Ugrás a fő tartalomra

Milyen a keresztények Istene valójában?



Milyen a keresztények Istene valójában? 
 Tényleg az Örök Isten az én Apám, az én Királyom, az én személyesen szerető Apám?

Az evangelizáció első kulcsa: megtapasztalni az Atya szeretetét!
Kedves Testvérek!

Abból szeretnék kiindulni most, amit hallottunk a Galatáknak írt levélből, Pál apostol szavaiból. Azt mondja, „mivel Isten fiai vagyunk Isten szívünkbe elküldte Fiának lelkét, aki ezt kiáltja Abba, Atyám. Nem vagy tehát többet szolga, hanem fiú, és ha fiú, akkor Isten kegyelméből örökös is.” (Gal 4,7) Itt vagyunk egy új év kezdetén, január 1-je van. Kezdünk észhez térni, az éjszakai virrasztásból. Aki virrasztott, vártuk az éjfélt. És most itt vagyunk ezen a szentmisén. Itt van, az új naptár 2018-as év szépen világít. Még friss, alig van beleírva valami. Milyen legyen ez az újév? Olyan izgalmas ez. Számomra izgalmas, hogy milyen lesz ez az újév. Lehet, hogy valaki közülünk, aki most itt van, ebben az évben fog meghalni. Ezt nem ijesztgetésből mondom. Ezt teljesen komolyan. Ebben az évben jön el az ideje, hogy valamelyikünk meghaljon. Nem? Ezt talán a legerősebb dolog, hogy ebben az évben fogok meghalni. Vagy ebben az évben valaki egy munkahelyet vált. Vagy ebben az évben fog valakinek gyermeke születni. Olyan nagyon sok minden történhet ebben az évben. Mondok néhányat, még ami így eszembe jut hirtelen. Ebben az évben kitörhet, a harmadik világháború. Észak-Korea megtámadja Amerikát az atombombáival. Lehetne sorolni.  Mi fog történni ebben az évben?

Mostanában, gyakorlatilag 16 éve, minden évre kapok, egy védőszentet ez már a szegedi egyetemi lelkészségi évekből indul. 18-20 éves korom között két évig magyar szakos egyetemista voltam. Abban az időben még focista akartam lenni. Aztán szép lassan kiszerettem a fociból. Azt a szerelmi csalódást, az űrt betöltötte helyette Jézus. Majd pedig miután már rátaláltam Jézusra, tőle kérdeztem, hogy „Mit akarsz velem” Uram?” és mondta, hogy azt akarta, hogy én pap legyek. Igent mondtam erre. Abból az időből van egy szokásom, hogy minden évben egy védőszentet húzok az új évre egy kis kosárkából. Ezt nem én találtam ki. Ott az egyetemi lelkészségen volt egy barátom Dani, aki ezt a szokást a Nyolc Boldogság Katolikus Közösségből hozta. Ma éjszaka is így volt ez a szilveszteri lelkigyakorlatunk végén, az éjféli mise után. Minden résztvevő húzhatott egy kis kosárból egy védőszentet erre az évre. Szent Lajos király választott engem erre az évre. Még egy kicsit furcsa számomra ez, hogy mit fogok kezdeni ezzel a szenttel. Az elmúlt 15 -16 éve, minden évben az a szent egy kicsit egy mottót adott annak az évnek.

Reggel a csikóstőttősi mise után sétáltam a templom körül. Próbáltam egy kicsit szóba elegyedni Szent Lajos királlyal. Ezek a szentek ám ilyenek! Lehet, hogy ránézünk egy szoborra: nyilván a szobroknak fapofája van... Ezek a szobrok egy valódi élő személyre utalnak. Csak láthatatlanok, de lehet velük beszélgetni. Meg kell próbálni. Szent Pio atya életéről szóló filmben van, hogy kisgyerek volt, amikor négy-öt évesen játszott az utcán és jött egy vándor szerzetes, aki hozott neki ajándékba kis szobrocskákat a szentekről. A kis Pio atya beszélgetett a vándor szerzetessel. Fancesco Forgione, így hívták a kis Pio Atyát. A kis Francesco mondja ennek a szerzetesnek: „Én beszélgettem a Szűzanyával.” Döbbenten hallgatja ez a szerzetes. Kérdezi Francesco azt az idős szerzetest, miért te nem szoktál beszélgetni a szentekkel? Pio atyának már gyerekkorában ilyen kegyelmek adattak, hogy beszélgetett a szentekkel. Látta őket, látta az angyalokat. Ugye most egész adventben meg karácsonykor ilyen történeteket hallunk. A pásztoroknak megjelennek az angyalok és azt mondják, hogy: „Örüljetek!” Most ezek a történetek ilyen népmesék, hogy Mátyás király álruhába öltözött, vagy tényleg igazak? Most tényleg igaz az, amit csinálunk így karácsony környékén, hogy ilyen dolgokat olvasgatunk? Vagy ezek ősrégi mítoszok, még annyi hitelt sem érdemes neki adni, mint a dinoszauruszoknak, vagy, hogy van ez a dolog?

