Ugrás a fő tartalomra

Hány testvéred van?



Képzeld, a testvéred vagyok!

Máté evangéliuma 23,1-12
 Abban az időben Jézus így beszélt a tömeghez és a tanítványokhoz: ,,Mózes tanítószékében az írástudók és a farizeusok ülnek. Tegyetek meg és tartsatok meg ezért mindent, amit mondanak nektek, de tetteikben ne kövessétek őket, mert tanítják ugyan, de maguk nem teszik azt. Súlyos, sőt elviselhetetlen terheket kötöznek össze és helyeznek az emberek vállára, de maguk egy ujjal sem hajlandók mozdítani rajta. Amit tesznek, azért teszik, hogy lássák őket az emberek. Szélesre szabják imaszíjukat, és köntösükön megnagyobbítják a bojtokat. Vendégségben szeretnek a főhelyekre ülni, a zsinagógában pedig az első székekbe. Elvárják, hogy az emberek köszönjenek nekik a főtereken, és hogy rabbinak, azaz mesternek szólítsák őket. Ti ne hívassátok magatokat mesternek, mert egy a ti Mesteretek, ti pedig mindnyájan testvérek vagytok. De atyának se hívjatok senkit magatok közül, mert egy a ti Atyátok, a mennyei. És tanítónak se hívassátok magatokat, hisz egy a ti tanítótok: Krisztus. Aki a legnagyobb köztetek, az legyen a többi szolgája. Aki önmagát magasztalja, azt megalázzák, és aki önmagát megalázza, azt felmagasztalják.'' Ezek az evangélium igéi.
Kedves Testvérek!
Kicsit messziről indulunk , mint ahogy mindig szoktuk de egy-kettőre odaérünk a célba, amit el akarok mondani. Azt akarom először is tőletek megkérdezni, hogy ki a te unokatestvéred. Ki mondaná meg?
-  Ki a te unokatestvéred? 
- Milán. 
- Milán az unokatestvére.
 Akkor egy másik kérdés. Picit nagyobbaknak.
 - Van nagybátyád? Ki ő?
- Anyukám testvére.
-   Hogy hívják?
-  Zoltán.
- Zoltán.
Nagybátyját úgy hívják, hogy Zoltán. El is mondta azt, hogy a nagybátyja az anyukájának a testvére.                                                                                                                                    
Még egy kérdés. Ki a te második unokanővéred? Ezt már egy felnőttől kérdezem meg.             
- Ki a te második unokanővéred?
- Nem tudom.
- Nem tudom. Biztos így hívják, ez van beírva a személyigazolványába. Nem tudom, Marika. 
  Szóval vannak nekünk rokonaink. Igaz? A rokonaink azok, akik… kik a rokonaink?
- Viktor, kik a rokonaink? Te a rokonom vagy?
- Nem.
- Nem vagyok a rokonod. Most egy világ dől össze bennem. Kik a rokonaink?
 Hadd mondja meg egy felnőtt, akinek már biztos sok rokona van.
- Családhoz tartozó.
- Családhoz tartozók, azok a rokonaink. Meddig tart a családunk? Hol van az, ahonnan az már nem a családunk. Hol kezdődik a családunk és hol ér véget?
- Az egyenesági leszármazottak az a család. Tehát az anya, apa, nagymama, nagypapa. Aki nem a családhoz tartozik, azok nem a rokonaink. Mi is tartozhatunk egy nagy családhoz, mint az Egyházhoz.
-Itt már komoly gondolatok kerültek elő, egyenes ági leszármazottak, nem lehet, hogy jogászként, vagy ilyesmiként dolgozik. De ez egy érdekes megfogalmazás, egyenes ági leszármazottak.
Vannak ilyen emberi kapcsolataink, amikre azt mondjuk, hogy rokonaink. De hát, nem csak ilyen emberi kapcsolataink vannak. Hanem más is. Például, olyan emberi kapcsolatunk, hogy az osztályfőnökünk, azt mondjuk rá. Ő az osztályfőnökünk? Régebben másmilyen emberi kapcsolatok is voltak. Például olyan, hogy szolga.
- Ki volt az a szolga?
- Aki szolgálta az embereket.
- Aki szolgálta az embereket, például egy földesurat valaki szolgált. Ki volt a rabszolga? Mi az a rabszolga?
- Akit kényszerítettek, hogy szolgálja a másik embert.
- Akit kényszerítettek, hogy szolgálja a másik embert. Sőt még olyan is volt, hogy eladták. Szerintetek manapság van ilyen, vagy ez csak régen száz, ötszáz, ezer éve?
- Régen volt.
- Régen volt. Ki az, aki azt mondja, hogy manapság is van rabszolgaság?
- Van rabszolgaság.
- Például?
