Ugrás a fő tartalomra

Miért csapott oda ostorral Jézus?





Mennyire ijeszt meg téged Isten haragja? Mit kezdesz vele? 
Szerinted milyen az Ő szenvedélyes szeretete?

János evangéliuma 2,13-25
Abban az időben: Mivel közel volt a zsidók Húsvétja, Jézus fölment Jeruzsálembe. 
A templomban árusokat talált, akik ökröt, juhot és galambot árultak, 
valamint pénzváltókat, akik ott ültek. Ekkor kötelekből ostort font, 
és kikergette mindnyájukat a templomból, ugyanígy a juhokat és az ökröket is, 
a pénzváltók pénzét pedig szétszórta. Az asztalokat felforgatta, 
a galambárusoknak meg azt mondta: „Vigyétek innét ezeket, 
ne tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká!” Tanítványainak eszébe jutott, hogy írva van: 
„Emészt a házadért való buzgóság.” A zsidók erre így szóltak: 
„Miféle csodajelet mutatsz, hogy ezeket teszed?” Jézus azt válaszolta: 
„Romboljátok le ezt a templomot, és én három nap alatt fölépítem!” 
A zsidók azt felelték: „Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, 
 és te három nap alatt fölépíted azt?” Ő azonban testének templomáról beszélt. 
 Amikor feltámadt a halálból, tanítványainak eszébe jutott, hogy ezt mondta, 
s hittek az Írásnak és Jézus szavainak. És amíg Jézus a Húsvét ünnepén Jeruzsálemben volt, 
sokan hittek az Ő nevében, mert látták csodáit, amelyeket tett. 
Jézus, azonban nem bízott bennük, mert ismerte mindnyájukat és nem szorult rá, 
hogy bárki is tanúskodjék előtte az emberről. Tudta Ő, hogy mi lakik az emberben. 
Ezek az evangélium Igéi!

Kedves testvérek!

Lassacskán már kezd érződni a tavasz közeledte. Többet süt a nap, halljuk a kis madarakat. Hirtelen most számunkra itt van ez a már-már ijesztő evangéliumi részlet. Jézus ostort fon, odacsap. Talán nem csak az asztalokra, hanem egy-egy ember is kapott abból. Ki tudja, lehet, hogy volt olyan az ott jelen lévők között, aki élete végéig egy forradást viselt az arcán… Egy ostorral rácsapnának valamelyikünknek az arcára egy nagyot, lehet, hogy egy hatalmas heg maradna életünk végéig az arcunkon. Ezt Jézus tette. Vajon hogyan gondolnánk vissza erre? Ó, a szelíd Jézus, aki mindenkivel kedves... Úgy tűnik, hogy Jézus nem csak olyan, amilyennek mi elképzeljük, hanem időnként egészen különös és egészen más is tud lenni. Ostort fon. Őszinte volt. Nem hazudta el magában a haragját. Nem tagadta le a haragját. Miért zavarta Őt ennyire, vagy mi mozdult meg Jézusban? Egyáltalán, vajon hogyan készült Jézus erre a tettére? Hiszen gyerekkorától fogva láthatta Ő ezt sokszor. Ez a harag, ami itt megnyilvánul Jézusban, ez Isten haragja. Nem egy pillanatnyi elmezavar. Egyáltalán nem. Ez a harag régóta készült erre a cselekedetre. Nézzünk csak erre egy példát! Malakiás próféta könyvéből: „A gyermekek tisztelik apjukat és a szolgák is urukat. Atyátok vagyok. Miért nem tiszteltek engem? Én vagyok Uratok! Miért nem féltek és becsültök? Ti pedig azt kérdezitek: Miért mondod, hogy kevésre becsülünk téged? Mert tisztátalan áldozatokat tesztek az oltáromra. De mivel tettük tisztátalanná? – kérdezi a nép. Az Úr így felel: Azzal, hogy szerintetek, hogy az Örökkévaló oltárát nem kell komolyan venni. Hiszen vak állatokat hoztok áldozatul. Azt gondoljátok, ez a hiba nem számít. Vagy amikor sánta és beteg állatokat hoztok, szerintetek az sem számít? Vigyétek csak ilyet ajándékul a kormányzónak. Meglátjátok szívesen fogadja-e és jó szívvel tekint-e rátok.” (1,6kk)                                                                                                                                                             
A mai evangélium hív bennünket a megtérésre. Mennyire értékes az, amit Istennek adunk? Egyáltalán nem azért mondom ezeket a mondatokat, hogy itt bárkit is sértegessek. Azért is igyekszem úgy megfogalmazni, többes szám első személyben, hogy én magam is benne vagyok ebben. Itt egyébként pont ez a rész üzenet és figyelmeztetés a papoknak. Ebből olvastam ezt. Sőt, még ilyen kemény figyelmeztetést is mond az Úr a papoknak, hogy: „Átokká változtatom áldásaitokat, mert nem veszitek komolyan szavaimat.” Mennyire értékes az, amit az Úrnak adunk? Mindenkinek megvan egy saját heti életritmusa. Tudjuk azt, hogy melyik az az időszak, ami olyan, hogy nagyon ég a kezünk alatt a munka, olyan sürgős. Például az ember hétfő reggel hét és nyolc között rohan a munkába. Akinek gyereke van, elindítja. Még közben egy telefonhívás is jön, de akkor arra gondol, hogy mit kell elintézni napközben.  Olyankor hétfőn reggel hét és nyolc között szinte minden perc egy órát jelent, olyan értékes. Ugye? Aztán esetleg estefelé, amikor már mindenki hazaért, már úgy mindennek vége, úgy hét-nyolc óra után, nyugodtan belemegyünk az éjszakába. Akár órák hosszat is tudunk ülni esetleg a gép előtt, internet előtt, vagy a tévé előtt. Kinek milyen dolga van.