Ezeknek az ősrégi iratoknak - kétezer éves iratokból olvasok most föl a misén- ezeknek az ősrégi iratoknak óriási hitelessége van. A lehető legnagyobb hitelessége van ezeknek az iratoknak! Csak hogy egy példát mondjak. Ami nem a Biblia irataiból való, de van egy nagyon nagy filozófus az egész történelemben, a nagy tudósok tisztelik, őt úgy hívják, hogy Platón. Hatalmas gondolkodó volt ez a Platón. Egyszer csak gondolkodik... Bőven Krisztus előtt volt. Platón valószínűleg nem is ismerte a zsidó gondolkodást, a zsidó kinyilatkoztatást. Egyszer csak Platón, a gondolkodó ember feltesz egy kérdést, hogy: „Mi lenne, ha születne ebbe a világba egy bűntelen ember?” Leírja valamelyik művében. Ártatlan, bűntelen ember születne ebbe a világban. Azt mondja Platón, ezt az embert biztos, hogy keresztre feszítenék. Ezt írja szó szerint. Tökéletesen igaza lett. Ha valaki esetleg azt mondja, hogy a Biblia népmese, hagyjuk, hagyjatok már engem az angyalokkal és ő egy komoly filozófus és hitelt ad az ősrégi filozófiai iratoknak, akkor tessék Platón ezt mondta és ez van a Bibliában és a keresztények kétezer éve ebben hisznek.

Mindjárt vissza fogok térni ehhez az ősrégi, kétezer éves irathoz, hogy „mivel Isten fiai vagyunk, Isten szívünkbe elküldte fiának lelket, aki azt kiáltja Abba, Atyám.” Szóval elgondolkodtam ma reggel a csikóstöttösi mise után, ott sétálgattam a templom körül, hogy Szent Lajos király mit akarsz velem, azt se tudom ki vagy. 20 centet összeírtam a tegnap éjszaka hogy a résztvevők húzhassanak belőle és úgy találomra hasra ütésre. Nagyjából bennem van, de még nem olvastam utána, hogy Szent Lajos király Franciaország királya volt, valahol a zsolozsmában olvastam tőle gondolatsort, de még nem volt időm rá éjszaka, hogy foglalkozzak vele. Gondolkodtam, hogy miért választott engem Szent Lajos király erre az évre. Mi legyen ennek az évnek a mottója? Mit akarok én attól az évtől? Mert azt, hogy lesz esetleg harmadik világháború, vagy azt, hogy haláleset történik, vagy betegség, vagy új munkahely bármelyikünkkel, bármi történhet ebben az évben. Ezt előre nem tudhatjuk. Nagyon sok olyan körülmény hat ránk,  amire mi nem vagyunk visszahatással. Most elindulok csütörtökön Augsburgba, lehet, épp egy baleset, lebénulok, mit tudom, most nem akarok félelmeket gerjeszteni sem magamban, se másban, de tényleg bármi történhet. Arra nem vagyok hatással, hogy milyen események jönnek felém. Arra nem vagyok hatással, hogy mi fog történni a fejem fölött az országgal a választások, ugye a választások éve.  De, arra hatással vagyok, hogy én mire akarom elnevezni ezt az évet. Én elnevezhetem ezt az évemet. Ezen gondolkodtam: Szent Lajos király, most mit akarsz te velem? Eszembe jutott, hogy egy hónappal ezelőtt, kicsivel kevesebb, mint egy hónappal ezelőtt, december 5-én volt a papszentelésem nyolcadik évfordulója, ahol felolvastam egy verset, a versemet, a mise részeként, egy kicsit ajándékba azoknak, akik ott voltak. És annak a versnek az utolsó mondata az, hogy „a Király az apám.” A Király az apám. Most egy király választott engem erre az évre: Szent Lajos király. Így kezd összeállni bennem a kép, és ahogy így elmélkedek, hogy mit akarok ettől az évtől? Hogyan szeretnék nekimenni ennek az évnek? Hogyan akarom elnevezni ezt az évet?  Mert, ahogy én elnevezem ezt az évet, ahogy én hozzá akarok állni ehhez az évhez, az meg fogja határozni az én lelkemet. Nem tudom meghatározni, hogy mi fog történni, de azt igen, hogy én milyen lelki állapotból akarok azzal az eseménnyel találkozni, azzal a bármivel, ami jön, jöjjön bármi, de én valahogy elnevezem ezt az évet.

