Ugrás a fő tartalomra

Mi a karácsony egy hajléktalan Jóska szemével?


                                                     Az vagy, amit hittel hallgatsz

Márk evangéliuma 1,1-8

Jézus Krisztus, az Isten Fia evangéliumának kezdete. Izajás próféta megírta:
 „Íme, elküldöm követemet színed előtt, hogy előkészítse utadat. 
A pusztában kiáltónak szava: Készítsétek el az Úr útját, tegyétek egyenessé ösvényeit.”
 János ezért a pusztában hirdette a bűnbánat keresztségét a bűnök bocsánatára. 
Kivonult hozzá Júdea egész vidéke és Jeruzsálem minden lakója. 
Megvallották bűneiket, ő pedig megkeresztelte őket a Jordán folyóban. 

János teveszőrből készült ruhát viselt, csípőjét bőröv vette körül; sáskát és vadmézet evett. 
Ezt hirdette: „Aki utánam jön, hatalmasabb nálam. 
Arra sem vagyok méltó, hogy lehajoljak és megoldjam a saruszíját. 
Én vízzel keresztellek titeket, ő pedig Szentlélekkel keresztel majd meg benneteket!” 
Ezek az evangélium Igéi!

Kedves testvérek!

Mostanában láthatunk egy óriás plakátot az út mellett. Egy nagy csirke van rajta, azt hiszem. Az van odaírva, hogy „az vagy, amit megeszel”. Láttuk már ezt a plakátot? Itt Szekszárdon is látható, ahogy megyünk befele. Ismerjük ezt a mondást, szerintem azt már korábban is hallottuk. Nem most világosodott meg ez előttünk. Nekem azért mégis, úgy, valahogy ijesztő ez a plakát. Egy kicsit olyan, mintha ez a nagy tyúk kinézne és lehet, hogy engem is fölcsíp és  megesz, mert olyan hatalmas.

Azt halljuk, hogy ez a János sáskát és vadmézet evett. Emlékszem rá, amikor kicsi voltam és ilyen csintalan kölök voltam. Mentünk az utcán, és amit értünk, abba beleharaptunk. Még az akácvirágot és megettük. Ti megettétek- e már az akácvirágot? Ugye milyen finom? Mindent megettünk, ami az út szélén található volt. Aztán, néha ennek meglett a következménye.  Ez a János vajon miért csinálta azt, hogy sáskát és vadmézet evett? Ilyen extravagáns  hajlamai voltak? Nem tudott a bőrébe férni? Nem! Nem erről van szó, hogy magamutogatásból csinálta volna ezt és beteges hajlamból, hanem azért, mert ő a pusztában élt egészen zord körülmények között.  Nem bent a faluban, bent a városban, hanem remeteként, prófétaként, kint sivatagos,  köves, barlangos helyeken. Amit éppen talált, abba öltözött föl. Teveszőr, bőröv. Az étele pedig sáska  és vadméz volt. Amikor pedig elkezdi hirdetni Isten szavát, akkor odafigyelnek rá. Már nem arra, hogy ő milyen, aki hirdeti, hanem arra, amit mond.

Ezt azért érdemes megfigyelnünk a saját életünkben, hogy szükségünk van időnként olyan helyzetekre, amikor valakinek nincs teljesen összhangban a kinézete az üzenetével. Lehet,  hogy időnként egy hajléktalan mondja meg nekünk az igazságot, nagyon tisztán és világosan. Egyszer hajléktalanoknak tartottam bibliaórát Karácsony  előtt voltunk úgy, mint most. Beszéltem  a szeretetről. Azt mondja az egyikőjük, Józsi a cigány, aki nagyon rosszul nézett ki mindig is. Nem is tudom, hogy él-e még azóta. Azt mondta, „nem csak a Karácsony  a szeretet ünnepe, hanem a te születésnapod is, mert Isten örült, amikor  téged teremtett.” Mondtam neki, hogy most álljunk meg és mondd el még egyszer, ezt le kell írnom, hogy ezt mindenütt elmondhassam, hogy ezt te mondtad. Tavaly nagyon sok helyen elmondtam ezt. Tévében is, meg hirdettem videó  felvételeken. Halljuk még egyszer! „Nemcsak a Karácsony a szeretet ünnepe, hanem a te születésnapod is, mert Isten örült, amikor téged teremtett.” Ugye milyen szép, ugye milyen erős igazság? Különösen erősen hangzott ez az ő szájából, aki ha nem is sáskát és vad mézet evett, de azt, amit talált a kukában. Néha van úgy, hogy egészen különleges köntösben szól hozzánk az Isten.

