Ugrás a fő tartalomra

A szempillád megremeg, ha lenne még egy gyereked?




János evangéliuma 6,60-69
Abban az időben, amikor Jézus Kafarnaumban az élet kenyeréről beszélt, tanítványai közül, akik (szavait) hallották, többen azt mondták: „Kemény beszéd ez. Ugyan ki hallgatja?” Jézus tudta, hogy tanítványai méltatlankodtak miatta, azért így szól hozzájuk: „Ez megbotránkoztat titeket? Hát, ha majd azt látjátok, hogy az Emberfia fölmegy oda, ahol azelőtt volt! A Lélek az, ami életre kelt, a test nem használ semmit. A szavak, amelyeket nektek mondok, Lélek és élet. De vannak közöttetek, akik nem hisznek.” Jézus ugyanis kezdettől fogva tudta, hogy kik nem hisznek benne, és hogy ki fogja őt elárulni. Aztán így folytatta: „Ezért mondtam nektek, hogy senki sem jöhet hozzám, hacsak az Atya meg nem adja neki.” Ettől kezdve tanítványai közül sokan visszahúzódtak, és többé nem jártak vele. Jézus ezért a tizenkettőhöz fordult: „Ti is el akartok menni?” Simon Péter ezt válaszolta neki: „Uram, kihez menjünk? Az örök élet igéi nálad vannak. Mi hittünk, és tudjuk, hogy te vagy az Isten Szentje.” Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Biblikus nyelvezetből először is szeretnék leleplezni egy félreértésre alkalmat adó kifejezést. Ez pedig az, hogy „a test nem használ semmit.” Ez nem a mi fizikai testünket jelenti, hanem az életünknek azt a valóságát, ahova nem engedtük be a Szentlelket. A test, főleg az újszövetségi gondolkozásban, soha nem azt jelenti, hogy valamiképpen szégyellnünk kéne azt, hogy izzadunk. Hogy valamiképpen szégyellnünk kéne azt, hogy megőszülünk. Vagy azt, hogy a testünknek gyengeségei vannak. A test, ami nem használ semmit, az életünknek az a területe, ahova nem engedtük be a Szentlelket és az valóban nem használ. De ahova beengedjük a Szentlelket, az életünknek az a valósága, vagyis mindenhova, az nagyon is használni fog a Lélek által. És nagybetűvel értve a Szentlelket.

Hogyan tudjuk a Szentlelket beengedni? Úgy, hogy hiszünk Krisztus szavaiban. Úgy, hogy elhisszük azt, hogy amit Jézus mond, az igaz. Jézus szavai által fogadjuk be az ő Lelkét. Amikor hittel hallgatjuk Krisztus szavait. Krisztus szól hozzánk. Úgy beszél, hogy megértsük. Hogyha valamit nem értünk, az nem amiatt van, mert érthetetlenül beszél, hanem azért mert lehet, hogy „kicsit be van dugulva a fülünk”.

Újra és újra azt tapasztalom az életemet élve, hogy látom azt, hogy van, akinek be van dugulva a füle. Hadd mondjak el a mai napból egy példát. Délelőtt ott voltam Pécsen a Lauber Dezső sportcsarnokban és meghallgattam Nick Vuicic előadását. Nem sokkal a vége előtt, egy picit hamarabb el kellett jönnöm, hogy készüljek ide. De ő már befejezte a beszédét. Lényeg, ami lényeg, hogy a sportcsarnoktól nem messze van egy bevásárló központ. A parkolójában rengeteg embert láttam fekete ruhában, motorokkal. Kedvem lett volna megállni és elkiabálni magamat, hogy mit csináltok itt? Miért nem ott vagytok a sportcsarnokban és hallgatjátok ezt a nagyszerű tanúságtevőt Isten szeretetéről? Persze nem tettem ezt, mert eleve nem tudtam volna túlkiabálni a motorok hangját. Nem is az volt ott akkor az én feladatom.

De elgondoltam azon, hogy ők az életünkben most miért itt tartanak. Miért nem ott vannak, és ott hallgatják az Istentől felkent személy igehirdetését. A dicsőítésbe miért nem kapcsolódnak be? Valahogy azt a gondolatot kaptam válaszul, hogy „még be van dugulva a fülük”. Még arra vágyakoznak, hogy játszanak, hogy matchboxozzanak. Olyanok, mint a kisgyerekek. A kisgyerek el van merülve a játékában. Igaz, hogy felnőttek testileg, megnyúlt a kezük, elérik már a bankszámlát, és tudják a világot valamennyire alakítani. De igazából ez nem használ semmit. Nem a motorral van a baj. Nem ezzel a szokással. Hiszen kedden én is motoron ültem. Bodogán Laci atya mögött ültem és száguldottunk Szekszárdra. Ez idő alatt, volt alkalmam bűnbánatot tartani. Miután leszálltunk a motorról, alig vártam, hogy egy barátomat felhívhassam és bocsánatot kérjek tőle, mert eszembe jutott, ebben az állapotban az, hogy mit mulasztottam.

