Ugrás a fő tartalomra

Minek örülök?



Máriás papi mozgalom ereje
Lukács evangéliuma 1,39-56
Mária pedig útra kelt azokban a napokban, és sietve elment a hegyek közé, Júda városába. Bement Zakariás házába, és köszöntötte Erzsébetet. És történt, hogy amint Erzsébet meghallotta Mária köszöntését, felujjongott méhében a magzat, és Erzsébet eltelt Szentlélekkel. Hangosan felkiáltott: ,,Áldott vagy te az asszonyok között, és áldott a te méhednek gyümölcse! De hogyan történhet velem az, hogy az én Uramnak anyja jön hozzám? Mert íme, amint fülemben felhangzott köszöntésed szava, felujjongott a magzat méhemben. És boldog, aki hitt, mert be fog teljesedni, amit az Úr mondott neki.’’ Mária erre így szólt: ,,Magasztalja lelkem az Urat, és szívem ujjong megváltó Istenemben,mert tekintetre méltatta szolgálója alázatosságát. Íme, mostantól fogva boldognak hirdet engem minden nemzedék, mert nagy dolgot cselekedett velem a Hatalmas , és Szent az ő Neve. Irgalma nemzedékről nemzedékre azokra száll, akik őt félik. Hatalmas dolgokat művelt karja erejével, szétszórta a gondolataiban kevélykedőket. Hatalmasokat levetett a trónról, és kicsinyeket felemelt. Éhezőket betöltött jókkal, és üresen bocsátott el gazdagokat . Felkarolta szolgáját Izraelt, megemlékezve irgalmasságáról, amint megmondta atyáinknak, Ábrahámnak és utódainak mindörökre’’. És Mária nála maradt mintegy három hónapig, azután visszatért házába. Ezek az evangélium Igéi!

Kedves testvérek!   
                                          
A mai papi találkozónkon, amikor a kórház kápolnában imádkoztunk, utána beszélgettünk a kórház ápolási osztályának a vezetőjével. A ti plébánosotok, Dani atya azt mondta, hogy hatalmas öröm a számára ez a szolgálat a kórházban.  Ez a kifejezés, hogy hatalmas öröm, megütötte a fülemet. Elkezdtem azon gondolkodni, hogy mit is jelent az, hogy hatalmas öröm. Kinek mi, a hatalmas öröm. Egy kicsit ízlelgessük most ezt a kifejezést, hogy hatalmas öröm. Én nem olyan rég csatlakoztam be a papi Máriás mozgalomba. Igaz, hogy tavaly is voltam egyszer-kétszer, de  most az ősz folyamán kezdtem el hűségesebben járni. Amikor augusztusban Segesden voltunk a Fájdalmas Anya kegyhelyen, akkor megérintett engem a Szentlélek és kaptam egy sugallatot az Úrtól.

Az volt  a sugallat lényege, miközben a rózsafüzért imádkoztuk, és egy öröm töltött be engem, hogy szervezzek ott az én falvaimban élő rózsafüzért. A nagyvárosokban szokás ez, például Budapesten, hogy az egész várost körbe imádkozzák. A Mária rádió szokta ezt szervezni. Hatalmas Budapest és nem egy csapat járja körül az egész várost, hanem több csapat van, csomópontokon találkoznak, ahol egy időben a város több pontján püspöki misék vannak. Én nem vettem még ezen részt, csak ezt olvastam. Lényeg az, hogy a segesdi kápolnában miközben én vezettem az egyik rózsafüzért, öröm töltött el  és egy lendület, hogy szeptembertől a falvaimban vasárnaponként meg fogom újítani rózsafüzér imádság szokását. Minden vasárnapi mise előtt, elmondtunk egy tized rózsafüzért  és a prédikációban Josip Loncar, katolikus karizmatikus tanítónak a rózsafüzérről szóló elmélkedését fogom olvasni, illetve kiegészíteni a saját tapasztalataimmal. Kaposvári püspökségen vásároltam ezt a könyvet. Ajánlom  figyelmetekbe, nagyon erős, nagyszerű tanítás. Josip Loncar: Rózsafüzér címmel. 

