Ugrás a fő tartalomra

Mi a gyógyír az egzisztenciális válságra?




A szenvedélyes igeéhség gyógyír az egzisztenciális válságra

Lukács evangéliuma 23,1-49
A MI URUNK JÉZUS KRISZTUS KÍNSZENVEDÉSE Szent Lukács szerint

 A nép vénei és a főpapok Jézust Pilátushoz kísérték. Ott vádolni kezdték. Azt tapasztaltuk -- mondták --, hogy tévútra vezeti népünket. Megtiltja, hogy adót fizessünk a császárnak. Azt állítja magáról, hogy ô a Messiás király.'' Pilátus megkérdezte tőle: Te vagy-e a zsidók királya?'' ,,Magad mondod'' -- felelte. Pilátus erre kijelentette a főpapoknak és a népnek: Nem találom semmiben bűnösnek ezt az embert.'' De azok erősködtek: Tanításával fellázítja a népet Galileától kezdve egészen Júdeáig.'' Ennek hallatára Pilátus megkérdezte, hogy Galileába való-e. Amikor megtudta, hogy Heródes uralma alá tartozik, elküldte Heródeshez, aki azokban a napokban éppen Jeruzsálemben tartózkodott. Amikor Heródes meglátta Jézust, nagyon megörült. Régóta szerette volna látni, mert sokat hallott felőle, s remélte, hogy valami csodát tesz a jelenlétében. Sokat faggatta, de ő nem méltatta feleletre. A főpapok és az írástudók is odamentek, és hevesen vádolták. Heródes akkor udvarával együtt gúnyt űzött belőle. Csúfságból fehér ruhába öltöztette, aztán visszaküldte Pilátushoz. Ezen a napon Heródes és Pilátus jó barátok lettek; azelőtt ugyanis haragban voltak. Pilátus ismét összehívta a főpapokat, a véneket és a népet, s így szólt hozzájuk: Elém vezettétek ezt az embert, mint a nép lázítóját. Jelenlétetekben kihallgattam, de az ellene felhozott vádak közül nem találtam egyben sem vétkesnek. És Heródes sem, mert lám, visszaküldte hozzám. Láthatjátok, semmi olyat nem követett el, amiért halált érdemelne. Megfenyítem hát, és szabadon bocsátom.'' Az ünnep alkalmával szabadon kellett bocsátania egy foglyot. Az egész nép akkor kiáltozni kezdett: Vesszen el! Bocsásd szabadon Barabást!'' Barabást a városban történt fölkelés és gyilkosság miatt vetették börtönbe. Pilátus ismét hozzájuk fordult, mert szabadon akarta bocsátani Jézust. De tovább ordítoztak: Keresztre! Keresztre vele!'' Harmadszor is megkérdezte: De hát mi rosszat tett? Semmi vétket nem találok, amiért halálra kellene ítélnem. Megfenyítem és szabadon bocsátom.'' De azok nem tágítottak, hanem egyre elszántabban, egyre hangosabban kiáltozták, hogy feszítse keresztre. Erre Pilátus úgy határozott, hogy enged követelésüknek. Szabadon engedte hát kérésükre azt, aki lázadás és gyilkosság miatt került börtönbe, Jézust meg kiszolgáltatta nekik akaratuk szerint. Ahogy elvezették, megállítottak egy cirenei embert, Simont, aki éppen a mezőről tartott hazafelé. Vállára adták a keresztet, hogy vigye Jézus után. Nagy tömeg követte, asszonyok is, akik jajgattak és sírtak miatta. Jézus hozzájuk fordult és így szólt: Jeruzsálem leányai, ne engem sirassatok! Inkább magatokat sirassátok és gyermekeiteket, mert jönnek majd napok, amikor azt fogják mondani: Boldogok a magtalanok, és akik nem szültek és nem szoptattak. Akkor majd kiáltani fogják a hegyeknek:» Omoljatok ránk! És a domboknak: Takarjatok el! Mert ha a zöldellő fával így tesznek, mi lesz a sorsa a kiszáradt fának?'' Két gonosztevőt is vittek vele, hogy kivégezzék őket. Amikor odaértek arra a helyre, amelyet Koponya-helynek hívtak, ott keresztre feszítették, s a gonosztevőket is vele, egyiküket jobbról, másikukat balról. Jézus pedig ezt mondta: Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit tesznek.'' Ruháján sorsot vetve megosztoztak. A nép bámészkodott, a főtanács tagjai gúnyolódtak: Másokat megmentett -- mondták --, most mentse meg magát, ha ô a Messiás, az Isten választottja.'' Gúnyt űztek belőle a katonák is, odamentek, és ecettel kínálták: Ha te vagy a zsidók királya, szabadítsd meg magadat!'' -- mondták. Feje fölé görög, latin és héber nyelvű feliratot tettek: Ez a zsidók királya. Az egyik fölfeszített gonosztevő káromolta: Nem te vagy a Krisztus? Szabadítsd meg hát magadat és minket is.'' A másik rászólt: Nem félsz az Istentől? Hisz te is ugyanazt a büntetést szenveded. Mi legalább tetteink méltó büntetését kapjuk. De ez semmi rosszat sem tett!'' Aztán hozzá fordult: Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz uralmadban.'' Ezt válaszolta neki: Bizony mondom neked, még ma velem leszel a paradicsomban.'' A hatodik óra körül sötétség támadt az egész földön, s egészen a kilencedik óráig tartott. A nap elsötétedett, a templom függönye középen kettéhasadt. Jézus ekkor hangosan felkiáltott: Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet.'' E szavakkal kilehelte lelkét.

