Ugrás a fő tartalomra

Milyen szellemiség csatornája vagy?




Milyen szellemiség csatornája vagy?
Máté evangéliuma 16, 21-27
Abban az időben Jézus többször felhívta tanítványai figyelmét arra, hogy neki Jeruzsálembe kell mennie, sokat kell szenvednie a vénektől, főpapoktól és az írástudóktól, megölik, de a harmadik napon feltámad a halálból. Erre Péter félrevonta őt, és óva intette: „Isten ments, Uram! Ez nem történhet veled!” Mire ő Péterhez fordult: „Távozz tőlem, sátán! Botránkoztatsz, mert nem az Isten ügyére van gondod, hanem az emberekére!” Azután így szólt tanítványaihoz: „Ha valaki követni akar engem, tagadja meg magát, vegye föl keresztjét és kövessen. Mert mindaz, aki meg akarja menteni életét, elveszíti azt; és aki énértem elveszíti életét, megtalálja azt. Mert mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri is, de a lelke kárt szenved? Mit is adhatna az ember cserébe saját lelkéért? Az Emberfia pedig el fog jönni Atyjának dicsőségében, angyalai kíséretében, és megfizet mindenkinek tettei szerint.” Ezek az evangélium igéje!

Kedves Testvérek!

Pszichológiai kutatások bizonyítják azt, hogy az első benyomás egy emberi találkozásban, vagy tulajdonképpen bármilyen dologgal, eseménnyel való találkozásban nagyon fontos. Szinte néhány másodperc alatt, vagy fél perc alatt megtörténik. Utána ahhoz viszonyítjuk a további kapcsolatot. Persze van egy mélyebb megismerés, bizalom, ami meg tudja változtatni az első benyomást. Hiszen azért be kell, hogy ismerjük, hogy egy rövid néhány másodperces, vagy fél perces találkozás az annyira félreérthető lehet, hogy az ember egyáltalán nem olyan, mint abban a helyzetben. Nem szabad csak abból végső, biztos következtetéseket levonni. 

A mai evangéliumban Péter apostolról hallunk újra, ahogyan egy nagyon fontos helyzetben reagál Jézus szavaira. Úgy, mint múlt héten hallottuk. Jézus kérdezte, hogy kinek tartják ők a tanítványok, és Péter mondta bátran, hogy „Te vagy az Isten Fia!” Jézus ezért megdicsérte. Jézus ezért egy nagyon nagy hatalmat adott neki, mert látta Péteren azt, hogy amit kimondott, és ahogy kimondta, azt Isten mondta őbelőle. Most pedig valami egészen más történik. Úgy is mondhatnám a bevezető gondolathoz kapcsolódva, hogy az első benyomása az volt Péternek, hogy „Jézus most megijesztett minket. A Mesterünk azt mondta, hogy meg fog halni.” Az volt az első benyomása abban a beszélgetésben, és nem hallgatta végig, nem figyelte meg végig azt, hogy Jézus tulajdonképpen miről is beszél. 

Azt mondja: Jézus többször felhívta tanítványai figyelmét arra, hogy neki Jeruzsálembe kell mennie. Sokat kell szenvedni a vénektől, a főpapoktól és az írástudóktól. Sőt még meg is ölik. Amikor ezt Péter meghallotta, az kiverte nála a biztosítékot. Ugye ez azt jelenti, hogy elmegy az áram. Nem tudunk világítani. Nem tudjuk használni a hűtőt. Ha sokáig nincs áram, akkor a fagyasztóban lévő összes felhalmozott értékes dolgunk tönkremegy. Gondolom, tudjuk mit jelent ez. Nagy veszteség. Nagy veszteség és Péter rögtön az elején erre figyel, hogy azt mondja Jézus, hogy Őt meg fogják ölni.  Innentől kezdve Péter se lát, se hall, csak ez foglalkoztatja.  Jézust meg fogják ölni. Sőt, ezt ő maga mondja. Sőt, még készül is rá. Sőt, ezt nem csak egyszer mondja el, többször is elmondja nekünk. Hát most már itt valamit tenni kell. Mit csináljunk? Ez így nem mehet tovább. Péter félre vonja Jézust oldalra.

            Nem meri a többiek előtt megfedni Jézust. Ugye milyen különös? Péter egy ember, egy teremtmény, az Isten Fiát akarja szinte móresre tanítani, hogy „Isten ments, hogy azt csináld!” Milyen érdekes, Isten ments attól, hogy megtedd Isten akaratát. Mondja Péter a Mesternek, az Isten Fiának. Erre Jézus azt mondja, hogy „Távozz tőlem, sátán!” A múlt heti evangéliumban nem ezt hallottuk. Azt mondta Jézus, boldog vagy Simon. Neked adom a mennyek országa kulcsait. Tulajdonképpen Jézus odaadott neki mindent. Megdicsérte. Belőled most az Isten szólt. Most pedig a teljes ellentétjét mondja Jézus: „Távozz tőlem, sátán!” 

