Ugrás a fő tartalomra

Mit mondjak a gyermekemnek a szentáldozásról?



János evangéliuma 14,23-29
Abban az időben Jézus ezt mondta tanítványainak: „Aki szeret engem, megtartja tanításomat, Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk, és lakóhelyet veszünk nála. Aki nem szeret, az nem tartja meg tanításomat. A tanítás pedig, amelyet hallotok, nem az enyém, hanem az Atyáé, aki engem küldött. Ezeket akartam nektek elmondani, amíg veletek vagyok. S a Vigasztaló, a Szentlélek, akit majd a nevemben küld az Atya, megtanít titeket mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam nektek. Békességet hagyok rátok. Az én békémet adom nektek. Nem úgy adom, ahogy a világ adja nektek. Ne nyugtalankodjék szívetek, és ne csüggedjen. Hiszen hallottátok, hogy azt mondtam: Elmegyek, de visszajövök hozzátok. Ha szeretnétek, örülnétek annak, hogy az Atyához megyek, mert az Atya nagyobb nálam. Előre megmondtam nektek, mielőtt megtörténnék, hogy ha majd bekövetkezik, higgyetek. Ezek az evangélium igéi!
Kedves Testvérek!

Tegnapi nap során, délután plébániánkon vendégül láttuk az elsőáldozásra készülő gyerekeknek a szüleit és magukat a gyerekeket is. Két külön helyszínen, külön programmal. Egy nagyon szépen sikerült délután volt ez. Az volt a célja, hogy az elsőáldozásra készülő gyerekeknek a szülei egy picit közelebb kerüljenek Jézushoz, az ő népéhez, az Egyházhoz. Hiszen nyilvánvaló, hogy nem automatikus és nem természetes az, hogy minden elsőáldozásra készülő gyermek édesanyja és édesapja biztos, hogy gyakorló katolikus, Isten népéhez közvetlenül tartozó élőhitű személy. Tehát valamiképpen ez a délután arra szolgált, hogy egy hidat építsünk Isten és a szülők között. Hiszen az Egyház nem pusztán egy intézmény, hanem egy élő test. Jézus Krisztus azt akarja, hogy mi magunk, mint az Egyház tagjai egyre jobban benne éljünk, ebben a testben. Ennek a szülői katekézisnek, így is nevezhetjük, a keresztség volt a témája. Igaz, hogy most közvetlenül az elsőáldozásban részesülnek. De nyilván a szülőket is végig kell vezetni egy úton, hogy felfrissítsék azokat az ismereteiket, amiket esetleg gyerekként a hittanórán tanulhattak.
Ennek a szép délutánnak, katekézisnek sok szép pontja volt. Egyszerű emberi pontok is, amikor beszélgettünk egy kis sütemény, üdítő mellett. Illetve amikor rövid, frappáns tanításokat hallgattunk meg. Igazából ez egy új kezdeményezés a plébániánkon. Annak hatására kezdte el ezt plébánosunk megszervezni munkatársakkal és velem együtt, hogy volt az ősszel egy katekumenátus konferencia itt a városban. Ott előadást tartott egy budapesti plébános és elmondta a tapasztalatait, hogy milyen szépen végzik ők már több éve az ő plébániájukon. Plébánosunk elkérte ezt a forgatókönyvet és mi is igyekeztünk ezt szépen megvalósítani. A délután egyik pontja volt az, amikor kiscsoportos beszélgetésben elmondhatták a szülők azt, hogy gyermeküknek miért azt a nevet választották. Ugye ez a keresztség szentségéhez szorosan kapcsolódó igazság, hogy nevet kell választani. Egy olyan tény, ami nyilván akkor is jelen van az életünkben, hogy ha feltétlenül valaki nem kereszteli meg a gyermekét.

