Ugrás a fő tartalomra

Milyen a szereteted a testvéred iránt?

 
A testvéri szeretet  gyémánt fúrófeje

Máté evangéliuma 18,15-20
Abban az időben Jézus így szólt apostolaihoz: „Ha testvéred vétkezik ellened, menj és figyelmeztesd őt négyszemközt. Ha hallgat rád, megnyerted testvéredet. Ha azonban nem hallgat rád, vigyél magaddal egy vagy két társat, hogy kettőnek a tanúbizonysága vagy háromé tanúsítsa a dolgot. Ha rájuk sem hallgat, mondd meg a hívek közösségének. Ha a hívek közösségére sem hallgat, vedd úgy, mintha pogány volna vagy vámos. Bizony mondom nektek: Amit megköttök a földön, meg lesz kötve a mennyben is; és amit feloldotok a földön, fel lesz oldva a mennyben is. És bizony mondom nektek: Ha ketten közületek valamiben egyetértenek a földön és úgy kérik, megkapják azt mennyei Atyámtól. Mert ahol ketten vagy hárman összejönnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.” Ezek az evangélium igéi.

Kedves Testvérek! 

Jézus Krisztus az Egyházának ajándékozta az oldás és kötés hatalmát. Nemrég utána olvastam, úgy értelmeztük ezt, hogy van az Egyháznak egy nagy közös kincse, egy láthatatlan kincstára. Ebben a kincstárban vannak elsősorban Krisztus érdemei. Az a sok-sok jó, amit Ő megvalósított. Ezek közül nyilván a legnagyobb, legátfogóbb az a megváltás. Megváltott bennünket a haláltól, a bűnből. Ebben a kincstárban van még az összes szentek érdeme. A búcsú nyerés azt jelenti, hogy az Egyház oldó-kötő hatalma által részesülünk ebből a mennyei kincstárból. Mennyei javakban részesülhetünk. Örökölhetjük Isten gazdagságát. Elsősorban nyilván Jézus életére koncentrálva, tőle, magától tanulhatjuk meg azt, hogy mik azok a kincsek, amiket az életünkben apró pénzre válthatunk. De Jézus nem akart pusztán, önmagában egyedül Isten Fia maradni, hanem azt akarta, hogy testvéri közösségben sokan dicsőítsék a mennyei Atyát.
 
Kezdettől fogva az volt a szándéka, hogy testvéri közösséget alapítson. Márk evangélium 3,14-ben olvashatjuk azt, hogy „magához hívta azokat, akiket Ő akart és azok odamentek hozzá.” Már a küldetésének a kezdetén, tudatosan figyelt arra, hogy egy szoros, erős testvéri köteléken alapuló közösséget építsen föl. Ennek a testvéri közösségnek vagyunk mi a tagjai. Egy óriási áldás, hatalmas erő. Mennyire fedeztük már fel az életünkben azt, hogy mi az Egyház tagjai vagyunk? Hogy mennyi lehetőség nyílik meg ezáltal előttünk. Nemrég volt Madridban a katolikus ifjúsági világtalálkozó. Másfél millió katolikus fiatal összegyűlt a világ minden pontjáról, hogy találkozzanak egymással. Találkozzanak a Szentatyával. Találkozzanak magával, az élő Szentháromság egy Istennel. Másfél millió ember elment Madridba. Már alig várom, hogy felrakhassuk honlapunkra azt a tanúságtételt, hogy a plébániánkról az egyik fiatal ministránsunk ott volt ezen a találkozón, és elmondja az ő személyes élményét. Én nem voltam ott azon a találkozón, de valami ehhez hasonló az Egyház nagy, összetartó kötelékét mutató saját példát, hadd mondjak el, ami most a héten történt velem. 

Az egyik elsőpéntekes betegünk, akihez minden hónapban járok, neki van egy beteg fia, a bólyi fogyatékosok otthonában. Ahogy beszélgettünk, hogy ritkábban tudja meglátogatni, megkérdeztem tőle, hogy szeretné-e, hogy meglátogassam, hogy megkenjem őt a betegek kenetével, hogy imádkozzak érte. Nagyon örült, hogy felajánlotta ezt a segítséget. Igen, menjek el. De azonnal eszembe jutott az, hogy ehhez azért, meg kell futnom egy-két kört. Hiszen a szajki plébániához van jelenleg csatolva Bóly. Az ottani plébánostól engedélyt kell kérnem, hogy én az ő területén szentséget szolgáltassak ki. Nyilván hogyha pusztán egy baráti látogatásról lenne szó, semmi különösebb engedélyt nem kell kérnem, de arról jó, ha tud a helyi pap. De az, hogy én szentséget szolgáltatok ki az ő szolgálati területén, ehhez már engedélyt kell kérnem. Írtam neki egy levelet, röviden egy-két mondatos emailt. Jött a válasz, hogy „Természetesen az engedélyt megadom.”
 
