Ugrás a fő tartalomra

Mit mondott neked Isten arról, hogy ki vagy?



Úgy érzem magam, mintha óvodás lennék

János evangéliuma 1,6-8.19-28
Abban az időben föllépett egy ember: az Isten küldte, és János volt a neve. Azért jött, hogy tanúságot tegyen, tanúságot a világosságról, hogy mindenki higgyen általa. Nem ő volt a világosság, hanem azért jött, hogy tanúságot tegyen a világosságról. János így tett tanúságot: A zsidók papokat és levitákat küldtek hozzá Jeruzsálemből, hogy megkérdezzék őt: „Ki vagy te?” Erre megvallotta, nem tagadta, hanem megvallotta: „Nem én vagyok a Messiás.” Ezért megkérdezték tőle: „Hát akkor? Talán Illés vagy?” „Nem vagyok” – felelte. „A próféta vagy?” Erre is nemmel válaszolt. Azt mondták tehát neki: „Akkor ki vagy? Mert választ kell vinnünk azoknak, akik küldtek minket. Mit mondasz magadról?” Ezt felelte: „A pusztában kiáltó hangja vagyok: egyengessétek az Úr útját, amint Izajás próféta mondta”. A küldöttek a farizeusoktól jöttek, ezért megkérdezték: „Miért keresztelsz hát, ha nem te vagy a Messiás, sem Illés, sem pedig a próféta?” János így válaszolt: „Én csak vízzel keresztelek. De köztetek áll az, akit nem ismertek, aki utánam jön, s akinek még a saruszíját sem vagyok méltó megoldani.” Ez Betániában történt, a Jordánon túl, ahol János tartózkodott és keresztelt. Ezek az evangélium igéi.

Kedves Testvérek! 

Életünkben a kérdések kérdése az, hogy kik is vagyunk valójában. Ki vagyok én? Mit mondok magamról? Minek mondanak mások? Mi az, amit nem is tudok magamról? Hiába gondolom azt, hogy én ismerem magamat. Van olyan része is az életemnek, amit nem ismerek magamból. Mi az, amit Isten gondol rólam? Ki is vagyok én valójában? Azt halljuk a mai evangéliumból, hogy odamennek Jánoshoz és kérdezik, hogy ki vagy te.

Minden bizonnyal abban a korban egy feszült politikai helyzetben, tele várakozással, hogy történjen már valami, az emberek joggal gondolhatták azt, hogy ez a János a pusztában maga a Messiás, mennyien özönlenek hozzá. Azt hallják róla, hogy különlegesen Istenben él, a pusztában elvonulva, imádkozva. De mégis olyan erővel beszél,  hogy mennek hozzá az emberek. Isszák a szavait, hallani akarják. Ez annál is inkább érdekes, mert János nem simogatta azokat az embereket, akik kimentek hozzá a pusztába. Azért itt nem csak arról van szó, hogy ő megedződött a pusztában és egy kemény ember volt. Hanem a lényeg itt az, hogy bűnbánatra szólította fel az embereket. Mégpedig elég nyíltan és konkrétan. Mondhatnánk úgy is, hogy a legnagyobbal kezdte. A nép egyik vezetőjével. Persze politikailag nem volt hivatalos királya a zsidóknak. De mégis mikor János Heródest bírálta, akkor a legnagyobbat szólította meg.  Érezték ebből az emberek, hogyha ez a János ilyen bátran meg meri szólítani a legnagyobbakat és azoknak azt mondja, hogy bűnösek  vagytok. Mert ugye megmondta Heródesnek, hogy:  “Nem lehet a tied a feleséged! Nem élhetsz vele együtt! Ez bűn az Isten szeme előtt.” Amikor az emberek ezt érezték, akkor következtettek, hogy ránk, kis halakra ugyanúgy ránk fogja olvasni a bűneinket. Ennek ellenére mentek hozzá. Miért?

