János
evangéliuma 15,9-17
Abban az időben Jézus
ezt mondta tanítványainak: Amint engem szeret az Atya, úgy szeretlek én is
titeket. Maradjatok meg az én szeretetemben. Ha megtartjátok parancsaimat,
megmaradtok szeretetemben, ahogy én is megtartottam Atyám parancsait, és
megmaradok az ő szeretetében. Ezeket azért mondtam nektek, hogy az én örömöm
legyen bennetek, és örömötök ezzel teljes legyen. Az az én parancsom, hogy
szeressétek egymást, amint én szerettelek titeket. Nagyobb szeretete senkinek
sincs, mint annak, aki életét adja barátaiért. Ti barátaim vagytok, ha azt
teszitek, amit parancsolok nektek. Nem mondalak titeket többé szolgának, mert a
szolga nem tudja, mit tesz az ura. Barátaimnak mondalak benneteket, mert
mindazt, amit hallottam Atyámtól, tudtul adtam nektek. Nem ti választottatok
engem, hanem én választottalak titeket, és arra rendeltelek, hogy elmenjetek és
gyümölcsöt hozzatok: maradandó gyümölcsöt. Bármit kértek az Atyától az én
nevemben, megadja nektek. Azt parancsolom nektek, hogy szeressétek egymást!
Ezek az evangélium igéi!
Kedves Testvérek!
Azt mondja Jézus, hogy
nagyobb szeretete senkinek sincs, mint aki életét adja barátaiért. Érdemes
feltenni magunknak a következő kérdést: az eddigi életem során ki az, aki a legjobban bízott bennem az
emberek között? Amikor én magam személyesen végiggondoltam, nagyon
érdekes volt. Fel is teszem újra ezt a kérdést most mindannyiunknak. Ki az, aki
legjobban bízott bennem az emberek közül? Ki az, aki legjobban bízott benned
eddig a te életedben? Amikor én ezt végig gondoltam, akkor arra jöttem rá, hogy
olyan esetekben bíztak bennem nagyon az emberek, valaki, konkrétan nem úgy
általában, hanem konkrét esetek. Most az eseteket nem fogom részletezni, mert
az túlságosan személyes és túl erőteljes. De arra jöttem rá, hogy van egy fontos közös pont, amikor a
legjobban bíztak bennem, hogy szó szerint a halálhoz voltak közel. Megérintette
őket a halál szele, de nagyon erőteljesen. Nagyon-nagyon erőteljesen, a
halál. Amikor nekem világossá vált, hogy egy hatalmas bizalom jön most felém,
egy kérés, egy segélykiáltás szinte. Akkor nincs rá szó, hogy milyen nagy
felelősséget helyezett ez rám. Nem azért, hogy mert én voltam az Isten a
számukra, hanem azért, mert ténylegesen akkor szükségük volt rám.
Ilyenkor nagyon
bölcsnek kell lenni. Bölcsnek, és meg kell állni alázatosan és imádkozni, hogy:
jöjj Szentlélek, segíts! Te segíts igazán, most rajtam keresztül. Mert amikor
valaki a halálhoz van közel, akkor nem szabad neki hamis, gyenge és fél
megoldást adni. Vagy azt kell mondani, hogy ide figyelj, én nem tudok segíteni
egyszerűen semmiben. Ez most egy olyan helyzet, hogy én azt mondom, hogy
felteszem a kezemet és imádkozok érted, de nem tudok mit csinálni. Most viszont
az az érdekes, hogy ezekben az esetekben, amit én végig gondoltam, hogy
valahogy mégis úgy alakult emberileg, hogy azért lehetett segíteni. Valahogyan,
és lett is eredménye a segítségnek. Tehát Isten,
bennünket, embereket egymáshoz kötött. Össze vagyunk kötve. Nagyon erősen össze
vagyunk kötve. Ez nem jelenti azt, hogy nekünk egymást kéne bálványoznunk. Azt
viszont nagyon is jelenti, hogy tényleg szükségünk van egymásra.