Ahogy elmélkedtem ezen, eszembe jutott ma reggel, hogy december 25-én mikor utaztam haza kilenc karácsonyi mise után. (30 óra alatt kilenc mise…) Itt ezekben a falvakban ezt hárman csináltuk végig: Attila, jómagam és Balogh Jocó, kisvaszari ministráns, ugye láttátok itt volt, kétszer is, éjszaka és 25-én délelőtt is. Szóval kilenc mise után megyek haza.  Az autóban ülök, három és fél órás út december 25-én hétfő este. Általában ha megyek egy útra, a kocsiban hallgatok valami zenét vagy a hangos Bibliát, de most nem volt hallgatni kedvem semmit. Csak csöndben ülök. Kilenc mise után, meg ennyi élmény és esemény, minden információáramlás után, én csak csöndet akarok. Megyek a csöndben a kocsival, egyszer csak beszállt a kocsiba az Atya szeretete. Leszállt a kocsira az Atya szeretete! Éreztem az Atya szeretetét. Éreztem, és gondolatok forogtak bennem, hogy olyan sok tanítást hallottam már az Atyáról, én is olyan sok tanítást mondtam az Atyáról. Már nyolc éve pap vagyok, rengeteg lelkigyakorlatot tartottam. Volt olyan lelki gyakorlatom, amikor kifejezetten az volt, hogy három nap, az első nap az Atya, második nap a Fiú, harmadik nap a Szentlélek. Eszembe jutott, amit mindig ezeken a lelkigyakorlatokon elmondanak, hogy: Abba, Atyám. Olyan jó volt így az Atyával lenni. Az Atyával! Eszembe jutott ebben az elmélkedésben akkor is december 25-én és ma reggel is és most is, hogy két évvel ezelőtt, amikor Izráelben jártam, akkor elmentünk egy fürdőbe. Ez egy forrásnál volt, egy szabadtéri fürdő egy természetes forrásnál. A hagyomány szerint ez a hely, ahol Illés a pusztában a pataknál megpihent, Illés-forrás. Nagyon nagy hőség volt, de a víz nagyon jó hideg volt. Beültem én is oda a medencébe, amikor jött egy helyi zsidó család, és az apa bent ült a medencében és a kisfiú a medence partjáról ugrált az apja nyakába és közben zsidó nyelven kiabált az apjának, hogy: „Abba, Abba!” Ami itt van, ebben az ősi iratban: „Mivel pedig Isten fiai vagyunk, Isten szívünkbe elküldte Fiának lelkét, aki ezt kiáltja: Abba, Atyám.” Ez már ugye magyar fordítás, hogy: Atyám! De igazából az Abba szónak nem ez a legpontosabb fordítása, hogy Atyám. Ezt a szót, hogy „Atyám”, nem használjuk a hétköznapi életünkben. Ez ma már egy liturgikus szó. Ugye így kezdjük minden imánkat katolikusként, keresztvetéssel, az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. De, szerintem soha senki nem szólította úgy az apját, hogy „Atyám.” Talán még 100 évvel ezelőtt, valamikor ez volt a nyelvezet. De ez a hétköznapi beszédből teljesen kiment. Ráadásul a liturgia szövegében sincs benne úgy, hogy a könyörgésekben, a római liturgiában, amit eredetileg latinul írtak és a pápa a legtöbb esetben a liturgia szövegét latinul olvassa fel, hogyha elmegy valahova a földön. Az Isten megszólítása mindig az, hogy „Omnipotens Deus! Mindenható Istenünk!” Itt van tegnap is a könyörgésben: „Mindenható örök Isten!” Legtöbb esetben a liturgia így szólítja meg az Atyát, hogy „Mindenható örök Isten!” Az evangéliumok szerint Jézus, soha nem szólította meg Istent, úgy, hogy mindenható örök Isten. Jézusnak Isten nem egy Omnipotens Deus. Még csak nem is az, hogy Atyám, hanem az, hogy Abba! És az Abba egészen szó szerint, a kisgyermek apját becéző szava. Apu! Papa! Apám! Az „Apám”, az már ugye a felnőtt férfi mondja azt, hogy „Apám”. Szerintem én a saját földi apámmal soha nem voltam olyan kapcsolatban, már fölnőttként sem, hogy valaha azt mondtam volna neki, hogy „Apám”. Gyerekként azt mondtam neki sokszor, hogy apu, de azt hogy apám, így apám, milyen erő van ebben a szóban, apám. Ez a mi kapcsolatunkban, nem alakult ki valahogy...