A hatodik óra körül sötétség támadt az egész Földön. És amikor a százados a történteket látta, dicsőítette az Istent, s azt mondta: Ez az ember valóban igaz volt.'' Az egész kíváncsi tömeg, amely összeverődött, a történtek láttán mellét verte és szétoszlott. Jézus ismerősei pedig, köztük az asszonyok is, akik Galileából kísérték, távolabb állva nézték mindezt. Ezek az evangélium igéi.

Kedves Testvérek!

Amit most hallottunk, az maga az igehirdetés. A napokban olvastam egy teológiai könyvben azt, hogy az Evangélium olyan, mint egy regény. Nem olyan, mint egy mai újságcikk, hanem az evangélium igehirdetések gyűjteménye. Tanítás vázlatok összefűzése, katekézis. Tehát eleve, amit most hallottunk, ez az igehirdetés. Amikor az apostolok elmondták azt, hogy mi történt. Tulajdonképpen ez maga az igehirdetés. Hallanunk kell az Igét. Hadd adjak mindenkinek teljes szívemből egy jó tanácsot, ami tényleg nagyon komolyan az egyik legfontosabb jó tanácsom a Nagyhétre, meg úgy az egész életünkre. Ez egy nagyon egyszerű dolog. Vegyük kezünkbe a Bibliát. Szánjunk rá időt, mondjuk úgy fél órát, hogy otthon a szobánkban egyedül magunknak hangosan olvassuk fel a szenvedéstörténetet. Nyilvánvaló, hogy nem mindenkinek van arra képessége, hogy tudja felolvasni, mint ahogy én most felolvastam. Biztos, hogy én sem így fogom felolvasni tíz év múlva, húsz év múlva, hanem még inkább megértve, még inkább átélve minden egyes szót. De én azért tudom ezt így felolvasni, mint ahogy én most felolvastam, mert ezt csinálom. Felolvasom az Evangéliumot. Szándékosan, hangosan imádkozom a szobában. Felállok és az Egyház hivatalos imáját, az Imaórák Liturgiáját hangosan imádkozom.