Egy gyerek, amikor
megszületik, mit tud egy gyerek, amikor megszületik, sírni tud, meg aludni tud,
meg szopni tud. Ennyit tud, nem? Teljes mértékben ki van szolgáltatva
mindennek, ami a környezetében van. Azt
hiszem biológiából is tanultuk, hogy az állatok között pl. a ló, az őz, a kutya,
farkas, lehetne sorolni, mindegyik állat a születése után van egy bizonyos
időszak, amikor már a saját lábára tud állni. Például a ló. Nem is tudom, hogy
van, megszületik a kiscsikó és huszonnégy órán belül fel tud állni. Ugye? Hét,
nyolc órán belül azt hiszem, hogy fel tud állni. Tehát minden élőlénynek meg
van egy bizonyos természetes adottsága, hogy mennyi időn belül tud a saját
lábára állni. Emlékszem rá, amikor ezt tanultuk biológiából, meg lehet, hogy
pszichológiából is, hogy az ember az
az élőlény, akinél ez a szakasz a legtovább tart, hogy a saját lábára tud
állni. Szoktuk is mondani, hogy álljon most már a lábára. Mit jelent ez?
Menjen dolgozni, tartsa el önmagát, mosson, főzzön, tudjon magáról gondoskodni.
Persze ezt azért, nagyon befolyásolhatja egy betegség, vagy egy kulturális
körülmény, vagy egy pszichológiai teher, egy pszichés betegség. De alapvetően
ugye ismerjük ezt a kifejezést, hogy mikor áll már a lábára. Mikor áll? Nem azt
akarom most mondani, hogy nekünk ne kéne a saját lábunkra állni. Persze,
mindenkinek a saját lábára kell állni és mindenkinek azért meg kell tanulnia
önmagát kifejezni, önmagától megállni. Valójában
azt is mondhatnánk, hogy az ember élete végéig soha nem tud és nem is kell
teljesen önállóvá válnia. Ez egy modern fikció, egy kitalálás, ez az
individualizmus szóval illetik, hogy egyén. Tehát az egyén. Mindenekfelett az
egyén. De ha ezt jól végig gondoljuk az
ember alapvetően nem egyén. Sokkal alapvetőbb az, hogy közösségi lény. Ez van
először, hogy közösségi lény és azon belül egy kör az, hogy egyén.
Milyen érdekes a Biblia
elején ott van a Teremtés könyve, hogy Isten az embert férfinak és nőnek
teremtette. Már rögtön az ember kettőben egy. Olyan, mint a kávé, hogy kettőben
egy. Amikor a bűnbeesés után, az embernek megtörik a kapcsolata Istennel, a
társával, önmagával, akkor mi történik? Rögtön van egy ilyen következménye,
hogy van egy testvérpár, Káin és Ábel. Ádámnak és Évának az első gyermekei.
Káin irigy lesz Ábelre, és amikor megöli Káin Ábelt, akkor Isten felteszi neki
a kérdést, hogy „hol van a testvéred Ábel?”. (Teremtés 4,9) Mit mond erre Káin? „Hát őrzője vagyok én
testvéremnek?” Leválasztja magát a testvéréről. Én egy egyén vagyok, én nem
vagyok az ő őrzője. Őneki semmi köze hozzám, nekem semmi közöm hozzá. Milyen
érdekes ugyanez a kifejezés előkerül majd ugye, amikor Júdás elárulja Jézust.
Azután rádöbben, hogy mit tett, visszamegy a főpapokhoz, visszadobja nekik a
pénzt. Mit mondanak a főpapok Júdásnak? „Mi közünk van hozzá, amit te
csináltál? (vö. Máté 27,4) Nekünk nincs ahhoz semmi közünk.” Még a pénzt sem
fogadják el. Nem rakják vissza a kincstárba. Távol tartják magukat ettől a
vérhez tapadt pénztől. Mi közünk van hozzá? Mit mondanak az ördögök Jézusnak az
embereken keresztül? Kiabálnak az
ördögök: „Mi közünk hozzád Názáreti Jézus az Isten Fia? Azért jöttél, hogy
megkínozz minket, hogy elpusztíts?” (Máté 8,29) Mit mond Jézus? Térjünk vissza
a kiinduló ponthoz. Nagyobb szeretete senkinél sincs annál, mint annak, aki
életét adja barátaiért.
Akkor tudjuk életünket adni a másikért, amikor felismerjük
azt, hogy a másiknak tényleg most rám van szüksége. Nekem most tényleg a
másikra van szükségem. Ez a kölcsönös függőség, ez maga egy életátadás. Életét adja barátaiért. Nyilván nem csak úgy adjuk az
életünket, hogy ténylegesen valaki vértanúságot szenved és meghal a másik helyett,
mint ahogy a lengyel pap Maximilian Kolbe az auschwitzi haláltáborban. Meg akartak
szökni rabok, a nácik elfogták őket és büntetésből a szökés miatt kiállítottak
tíz embert, hogy ezeket kivégzik. Akkor felkiáltott egy családapa és mondta,
hogy engem ne öljetek meg, gyerekeim vannak. Ott volt a lengyel pap a rabok
között, MaximiliamKolbe és mondta, hogy én beállok helyette, őt eresszétek el.