Mindannyiunknak van apja, de mindannyiunknak nagyon más a földi apjával való kapcsolata. Valakinek meghalt az apja, a vér szerinti apját soha nem ismerte. Négy éves korában lett egy nevelőapja. Valakinek nagyon jó kapcsolata volt az apjával. Ezerféle lehetőség van, hogy kinek milyen kapcsolata volt a földi apjával. De nekünk van egy apánk a mennyben. Az Atyaisten. Ez az egész betlehemi jelenet, amit itt látunk, a kis Jézus, meg jászol meg minden. E mögött a jelenet mögött ott van valaki, aki ezt az egészet akarta, aki találta, a láthatatlan Atya. Aki mindig ott van a háttérben, de soha nem látjuk. Nem lenne Betlehem, ha az Atya nem küldte volna el a Fiút. Nem lenne a világ, ha az Atya nem teremti meg a világot. Az Atya a szeretet kiáradása. Igazából nekünk, keresztényeknek nagyon sokat kellene gondolkodnunk a Szentháromságról. Mi az, hogy Szentháromság? Nem csak úgy egy Istenben hiszünk. Mindenki hisz Istenben. Valamilyen Istenben. Isten, Isten, Isten. De mi nem csak úgy egy Istenben hiszünk, hanem a Szentháromságban. Atya, Fiú, Szentlélek három személy egy igaz Istenben. Tehát ott van az Atya. Milyen a kapcsolatunk az Atyával? Tényleg az Örök Isten az én apám, az én Királyom, az én személyesen szerető apám? Most komolyan ez a rengeteg dolog, amit mi csinálunk a vallásban és kimondunk, ez a fejünkből lemegy a szívünkbe? Mert azt mondja az Ige, hogy mi kiáltjuk Istennek, hogy Apu. Azt mondja, mivel Isten Fiai vagyunk, Isten szívünkbe elküldte Fiának Lelkét, aki ezt kiáltja Abba, Atyám. Nem vagy tehát többé szolga, hanem fiú, és ha fiú, akkor Isten kegyelméből örökös is.