Melyik idődből nehezebb adni? Nyilván hétfőn reggel a héttől nyolcig, mikor minden záporozik a fejed körül, abból megállni egy percre és elmondani például három Miatyánkot, az sokkal nehezebb. Aztán mi történik este? Eltelnek este órák, esetleg sokszor, ha belegondolsz, őszintén csak úgy minden felesleges dologra, megy a tévé, akkor odaül az ember, sorozatok, eltelik egy fél óra is akár. Olyan statisztikák vannak a magyar lakosság napi óra internet mennyiségéről, meg a tévé nézési mennyiségéről, nem is hiszem el, szinte már, hogy ez igaz. Hét-nyolc óra. Még a fiataloknál is. Gondolj bele, ha most az egész hetedet nézed, itt van ez az egy óra, amit most Istennek adsz. Nem is biztos, hogy ez a legértékesebb időd. Ezt már megszoktad. Teljesen természetes. Ez nem jelent neked plusz áldozatot szombat este hattól hétig. Lehet, hogy valaki azért jár szombat este misére, hogy aztán egész vasárnap ne kelljen otthonról kimozdulni. Nem tudom. Ezt gondold át! A szombat esti mise, én nagyon örülök mindenkinek, aki itt van. Bárcsak jönnének minél többen. De gondold át, hogy lehet, hogy ez a szombat esti hatos mise, ez neked egy kényelmes megoldás. Vasárnap délelőtt, amikor főzni kell, amikor jönnek az unokák, az milyen értékes idő. Abból már ugye nehezebb lenne odaadni egy órát a misére. Még a készülés, még az odamenés, még a hazamenés, az már majdnem két óra. Vasárnap délelőttből milyen nehéz odaadni két óra hosszát. Szombat estéből, jól van az nem olyan fontos. Valami ilyesmiről akar nekünk Isten beszélni, hogy milyet adsz neki.

Ott az Ószövetségben állatokról volt szó. Állatokat áldoztak fel. Szinte mindenkinek volt otthon valamilyen állatállománya. Kinek ez, kinek az. Persze voltak, akik messziről jöttek és nem volt arra kapacitásuk, hogy feltereljenek száz juhot Jeruzsálemig. Akkor azt csinálták, hogy otthon eladták, pénzt vittek Jeruzsálembe, aztán ott megvették az állatot. Azt elvitték a papnak a különböző szertartások szerint, hogy hálaáldozatból, bűnbánatra, engesztelésül, akkor tíz juhot. Ennek nagyon pontos kiszámított szertartás rendje volt. Úgy, mint itt is. Ha valaki kér énekes misét az 2500Ft, a hétköznapi csendes mise 1500Ft. Tehát, hogyha végiggondoljuk, valószínűleg Jézus nem pusztán azért haragudott meg, mert volt egy ilyen biznisz a templomban. Teljesen természetes dolog az életünkben, hogy a vallás és a gazdasági dolgok összekapcsolódnak. Itt is milyen komoly gyűjtés kell a kupola felújítására. Ezzel a ténnyel önmagában nincs baj. Ez természetes. Ha te elmész a fodrászhoz, már ott kell hagynod 2-3000Ft-ot. Nem? Magadra is költesz. Akkor miért ne költenél erre az épületre, az Isten házára?  A baj az, hogy ha a szívedből, az idődből, az energiádból nem a legértékesebbet adod.

Ma már voltam itt egyszer Szekszárdon. Délelőtt lelkigyakorlatot tartottam, aztán délután visszamentem Szálkára, jelenlegi lakhelyemre. Egy picit gondolkodtam azon reggel, amikor eljöttem, hogy vajon hogy kéne, délután még itt maradjak bent egy-két-három órát, megvárjam az esti misét. De akkor onnan, kicsit olyan nehézség, hogy visszamenjek Szálkára, utána megint bejöjjek Szekszárdra. Kicsit elgondolkodtam, morfondíroztam. Azt vettem észre a szívemben, hogy elengedtem ezeket a gondolatokat. Tényleg elengedtem, komolyan. Nem volt nehéz, valahogy úgy elengedtem. Nem volt nehéz bejönni most Szekszárdra Szálkáról. Nem azért nem volt nehéz, mert kocsiba beülni nem nehéz, tizenöt perc alatt itt vagyok. Nem ezért nem volt nem nehéz. Valahogy volt bennem egy könnyedség, örömmel jöttem ide. Nyilván persze nehezebben jöttem volna, hogyha beteg lennék, vagy ha esett volna a hó, vagy mit tudom én. Valahogy meg kell értenünk azt, hogy Isten várja tőlünk azt, hogy örömmel szolgáljuk Őt, hogy értékes időnkből adjunk, értékes energiánkból adjunk.

