Amikor semmivel sem rendelkezünk, akkor vagyunk képesek mindenre
Lukács evangéliuma 16,1-13
Abban az időben Jézus ezt a példabeszédet mondta tanítványainak: „Egy
gazdag ember előtt bevádolták intézőjét, hogy eltékozolja ura vagyonát. Erre ő
magához hívatta, és így szólt hozzá: Mit hallok rólad? Adj számot
gazdálkodásodról, mert nem maradhatsz tovább intézőm.
Az intéző így gondolkodott magában: Mitévő legyek, ha uram elveszi tőlem az
intézőséget? Kapálni nem tudok, koldulni szégyellek. Tudom már, mit teszek,
hogy befogadjanak az emberek házukba, ha gazdám elmozdít az intézőségből.
Egyenként magához hívatta tehát urának adósait. Megkérdezte az elsőt: Mennyivel
tartozol uramnak? Azt felelte: Száz korsó olajjal. Erre azt mondta neki: Vedd
elő adósleveledet, ülj le hamar, és írj ötvenet. Aztán megkérdezett egy
másikat: Te mennyivel tartozol? Száz véka búzával – hangzott a válasz. Fogd
adósleveledet – mondta neki –, és írj nyolcvanat.
Az úr dicsérte a hűtlen intézőt, hogy okosan járt el. Bizony, a világ fiai
a maguk módján okosabbak a világosság fiainál. Mondom tehát nektek: Szerezzetek
magatoknak barátokat a hamis mammonból, hogy amikor meghaltok, befogadjanak
titeket az örök hajlékokba. Aki a kicsiben hű, az a nagyban is hű. Aki pedig
hűtlen a kicsiben, az a nagyban is hűtlen. Ha tehát a hamis mammonban nem
voltatok hűségesek, ki bízza rátok az igazi értéket? És ha a máséban nem
voltatok hűek, ki adja oda nektek a tiéteket? Egy szolga sem szolgálhat két
úrnak. Mert vagy az egyiket gyűlöli, és a másikat szereti, vagy: ragaszkodik az
egyikhez, és a másikat megveti. Nem szolgálhattok Istennek és a mammonnak. Ezek az evangélium igéi!
Kedves Testvérek!
Szilveszterkor barátainkkal tartottunk egy
lelkigyakorlatot most már nyolcadik alkalommal.
Ezen a lelkigyakorlaton választottunk egy olyan témát az egyik napra,
hogy: A hit és a pénz egysége. Ez a
történet is szóba került. Ezt a délelőttöt én vezettem le. Nagyon jól sikerült,
magam is nagyon sokat készültem rá és nagyon élveztem az egész délelőttöt. Négy
csoport volt. Adtam nekik olyan feladatot, hogy ezt a történetet fordítsák le
mai nyelvre. Először meglepődtek, hogy mire gondolok, de utána nagyon jó dolgok
sültek ki belőle. Megígértem nekik, hogy ha jól tudják lefordítani mai nyelvre,
akkor annak idején majd felolvasom egy prédikációban, mintha az lenne a napi evangélium.
Most eljött ennek az ideje. Mielőtt felolvasnám, annyit, hogy Jézus, amikor
mondta ezeket a példabeszédeket a maga idejében, akkor az evangélisták annyit
jegyeznek meg, hogy a nép elragadtatással hallgatta. Részletesen azt nem írták
le az evangélisták, hogy ott az emberek mit gondoltak, mit mondtak, mit
éreztek. De én biztos vagyok benne, hogy nagyon sokszor volt olyan, hogy az
emberek hangosan felnevettek. Vagy a tékozló fiúnál volt olyan, aki hangosan
elsírta magát. Tehát úgy magukra éreztek. Jézus
példabeszédei felrázták az embereket. Volt benne humor is, volt benne
mélység, szomorúság. Egy szó, mint száz, megdöbbentő és olykor mulatságos is.
De pont ezáltal, Jézus jó humora által, Istenhez közelebb vitte az embereket.
Ennyi bevezető után halljuk, hogy hogyan fordította le az egyik csoport.
„Egy üzletembernek volt egy menedzsere. Az üzleti partnerei jelezték az
üzletembernek, hogy a menedzser lenyúlja a pénzét. Meghívta menedzserét egy
munkaebédre, ahol elszámoltatta. A menedzser gondolkodott mit: csináljak?
Fizikai munkát nem tudok végezni, csöves nem leszek. Megvan már, mit teszek, ha
kirúgnak. Meghívta ügyfeleit egyenként a pincéjébe. Mennyivel lógsz a
cégünknek? Százmilliót érő kötvénnyel, mondja. Egyezzünk meg ötvenben. Másikat
is meghívta és megkérdezte tartozása felől. Te mennyivel lógsz a cégnek? Százmilliót
érő részvénnyel. Akkor kibulizzuk nyolcvanra. A cég vezetője megdicsérte a
menedzsert, hogy nagyon jó fej. A mai ember furmányosabb manapság a
keresztényeknél.”