            Számomra most az elmúlt hónapokban Isten egy nagyon különleges módon szólt. Láttam egy kis hírösszeállítást egy nyugati adón. Azt láttam, hogy egy ember bekötött szemmel egy kötélen elmegy és tart egy rudat két hatalmas felhőkarcoló között. Ez egy 2 perces kis hírösszeállítás volt. Rákövetkező napokban utána néztem, hogy mi ez, ki ez? Úgy hívják hogy Nik Wallenda. Olyan családból származik, ahol már generációról generációra ez a szokás, hogy a gyerekeket megtanítják ilyen kötéltáncos mutatványra. Nem is tudom, hogy az ő apja, vagy a nagyapja 78 éves korába szörnyet halt, mert lezuhant a kötélről. Addig egész életében, mindig ment ilyen kötélen. Láttuk ezt egy két hónappal ezelőtt mutatta a tévé. Emlékszünk rá? Utánanéztem, hogy miket mond ez az ember. Kiderült, hogy ez egy keresztény ember. Mélyen hívő keresztény. Egy lelkipásztor van mellette, akivel mindig imádkoznak, meg akitől tanácsokat kap. Ha valaki felmegy a weboldalára, akkor az látszódik, hogy ott áll és egy kereszt van a nyakában. Nagyon tiszta, világos üzenetei vannak Jézus Krisztusról.

Úgy gondolom, hogy valaki persze mondhatja, és legyint, hogy ez micsoda butaság. Gyerekei vannak, mit ijesztgeti itt a világot. Bármikor lezuhanhat és a gyerekei ott maradnak apa nélkül. Mondhatjuk ugye ezt is rá, hogy miért nem hagyja abba ezt a butaságot. De úgy néz ki, hogy ő nem így gondolkodik, hanem úgy gondolkodik,  hogy Isten neki ezt a hivatást adta. Ezáltal felhívja az emberek figyelmét egy pillanatra, nézzenek rá és utána pedig elmondja a mondandóját, ami a lényeg.
Tehát itt Jánosnál nem az a lényeg, hogy sáskát és vadmézet evett, vagy, hogy szép nagy szakálla volt, hanem az, hogy mit mond. Azt mondta ez a János: Készítsétek el az Úr útját! Tegyétek egyenessé ösvényeit és jön Jézus! Jön! Figyeljetek, mert jön Jézus! Hozzád lép oda személyesen az Isten Fia és veled akar valamit. Meg akarja változtatni az egész életedet!

Sokszor én azt érzem, javítsatok ki, hogyha ez egy téves érzés. Sokszor azt érzem, hogy igaza van annak a viccnek, hogy hogyan jön ki a  pap a templomból. Mintha “mise”történt volna! Ez nemcsak a papra lehet igaz, hanem ránk mindenkire, hívőkre is, hogy nem történt semmi. Miért van ez? Nem Isten a hibás, hogy Isten nem csinált semmit. Hanem, mert mi úgy állunk hozzá, hogy ez nem különösebben változtatja meg az életünket. De mit mond ez a plakát? Az vagy, amit megeszel! Kicsit fordítsuk ezt vissza a hallott Igére! Az vagy, amit hallasz és amiben elkezdesz hinni! Ugye valakinek mindig pletykái és rossz gondolatai vannak és mondogatja a rossz gondolatait. Azt hallottam valakitől, de lehet, hogy maga találta ki. Hisz benne és egy idő után tönkreteszi a saját életét is. Az vagy, amit hallasz, és amiben elkezdesz hinni!

Hallgassuk most ezt a Keresztelő Jánost! Azt mondja: Aki utánam jön hatalmasabb nálam! Arra sem vagyok méltó, hogy lehajoljak és megoldjam a saruszíját!  Én vízzel keresztellek titeket, ő pedig Szentlélekkel keresztel majd meg benneteket! Jön Jézus, aki nem vizet fog önteni a fejetekre, mint most én itt a Jordán folyóban. Jön Jézus, aki a Szentlélekbe fog benneteket belemeríteni. A Szentlélek az Isten Lelke! Isten Lelke fog téged betölteni! Azért, hogy téged olyanná  formáljon, mint amilyen Jézus! Szentlélek téged átformálhat, hogy olyanná alakulj,  mint amilyen Jézus! Ez a cél, ez a lényeg! Fogadjuk be a Szentlelket! Hívjuk újra és újra, jöjj Szentlélek! Alakíts át engem! Formálj engem! Nyisd meg a szívem, hogy halljam, hogy mit mond az Isten! Érezzem, hogy engem szeret és rajtam keresztül is ez menjen tovább! Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. december 6. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 1029-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Milyen zenét hallgatsz az autóban, vagy a rádióban otthon? Milyen hírekre emlékszel tegnapról? Észrevetted benne Istent?

3.      Mit vársz az idei karácsonytól?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a