Az embernek, hogyha belegondolunk, a napunk során reggeltől estig, ez nem egy ezoterikus magyarázat lesz, de van úgy, hogy hullámzik bennünk az életerő. Néha olyan nagyon lelkesek vagyunk, neki állunk szobát takarítani. Két-három órát takarítjuk, végén örülünk, hogy milyen tisztaság és szépség van. Aztán kifáradunk, nincs kedvünk semmihez. Az emberben van egy ilyen magasabb hullám, meg egy alacsonyabb hullám. De ezt valahogy szinte, tudatosan is tudod ám mozdítani. Azt mondja a Biblia, hogy az Úr a jókedvű adakozót szereti. (2Kor 9,6-7) Például most itt nemsokára körbe mennek, hogy a szokásos mise persely adományt ki-ki bedobja. Figyeld meg magadban az érzést, hogy hogyan adsz. Milyen érzéssel adsz? Egyáltalán mennyit adsz? Kérdezted már a szívedben úgy komolyan Istentől, hogy Uram, Te most mennyit akarsz, hogy én adjak?

Mesélte nekem Laci atya, ma az ebédnél, most konkrét esetre már nem emlékszek, név szerint, meg hogy kivel történt, jobb is. De a sztorinak a lényegére emlékszem. Valahol volt egy ilyen perselyezés és hirtelen jött a perselyező és az ember ötszázast akart dobni, de az ötszázas helyett a húszezrest dobta be. Utána már nem merte visszakérni. Szégyellte volna visszakérni. Ugye az ötszázas, mindig ötszázast dobok. Nem akarok semmit kicsalni a pénztárcátokból, de nézz néha bele a szívedbe, hogy az Úr mire hív téged. Ez persze nem csak a pénzedre igaz, hanem az energiádra is.  Néha gondold el azt, hogy lehet, hogy hív az Úr téged arra, hogy gyere el egy hétköznapi misére. Valamikor, amikor egyébként nagyon zsúfolt a napod, amikor olyan jó lenne egy fél órát csak úgy sétálni, vagy legalább megállni és pihenni. Ilyenkor, amikor egy értékes idődet adod oda Istennek, én hiszem azt, hogy ez nagyon is számít az Úrnak.

Miért? Miért számít ez Neki? Azért, mert, hogyha te felmagasztalod az Istent, mert ezzel azt csinálod, hogy felmagasztalod az Istent, ha te értékes idődet, energiádat, pénzedet, szokásaidból értékeset adsz az Istennek, azzal Őt felmagasztalod. Azzal Őt megdicsőíted, azzal ismered el igazán Uradnak. Ha Isten az Urad, akkor az Övé mindened! A jó egészséged, a jó pénzed, a jó időd, a jó energiád. Mindened az Övé! Ha Őt elismered Uradnak és felmagasztalod Őt, tudod mi lesz ennek a következménye? Az, hogy Ő fel tud emelni Magához!

Azt mondja Jézus: Aki magát megalázza, azt felmagasztalják. (Lk 14,11) Azt hiszem, ennek a mai történetnek ez lehet a lényege, hogy Jézus azért csapkodott annyira, hogy: Hát emberek! Nem a birka kell az Istennek, hanem igazán az, ami belőled értékes. A te akaratod, a te vágyaid, sőt akár még a félelmeid is. Hozd ide az Úrnak a félelmeidet! Mondd el őszintén neki, hogy mitől félsz, hogy mitől sírsz titokban, vagy mire vágyakozol. Amikor Istennek elkezded odaadni a legszemélyesebb értékeidet, akkor elkezd öröm költözni a szívedbe. Sokkal nagyobb öröm fog költözni a szívedbe, mint akkor, ha csak úgy szokás szerint ímmel-ámmal adod.

            Kedves Testvérek! Ahogyan Isten haragja intenzív, őszinte és nagy, úgy Istennek az öröme is intenzív, őszinte és nagy! Ezt kívánom mindannyinknak és hiszem, hogy erről szól ez az ostorfonás. Erről szól a templom lerombolása. Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2018. február 28. lejegyezte: Kárpáti Angéla
– szeretettel Péter atya

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Mennyire értékes az, amit az Úrnak adunk? Melyik idődből nehezebb adni?
3.      Mennyire ijeszt meg téged Isten haragja? Mit kezdesz vele? Szerinted milyen az Ő szenvedélyes szeretete?


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a