Mit szólunk hozzá? Nem rossz, igaz? A konklúzió a
végén, hogy a mai ember furmányosabb manapság a keresztényeknél. Tehát ez volt,
ami Jézus példabeszédének a végkicsengése, hogy egy olyan ember, aki esetleg nem
templomba jár, nem hívő, de a maga módján nagyon tud ügyeskedni azért a
dologért, az lehet, hogy Isten szemében is egy értékesebb ember, abból a
szempontból, hogy beleadja minden képességét. Bennünket sokszor megkísért az,
hogy Istennek az is jó. Istennek minden tetszik. Végül is Isten a szeretet. Nem
baj, hogy nem olyan túl jó munkát adunk ki a kezünk közül, ha nem adunk bele
mindent. Mi ez a történet? Nyilván első sorban nem arra mondta Jézus, hogy most
egy menedzseri továbbképzést akart volna tartani, hanem hívő életre akarta az
embereket meghívni. Bennünket is arra
akar hívni Jézus, hogy egyre mélyebben gondoljuk át a hitünket. Mennyire adjuk
bele a képességeinket? Ez a hamis intéző ravaszul, ügyesen, de beleadta
és megdicsérte őt az okosságáért. Mindenkinek vannak képességei, talentumai.
Mennyire adjuk ezt bele a hitünkbe?
Most nézzük meg, hogy mi is történt itt ekkor az
elszámoltatásnál ezzel a hamis intézővel. Az első pillanat az, hogy azért pánikba
esik. Mi lesz velem? Mitévő legyek? Gondolkodik, magába száll. Az első pillanat
az a pánik. Mi lesz velem? Ez mutatja azt, ez az első lépés, hogy valódi bajban
van. Élet-halál szituáció, valódi baj. Komoly a helyzet. Nem arról van szó,
hogy ő jó intézőként, hogy külföldi bankokba el tudott volna menekíteni
pénzeket. S miután kirúgják, majd utána már örül is, hogy kirúgták, mert
azokban a szigetvilágokban tudja élvezni a félre rakott pénzeket. Nem erről van
szó. Valódi bajban van. Azt mondja: Kapálni nem tudok, koldulni szégyellek,
mitévő legyek? Tehát magába száll.
Az egész evangéliumon végig vonul ez a számadás, az
ítélet. Jézus a Márk evangéliumban úgy kezdi a beszédeit, hogy itt az idő. Itt
az idő, térjetek meg, tartsatok bűnbánatot! Fel kell ébredni. Karl Barth, híres
teológus azt mondja, hogy a
legnagyobb bűn a közöny. A közönyös ember csak addig közönyös, amíg el
nem veszik tőle a közönyét. A közönyhöz ragaszkodik. Nem arról van szó, hogy a
közönyös ember az teljesen hideg és közömbös. Ő ahhoz az állásponthoz ragaszkodik,
hogy ne mondjon véleményt. Közönyös. Engem nem érdekel, de ahhoz viszont
ragaszkodik, hogy őt ne érdekelje a dolog. Ha ezt elveszik tőle, akkor már nem
lesz közönyös. Ha egy közönyös ember
kap egy pofont, akkor azonnal mérges lesz. Már nem lesz közönyös, hanem mérges,
mert nem akar még egy pofont kapni. Jézus azt akarja, hogy szembesüljünk
a problémáinkkal. Fel kell ébrednünk. Itt az utolsó óra, hogy felébredjünk az
álomból.
A második lépés az őszinte önismeret. Ő azt mondja,
hogy kapálni nem tudok, koldulni szégyellek. Tehát beismeri azt, hogy mire
képes és mire nem. Nyilván itt is a hívő életre vonatkoztatva Jézus bennünket
is el akar számoltatni. Mit hallok rólad? Adj számot! Templomba járónak tartod
magadat és ilyen vagy? Tarts lelkiismeret vizsgálatot, bűnbánatot! Ez egy
krízis helyzet. A krízis azt jelenti, hogy nyomás alatt. Meg van vizsgálva a
hited. Ebben a helyzetben ez a hamis intéző egyre jobb döntéseket hoz, hogy ha
megfigyeljük. Az első lépés az, hogy magába száll. A második az, hogy kimondja
azt, hogy mire képes, mire nem. Tudom, hogy velem van a baj. Nekünk is magunkba
kell szállni. Ne azt mondogassuk, hogy jól van, velem azért minden rendben van.
Baj van velem. Nem tudok jól imádkozni, függőségeim vannak, elkalandozok a
szentmisén. Tehát baj van. Az az
ember tud fejlődni, aki ki tudja mondani azt, hogy miben akar tovább lépni,
miben lassú. Mi az, amiben nekem kell változtatnom? Nem a szomszédnak,
nem a főnökömnek, nem a kormánynak, nem az időjárásnak, hanem nekem. S ekkor
jön a harmadik lépés, hogy ez az
ember cselekszik. Cselekszik, elindul, mozog, eszébe jut, tudom, már
mit teszek. Odamegy, beszél azokkal az emberekkel. Aztán odamegy egy másikhoz,
elmondja neki, hogy mit csináljon. Üljünk le. Igaz, hogy csal, igaz, hogy egy
újabb bűnt csinál, de ebben benne van az, hogy megteszi azt, amit meg tud
tenni. Már nem a saját zsebére csal, hanem más zsebére. Okos, cselekszik. Ma
cselekednem kell, most kell változtatnom. Függőségek, lehetne sorolni a cigitől
kezdve, a tv függőségig. Valakinél egész éjszaka megy a tv. Vagy reggel már az
az első dolga. Zajban élünk, mert félünk a csendtől. Jézus azt mondja: Velem
vagy nélkülem. Aki nem gyűjt velem, az szétszór. Ez az ember cselekszik.