Így is történt. MaximiliamKolbe meghalt azért az emberért, helyette. Tehát, ez
egy nagyon szélsőséges példája annak, amikor én ténylegesen meghalok valaki
helyett és ő még él tovább húsz, harminc, negyven, ötven évet. Én meg
meghaltam, kész, eltemetnek. De nem csak ez a szélsőséges példája ennek az igének
a megvalósítása, hogy életét adja barátaiért. Hanem igazából a napi szinten a folyamatos odafigyelés az
emberekre. Gondoskodás róluk, hogy az életemet adom értük. Mi az én életem
végül is, mi az én életem?
Mi az, hogy én élek? Ugye kell aludnom, ennem, pihennem, dolgoznom, munkálkodnom,
élnem. Ugye? Élnem kell. Mindaz, ami az én életem, abból adok másoknak. Az
időmből, a pénzemből, a gondolataimból, az odafigyelésemből, az energiámból,
másoknak a kapcsolataimból adok. Figyelj, adok neked egy telefonszámot, hívd
fel ezt az embert, én jól ismerem, ő fog neked segíteni. Tehát, az én életem gazdagságából, amit én így
vagy úgy birtoklok, adok neked belőle, hogy annak te is örülj.
Kedves Testvérek!
Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mint aki életét adja barátaiért.
Vagyis, hogy azt a felelősséget
felvállalom, hogy bölcsen azt adom az embereknek, amire valóban szükségük van.
Ezt jelenti ez. Hogy azt adom, amire neki valóban szüksége van. Ha arra van
szüksége, hogy meg kell halnom helyette, hogy ő még éljen, akkor ezt adom. Ez
az a nagy szeretet, aminél nincs nagyobb szeretet. Ha arra van szüksége, hogy
most beszélgessünk egy negyed órát, vagy valamennyit, akkor azt. Persze
ez nem azt jelenti, hogy én vagyok az Isten, aki Mindenható vagyok és minden
pillanatban mindenre képes vagyok. Látni kell a határaimat is. Érdekes hogy
Maximiliam Kolbe halt meg a családos ember helyett. Nem fordítva volt. Tehát
Maximiliam Kolbe azt mondta, hogy nekem nincs családom, nincsenek gyermekeim,
én meghalok a családapa helyett. Valószínűleg fordított esetben a családapának
nem kellett volna meghalnia Maximiliam Kolbe helyett, hanem neki szépen
csendben kellett volna maradni és hazamenni a családjához.
Ezt is azért érdemes mérlegelni, hogy az adott
esetben egyfajta lélekjelenléttel és bölcsességgel, hogy odaadhatom-e még ezt a
másiknak. Gondoljunk bele, hogy ott van Ferenc pápa és valaki a világon egy
vese műtétre vár. Vese transzplantáció. A vese az páros szerv. Akkor az egyik vesémet odaadhatom valakinek.
Valószínűleg a hetvennyolc éves Ferenc pápától nem várhatjuk el normálisan,
hogy adja oda az egyik veséjét valakinek. Lehet, hogy nem is szabad, mert
biológiailag idős. De lényeg az, hogy van itt azért egy mérlegelés, hogy mit
adhatok. Például jövök most reggel misére. Ide kell érnem nyolcra elkezdeni a
misét. Nagyon valószínű, hogy háromnegyed nyolckor nem kezdhetek bele egy fél
órás lelki beszélgetésbe. Ide kell jönnöm nyolckor megtartani a misét. Az más
kérdés, hogy délután a szabadidőmben, nekem papként a szabadidőmben, kinek
miből mennyit adok. Tehát azért itt
sok mindent mérlegelni kell, az állapotbeli kötelességeket és leginkább, amit
mérlegelni kell a szívemben, hogy mit kíván a szeretet. A szívemben mit kíván a
szeretet. Ámen!
Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2018.
május 2. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható youtube: 1191. Jn 15,9-17 Ki bízott benned eddig a legerősebben (2015.máj.10. B év húsv 6.vas.)
– szeretettel Péter atya –
Kérdések a reflexióhoz:
1.
Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a
prédikációból?
2.
Ki és milyen helyzetben bízott benned a legjobban? Kiben és
mikor bíztál a legerősebben?
3.
Mi a te életed a te szemedben? Mennyire tartod értékesnek?
Mihez hasonlítanád az életed súlyát?