Szóval, jó lehet bármi az életünkben, ami nyilván nem bűn. De Isten nélkül nem válik a javunkra. Nem használ semmit. Aztán, ahogy eltelt még egy-két órahossza és ezerrel tekertem ide befelé a belvárosba. A rendőrlámpa megállított és három, vagy négy motoros bejött mögém. Direkt berregtették a motorokat. Olyanok voltak igazából, tényleg, mint az óvodások. Szóval, most mindenki rájuk figyeljen, és most őket csodálják. Akkor hátrébb gurultam hozzájuk, és elővettem a táskámból egy igekártyát. Már máskor is volt így, hogy rendőrlámpánál gyorsan próbáltam bejuttatni egy üzenetet egy kocsiba. Vagy leengedték az ablakot, akkor gyors bedugtam. Már háromszor, négyszer volt ilyen. Akkor odaléptem hozzá, nem is tudtam beszélni, nem is akartam megkísérelni, hogy túlkiabáljam azt a motort. Csak felmutattam neki a kártyát. Nem piros lapot. Bár lehet, sárgát fel kellett volna mutatni, hogy ha még egyszer így viselkedsz, akkor, azért már kiállítás jár. Az a kártya volt, amit biztos többen ismertek, amire az van írva, hogy Jézus mondja: „Ne félj, csak higgy!” Egy apa segít a fiának egyensúlyozni. Két fa közé ki van kötve egy kötél. Nagyon szép ez a kép. A kislány pedig a földön állva nézi csodálkozva, hogy mi történik. Felmutattam, próbáltam odaadni, hogy fogadja el, de nem fogadta el. Viszont mutatott hátrafelé, hogy mutassam meg annak, mert mögötte volt egy másik motor és a mögött a motoros mögött ült egy hölgy. Gondoltam, ő most abban a helyzetben van, mint én kedden. Odamentem és felmutattam neki a képet, hogy a kisgyerek egyensúlyozik a kötélen. Ő is most ott félhet a motoros mögött. Nézett, ő el akarta fogadni, de nem tudta elfogadni, mert teljesen be volt bugyolálva ebbe a bőrszerkóba. Még csak azt sem tudta megtenni, hogy megfogja és berakja valahova a zsebébe. Tehát „be volt dugulva a füle”, a keze tulajdonképpen le volt kötve és annyit tudott, hogy láthatta éppen az üzenetet, vagy azt, hogy én mosolyogtam rá, meg esetleg, ha észrevette a nemzetközi jelzést, hogy papi civilben vagyok.

Szóval, be kell juttatnunk valahogy Isten szavait a szívekbe. Jézus szavait, mert csak ez éltet. „A szavak, amelyeket nektek mondok, Lélek és élet.” Tehát csak ez éltet. Nem éltet a motor, nem éltet a pénz, nem éltet a hírnév, nem éltet semmilyen képesség. Csak Isten szava tud téged éltetni. Azért vagy most itt, mert Isten szava idehívott és összegyűjtött téged. Volt egy olyan pillanat az életedben, amikor meghallottad és kihegyezted a füledet és azóta egyre jobban hegyezed a füledet. De bátorítalak, hogy lehet ettől még jobban hegyezni a füledet. Még többet meghallhatsz Isten szavából és még többet befogadhatsz. Mire akarlak most bátorítani benneteket? Arra, hogy vállaljatok legalább még egy gyereket, azok mellett, akik most vannak. Itt most azokra is gondolok, akik már azt mondják, hogy nekünk már nem kell, mert mi már nagypapák vagyunk. Van tizenhét unokánk és négy gyerekünk, vagy nagyszülők.