Még kispap voltam egyszer, amikor lelkipásztori gyakorlaton voltam Bonyhádon. Napközben sok szabadidőm volt. Estefelé volt annyi feladatom, hogy átmentünk a templomba, és szentmise volt és akkor prédikálni kellett. De napközben sok szabadidőm volt, nem nagyon emlékszem rá, hogy különösebb helyekre mentünk volna. Lehet, hogy néhányszor elmentünk valahova. De több óra hosszám ott volt, és akkor elvonultam a közösségi ház kápolnájába. Kezembe vettem a Bibliát és órák hosszat olvastam fel hangosan a Bibliát. Fantasztikus élmény volt. Ott mélyedt el igazán a hitem. Amikor az Igét elkezdtem felolvasni hangosan órák hosszat, komolyan. Ugye ennek egyik következménye az, hogy most kiadtam hangoskönyvben a négy Evangéliumot. Itt az elmúlt napokban a lelkigyakorlaton lehetett belőle kapni. De, aki szeretne, bárkinek szívesen adok. Interneten is hozzáférhető. Biztos vagyok abban, hogy nagyon sokan tértek meg a történelemben egyszerűen annak hatására, hogy például valaki felolvasta a tékozló fiú történetét. Olvassuk fel, hogy valójában mi is történt ott. Nem így zajlik tulajdonképpen egy bírósági tárgyalás is? Igazából én eddig csak egyszer voltam emlékezetem szerint. Ott ez zajlik. Felolvassák a dokumentumokat. Utána nagyon röviden, egy-két mondat magyarázatot fűznek hozzá, meg elhangzanak kérdések. De jó hosszan olvassák fel a tanúvallomásokat. Ez egy tanúvallomás. Azt mondja a római százados, hogy ez az ember valóban igaz volt. Tulajdonképpen, mint mond ki ezzel Isten a római százados szava által? Teremtés könyve 1,3 És Isten szólt: Legyen világosság! Tán meglepő, hogy most miért pont ezt az igét hozom ide. De Isten minden szava, tulajdonképpen a legelső szavával összefoglalható, hogy legyen világosság. Mi van ebben benne? Hogy láss engem, hogy szemléld az én dicsőségemet! Lásd, hogy ki vagyok én neked, hogy szeretlek. Sőt, már majdnem azt mondanám, hogy Isten imádja az ő gyermekét. Rajong a gyermeke iránt. Ugye az embernek Istent imádnia kell. De az nincs megtiltva Istennek, hogy Ő ne imádja a gyermekeit. Az emberek, azok ne imádják egymást, ez igaz. Még a gyermekeinket sem! De Istent imádjuk, mert ebben a világosságban látjuk, hogy ki ő valójában. A római százados a keresztre feszítés közben döbbent rá arra, hogy mit csinált. Amikor meghalt Jézus, ahogyan meghalt Jézus, akkor döbbent rá arra, hogy itt mit tettünk.

Kedves Testvérek! Legyen világosság! Lássunk! Lássuk azt, hogy ki az Isten nekünk és halljuk azt. Halljuk!  Azt hiszem, hogy nagyon sok embernek azért gyenge a hite, mert nem olvassa, nem hallgatja és nem éli az Igét. Olvasnunk, hallgatnunk és élnünk kell az Igét. Akkor persze jönni fognak nagyon komoly kérdéseink. Az egyik ilyen nagyon komoly egzisztenciális kérdés - Christoph Schönborn bíboros rámutat krisztológiájában erre (31.old). Teológia, az újkor három nagy válsága: természettudományos válság, történelmi válság, egzisztenciális válság. Ezt a harmadikat szeretném egy picit bemutatni. Azt mondja, hogy ez a legerősebb válság. és mit jelent ez. A XIII. században, „1263-ban nyilvános vita volt Barcelonában egy konvertita zsidó Pablo Christiano és egy nagy zsidó hittudós Moses Nachmanides között. Az volt a kérdés, vajon Jézus-e a Messiás? Nachmanides azt a megrázó érvet hozta fel Pablo Christiano és a keresztények ellenében, hogy Jézus nem lehet a Messiás, mert a Messiás eljövetelével egyetemes békét jövendöltek. Jézus napjai óta azonban mindmáig tele van az egész világ erőszakkal, pusztítással és a keresztények sokkal több vért ontanak, mint a többi nép.  Az érv valóban erős. Nachmanides azt fejezi ki vele, hogy miért nem tudja Jézusban a Messiást látni.” Ezt a problémát fordítsuk le egyszerűen a saját életünkre úgy, hogy meg kell, hogy értsük a pogány szomszédaink, a pogány munkatársaink problémáját, az ő helyzetükbe helyezkedve, meg kell, hogy értsük. Mit mondanak mindig? Én nem leszek keresztény. Azok, akik templomba járnak, ugyanolyanok, mint én.  Ugyanolyan rosszak. Semmit nem hoztak pluszban nekem. Akkor elmondják a botrányaikat, amiket láttak. Amik mögött lehet, hogy van sok tévedés, meg sok felnagyítás. De valószínű, sőt nem valószínű, azt mondanám, hogy biztos, hogy ha nem egy langyos templomba járóval találkozott volna az a pogány szomszéd, hanem Kalkuttai Teréz anyával, akkor megtért volna. Tulajdonképpen minden pogány joggal várja el azt tőlünk  keresztényektől, hogy miért nem vagyunk olyanok, mint Jézus. Joggal várják ezt el tőlünk, hogy miért nem hozzuk nekik azt a tisztaságot, békét, szeretetet. Innentől kezdve magunknak tegyük fel ezt a kérdést.

