Ugrás a fő tartalomra

Szent-e a pénz?



A hit mértékegysége a pénz és az idő egysége
Máté evangéliuma 25,14-30
Abban az időben Jézus a következő példabeszédet mondta tanítványainak: Egy ember idegenbe készült, ezért összehívta szolgáit, és rájuk bízta vagyonát. Az egyiknek öt talentumot adott, a másiknak kettőt, a harmadiknak pedig egyet, kinek-kinek rátermettsége szerint, aztán útra kelt. Aki öt talentumot kapott, menten elkezdett vele kereskedni, és másik ötöt nyert rajta. Ugyanígy az is, aki kettőt kapott, másik kettőt szerzett. Az pedig, aki csak egyet kapott, elment, ásott egy gödröt, és elrejtette a földbe urának ezüstjét. Hosszú idő elteltével megjött a szolgák ura, és számadást tartott velük. Jött az, aki öt talentumot kapott: hozott másik ötöt is, és így szólt: „Uram, öt talentumot adtál nekem, másik ötöt nyertem rajta.” Az úr így válaszolt: „Jól van, te derék és hű szolga! A kevésben hű voltál, sokat bízok rád: Menj be urad örömébe!” Jött az is, aki két talentumot kapott, és így szólt: „Uram, két talentumot adtál nekem, nézd, másik kettőt nyertem rajta.” Az úr így válaszolt: „Jól van, te derék és hűséges szolga! A kevésben hű voltál, sokat bízok rád: Menj be urad örömébe!” Végül jött az is, aki csak egy talentumot kapott. Így szólt: „Uram! Tudtam, hogy kemény ember vagy, ott is aratsz, ahová nem vetettél, onnan is szüretelsz, ahová nem ültettél. Félelmemben elmentem hát és elástam a földbe a talentumodat. Nézd, ami a tied, visszaadom neked!” Válaszul az úr ezt mondta neki: „Te gonosz és lusta szolga! Ha tudtad, hogy aratok ott is, ahová nem vetettem, és szüretelek onnan is, ahová nem ültettem, ezüstjeimet a pénzváltóknak kellett volna adnod, hogy ha megjövök, kamatostul kapjam vissza! Vegyétek csak el tőle a talentumot és adjátok oda annak, akinek tíz talentuma van! Mert akinek van, annak még adnak, hogy bővelkedjék: és akinek nincs, attól még azt is elveszik, amije van! Ezt a hasznavehetetlen szolgát pedig vessétek ki a külső sötétségre! Ott sírás lesz fogcsikorgatás!”
Ezek az evangélium Igéi!

Kedves testvérek!

Az Úr Jézusnak nagyon egyszerű, világos és érthető tanítása van Isten országában betöltött szerepünkről és ebben a szerepben, mit akar a mi képességeinkkel, a mi tehetségünkkel, azzal, amit Isten adott nekünk. Ez a világos és egyszerű tanítást igazából teljesen összefoglalta egy mondatban, hogy adjuk oda magunkat Istennek. Nyilvánvaló, hogy ha szívünk az Istené és az életünk középpontja az Istenben nyugszik, akkor ennek következménye az is, hogy az életünk felszínén lévő napi döntésekben is majd ez meg fog nyilvánulni.

Igen ám, de felmerül a kérdés, hogyan legyen az én életem alapja Isten? Hogyan adjam át magamat neki? Az Istennek való önátadás egyik leggyönyörűbb formája az Úr napjának a liturgikus ünneplése. Itt vagyunk, részesülünk Krisztus evangéliumából. Részesülünk az Ő testéből, véréből. Részesülünk a testvéri közösség áldásaiból is, hogy egymásért imádkozunk. Aztán jönnek azok a pontok az életünkben, a hétköznapi döntések. Itt már bonyolódik a helyzet. Aprópénzre tudjuk-e váltani azt a nagyon mély tanítást, amit a szentmisében kapunk?  A szentmise minden egyes mozzanatával, nemcsak a prédikációval,  hanem úgy, ahogy van, Jézus teljes jelenléte által. Hogyan tudjuk ezt aprópénzre váltani?