De a keresztségben ennek még nagyobb jelentősége van. Hiszen Isten az, aki megjelölt bennünket egy névvel. Erről is szó volt a kiscsoportban és a végén gondoltam, hogy lehetőséget biztosítok arra, hogy ha bármit kérdezni szeretnének, akkor megtehessék. Az egyik szülő azt kérdezte, hogy mit mondjon a gyermekének? Hiszen a gyermek kérdezi azt, hogy milyen lesz a szentáldozás, mit fog tapasztalni, mit fog érezni? Akkor rákérdeztem, hogy vajon most arról a kérdésről van szó, hogy milyen íze lesz a szentostyának, vagy ettől egy kicsit komolyabb, mélyebb kérdésről van szó. Mondta, hogy nem, csak ennyiről van szó. S akkor a többi szülő is bólogatott, hogy igen ez egy nagyon fontos, komoly, súlyos kérdés, hogy végül is milyen lesz a szentáldozás. Mit mondjanak ők, mint szülők a gyerekeknek. Egy másik szülő kapva kapott az alkalmon és elmondta egy nagyon keserű tapasztalatát. Ami, minden bizonnyal egy félreértés láncolatból fakadt. Dehát mégiscsak valahogy így kerekedett ki a dolog. Ezt mondta el, hogy a gyermeke valahol volt egy templomban. Talán egy hitoktató lehet, vagy éppen egy pap mondta a következőt a gyermek kérdésére, hogy milyen lesz a szentáldozás. Mi a szentostya, mi ez az egész? Azt hallotta, hogy ez egy sütőipari termék. Most nyilván én nem tudom pontosan, hogy ez hogy zajlódott le annak idején ez a beszélgetés. De a gyerekben ennyi maradt meg, hogy a szentostya egy sütőipari termék. Ezt az információt vitte haza. Ezt mondta el az édesanyjának és elindult egy félreértés halmaz egy szerencsétlen beszélgetés kapcsán. Éreztem, hogy ez a helyzet valóban elég komoly. Nem lehet csak úgy félvárról venni. Nem is akartam csak úgy rögtön csuklóból válaszolni, hogy a szentostya az Krisztus teste. Akkor most rögtön elmondom az idevonatkozó korrekt megfogalmazást. Kértem egy kis türelmet és úgy magamba mélyedtem.

Mit akar mondani az Úr? Mielőtt elmondanám azt, hogy ott abban a helyzetben mit mondtam, mert egy percem volt, mert épp a csoportbeszélgetés végén voltunk. Mielőtt elmondanám, hogy ott mit mondtam, hadd utaljak a mai evangéliumra. Azt mondja Jézus, aki nem szeret, az nem tartja meg tanításomat. A tanítás pedig, amelyet hallotok nem az enyém, hanem az Atyáé, aki engem küldött. Kulcskifejezés ebben a részletben az, hogy a tanítás az Atyáé, nem az enyém. Én magam egy küldött vagyok. Ugye ezt halljuk az Apostolok Cselekedeteiben is, hogy kiválasztják azokat, akiket elküldenek a vitás kérdés megoldására egy levéllel. Amiben kinyilvánítják, hogy hogyan kell gondolkodni a pogányok és zsidók Krisztushoz térésével kapcsolatban. Nem akarok most ebbe az akkori problémába belemenni. De ugye nyilvánvaló, hogy ez nekik akkor ott egy nagyon súlyos kérdés volt. Lényeg, ami lényeg, hogy tudatosítottam azt, hogy én egy küldött vagyok. Ez egy nagyon fontos dolog, hogy nem a saját süteményemet mondom el. Itt nagyon fontos az is, hogy az Egyház tanítását sem elég csak pusztán elismételni, hanem, azt el kell sajátítanunk. Ebben a helyzetben magamba mélyedve azt az indítást kaptam a Szentlélektől, hogy a következőt mondjam. Mondjátok azt a gyermekeiteknek, hogy akivel találkozni fognak, az maga a Szeretet. Én még a helyetekben, mint szülő hozzátenném még azt is, hogy azzal találkozol, aki nálam sokkal jobban szeret téged. Ezt a tanítást adtam ott akkor a percben.