Kedves Testvérek! Belépünk a Nagyhét misztériumába. Megtérésünkre itt az idő, hogy mi magunk megújuljunk. hogy kérjük Jézust, hogy térítsen meg minket, hogy változtassa meg a szívünket. Hogy majd a mi halálunkat látva a kórházban, az orvos, a nővér azt mondja, hogy ez az ember valóban igaz volt. Egyik paptestvér azt mondta egy papi találkozón, nagyon döbbenetesen fejezte ki magát. A szociális otthonokban nagyon sokszor azt látják az ápolók, hogy a katolikus idős néni is ugyanolyan magába zárkózottan, ugyanolyan lelki gyógyulás nélkül, tulajdonképpen ugyanolyan sebzetten, ugyanolyan darabosan hal meg, mint a többiek. Minthogyha nem segített volna neki a hite... Nem akarom azt mondani, hogy ez a vád ez mindenesetben igaz. De én is azt mondom, hogy ez nagyon sok esetben igaz. Én azt látom nagyon sokszor a szociális otthonokban, hogy hadd mondjak el egy példát, hogy behívtak az egyik szobába, hogy szenteljem meg a kis kuckójukat. Beszélgettünk erről-arról, és érződött, hogy nem nagyon tűnnek boldognak ezek az idős nénik. Kérdeztem, hogy szeretne gyónni? Azt mondja nem. Nincs nekem bűnöm.  Akkor kérdeztem, hogy van Bibliája? Van, de bent van az ágynemű tartóban, már tíz éve ki sem vettem. Mondom, vegyük csak elő azt! Kinyitjuk az ágynemű tartót, kiderül, hogy nem is Biblia, hanem Képes Biblia. Katasztrófa! Katasztrófa, de tényleg az. Ha én így fogok meghalni, az utolsó éveimben, akkor nem tudom mi értelme volt annak, hogy pappá szenteljenek. Az más kérdés, hogy az ember megbetegedhet. Tényleg fizikailag elveszítheti minden képességét és bármelyikünk halhat meg úgy, mint II. János Pál pápa. Testileg súlyosan megrokkanva. De ez nem az, amire gondolok. Valójában én arra gondolok, hogy egész életében nem adta át a szívét Jézusnak. Sirák Fiának könyvében van egy ilyen rész, ha jól emlékszem: „Amit nem gyűjtöttél fiatal korodban, hogy találhatnád meg vénségedre?” (25,5)

Kedves Testvérek! Ma este el tudtunk jönni a templomba, mert nincs eltörve a lábunk, nem kell kórházban feküdnünk. Tulajdonképpen úgy is mondhatnánk mindenkinek, aki itt van, hetvenéveseknek, nyolcvanéveseknek is, mivel el tudtunk jönni, egy kicsit mindannyian fiatalok vagyunk. Most még összegyűjthetjük az Igéből a hitünknek az alapját. Mi ez a hitünknek az alapja? Maga az Evangélium. Az, hogy olvasom, hogy szenvedélyesen keresem, hogy mondja meg az Úr, hogy mit akar velem. Sirák 25,5  Amit nem gyűjtöttél fiatal korodban, hogyan találhatnád meg vénségedben? Milyen jól áll az ősz hajnak a döntés, és az öregeknek, ha tanácsot adni tudnak. Ha tudnak tanácsot adni, ez az igazi öregség.

Kedves Testvérek! Nem akarom bántani az öregeket. Én nagyon szeretem az öregeket. De azt hiszem, hogy ha nem az Igében élte végig az életét, ha nem abban az élő szenvedélyes vágyban, hogy szeresse az Istent, hogy megismerje az Istent, és ehhez nem kell papnak meg apácának lennie. Ha nem ebben élte végig az életét, akkor milyen jó tanácsot tud adni a fiatalnak? Ugyan azt a butaságot fogja mondani, amit ő is húsz éves korában ismételgetett. Nem? Hát de! Mert azt mondjuk, amit éltünk, amit hittünk, amit gyakoroltunk.
Kedves Testvérek! Éljük az Igét! Hallgassuk az Igét! Olvassuk az igét! Keressük belőle azt, amit nekünk üzen most!Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2018. március 21. lejegyezte: Kárpáti Angéla
– szeretettel Péter atya - Kérdések a reflexióhoz:
1.       1. Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.       2. Gyúrsz már a vidám öregségre? Milyen igékkel teszed ezt?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a