              Az egyik zsoltárban van egy gyönyörű mondat: „Mivel Te meghallgatod az imát, hozzád viszi bűne terhét minden ember.” (65,3) Olyan jó, amikor ezt újra és újra olvasom a zsolozsmában.  „Mivel Te meghallgatod az imát, hozzád viszi bűne terhét minden ember.” Igaz, hogy a bűneinket nem szívesen valljuk meg. Igaz, hogy fájdalmas ezzel szembesülni. Igaz, hogy a sötét dolgaink azok, mégiscsak hozzánk tartoznak. De, ott van e mögött a szégyenérzet, meg félelem, meg fájdalom, meg mindenféle kesze-kusza érzés mögött, ott van az a vágy, hogy: De jó lenne megszabadulni! De jó lenne lerakni a terheket! János olyan ember volt, aki úgy tudta az embereket bűnbánatra szólítani, hogy ők mentek oda és rakták le örömmel a terheiket. Új emberként mehettek haza minden bizonnyal. Ebben a nagy feszült várakozásban, ebben a lelki klímában, azt várták az emberek, hogy most már tényleg eljön a Messiás, aki az egész népet megszabadítja. Sőt egyes ószövetségi próféciák szerint nemcsak a zsidó népet, hanem az egész világot. Nemcsak a zsidó népet, egy konkrét történelmi, politikai helyzetben egy elnyomótól, hanem megszabadít minden népet. Összegyűjti az egész világon szétszóródott embereket az új Izraelben.

              Ebben a helyzetben János, amikor Isten küldötteként fellép, akkor azt gondolják, igen eljött az idő. Itt az idő! János kihasználhatta volna ezt a helyzetet arra, hogy a saját glóriáját fényesítse, hiszen azt gondolták róla, hogy ő a Messiás. Ő az Istennek a végső, utolsó prófétája. De ő azt mondja, hogy: „Nem vagyok.” Hát, akkor ki vagy, talán Illés? Nem vagyok. A próféta vagy? Erre is nemmel válaszolt. Tudta magáról János, hogy ő mi az, ami nem. A mi életünkben is ez egy nagyon fontos lépés, hogy meg tudjuk határozni azt, hogy mi az, amik nem vagyunk. Ki az, aki nem vagyok. Én nem vagyok az apám, én nem vagyok az anyám. Nem vagyok egy másik ember, hanem én én vagyok. Valami egészen különleges és csodálatos ajándék az Istentől.
Itt már egy picit tovább lépünk pozitívan, kimondjuk, hogy kik is vagyunk.

              De először le kell tisztázni az asztalt, hogy mi az, ami nem vagyok. Utána azt is meg kell tudni mondani, hogy de pozitívan kik vagyunk. Kevés, hogyha az ember azt tudja magáról, hogy mi az, amit nem csinál. Nagyon is tudnia kell, mi az, amit csinál. Mi a célja, mi a küldetése? Feltehetünk még egy kérdést, hogy miért fontos ez, hogy tudjuk ezt, hogy kik vagyunk valójában. Miért fontos ez? Miért nem megyünk el e mellett a kérdés mellett, hogy mit számít, hogy ki vagyok én. Azért nem megyünk el emellett a kérdés mellett, mert maga Isten oltotta belénk azt a vágyat, hogy keressük önmagunkat. Ebben a keresésben eljussunk oda, hogy nem tudjuk megválaszolni magunknak, hogy kik vagyunk. Vagyis, Istennek kell megmondania, hogy kik vagyunk.

              Itt érkezünk el oda, hogy Keresztelő János azt mondja Izajás próféta szavával, tehát Isten szavával válaszol, hogy ki is ő. Azt mondja, hogy „a pusztában kiáltó hang vagyok, aki ezt mondja, készítsétek az Úr útját.” Tehát azért keressük, hogy kik is vagyunk valójában, mert szomjazzuk azt, hogy halljuk Istentől, hogy Ő mondja ki ránk, hogy kik vagyunk. Amikor ezt átéljük, hogy Isten szava határoz meg minket…

              Egy óriási élményem volt, nem is olyan régen, amikor egyik este már a legutolsó imáimat fejeztem be, és tényleg áment mondtam a végére. Pont abban a pillanatban kaptam egy sms-t. Percre pontosan ugyanabban a pillanatban. Valaki küldött nekem egy Igét. „Te vagy az én szeretett fiam, akiben gyönyörködöm.” (Máté 3,17) Annyira jó volt ezt megtapasztalni. Biztos a Szentlélek indította ezt az embert erre, hogy pontban akkor küldje el, amikor én befejeztem az imát. Amikor én beszéltem Istenhez, Ő küldött egy mondatot, hogy: „Te vagy az én szeretett fiam, akiben gyönyörködöm.” Én így tekintek önmagamra. Isten szeretett gyermeke vagyok, akiben Ő gyönyörködik!