Azt mondja az Úr, Jézus, hogy a gazda rábízza vagyonát szolgáira. Nem kis dolog ám ez a bizalom! Kire bíznánk rá a vagyonunkat, amíg elutazunk? Kire bíznánk rá a lakásunkat? Nyilvánvaló, hogy egy olyan emberre, akiről tudjuk azt, hogy megbízható,  értelmes, felelősségteljes, belátásra tud szert tenni. Egyszerűen alapból egy olyan ember, aki ért a pénzhez. Tele van a tv olyan reklámokkal, hogy „bízza ránk a pénzét!”  Hogy folytatódik a mondat, amit nem mondanak? „Majd mi megfialtatjuk magunknak!” Emlékszem rá, amikor három évvel ezelőtt, amikor december körül hirtelen beindult a válság. Nekem épp akkor volt egy örökségem, amit december elején beraktam a bankba. Hirtelen felment az euró és két hónap múlva,  amikor  bent jártam a bankban 200 000 Ft-tal több pénzem volt. Pedig én nem csináltam semmit. Csak éppen jókor vásároltam eurót. Aztán azzal szembesültem, hogy hogy került ez most hozzám. Persze valószínű, hogy ugyanabban az időben mások meg ellenkező oldalon rosszul jártak. Elkezdtem azon gondolkodni, hogy mi történik itt.

Emlékszem rá, hogy bementem Pécsen az egyik bankba, ahol nyilván a pénzem volt. Kihúztam egy kis cetlit és beszélni akartam az ügyfélszolgálaton valakivel. Egy nagyon egyszerű kérdést akartam feltenni. Tudhatok én arról valamit, hogy az én pénzemet mire használják? Az első kis egyszerű hölgy, aki ott ült nem értette a kérdést. Megpróbáltam bővebben elmagyarázni, hogy szeretném tudni, hogy az én pénzem hol van,  mire fordítják.  Akkor úgy  meglepődött ezen, valószínű ilyen kérdésre nem számított. Hátrament valamilyen osztályvezetőhöz. Egy idő után visszajött ráncos homlokkal, hogy magyarázzam el még egyszer a kérdést, mert hátul sem nagyon értik. Meg akartam kérdezni, hogy mibe fektetik az én pénzemet, mit csinálnak vele, hogy lesz ebből több ennyivel. Végül is oda lyukadtunk ki, hogy még nem jött ki hátulról az okosabb ember, az ő főnöke. Én pedig nyilván, mint a boci néz az kapura, így néztem erre a helyzetre.

Arra jöttem rá, ahogy ott ültem és néztem, ahogy villognak a számok és hívják az embereket, kemény kritika lesz: Ennek az egésznek az a lényege, hogy más gondolkodjon helyettem. Nem feltétlenül azzal van a baj, hogy más kezeli az én pénzemet. Hanem azzal, hogy más gondolkodjon helyettem. Helyettem ne gondolkodjon más! Azért adott nekem az Úr értelmet, hogy én gondolkodjak! Természetesen vannak az életünknek olyan viszonylatai, ahol kell, hogy gondolkodjanak helyettünk mások, mert nem tudunk mindenre kiterjedően döntéseket hozni. Van, amikor hallgatni kell a nálunk okosabbakra. Én úgy tapasztalom, hogy alapvetően ez az egész banki rendszer arra épül, hogy „te ne gondolkodj, majd mi gondolkodunk helyetted”. Ennek a felismerésnek a hatására, illetve már korábban is voltak komoly felismeréseim Isten tervéről a pénztárcánkkal, elkezdtem  erre tudatosan koncentrálni, imádkozni és kérni az Urat, hogy: „Uram, mutasd meg, mi a te terved az én pénztárcámmal!”  Mert honnan tudjam én azt, aki ott hátul ül, hogy honnan veszi az ötleteit? Nem akarok pánikot kelteni meg rossz híreket. De mi van, ha éppen olyan dologba fekteti be a pénzemet, ami az én szempontom szerint erkölcstelen. Nemcsak, hogy az én szempontom szerint hanem, alapvetően az Egyház szempontja szerint, amit mi kinyilatkoztatásból felismerünk. Ezek a kezdeti lökések elindítottak ezen az úton, hogy merjek önállóan gondolkodni, felütni a Bibliát.

Az egyik ilyen alapvető felismerésen a következő : A hit mértékegysége a pénz és az idő egysége. Mindjárt elmagyarázom, hogy mit értek én ez alatt. Tegyük fel, hogy egy ember rengeteg időt fordít a munkájára. Dolgozik éjt nappallá téve. Az ok, amit ő mond, hát a gyerekekért. De valójában kevés időt fordít a gyerekekre. Persze sok pénzt költ rájuk, mert amit dolgozott, azt rájuk költi. Tehát az idő és a pénz nincs arányban. Rengeteget dolgozik, hogy megszerezze nekik a pénzt, de az idő, amit a gyerekre személyesen fordít, az valahol nagyon pici. Akkor mi van e mögött a jelenség mögött? Hogy nem a gyerekedért élsz valójában, hanem a munkádért. Ez van mögötte. A munkádba menekülsz. A hit mértékegysége a pénz és az idő egysége. Vagyis, amire arányosan egyszerre pénzben is időben ugyanannyit, tehát ugyan olyan mértékben fordítunk, abban bízunk igazán. Ezért kallódnak el a gyerekek. Minden percünk, tettünk egyben befektetés. Tudjuk-e azt, hogy hány perces egy telefonbeszélgetésünk? Valószínűleg igen.