Beszélgettem egyszer egy kis faluban egy sekrestyés nénivel, aki talán az egyik legegyszerűbb és a legnagyszerűbb tanúságtevő az életemben, akivel valaha találkoztam. Felneveltek három gyereket és ugye kirepültek a gyerkőcök, úgy húsz év körüliek lettek. Ők, mint felnőttek, olyan negyvenöt-ötven körüliek voltak és képzeljétek el, hogy bementek a zaciba és kikölcsönöztek örök életre három cigánygyereket és azokat is felnevelték. A háromból kettő az egyetemet végzett, egy pedig hajléktalan lett és akkor azon a ponton már öt éve nem találkoztak vele, az örökbefogadó anyukával, a férje már meghalt. Amikor átkerültem ide Pécsre, akkor segítettem neki újra találkozni ezzel a fiával, aki hajléktalan lett. Nem közvetlenül, hanem telefonon keresztül segítettem újra találkozni vele.

De ez nem jelenti azt, most akkor, hogy háromból egy, az nem sikerült, hanem neki az lett az élete. Tehát három gyerek után, örökbe fogadtak három cigánygyereket, ők meg nem voltak cigányok. Egészen elképesztő nagy hitről tanúskodtak. Azokat is felnevelték. Amikor én beszélgetem Marika nénivel, az első három gyermeke közül az egyik pap lett. Azért, elég csodálatos életesemények meg sorsok vannak, nem? Arra akarlak bátorítani benneteket, hogy vállaljatok legalább még egy gyereket. Legyen az akár olyan, aki természetesen belőletek születik. Ahogyan hallottuk, hogy olyan szép volt a tanításban, amit mondtatok, hogy idéztetek valakit, hogy „a szeretetünk személlyé testesült, aki a gyermekünk.” Minél nagyobb bennetek a szeretet, az - nem azt mondom, hogy feltétlen szükségszerűséggel - de kívánja azt, hogy megtestesüljön még egy valakiben. Ismét mondom, hogy ez nem elvárás, nem kényszer. De minthogyha a szeretetnek lenne egy ilyen belső logikája, hogy megsokszorozódni akar. Megszemélyesülni.

Beszélgetek minden hónapban egy idős nénivel. Kilencvenkét éves. Elsőpéntekes betegünk. Kilencen voltak testvérek. Olyan sokszor elmondta nekem már Erzsike néni azt, az elmúlt két évben mióta ismerem. „Otthon nem ettünk panaszos kenyeret sosem.” Jó párszor már hallottam, amikor megkérdeztem, hogy mit jelent az, hogy panaszos kenyér. Azt mondta, hogy azt jelenti, hogy sokszor voltunk szegények. Sokszor volt az, hogy apánk keveset tudott az asztalra rakni, de soha nem éreztette velünk azt, hogy mi miért vagyunk még az asztalnál, hogy miért létezünk? Hogy nekünk miért kell pluszba még kenyeret neki az asztalra odatennie? Nos, ezt az igazságot így fejezték ki népies nyelven, hogy nem ettünk panaszos kenyeret soha. Nyilvánvaló, hogy ez a szeretet miatt van. Most nem arra bátorítalak benneteket, hogy gyerekgyárat nyissatok. Szeretetgyárat nyissatok, amiből, Isten kegyelméből gyerekek is lehetnek. Mi ennek a következménye? Hogy többen ülünk az asztalnál. Többen ülünk az asztalnál. Ez a legegyszerűbb következménye. Többen ülünk az asztalnál. Ezen a ponton van valami nagyon egyszerű kapcsolódás a feltámadáshoz. Az elmúlt hetekben, mióta húsvéti időkben vagyunk, egy nagy nyomozásra szántam el magamat. Egyre több bizonyítékát keresem annak, hogy Jézus feltámadt. Remélem, hogy Jézus nagyon örül annak, hogy bizonyítom azt, hogy feltámadt. Már egy jó párat összeszedtem és itt-ott tanítottam róla. De most hadd mondjak el nektek egy újabb bizonyítékot az Igéből. Azt mondja Péter Apcsel 10,40De Isten harmadnapon feltámasztotta, s megadta neki, hogy megjelenjen, nem az egész népnek, hanem Isten által előre kijelölt tanúknak, minekünk, akik ettünk és ittunk vele, miután a halálból feltámadt. Ez mint egy ilyen közvetett bizonyítékként mondja, hogy mi együtt ettünk és ittunk vele.

