogy mindenkire odafigyelni. Hogy mindenkivel teljes egységben, barátságban, szeretetben legyen. Ez az Isten Országa. Erről szól az Apostolok cselekedetei, hogy nagy szeretetben, egységben voltak. Ezt csodálták a kívülállók, hogy köztetek mekkora a szeretet. Miből táplálkozott ez? A szeretet szentségéből, az Eucharisztiából, Jézus jelenlétéből.

Most jöjjünk ehhez a tiszta forráshoz! Ünnepeljük a szeretet szentségét! Higgyük el azt, amit Jézus mond rólunk! Ez határozza meg alakító erőként, a mi önmagunkról, családunkról, közösségünkről, népünkről és mindenről alkotott felfogásunkat. Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2018. május 30. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható youtube: 1225. Mk 14,12-26 A szeretet szentsége a legtisztább forrás (2015.jún. 7. Úrnapja) – szeretettel Péter atya
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Milyen tapasztalataid vannak az Oltáriszentségről?
3.      Mi az önképed alapja? Milyen beléd égett gyerekkori emlékek, mondatok?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a