Mennyire vagyunk azzal tisztában, hogy egy 10 perces játék a gyerekkel, az mekkora befektetés, hogy annak milyen gyümölcse lesz, hogy az milyen szellemi magvetés? Számba véve az életünket, oda jutunk, hogy létünk teljesen egy nálunk nagyobb hatalomtól függ. Abba veted a hitedet leginkább, amibe arányosan egyszer a legtöbb idődet és a legtöbb pénzedet fekteted be. Ezek a felismeréseim, amiket össze is gyűjtöttem és tanítom őket a péntek esti pénz és hit bibliaórákon.

Nos, mit csináltak ezek a szolgák, az első kettő? Rögtön elkezdett kereskedni. Rögtön azon gondolkodott, hogy hogyan fektesse be. Lefordítva  itt most a mi konkrét helyzetünkre, hogy egy szentmisén vagyunk. A szentmisén itt vagyunk: egy hatalmas ajándékot kapunk az Úrtól. A szentmise utolsó pillanatában, amikor az van, hogy Istennek legyen hála, rögtön azon gondolkodunk, hogy hogyan fektessük be a szentmisén kapott javakat az életben? Rögtön azon gondolkodunk? Ez egy lelkiismeretvizsgálati kérdés. Szemléljük azoknak az arcát, akik rögtön elmentek dolgozni. Kérjük a Szentlélektől annak a lehetőségét, hogy adja meg azt, hogy Istenért cselekedhessünk. Egy héten, mire mennyi időt fordítasz a felszínen és mire mennyit a lelkedben.

A hit mértékegysége a pénz és az idő egysége. Egyszerűbben megfogalmazva: mikor hol vagy ténylegesen? Hol jár az eszed, miközben ezt vagy azt teszed. Készíts táblázatot! Ezeket írtam fel magamnak ebbe a kis füzetbe. Ez egy nagyon szép igazság, hogy a hit mértékegysége a pénz és az idő egysége.

Magyarország leggazdagabb emberéhez egyszer bement egy fiatalember az irodájába. Valahogy bejutott hozzá, hogy odaadja az önéletrajzát, és hogy munkára jelentkezzen. Leggazdagabb emberről szóló dokumentumfilmben láttam ezt az epizódot. Ő maga, ez a fiatalember mondja el, hogy  mi történt. Azt mondja, hogy bemutatta az életrajzát hogy nyugaton, a három legnagyobb egyetemen a legmagasabb, legjobb diplomája volt és előadta magát ott ennek a nagy, gazdag embernek. Végighallgatta és nem mondott semmit. Már kezdett türelmetlen lenni ez a fiatalember, aki maximálisan tehetséges volt. Tényleg valóban tükrözte a papír a tudását. Azt mondja ez a  fiatalember, mert nem tudta meggyőzni ezt a gazdag embert, hogy vegye fel, hogy „egy évig ingyen fogok magának dolgozni.” Azt mondta erre: „Rendben van.” Egy évig ingyen dolgozott. Utána egy év után azt mondta ez a gazdag ember,  látom, hogy bízhatok benned és felvette őt a legmagasabb szintű  tanácskozó testületében, közvetlen munkatársai közé.

Tehát, mi ne azzal próbáljuk meggyőzni az embereket, hogy nekünk milyen képességeink vannak. Mert ahogy itt  a történetben is itt van, mindent kapnak ezek a szolgák. Tehát mi kapunk egy lehetőséget, hogy dolgozzunk Istennek. Nem az volt a lényeg itt a gazdag embernél, hogy most ez a fiatalember ott fog-e dolgozni, hanem, hogy milyen munkaerőt kap. Persze egy év után a lehető legmagasabb fizetést adta neki. Jelezve azt,  hogy elismeri a munkáját.

Kedves testvérek! A hit mértékegysége a pénz és az idő egysége. Készítsünk táblázatot az életünkről. Írjuk össze, hogy hol, mikor, mivel foglalkozunk! Lássuk át az életünket percről, percre! Legyen bennünk ez a gyakorlatiasság! Akkor meg fogjuk látni, hogy nagyon érdekes dolgok derülnek ki, hogy mikor, hol jár az eszünk. A hit mértékegysége a pénz és az idő egysége. Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. november 15. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 291-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Mennyi időt fordítasz 1 héten önmagadra és mennyit a legszerencsétlenebbekre?

3.      Melyik a legfontosabb bibliai igazság számodra a pénzzel kapcsolatban?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a