Tehát betöltött engem az öröm ott Segesden a papi találkozón augusztus végén.  Elhatároztam, hogy ha jön a Fájdalmas  Anya emléknapja szeptember 15- én pénteken, akkor ott az én falucskámban, Vásárosdombón tartunk egy ilyen élő rózsafűzért. Péntek este, fáklyákkal, gyalogosan körbe imádkoztuk a falut. Nagyon szépen sikerült, 16-an voltunk. Még két várandós édesanya is volt, ők is vitték elöl a keresztet. Egymást váltva elöl vitte valaki a keresztet és a két áldott állapotban lévő kismama fogta Jézusnak egy-egy kezét. Nagyon erős tapasztalat volt ez. Utána október 13-án Kaposszekcsőt imádkoztuk ugyanígy körbe egy péntek este, egy olyan másfél óra volt. Az is nagyon szépen sikerült. Annak az alkalomnak az volt a különlegessége, egy 83 éves idős bácsi, a legtöbbet vitte a keresztet. Pedig nem volt könnyű ez a kereszt, legalább 20 kg-os volt. Azon gondolkodtam, miközben vitte a keresztet, hogy valaki szívinfarktust fog kapni. Vagy ő, hogy ennyit cipeli, vagy mi, akik nézzük és aggódunk érte. De aztán hála Istennek, nem lett semmi baj.

Az ima est végén, másfél óra volt körülbelül, míg körbe értünk a falun is, megkérdeztem: „Józsi bátyám, miért akartad ilyen sokat vinni a keresztet?” Mondta, hogy azért, mert hálát akarta adni a Jó Istennek, hogy nem fáj a lába. Aztán, ugye nekem ugye kilenc falum van és az első két nagy falu, Vásárosdombó, Kaposszekcső megvolt az élő rózsafüzérrel. Harmadik legnagyobb falu, Csikóstőttős körül is tartottunk ilyen élő rózsafüzért. Ezen a harmadik helyen, be kell, hogy valljam elég aggódva mentem. Arra gondoltam, hogy ott lesz a sekrestyés, Rózsi néni meg én, hárman. Aztán képzeljétek el, hogy 10-12 gyerek ott volt este 6 órától  fél 8-ig, meg négy-öt felnőtt. Ott is mentünk fáklyákkal, énekelve, rózsafüzérezve falu körül. Úgyhogy én hálát adok azért, hogy a Szentlélek ezt a sugallatot adta a szívembe!

A mai  evangéliumból ezt akarom kiemelni, hogy minden szereplő, akit ma hallunk a történetben, hatalmas örömmel volt tele. Erzsébet, aztán a méhében a magzat, Mária, az ő méhében a magzat. Ugye a kis Jézus, a kis János. Mindenki hatalmas örömmel van tele. Ez a hatalmas öröm, valaminek a gyümölcse. Most, hogy ezt egy kicsit próbáltam végig gondolni, engedjétek meg, hogy megosszam veletek azt, hogy miből fakad a hatalmas öröm.

A legelső, amiből fakad, az a hit. Mert azt mondja: Boldog, aki hitt, mert be fog teljesedni, amit az Úr mondott neki. Így voltam én is. Boldog voltam, ezeken az élő rózsafüzéres estéken, mert éreztem azt, hogy a hitem gyümölcsöt hozott. Boldog voltam, mert hittem. Ha hiszel, ha egyre erősebben hiszel, ha felépíted a saját hitedet a Szentlélek vezetésével, akkor hatalmas öröm fog eltölteni. Az első tehát, hogy a hit gyümölcse a hatalmas öröm. A második az a hálaadás. Hogyha akár még előre is meg tudjuk köszönni azt, amit az Úr el fog végezni. Az Úr Jézus Lázár feltámasztása előtt, azt mondja, miközben imádkozik. Azt mondja az Atyának: „Tudom, hogy mindenkor meghallgatsz. Hálát adok neked, hogy meghallgattál!” Még meg sem történt a csoda, Jézus már előre hálát ad. Biztos vagyok benne, hogy hatalmas öröm volt Jézusnak a szívében akkor, amikor feltámasztotta Lázárt. Ez pedig a második, a hálaadás gyümölcse az öröm.