Amikor ezt a képet szemléltem, egy ereszcsatornának a képe ugrott be. Egy ereszcsatornából folyhat tiszta esővíz. De hogyha az ereszcsatorna rozsdás, akkor az esővíz olyan barnás, vöröses, mintha véres lenne. Piszkos, csúnya. Látjuk rajta, hogy ez azért nem jó. Valami baj van a csatornával. S ahogy ezt a képet szemléltem, én azt láttam magam előtt, hogy tulajdon képen Jézus nem Péternek mondta azt, hogy sátán. Ugyanúgy, mint múlt héten magyaráztam azt, hogy nem Péter személye a szikla, hanem az, amit kimondott. Az a szikla, hogy „Te vagy az Isten Fia”.
 
Itt is most ebben a helyzetben, nem Péterrel van a baj. Hanem azzal, amit átengedett magán. Innentől kezdve érdekes ezen időnként elgondolkodnunk, hogy minden egyes ember olyan, mint egy csatorna. A látható és a láthatatlan világ között egy csatorna. Valamilyen szellemiség átjöhet rajtunk. Átjöhet rajtunk olyan típusú szellemiség, amilyen a másikat bántó, a másukat leuraló, lenyomó valami, ami nem tiszta szeretet. Lehet, hogy van benne egy kis szeretet, de többségében nem az.  Szoktam hallgatni tanításokat, én magam is tanulok. Egy indiai szerzetes nővérnek a tanítását hallgattam a héten, az autóban ülve, vezetés közben.  Mary Usha nővér azt mondja, hogy volt egyszer egy házaspár és a feleség édesanyja azt mondta az esküvő napján a lányának, hogy „Lányom, minek mentél férjhez? Nem leszel vele soha boldog!” Tehát az édesanya az esküvő napján a lányát megátkozta. Utána ebből nagyon sok betegség jött. Egymás után elvetélt, amikor születhettek volna gyermekek. Mary Usha nővér elmondta azt, hogy „Nézd, neked ilyen a családi örökséged. Ezt kaptad. Most imádkozz! Bocsáss meg a Te édesanyádnak. Bocsáss meg neki.” Mindannyian hozunk magunkkal örökségeket. Jót is, rosszat is. Szellemi örökségeket is és anyagi, fizikai örökségeket is. Szellemi örökség, az például egy tanács. „Lányom, azért mindig arra figyelj oda, hogy a férjed kapjon minden nap meleg ebédet, mert aztán máshol fogja keresni az ebédet.” Vagy: „Lányom, ha a férjed este úgy jön haza, hogy nem vacsorázik, akkor gondolkozz el, hogy vajon hol vacsorázott.”
 
            Egyszer beszélgettem egy emberrel, munkás volt, dolgozott ott a plébánián. Mondtam neki, hogy maradjon itt vacsorára. Azt mondja nem, nem beszéltem meg otthon az asszonnyal. Ha én most itt vacsorázok, hazamegyek, és ő elém teszi az ennivalót és csak ímmel-ámmal eszem, akkor ő azt fogja gondolni, hogy én valaki más valakinél vacsoráztam. Nyilván egy másik nőnél. Ugye, jöhet egy tanács formájában a szellemi örökség, a családi örökség. Egy jó tanács formájában. De lehet ez egy rossz tanács is. Egy átok, ami lenyom bennünket. Ami megsemmisíti bennünk a bizalmat, a szeretetet. Ugyan így jöhetnek anyagi értelemben vett javak és jöhetnek károk is. 

A héten beszélgettem valakivel, akinek haldoklik az apja. Azt mondta, hogy az apjától több száz ezer forintos tartozást fog örökölni. Hárman vannak testvérek, el kell osztani három felé a tartozást. Van ilyen. A tartozást nem lehet sírba vinni. Az utódok öröklik a tartozást. De lehet jót is örökölni ugye? Értékes festményeket, házakat, autókat, földeket. Vagy éppen valamilyen jogokat. Örökölhetsz egy jogot egy termékre, egy szabadalmat, amiből neked csak dől a pénz. 

Mit hallunk itt az evangéliumban? Azt halljuk, hogy Péter félre vonja Jézust és azt mondja neki, hogy „Isten ments, Uram, ez nem történhet veled.” Tipikusan Péter úgy nyilvánul meg, nem akarok egy idős anyukát sem nagymamát sem megsérteni, de tipikusan ilyen házisárkányként jelenik meg Péter apostol. „Isten ments, ez nem történhet veled. Hogy gondolod ezt?”
 