Tegnap volt egy ilyen titkos vágyam, úgy végigfutott a szívemen egy gondolat, hogy úgy szeretnék ma együtt ebédelni Nick Vuiciccsal. Úgy elképzeltem, hogy ez még lehetséges is. A magyarországi főszervezőt, László Viktort ismerem, aki által és persze mások által is, de általa is idekerült. Egy pár hónappal ez előtt összefutottam László Viktorral, aki az Ez az a nap irodának a vezetője. Ez az a nap rendezvényeknek a főszervezője. Összefutottam vele itt Pécsen, a Széchenyi téren.  Beszélgettünk, kérdeztem, hogy mi járatban van. Mondja, hogy épp pont most azért jött, hogy szervezze Nick Vuicicnak a pécsi tanítását, fellépését. Ez is úgy ott motoszkált bennem, hogy milyen jó lenne, ha most összefutnék ott a tömegben László Viktorral és valahogy elérném, hogy együtt ebédeljek Nick Vuiciccsal. Aztán elkezdődött az előadás. Ránéztem az órámra, tudtam, hogy ide kell jönnöm délután és úgy magamban elengedtem ezt a vágyat, hogy ennek most nincs itt az ideje. De érzem azt, hogy egyszer majd eljön az ideje, hogy ezzel az emberrel együtt fogok ebédelni. Akkor mit mondhatok, hogy én vele ettem és ittam. Erről beszélnek az apostolok. Nem azt mondják, hogy feltámadása után elmondta nekünk azt, hogy milyen volt három napig a sírban feküdni, vagy elmondta nekünk, hogy milyen volt a feltámadás pillanata. Nem azt mondja, hanem azt, hogy együtt ettünk és ittunk vele.

Becsüljetek meg minden pillanatot az életetekben, amikor együtt ehettek és ihattok családotokban, azokkal, akiket szerettek. Soha ne adjátok oda semmiért ezt! Szerintem az egyik legfontosabb eleme egy család összetartásának, hogy együtt együnk és igyunk. Ne legyen olyan, ami ettől fontosabb! Inkább legyen kevesebb az asztalon és ne az legyen, hogy szaladunk azért, hogy több legyen az asztalon, de már nem érünk oda, hogy együtt ehessük meg azt, amiért szaladtunk. Óriási zsákutcák vannak. Szaladunk, dolgozunk azért, hogy együtt lehessünk, de arra már nincs időnk, amiért szaladtunk.

Az elmúlt napokban Isten kegyelméből a városunk egyik leggazdagabb emberével találkozhattam, akinek négy étterme van. Elmondta azt, hogy ő mennyit dolgozik. Tényleg úgy előttem állt egy nagyon határozott, nagyon sikeres, nagyon céltudatos ember. Azt mondta, hogy mindent megadok a gyerekeimnek. Keveset vagyok velük, keveset látnak, de mindent megadok nekik. Közel egy órahosszat beszélgettünk és lőttem neki Isten szavait. De nem rendült meg a szíve. Nem rendült meg a szíve. Akkor érzem, hogy megrendül valakinek a szíve, mikor ül előttem és megrezdül a szempillája. Mert az egyik legérzékenyebb testrészünk a pénztárcánk után. Mondtam neki ezt, mondtam neki azt, hogy a dicsőség előtt alázat jár. Az ország legjobb éttermét akarja. Mondtam, hogy elérheted. Kb. úgy mondtam neki, hogy üveggolyót, vagy mit akarsz? Az is meglesz, mint József Attila Altató című versében van. Igen, azt akarod? Meglesz! Tied lesz az ország legjobb étterme, de előbb legyél alázatos. Valahogy ez se ütötte meg a szívét. Amikor elmondta azt, hogy mindent meg akar adni a gyerekeinek, akkor azt mondtam neki: „Figyelj, tíz év múlva nem láthatod azt, hogy milyen a gyereked ötévesen. Inkább ma legyél vele együtt!” És ekkor megrendült a szempillája. Betalált a szívébe az ige. Ez nem kifejezetten egy idézet volt a Bibliából. De nyilván mivel ez betalált, ezáltal az összes többi is betalált. Mint amikor egy este, vagy egy szolgálatban van egy prófécia, amit visszaigazolnak, akkor én mindig azt szoktam gondolni, akkor a többi is igaz volt. Ez az egy betalált. Láttam rajta és azt mondtam neki, nem az a minden, amit adsz neki, hanem te vagy neki a minden, akit adhatsz neki.

Tehát ne azért szaladj, hogy több legyen, hanem állj meg, hogy ott legyél, ahol vagy. Ha együtt eszel és iszol a családoddal, hát nem az a legnagyobb öröm, ha sokan üljük körül az asztalt? Nem az a nagy öröm a papnak, hogy sokan ülik körül az oltárt? Neked, mint apának, anyának, biztos, hogy az a legnagyobb örömöd. Remélem, hogy így lesz, vagy már így van, hogy sok gyereketek üli körbe a ti asztalotokat. Nézzétek meg az asztalotokat! Szerintem férnek oda még gyerekek. Amikor ezt elmondtam valahol, ott betalált a szívbe az a szó és azóta eggyel több gyereknek terítenek.