Aztán egy picit szaladjunk vissza a Biblia elejére. Amikor a Jó Isten megteremti a világot és „látta Isten, hogy minden, amit alkotott nagyon jó volt. Lett este és reggel a hatodik nap. Elkészült tehát az ég és a föld és  azok minden ékessége. A hetedik napra befejezte Isten a munkáját, amelyet végzett és a hetedik napon megnyugodott minden munkától, amelyet végzett. Megáldotta Isten és megszentelte a hetedik napot, mert azon nyugodott el minden munkájától, amelyet végezve teremtett Isten.” Hiszem azt, hogy Isten jó kedvében teremtette a világot. Jó kedvében teremtett mindannyiunkat. Örömében, hatalmas örömében alkotott téged. Az alkotás tehát, szintén örömhöz vezet. Picit ismételjük át! Tehát, a hit gyümölcse a hatalmas öröm. A hálaadás gyümölcse a hatalmas öröm. Az alkotás gyümölcse a hatalmas öröm. Meg kell tanulnunk alkotni, teremteni, mert a Jó Isten akarja, hogy mi alkotó emberek legyünk. Az alkotás magába foglalja a munkát, de egy picit talán több annál. Az alkotás már-már művészi jegyeket hordoz. Hiszen Isten a mindenség művésze, ahogy mondja róla a Bölcsesség könyve. Tehát a hatalmas öröm a hit gyümölcse, a hálaadás gyümölcse, az alkotás gyümölcse.

De még nincs vége. A Bibliában le van írva az, hogy Isten alkotott egy nagy bálnát. Az volt a neve, hogy Leviatán, azért, hogy játszadozzon vele. A szent játék. Tanulnunk kell játszani.  Én például nagyon szeretek sakkozni, focizni. Játszok gyerekekkel, felnőttekkel. Iskolában sakkot tanítok, nyolc gyerek jár és örülünk, játszunk. Találjuk meg az életben a játékot! Múltkor valaki panaszkodott, hogy beteg. Mondtam neki, hogy társasjátékot játszatok otthon a családban. Tehát,  a hit gyümölcs a hatalmas öröm, a hálaadás gyümölcse, az alkotás gyümölcse és a játék gyümölcse a hatalmas öröm.

De még mindig nincs vége. Utoljára ötödikként azt említettem, amit mondott Dani atya. Hatalmas öröm számára betegeket látogatni. Példabeszédek könyve mondja azt, hogy „ne restellj beteget látogatni, mert ezáltal erősödsz a szeretetben.” Tehát miközben másokat szolgálunk, nem feltétlen mindig kell arra gondolni, hogy nagyon súlyos szükséghelyzetben lévő embereket szolgálunk. Az is szolgálat, ha valaki maga elé enged valakit az ajtóban. Vagy, maga előtt tölt a másiknak egy pohár vizet. Az is szolgálat, ha valakit figyelmesen meghallgatunk. Tehát, ha másokat szolgálunk, abból is öröm fog fakadni.

Hát vigyük haza magunkkal, ezt a hatalmas örömet. Mert ezen a szentmisén maga a Szentlélek az, aki bennünk akar munkálkodni. A Szentlélek bízik bennünk. Jézus hisz benned. Ezért van őbenne olyan hatalmas öröm. Mindaz, amit most elmondtam, az valójában mind-mind Isten öröme. Mert Isten hisz bennünk, mert Isten megköszön minket: az Atya,  a Fiú és a Szentlélek között a hálaadás-körforgása zajlik. Jézus megköszön minket az Atyának. Maga a szentmise, az Eukarisztia szó is ezt jelenti, hogy hálaadás. Adjunk hálát mindig mindenért, ahogy ez elhangzik majd a prefációban általában. Amikor kezdődik az áldozati rész, akkor elhangzik ez a gyönyörű, nagyon méltóságteljes felszólítás, hogy „valóban méltó is igazságos illő és üdvös, hogy mindig és mindenkor hálát adjunk neked! Szentséges Atyánk, mindenható örök Isten.”

Azt kívánom mindannyiunknak, hogy ez a hatalmas öröm rendítsen meg, rázzon meg minket! Ez a hatalmas öröm szálljon le ránk ebben a szentmisében! Ez a hatalmas öröm, aki maga az élő Isten, ez a hatalmas öröm változtassa át az életünket! Mert ez valóság, ez nem önbecsapás. Ez nem drogoknak a következménye. Nem egy ilyen illúziónak a következménye. Nem a vallásos emberek valamifajta elmenekülésének a következménye, hogy elmenekülünk az élet realitásából. Nem! Az igazi realitás ez a hatalmas öröm, ami hitből, a hálaadásból, az alkotásból, a játékból, és mások szolgálatából fakad. Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. november 8. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 1589-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya -

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Az örömhöz vezető 5 kulcs közül melyiket használod tudatosan, melyik tetszett neked a legjobban?

3.      Mikor volt benned legutoljára hatalmas öröm, hogy szinte már ujjongtál miatta?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a