Facebook papi csoportban, az egyik paptestvér a napokban feltett egy kérdést, hogy mi, többiek, papok mit szólunk ahhoz a dologhoz, hogy ő kihirdette a vasárnapi misén, hogy most ezen a héten három parancsolt ünnep is van. Január 1-től január 7-ig. A mai nap egy parancsolt ünnep: január 1. Vagyis, hogy kötelező a misén részt venni minden katolikusnak, aki egészséges és nem dolgozik, és nem vigyáz betegre. Van néhány kivétel. Nem vigyáz pici gyerekre. Hogyha egészséges vagy és nem dolgozol, ott kell lenned a misén. Ezen a héten három ilyen nap van. Ma január 1-je, szombaton január 6-án Vízkereszt, és a január 7-e, mint a következő vasárnap. Most három! És minden katolikusnak ott kéne lenni…! És fölteszi ez a paptestvér, hogy mit szólunk ahhoz, hogy ő kihirdette azt, hogy aki nem vesz részt ezeken a miséken, az súlyos bűnt követ el. „Aki hiányzik, tehát bűnös okból mise mulasztást követ el, az már a következő misén ne áldozzon.” Mert a bűnös okból elkövetett misemulasztás miatt ne áldozzon a következőn, hanem gyónjon, menjen, bánja meg, gyónja meg. Sokféle reakció jött a papoktól. Én még nem írtam oda erre semmit. Teljesen logikus dolgot mondott el. Ahogy most gondolkozom ezen, tulajdonképpen most miért nincsenek itt az emberek? Tudjátok miért nincsenek itt? Azért, mert ők szolgák. Vagyis azt mondja, hogy nem vagy többé szolga, hanem fiú, és ha fiú, akkor Isten kegyelméből örökös is. Hát a vallásosságot meg lehet élni úgy, hogy: egy szolga vagyok. És hogy kötelességeket teljesítek. Szolga: kötelességet, egy parancsot teljesít. Nem? De, hát Apámhoz, akit szeretek, meg aki szeret engem, aki nélkül nem lennék, akinek a fia vagyok, aki engem nemzett, ugye apámhoz nem kötelességből megyek, hanem szeretetből! Egész életünket végig élhetjük akár vallásosan, mégis szolgaként. Mint az idősebb fiú a tékozló fiú történetében: nagyon nagy dráma, hogy ugye amikor a kisebb fiú hazajön, majdnem éhen halt a disznók vajújánál, épphogy hazajön, és ugye kisebb fiú azt mondja, hogy: „Apám, vétkeztem az Ég ellen, már nem vagyok méltó, hogy fiadnak nevezz, csak a szolgáid közé fogadj be!” (vö. Lk 15) Hogy elveszítette a gyermeki örömet. Hazajön, mert tudja, hogy az apja annyira jó, hogy nála még a szolgák is bőven jóllaknak. Ő meg messze földön egy olyan embernél dolgozott, aki még a disznók moslékából sem adott neki. Apja azt mondja neki, hogy: „Fiam, ne hülyéskedj már, nem a szolgáim közé foglak fölvenni! Te a fiam vagy! Mindig szeretettel visszavártalak. Gyere befelé, levágjuk a legnagyobb, legértékesebb marhát, a hizlalt borjút, gyűrűt kapsz, új ruhát és ünnepeljünk, mert halott voltál és életre keltél.” Jön az idősebb fiú, aki nem ment el dorbézolni, aki mindig hűséges, aki mindig szolgalelkű volt. Mondja ugye, hogy nem akar bemenni az ünnepre, és akkor azt mondja, hogy „Persze, a te fiad, aki eltékozolta a vagyont rossz nőkre, neki levágattad a hizlalt borjút. Nekem, aki szolgáltalak hűségesen mindig, soha nem adtál egy kecskét se, hogy mulathassak a barátaimmal.” Azt mondja neki az apja, hogy „Fiam, te mindig velem vagy és mindenem a tied.” Most az idősebb fiúnak is meg kell térnie! Meg kell térnie a tékozló fiúnak, aki eltékozolt mindent. Meg kell térnie annak, aki a Pokol kocsmában egész éjszaka mulatott, és eszébe nem jutott, hogy ide misére jöjjön. Meg kell térni az idősebb fiúnak, nekünk, akik itt vagyunk a templomban hűségesen január 1-jén délelőtt is. Tehát a szolgaságból fel kell ébredni a fiúság tudatára. Nem vagy többé szolga, hanem fiú, és ha fiú, akkor Isten kegyelméből örökös is. Azt akarom ennek az évnek adni, hogy az Atyával lenni. Tudod, az az érdekes ebben, hogy az Atya mindig velünk van. Olvassátok nagyon sokat a János evangéliumot! Ez tele van az Atya iránti szeretettel. Folyamatosan minden oldalon ötször ott van az Atya neve. Jézus az egész evangéliumban úgy van bemutatva, mint aki az Atyával való kapcsolatban él.  