Kedves Testvérek!  Azt mondja egy amerikai menedzser, Brian Tracy: „Ahhoz, hogy legjobb önmagunkat adjuk, tudnunk kell, kik vagyunk. Miért gondolkodunk és érzünk úgy, ami ránk jellemző? Tudnunk kell, hogy kik vagyunk!” Hogyha én tudom azt, hogy Isten szeretett gyermeke vagyok, akiben Ő gyönyörködik, akkor ezt mindenütt tudom. Tudom a templomban, amikor misézek. Tudom, amikor felülök a biciklire, amikor megyek, amikor valakivel beszélgetek. Amikor valaki vitatkozik velem, valaki felidegesít, amikor gyerekekkel játszok. Minden helyzetben valahol a háttérben, nem az elme szintjén, hogy állandóan ezen gondolkodnék. De valahol a háttérben ott van, hogy nincs mitől félnem. Én az Atyaisten világában élek!  Mint ahogy elsétálunk egy óvoda mellett, benézünk és a gyerekek olyan önfeledten játszadoznak a homokozóban meg a mászókán, meg mindenfelé, mintha nem is létezne azon a kis kerten kívül semmi a világon. 

Most, amikor az Atyaistenben vagyunk, abban a tapasztalatban, hogy Ő mondta meg rólam, hogy én ki vagyok. akkor számomra szinte az egész világ egy nagy óvoda, ahol mindenütt csak játszhatok, örülhetek. Ez az Adventnek az üzenete. Mennyire örülhetett János, amikor legyőzve a gőg démonát, mert mondhatta volna a gőgre hallgatva, hogy én vagyok a Krisztus. Mennyire örülhetett János, amikor legyőzve a gőg démonát, ki tudta mondani: „Igen, az Úr hangja vagyok! Nem maga az Úr, de az Úr Hangja!”

Kedves Testvérek! Kérjük az Úrtól mindannyian külön-külön személyesen, hogy nyilatkoztassa ki nekünk, hogy mutassa meg, különleges módon, személyesen, speciálisan, kinek-kinek, hogy Ő hogy tekint rá. Mert mi nem egy nagy massza vagyunk. Úgy vagyunk igazán közösség, ha egyénileg is tudjuk, hogy kik vagyunk Isten szemében. Persze nem kell a másik végletbe esni, hogy én vagyok egyedül a világon. Az lett volna Jánosnak a másik véglete, hogy én vagyok a Messiás. Nem mi vagyunk a Messiás! Nem mi vagyunk a Krisztus! De, Neki a testvérei vagyunk.            
                                                                                                
Így folytatja Brian Tracy: „Meg kell értenünk azokat az erőket és befolyásokat, melyek gyerekkorunk óta formálták jellemünket. Értenünk kell, miért reagálunk emberekre és helyzetekre úgy, ahogyan tesszük.” Lehet, észre sem vesszük azt, hogy másoknak a gesztusait utánozzuk, amit nem tudatosan teszünk. De ahogy a gyerek eltanulja az apjától, anyjától a szavajárását, ez ugyanígy lehetséges tudatosan átfordítva Jézusra. Hogyha szüntelenül az evangéliumot szemléljük, ha szüntelenül az evangéliumban élünk, akkor át fog ránk ragadni Jézusnak az egyénisége, Jézusnak a tulajdonságai, mint ahogy a testvérek is hasonlítanak egymásra. Életünkben a kérdések kérdése az, hogy kik is vagyunk valójában.  Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. december 13. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 308-as számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Ki, mi nem vagy? Felismerted már? Kimondtad már? Leváltál már egészségesen a szüleidről? Szívből már elengedted az apádat és az anyádat? Megbocsátottál már nekik?
3.      Mi a célod? Mi a küldetésed? Meg tudod fogalmazni egy mondatban, mint János?

4.      Mit mondott neked Isten arról, hogy ki vagy? Kérdezted már tőle? Hallottad már?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a