De nemcsak nekem, mint lelkipásztornak van felelősségem, hanem minden megkeresztelt embernek. Neked is. Ha tanultál teológiát magasabb szinten, ha nem, felelősséged van, küldött vagy. Küldött vagy és ez azt is jelenti, hogy el kell helyezni magadat egy tágabb összefüggésben, hogy nem egy önmagában álló szubjektum vagy. Ez a mai modern világnak egy óriási kísértése, hogy az emberek önmagukat egy teljesen önmagukban álló valakiként élik meg, hogy én, én vagyok, hogy ez az én életem. Ez természetesen egy fontos felismerés az ember életében. De ez nem az Egyház. Az Egyház ettől sokkal több. Az Egyházban maga Jézus Krisztus azt mondja, hogy az a tanítás, amit ő mond, az nem az ő saját találmánya, hanem ő ezt az Atyától hallotta. Azt mondja el, ami az Atyáé. Ezért, Ő maga egy küldött. Utána, ahogy folytatja a beszédét Jézus, „ezeket mondtam, amíg veletek vagyok és a Vigasztaló Szentlélek, akit nevemben küld majd az Atya, megtanít titeket mindenre. Eszetekbe juttat mindent, amit mondtam nektek.” Micsoda magabiztosságot, micsoda nyugalmat, micsoda Istenben való bizonyosságot adhatott ez Jézusnak, ez a tudat. Nekünk is megadhatja ezt a bizonyosságot, hogy engem az Egyházam küldött. Természetesen nagyon fontos feladatunk az, hogy tanuljunk, hogy tanuljuk meg azt, amit Isten kinyilatkoztatott. Amit rábízott az Egyházra. Elsősorban a Szentírás által. Aztán a hagyomány által és a hagyományt, az írást értelmező közösség, a Tanítóhivatal, a kiválasztott vezető, a Tanítóhivatal által.

Kedves Testvérek! Mindannyiunknak feladata a tanulás. Ebben a tanulásban nemcsak egy értelmi elsajátításról van szó, hogy megjegyzek pontokat az Egyház tanításából, hanem arról, hogy átéljem azt, hogy ki vagyok én Istenben? Hogy mi az Egyház az Isten szemében. Mi a tétje ennek a kérdésnek? Óriási tétje van, és ehhez hadd idézzek a Szentírásból, Példabeszédek 13,17. „Gonosz küldönc bajba juttat, de a megbízható követ orvosság.” Ez a Káldi-Neovulgáta fordítása szerint. De nézzük meg a Szent István Társulatot. „A rossz követ szerencsétlenségbe taszít, a hűséges küldött boldogulást hoz.” Ezt a két fordítást kicsit összevetve és idealkalmazva a mai témához, tehát felelősséged van, hogy ne legyél gonosz küldönc, hogy ne legyél rossz követ. Természetesen lehet azt mondani bizonyos kérdésekre alázatosan, hogy ha kérdeznek tőlünk valamit, hogy figyelj, én ezt nem tudom. De kérek tőled annyi türelmet, hogy utána olvasok a Katekizmusban, a Szentírásban. Megkérdezem az én papomat és térjünk vissza erre a kérdésre. Én igyekszem egy jó választ adni neked. De nyilván azért nem lehet mindig elmenekülni és elhalasztani egy kérdést. Nagyon fontos tudatosítani, hogy a keresztségben megkaptuk a Szentlelket. Amennyiben lelkiismeretünk által, a hitérzékünk fejlesztése által, komoly mély imaélet által van egy érett hitünk, akkor igenis bátorsággal feleljünk meg a kérdésekre, amik elé állítanak minket. Nagy a tétje annak, hogy mi küldöttek vagyunk, hiszen bajba juttathatunk másokat.