Megdicséri Jézus, az okosságát.
Honnan indult ki ez a dolog? Honnan indult ki, hogy
megkérdezte a gazda, hogy mit hallottam rólad? Most rólad, mit hall Jézus? A gonosz lelkek éjjel nappal ott vannak
melletted. Az ördögök figyelik, hogy hol vétkezel. Jób könyve úgy
kezdődik, hogy bevádolja a gonosz lélek Jóbot az Istennél. Maga Jézus is
mondja, hogy a sátán kikért benneteket, hogy megrostáljon, mint a búzát. Téged is kikér a sátán Istentől, hogy
megrostáljon. Mit hall Jézus rólad az ördögtől? Adj számot a hitedről.
S ekkor, amikor rájön ez a hamis intéző, hogy nincs semmije, hogy mi lesz.
Abban az időben még nem volt társadalombiztosítás, szociális háló, nyugdíj,
hogy jó, majd ha kirúgnak, vagy valami lesz, majd elevickélünk a segéllyel.
Nem! Nagyon szegény világ volt Palesztinában, Jézus korában. Nem tudta, hogy mitévő
legyen. Az első pillanatban mindent elveszít. Emiliano Tardif karizmatikus pap
mondja a következőt: "Amikor semmivel sem rendelkezünk,
akkor vagyunk képesek mindenre. Az Öröklét zarándokai vagyunk. Akik mindig
ideiglenesen felvert sátraikban pihenik ki fáradalmaikat és mindig készen
állnak arra, hogy retúrjegy nélkül utazzanak bárhova."
Kedves Testvérek! Ebben a pillanatban most, miben
akarsz megtérni? Miben akarsz változtatni. Azt mondja neked Jézus: Mit hallok
rólad? Templomba járó vagy és nem jársz gyónni? Templomba járó vagy és nem
imádkozol? Templomba járó vagy, de nem olvasod a Bibliát? Templomba járó vagy,
de szeretetlen vagy, sőt még büszke is vagy? Lehetne sorolni. Nyilván
mindenkinek a saját lelkiismeretét kell megvizsgálni a Szentlélek fényében. Az
ördög ezt mindet sorolja-sorolja. Persze az ördög nem segít neked a
lelkiismeret vizsgálatban. Jézus azért mondja ezt a példabeszédet, hogy
felébredj. S ekkor, amikor észreveszed azt, hogy igen, bűnös vagyok, nincs
semmim. Ha Jézus azt mondaná, hogy nem jöhetnél többé a templomba, akkor mindent
elveszítenél. Valóban így van ez? Komolyan? Jézus azt mondaná: Mit hallok
rólad? Szégyent hozol rám, az én nevemre az ördög előtt. Térj meg!
Kedves Testvérek! Ez egy nagy lehetőség. Mert amikor
semmivel sem rendelkezem, amikor beismerem azt, hogy igen, idejutottam a
bűnömmel. Amikor semmivel sem rendelkezünk, mondja Tardif atya, akkor vagyunk
képesek mindenre. Amikor a függőségekben, amikor az ember tényleg valamiben ott
van, és azt mondja: Igen, nem tudok innen tovább, akkor Jézus ott áll és segít.
Látjuk, hogy ez az ember fel tud állni, az eddigi logikáját használva. Eddig
magának csalt, most másnak csal. Nem arról van szó, hogy Jézus valami
lehetetlent kér tőled. Már százszor próbáltam, nem sikerült, inkább ráhagyom.
Azt kéri, gondolkodj, szállj magadba. Sikerülni fog. Mert amikor az ember magába száll, akkor az történik, hogy a Szentlélek
tüze felébred. Egy lépést teszel Isten felé és Ő ezer lépést tesz feléd.
Az öröklét zarándokai vagyunk, akik mindig ideiglenesen felvert sátraikban
pihenik ki fáradalmaikat.
Kedves Testvérek! Jézus nem csak figyelmeztet, hogy
mit hallok rólad, nem maradhatsz tovább hívő. Mondjuk tovább, Jézus bátorít is
és megdicsér, amikor felismered, hogy Ővele bármire képes vagy. Ámen!
Imához szentírási részlet:
Mózes és a vének (Számok 11,24-30)
Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó,
2019. szeptember 18. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: youtube: 123.Lk 16,1-13 A világi ember furmányosabb a kereszténynél (2010.09.19.)
Kérdések a reflexióhoz:
1. Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2. Miben hív megtérésre téged mostanában az Úr?
3. Tudsz-e úgy nézni a házadra, otthonodra, családodra, hogy az csak egy
ideiglenesen felvert sátor? És tudsz ott pihenni?
Szeretettel: Péter atya