- Például Magyarországon nem rég ítéltek el olyanokat, akik rabszolgákat tartottak.
- Igen! Elég kicsi a hajam. Nem rég voltam fodrásznál és miközben a fodrásszal beszélgettem, elárulta nekem, hogy az ő munkahelyén nagyon rabszolgaként bánnak velük a főnökök.
Képzeljétek el, hogy volt egy olyan ember, úgy hívták, hogy Onezimos, így írja ez a fordítás. Onezimos egy rabszolga volt és elszökött a rabszolgatartójától, attól, ahogy mondtad az előbb, kényszerítette, hogy dolgozzon. Onezimos elszökött és összetalálkozott Pál apostollal. Pál apostol két ezer évvel ez előtt Jézusnak az egyik tanítványa volt. Nagyon szerette az Úr Jézust és mindig hallgatott Jézus tanítására és mindig próbálta tovább adni az evangéliumot. Pál apostol írt egy levelet a rabszolgatartónak. A rabszolgatartót úgy hívták, hogy Filemon. Írt egy levelet Filemonnak és ezzel a levéllel visszaküldte Onezimost a rabszolgát a rabszolgatartóhoz. Elég izgalmas történet! Tudjátok, mit ír Pál apostol ebben a levélben? Azt írja: Visszaküldtem hozzád Onezimost, mint a saját szívemet. Az előbb beszélgettünk arról, hogy kik a rokonaink, meg milyen emberi kapcsolatok vannak. Pál apostol úgy tekintett erre az Onezimos rabszolgára, mint a saját szívére. Mint a saját szívére! Azt mondja az Úr Jézus a mai evangéliumban, hogy ti mindannyian testvérek vagytok. Biztos vagyok benne, másként tekintenénk egy olyan osztálytársunkra, aki mindig szurkál hátulról a ceruzával az órán. Volt már ilyen? Igen?
-  Volt már, hogy hátulról szurkáltak ceruzával? Másként néznél rá, hogyha ő a testvéred lenne? Mit mondanál neki?
- Hogy ne piszkáljon a ceruzával!
- Hogy ne piszkáljon a ceruzával, oké! De, ha a testvéred lenne, lehet, hogy mondanád azt is neki, hogy majd otthon számolunk. Nem? Otthon délután számolunk. De, hogyha az osztálytársad nem a testvéred, akkor ilyet nem mondhatsz neki, hogy otthon számolunk délután. Mert nem találkoztok otthon. A testvéreink azok, akikkel otthon is találkozunk. Igaz?
De van nekünk egy olyan otthonunk, ahogy az előbb itt elhangzott: az Egyház. A családunk az otthonunk, ahol találkozunk a testvéreinkkel. Azt mondja Jézus, hogy mindnyájan testvérek vagytok. Mindnyájan! Most egy olyan feladatot adok majd nektek, a mai szentmise végén. Az előbb mikor kérdeztem, hogy unokabáty, meg  unokatestvér, akkor tudtátok a nevüket. Ha itt mindannyian testvérek vagyunk, akkor kezdjük el megtanulni egymás nevét. Ez nehéz munka lesz. Lehet, hogy eltart tíz évig. Csináljunk egy olyat, egy olyan feladatot itt egy percben, hogy mindenki álljon fel. Keressen egy olyan embert, akit nem ismer és nem tudja a keresztnevét. Menjen oda hozzá és csak annyit mondjon annak az ismeretlen embernek, hogy például: Viktor vagyok és képzeld, én a testvéred vagyok. Aki pedig ezt hallja, ő pedig mondja vissza neki, én meg András vagyok, képzeld én is a testvéred vagyok.
 Akkor én kezdem.
- Péter vagyok. Képzeld, a testvéred vagyok.
- Én is a testvéred vagyok!
Köszönöm szépen!
Az egy percből még van ötven másodperc. Nem nagyon látom, hogy nagyon mozgolódtok! Forduljatok egymás felé! Ministránsok ti is benne vagytok a csapatban. Gyerünk be az emberek közé! Szaladjatok! Van még harminc másodpercetek. Én lehet, hogy több emberhez is odamegyek.
- Péter vagyok! Képzeld, a testvéred vagyok!
- Péter vagyok, én is a testvéred!
Ő is Péter. Képzeljétek egy olyan család, ahol két Péter van. Jó, köszönöm szépen, leülhettek!
Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. november 1. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 282-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Melyik a legszebb emléked a vér szerinti testvéreddel?
3.    Mit vársz el egy lelki testvértől? Te lelki, keresztény testvér vagy mások számára?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a