Milyen volt Jézus a feltámadása után? Nem erőlködött, hanem egyszerűen megmutatkozott. Mint ahogy mondja: Megadta nekünk, hogy megjelenjen. Egyszerűen megmutatkozott. Miben mutatkozott meg? Hogy együtt evett és ivott az apostolokkal. Tehát a halál nem változtatta meg, hanem megpecsételte Jézusnak minden szavát és tettét. Ebből ismerték fel, hogy a megfeszített Jézus és a feltámadt Jézus ugyanaz. A halál, a szenvedés, amit ti is átéltek a házasságban, vagy én a papságban, az nem semmisíti meg a kezdetben kimondott igent, hanem az pecsételi meg. A közös szenvedésünk az nem semmisíti meg a kezdeti elindulást, hanem az pecsételi meg. Az teszi véglegessé. A kereszt nem megsemmisítette Isten szeretetét, hogy jó, vége, ennyit bírt az Isten, hanem az tette véglegessé. Az tette teljessé Isten szeretetét minden gyermeke iránt.

Még egy igével hadd bátorítsalak benneteket, ha még nem rendült meg a szempillátok. Nem állítom, hogy mindenki számára én tudok olyat mondani, amitől megrendül. De engem legalábbis nagyon megrendített a Leviták könyvében egy ige, 26,8. Áldás ígérete. „Öten közületek száz idegent kergetnek meg és százan közületek tízezret. Kardélre hullanak ellenségeitek előttetek.” Ezt olvastam és hirtelen megálltam, valahogy bekapcsolt a matek-fizikás gimnazista múltam. Öten közületek százat, százan, tízezret. Gyorsan felírtam a lap aljára. Ötből száz, az húszszoros, százból tízezer, az százszoros. Tehát nem arról van szó, hogy itt egy lineáris növekedés van, hanem a húszszorosból lett százszoros hatékonyság. A húszszorosból lett százszoros, vagyis ötszörösére nőtt a hatékonyság a szinergia miatt. Tudjátok mi a szinergia? Az egyik legfontosabb teológiai fogalom. Isten és ember kölcsönös együttműködése, hogy kölcsönösen függünk egymástól.  Ami, természetesen a férfi és nő között mutatkozik meg a legtisztábban. Hiszen Isten, mint teremtő, nem függ a teremtményétől. Mindig a teremtmény függ a teremtőtől. De vállalja Jézus Krisztus ezt. Amikor viszi Cirenei Simonnal együtt a keresztet. Annyira gyönyörű a Passió című filmben az, amikor Jézus leesik, és ahogy lelassul a jelenet és Cirenei Simon is esik vele.  Szinte olyan, misztikus értelemben mondom, mintha együtt táncolnának egy kört azzal a kereszttel. Abban a pillanatban Cirenei Simonnak megváltozik a szíve és érzi azt, hogy szüksége van rá. Megváltozik a szíve. Másképp viszi utána tovább a keresztet. Előtte kényszerből vitte, utána pedig szeretetből viszi. Tehát ez a szinergia.  Amikor, visszatérve az előző példához, hogy bátorítalak, hogy vállaljatok még gyermeket. Ha még több gyerek ül az asztalnál, az igen igaz, még több gond. De szeretetben olyan végtelenre nő a szeretet, ami számokban már ki sem fejezhető. 

Amikor erre készültem, gondolkodtam azon, hogy még mivel tudnám leegyszerűsíteni ezt a dolgot. Nekem papként nehéz még egy ostyát iderakni az oltárra? Milyen könnyű nekem iderakni még egy ostyát? Valójában végtelenül egyszerű kimondani az igent még egy életre. Végtelenül! Azt kívánom nektek, akárhogy is lesz, de fogadjátok be egymást és azokat, akik már megszülettek. Ha Isten is úgy akarja és ti is, és ha eljön az ideje, akkor azt is, akinek még születnie kell. Ámen!

Imához szentírási részlet: Végső intelmek (Kivonulás 23,20-33)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. május 1. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Volt vágyad gyermekkorodban vagy fiatalon, hogy mennyi gyermeked legyen? Annyi lett?
3.      Milyen segítséget kaphatna egy házaspár az államtól szerinted, hogy könnyebben vállaljanak gyermeket?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a