Azt mondja az utolsó vacsorán. Értitek, ott vannak a legjobb barátai, akikkel három évig éjjel-nappal mászkált Galilea a földjén, Péter, János mindenki. Azt mondja, nekik eljön az óra, sőt már itt is van, amikor elszéledtek mindenki az otthonába, engem pedig magamra hagytok. Azt mondja Jézus, hogy: „engem magamra hagytok.” (Jn 16,32) Érezted már azt, hogy téged mindenki magadra hagyott? Szerintem nincs olyan ember a földön, aki életében egyszer-kétszer, vagy hosszabb idő szakaszban ne érezte volna ezt. Jézus azt mondja: mindannyian elszéledtek és magamra hagytok. Minden egyes embernek ez a mély magány. Ez az egész világ egy apátlanságban van, egy mély magányban szenved. Egész Európa, egész Magyarország minden egyes problémája a lyukas, kátyús úttól, az összes problémáig,a migráns problémára, mindenre oda kell írni a hátuljára zárójelbe: Apátlanság. Mert nincs otthonom, nincs hazám, nincs szeretetem, ahol én az Atyánál megpihenhetnek. A forrásomnál, az eredetemnél, a célomnál. Ez minden bajnak a legmélyebb gyökere. Az Atyaisten hiánya a szívemben. Így folytatja Jézus: De én nem vagyok egyedül, mert az Atya velem van. Mert az Atya velem van! Az Apu, az Apa a végtelen szeretetű Atya, veled van, és egy karnyújtásnyira van tőled az Atya szeretete, amiért nem kell tenni semmit. Hát ez az érdekes benne, nem kell szolgájának lenni. Nincsenek kötelességek. De valahogy működnie kell az egyháznak, aztán odaírjuk, hogy parancsolt ünnep, de hát most mi az, hogy parancsolt ünnep? Te szolga vagy, vagy, pedig az Atya gyermeke? Az Atya fia? Az Atya lánya? Ugye, a szolga az árva gyerek. Az egész életünket élhetjük egy ilyen árvagyerek mentalitásban. Mit csinál az árvagyerek? Koldul, menekül fél lop, haragszik. Erre az évre egy nagyon jó nagyon jó könyvet ajánlok nektek, olvassátok el. Tim Guenard: Erősebb a gyűlöletnél. Egy eszméletlenül erős tanúságtétel egy árvagyerek, aki már felnőtt, és elmondja az életét, hogy milyen döbbenetes dolgokon ment keresztül Franciaországban, ahogy felnőtt. Árva gyerekként milyen hányattatott sorsa volt. Utána rátalál, az atyai szeretetre! Eszméletlen! El kell olvasnotok! Erősebb a gyűlöletnél. Rátalál az atyai szeretetre és megtér felnőtt fejjel, és kiszabadul a szívéből az a rengeteg gyűlölet, harag. Kisgyerekként négy, öt évesen az apja úgy megverte, hogy nem tudom hány csontja összetört, és aztán elvették a vér szerinti apjától, így került nevelőszülőkhöz. Egész életében az volt a fogadalma, hogy megöli az apját. Felnő és megöli az apját. Meg akarta gyilkolni az apját. Tulajdonképpen ez az egész világ ezt csinálja. Mert valami miatt, tévképzet van bennünk: a Sátán beültetett belénk egy tévképzetet. A földi életnek az összes problémáját mi rávetítjük az Atya Istenre. Szidjuk az Istent. Mindenért őt hibáztatjuk. Jézus soha nem vádolta az Atya Istent, hanem azt mondta: „De én nem vagyok egyedül, mert az Atya velem van.”

Kedves testvérek! Ezt hoztam most nektek ajándékba, fogadjátok szeretettel. Lehet nektek is erre az évre, ez a mottótok, hogy: az Atya velem van. Az Atya, aki az én személyes szerető Atyám az Isten. Jézus Krisztus Istene és Atyja, aki Apu, aki végtelenül szeret, akinek nem a szolgája vagyok, hanem a fia. Akinek az örököse vagyok. Minden az enyém! Semmitől se kell félnem! Nem kell koldulnom semmilyen élvezetet, semmilyen szeretetet a világban. Isten az Atya, Apu egyedül elég! Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2018. január 24. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: youtube 1606. Lk 2,16-21 APU! (2018.01.01.)

– szeretettel Péter atya - Kérdések a reflexióhoz:
1.        Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.        Hol tartasz abban a hitben, hogy Isten a te szerető mennyei Atyád? A Szentháromság személyei közül melyikkel milyen a kapcsolatod?

3.        Mi a te mottód erre az évre? Hogyan akarod megélni ezt az évet?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a