Nyilván erre számítottam, nagyon örültem is neki. Úgy volt, hogy én hazamentem szüleimhez Földeákra és visszafelé másnap azt terveztem, hogy bemegyek Bólyba ehhez a fiatalemberhez. Most már negyvenhárom éves. Igen ám, de elfelejtettem magammal vinni a betegek kenetét. Útközben jutott ez eszembe. De eszembe jutott az, hogy kérhetek én szülőfalum plébánosától betegek kenetét. Bementem hozzá és kérdeztem, hogy „Atya, tudsz nekem adni betegek kenetét?” Persze. Elővette a kis tégelyt és egy kis tartóba vattára csöpögtetett nekem a betegek kenetéből, amit az ottani szegedi püspök a nagycsütörtöki szertartáson áldott meg és szétvitték a Szeged - Csanád megyébe a papok. Én ebből kaptam. Ezt vittem el ennek a fiatalembernek és ezzel kentem meg. Az Egyháznak ezt az egyetemességét, ezt a hatalmas erejét ebben megtapasztaltam. Igazából ezáltal kezdtem el felfedezni, hogy lépten-nyomon az életemben az Egyházban élek.
 
Például ma mikor visszajöttem a délelőtti szolgálatomról a plébániára és fogtam a plébánia kulcsát és ahogy nyitottam ki az ajtót magam előtt, hála töltött el, hogy „Hálát adok, Atyám, hogy van a plébániához kulcsom.” De ahogy beléptem, továbbra is jött fel a szívemben a hála. „Hálás vagyok, Atyám, hogy itt lakhatok.” Adtál-e már hálát azért a helyért a templomban, ahol mindig ülsz, azért aki ezt megcsinálta? Mert az Egyház hív egy hatalmas közösségbe. Rengeteg apró, kisebb-nagyobb, vagy egészen nagy dolog az Egyházban, csak úgy megadatik a számunkra. Részesülhetünk belőle. Ez az, ami egy nagy közös kincs. Vannak ennek látható részei, ami ebben a világban látható és vannak láthatatlan részei, amikből imádság által részesülhetünk. Ennek az egésznek a Szentháromság közössége az alapja. Hogy az Atya, a Fiú és a Szentlélek szeretik egymást. Az egész mennyországon át örökké ezen fogunk csodálkozni, ezt fogjuk szemlélni, hogy a Szentháromság örök egy Isten tagjai mennyire szeretik egymást. Ez a szeretet kisugárzik ránk és mi is kicsit úgy, mint a mágnes körül a fémreszelékek, elrendeződnek egy kötelékben, egy kapcsolatban. Mi is így elrendeződünk és hatalmas, szép, harmonikus közösséget alkotunk, amelyet átjár a Szentháromság szeretete. Ezt akarta Jézus a földön elkezdeni. Tertuliánusz az egyik egyházatya írja azt a Apologetikusz című írásában, hogy a pogányoknak az volt az általános véleménye a keresztényekről: „Nézzétek mennyire szeretik egymást!” Én hiszem azt, hogy ez nem egy szép idea, ami pusztán valamikor régen így volt, de hát ma már nincs így. Vagy, ha ma így van, akkor csak kivételesen egy-két helyen. Ott is csak csökkentett formában. Hanem bárhol! Hiszen Jézus azt mondja: „Ahol ketten, vagy hárman összeülnek az én nevemben, ott vagyok közöttük. Az én nevemben!”