Akkor még Péter összeráncolja a homlokát, ő eljátssza a nagyon fontos embert, akire most hallgatni kell. Jézus azt mondja neki, hogy „Távozz tőlem, sátán!” Mert az, ami most belőled kijött, aminek most teret engedtél, aminek a csatornája voltál, az rossz. Nem te vagy a rossz, de amit kimondtál, az rossz. Péter a csatornája volt a Szentléleknek, a Hitvalláskor. Most pedig a sátánnak volt a csatornája. Jézus valójában az emberi csatornákon átjövő szellemi erőkkel fordul szembe. Nem magával a csatornával. Mert akkor előbb utóbb, egy idő után minden egyes embert el kellett volna üldöznie maga mellől. De azt világosan el kell mondania, hogy ezen a csatornán keresztül, valami most nem jól működött. 

Mi történik ez után? Péter apostol eltűnik a süllyesztőben? Többet nem követi Jézust? Lehet, hogy egy-két hétig Péter hátul kullogott a menet végén és gondolkodott. Lehet, hogy azon is gondolkodott, hogy: „Én haza megyek vissza megyek halásznak. Én nem követem tovább ezt a Jézust. Mindenki előtt lesátánozott itt engem. Hát, azért már álljon meg a menet!” Nem! Péter kullogott a menet végén, lehet, hogy egy hétig, vagy két hétig. Távolról figyelte Jézust. Aztán Jézus azt mondta, hogy gyere csak előre. Azt mondom neked, ha valaki követni akar engem, az tagadja meg magát. Akkor mi fog történni, amit te az első benyomás után nem hallgattál normálisan végig? A harmadik napon feltámad a halálból! Nem hallgatta végig.  De amikor Jézus visszahívja, gyere, tagadd meg magadat, mert nincs más út, mint Jézus keresztje! De az hova vezet? Nem a semmibe, nem a pokolba, nem a pusztulásba, hanem a feltámadásba, a dicsőségbe, a mennyországba.
 
Kedves Testvérek! Isten kegyelméből itt élhetünk ebben a faluban. Ott élhetünk a családunkban, ahol vagyunk. Mindannyian személyesen felelősek vagyunk első sorban önmagunkért.  Isten az első ember, akit rád bízott te magad vagy. Napi huszonnégy órában. Isten rád bízott téged, napi huszonnégy órában. Elsősorban te a saját csatornádat fordítsd Isten felé. Te magad tisztulj meg! Te magad imádkozz! Ne kritizálj! Ne a rosszat keresd másokban! Mert akkor a csatorna elfordul a szennyvíz elvezető akna felé. Szennyvizet tud magán átereszteni.  

Jézus azt akarja, tagadjuk meg önmagunkat. Nagyon sokszor van az, amikor az első indulat feljön bennünk az élet ezer apró helyzetében, az nem jó. Ezt megtagadni, ezt egy picit elutasítani, ez egy állandó éberséget jelent. Azért, hogy a Szentlélek komolyan dolgozhasson bennünk. Beszélgettem egyszer egy cigányasszonnyal. Azt mondta, hogy jelentkezett egy munkahelyre telefonon. Tíz perccel előtte mondták, hogy milyen időpontra jöjjön.  Odament, belépett a munkát adó embernek az irodájába. Belépett, ránéztek és már azzal kezdték, hogy betelt az állás. Ugye, rögtön az előítélet, az első benyomás, az első indulat, ami jön a lelkemből. Csak az a helyzet, hogy az első benyomás, az első indulat bennünk az nagyon sokszor csak a mi buta ösztönünk. Csak a rossz családi örökségünk. Ezért jobb megállni, tisztulni, imádkozni. Nem rögtön előkapni a cowboy pisztolyt és lelőni a másikat, hanem vizsgálni, figyelni, több oldalról megnézni a dolgokat, imádkozni. Így akkor az fog történni, hogy a Szentlélek tud nekünk segíteni abban, hogy egyre többször Isten tudjon rajtunk keresztül adni valamit a másik embernek.  Jót, szeretetet, igazat, szépet. Ezért vagyunk most itt ezen szentmisén, hogy a mi csatornánk, a mi lelkünk tisztuljon. Ahogy Jézus mondja, a saját lelkéért. Hogyha a saját lelke kárt szenved.  Mit számít, hogy tied lett az egész világ, ha a lelked kárt szenved! Nem akarom, hogy a lelketek kárt szenvedjen. De ez elsősorban rajtatok múlik. Rajtad!  Magadon múlik, hogy a te lelked kárt szenved. Hiszem azt, hogy Isten szeretete megtanít minket arra, hogy megtagadjuk magunkban azt, ami rossz és elfogadjuk Isten szeretetéből azt, ami jó! Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. augusztus 30. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 963-as számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya - Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Megijednél, ha Jézus lesátánozna téged? Tudnál egy ideig a sor végén kullogni, amíg újra magához nem hív?
3.    Meghallottad a történetben, hogy a szenvedés után Jézus feltámad? Mennyire remélsz a már Jézus által kiharcolt végső győzelemben? Örülsz neki? Elmerülsz a hálában?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a