Mit hallunk? Szerencsétlenségbe taszít. Ugye az a szituáció, ami hozzám eljutott így több közvetítés által, egy nagyon szerencsétlen szituáció volt, az, hogy a szentostya az egy sütőipari termék. Ez egy nagyon rossz lavinát indított el és nem kerültek a dolgok a helyére. Nyilván maga az a kenyér, az anyaga, az egyértelmű, hogy egy sütőipari termék. De, hogy ha csak ennyinél megmaradunk, akkor rettentő távol vagyunk az Istentől és az Egyház szándékától. Az Egyház szándéka nem a felszínen való fürdőzés, hanem a mélyre evezés. Na, de ne ijedjünk meg! Nagy ereje van a megbízható követnek, vagy a hűséges küldöttnek, ahogy hallottuk a másik fordítást. A megbízható követ orvosság. Boldogulást hozhatsz és akarj orvosságot adni másoknak. A tudással is, a szent tudással. Itt nagyon fontos tudatosítani azt, hogy nem a sajátunkat adjuk. Természetesen a sajátunkként éljük át, de nem a saját rendszerünkbe vezetjük be az embereket, hanem az Egyházba. Mi az Egyház? Jézus Krisztus menyasszonya! Jaj, de szép ez a kifejezés. Jézus Krisztus menyasszonya. Jézus Krisztus azt akarja, hogy ezen a menyasszonyon ne legyen se szeplő, se ránc, se folt. Rajtad se legyen! Tisztítsd meg a hitedet! A hit évében vagyunk, és a hitünknek vannak nagy tanúi, a vértanúk. Akik a vérükkel, akik az életük teljes átadásával pecsételték meg azt, hogy ők Jézus Krisztus küldöttei, hogy ők az Egyháznak a küldöttei, hogy ők az Egyház szándékát tiszta hittel, reménnyel és szeretettel adták át.  A vértanúk azok, akik a legtisztább formában mutatják be azt, hogy mi az Egyház, mi, ki a Jézus Krisztus, hogyan kell hinni. Banga Béla, jezsuita pap mondja azt, Szent Flórián vértanú napján olvashatjuk az olvasmányos imaórában. „Visszaszáll a lelkem a múltba. Szüzeket látok, és vértanúkat, akik liliomot tartanak kezükben, és pálmát lengetnek. Csodálva kérdezem őket: ti, virágai az emberiségnek, ti emberfeletti emberek, mi tett titeket oly naggyá, oly erőssé, hogy szembe tudtatok helyezkedni mindazzal, amit a test kíván, s az élet ígér? Honnan merítették az erőt? Kérdem tőlük, és valamennyi így felel: az Oltáriszentségből. Krisztus eleven testének s vérének vétele edzett meg bennünket, és oltott isteni erőt emberi erőtlenségünk testébe; az Oltáriszentség tisztított meg, és alakított át a minket. Krisztus szívverése lett a mi szívünk dobogása. Oltáriszentség!”

Kedves Testvérek! Remélem, hogy nemcsak az első áldozásra készülő gyerekek szüleinek adtam ezzel bátorítást, hanem nektek is és mindenkinek, aki hallja ezt a tanítást. Amikor megáldozol, azzal találkozol, aki maga a Szeretet! Ezt elmondhatod másoknak. Elmondhatod a gyermekeidnek. Elmondhatod a rokonaidnak, barátaidnak, ismerőseidnek. Azzal találkoztam, aki maga a Szeretet! Én elmondom még neked azt is, hogy sokkal jobban szeret téged. Rámutatok Jézus Krisztusra. Ő sokkal jobban szeret téged, mint én, vagy bárki más a földön. Ez tisztíthatja az emberi kapcsolatainkat. Nagyon sokszor a szülő-gyermek kapcsolatban torzulások vannak. Bármennyire is szép, az hogy nyilván most édesanyák napja van és jó is, hogy ezt ünnepeljük. De az édesanyai szeretet nem maga az isteni szeret. Az isteni szeretetet az Oltáriszentségben kapjuk. Fogadjuk azzal a hittel, amivel az Egyház készít fel minket az Oltáriszentség fogadására! Ámen!

Imához szentírási részlet: A szentély építésének befejezése (Kivonulás 39,32-43)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. május 22. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.       Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.       Ki vagyok én Istenben?
Mit jelent neked a szentáldozás?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a