Nem arról van szó, hogy egyszerűen összejöttünk. Összejöttünk ünnepelni. Nekem ez sokkal több, hogy összejöttünk ünnepelni.  Jézus nevében vagyunk itt együtt. Minél inkább, külön-külön is személyesen Jézus nevében vagyunk itt. Az Őáltala az Atyához felszálló hála tölt be bennünket minden egyes dologért. Minél inkább így van ez az életünkben, annál inkább tudunk közösségbe is szerveződni, felépülni testként. 133. zsoltár első verse, nagyon híres mondat. Milyen jó, és milyen gyönyörűséges, ha békességben együtt élnek a testvérek! Meglepődtem, amikor a Káldi Neovulgáta bibliafordítását megláttam. Itt nem egyszerűen az van, hogyha békességben együtt élnek a testvérek, hanem az, hogy csak egyszerűen ennyi: Ha együtt laknak a testvérek. Csak ennyi. Ha együtt laknak. Eszembe jut erről, hogy most nyáron voltam egy lelkigyakorlaton Máriabesnyőn. Az ottani rendházban szálltam meg. A konyhán láttam az ajtóra felírva egy kis testvéri szeretetből fakadó intést, egy ilyen elmélkedés sorozatot. Ilyen mondatok voltak ott: "Ha elvitted, vidd vissza! Ha eltörted, valld be!" Nem jegyeztem meg őket, de nagyon egyszerű dolgok voltak. 

Ha elviszed, vidd vissza! Mennyi feszültség van a családok életében, abból, hogy nem találjuk, hova raktad, ki vitte el, ki zárta be? Ha elvitted, vidd vissza! Ha eltörted, valld be! Rengeteg ilyen volt felírva, vagy húsz. Ez mind, mind a konkrét, gyakorlati, az egyszerű testvéri szeretetet mutatja. Azt mondja Szent Pál apostol a kolosszei levélből, hogy: Szeressétek egymást, mert ez a tökéletesség köteléke! Az ásványok között a tökéletesség köteléke a gyémánttal mutatkozik meg. Olyan a kristály szerkezete, hogy minden szénatomnak, négy legközelebbi szomszédja van.  Tetraéderes szerkezet. Olyan erős, hogy átfúr mindent, hogy ha úgy használják fel ipari módon. 

Emlékszem rá, amikor a testvérem dolgozott a földeáki gázmezőn, akkor mondta, hogy milyen gyémánt fúrófejet hoztak Amerikából, külön helikopterrel, biztonsági körülmények között. Ez a gyémánt fúrófej, akár több ezer méter mélyre lefúr a földbe és áttöri a kőzeteket is. A hatalmas kincs, az olaj feltör onnan. Ugyanígy a testvéri közösség szeretetköteléke, amely a Szentháromság szeretetegységének mintája, ez a testvéri szeretetkötelék: az Egyház. Ez áttöri a világot. Áttörhetjük a világnak minden akadályát, minden falát, ha így szeretünk.
 
Azt mondja Kis Szent Teréz az önéletrajzában, ugye tudjuk azt, hogy ő egy olyan kolostorba lépett be, ahol már a nővérei, a vér szerinti testvérei, a nővérei már bent voltak a kolostorban. Azt mondja Kis Szent Teréz: „Én a legkevésbé sem azért jöttem a Kármelbe, hogy a nővéreimmel együtt legyek. Egyedül Jézus hívására válaszoltam. Oh, jól megéreztem, hogy örökös szenvedések fakadnak abból, ha valaki úgy él együtt a nővéreivel, hogy semmit sem akar engedni a természetnek.” Talán valami olyasmit jelent ez a felismerése Kis Szent Teréznek, hogy nem egyszerűen az emberi szeretet köteléke miatt ment a Kármelbe, mert az ő nővérei már ott voltak. Az édesanyja meghalt, az apja beteg volt és a nővéreivel akart lenni egész nap. Nem, Jézus hívására.

Kedves Testvérek! Az Egyházé az oldó-kötő hatalom szeretetköteléke által, rengeteg áldásban részesülhetünk. Váltsuk aprópénzre ezt a sok-sok kincset, ami már a miénk! Figyeljünk oda és akkor kinyílnak előttünk a kapuk. Mindent megkapunk, amire szükségünk van. Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. szeptember 6. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 251-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya - Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Mi számodra az Egyház? Szereted az Egyházat? 
3.    Mikor tudtál igazán békességben együtt lenni azokkal, akikkel egy otthonban laksz? Milyen a kapcsolatod a vér szerinti és a lelki testvéreiddel? Mi a különbség? Mi a hasonlóság?



Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a