Ugrás a fő tartalomra

Szereted a zsidókat és a cigányokat?


Az embereket jól szeretni csak Istenben lehet

Máté evangéliuma 22, 34-40
 Abban az időben: Amikor a farizeusok meghallották, hogy Jézus hogyan hallgattatta el a szadduceusokat, köréje gyűltek és egyikük, egy törvénytudó alattomos szándékkal a következő kérdést tette fel neki: „Mester, melyik a legfőbb parancs a törvényben?” Jézus így válaszolt: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szíveddel, teljes lelkeddel és egész értelmeddel. Ez az első és legfőbb parancsolat. A második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint saját magadat. E két parancson nyugszik az egész törvény és a próféták.” Ezek az evangélium igéi!

 Kedves testvérek! 

            Az elmúlt vasárnap evangéliumi részletei mind-mind Jézus és a törvénytudó vallásos emberek közti párbeszédről szólnak. Szó volt a legutóbbi vasárnap,  hogy szabad-e adót fizetni a császárnak. Persze, ez a kérdés is csak azért hangzott el, hogy Jézust jól szaván fogják, és esetleg majd később bevádolhassák. Aztán előtte szintén a főpapokhoz szólva, egy példabeszédet mondott azokról, akik meghívottak voltak a menyegzőre, de mégse mentek el. Visszanézhetnénk, legalább négy-öt vasárnapon keresztül, Jézus és a vallásos emberek közti párbeszédről van szó. Ezek a vallásos emberek nem akármilyen vallásos emberek voltak, hanem olyanok, akik legalábbis a saját elképzelésük szerint, kiváló módon igyekeztek teljesíteni a törvényt. Ők valóban ebből sok mindent teljesítettek is. Mindet nyilván nem. Ezt ők maguk is tudták. Ők maguk is érezték.

Tehát alapvetően maga ez a mozgalom, akiknek a tagjaival Jézus beszélget, ez a mozgalom abban a korban, annak a népnek, a zsidó népnek a vezető mozgalma volt. Megújulást szolgálta. Tehát az a nép, a zsidó nép elnyomás alatt élt, a római birodalomban. Kezdte elveszíteni az identitását. És ekkor jött egy kis tűz, ami azt szolgálta, hogy ébredjünk fel. Hát mi Mózes népe vagyunk! Nem a császár népe! Ezért amennyire lehetett, próbálták mégiscsak megtartani az ősök hagyományát. Biztos, hogy köztük voltak nagyon jószándékú emberek. Voltak köztük olyanok, akik ezt egyáltalán nem képmutatásból tették hanem, istenfélelemből, jámborságból, szeretetből is. Nyilván egyértelmű, hogy Jézus Isten Fia nélkül mindez nem sikerülhetett. Isten Fia nélkül és Isten Fiának cselekvése, Megváltó műve nélkül mindez nem sikerülhetett. 

Mi, akik most mind itt vagyunk, nagyon sok szempontból más helyzetben vagyunk. Lehet, hogy ránk egyáltalán nem igaz az, hogy mi mindenáron nagyon jó vallásos emberek akarunk lenni. Ez most nem egy ilyen ítéletként hangzik el, hanem  mi más szituációban vagyunk. Ránk most lehet, hogy egyáltalán nem igaz az, hogy  egy nagy birodalom fogságában vagyunk. Ugye volt erre példa a történelmünkben. Török idejében, a Habsburgok idejében vagy a Szovjetunió idejében. Tehát most ebből a beszélgetésből, ami elhangzik Jézus és a farizeusok között, van, ami szó szerint vonatkozik ránk, van, ami átvitt értelemben vonatkozik ránk, csak úgy szinte meg kell találni a közös pontokat, és van, ami, egyáltalán nem vonatkozik ránk. De, mégis ez Isten, nekünk szóló üzenete most.

Jézus azt mondja, szeressük Istent, szeressük embertársainkat. Nyilván, ez a központi üzenet nem magyarázható félre. Jézus azt mondja, szeresd felebarátodat, min saját megadat. Minden embert ért ez alatt. Hogyha vennénk hozzá más evangéliumi részleteket, akkor egyértelmű, hogy Jézus  egy univerzális törvényt adott. Nemcsak azt mondta, hogy a zsidó szeresse a zsidót, magyar szeresse a magyart, római a rómait, hanem mindenki mindenkit. Valószínűleg a történelem folyamán mióta Jézus ezt kimondta lehet, hogy egy pillanat se volt, mikor ez itt a földön megvalósult volna, hogy minden ember mindenkit szeretett volna.  Hát abban a pillanatban itt lett volna a földön a mennyország. Ugye? Tehát, valószínűleg ilyen nem volt teljesen. Olyan biztos volt, hogy kisebb közösségekben, vagy akár nagyobb közösségekben is engedték azt, hogy Isten szeretete működjön bennük.

Nekem nagyon sokszor ez az alapkérdésem, hogy mit lehetne jobban tenni ebben a világban. Én magam hogyan lehetnék szentebb. De honnan indult nekem, ez a meggyőződésem, ez a vágyakozásom? Először is megtapasztaltam Isten szeretetét. Szegedi egyetemista koromban, két évig magyar szakos voltam és eszembe se jutott, hogy pap legyek. Jártam azért imádkozni, jártam misére, jártam közösségbe. De én focista akartam lenni. Azon gondolkodtam sokat. Aztán ez kezdett elhalványulni bennem és kiszerettem a fociból. De közben sok lelkigyakorlaton voltam, táborokban, találkozókon barátokat szereztem.

A személyes imaéletemben megtapasztaltam  Isten szeretetét. Tehát  nem úgy volt, hogy én kitaláltam valamit, hogy nincs és ahhoz elkezdtem alkalmazkodni, hanem teljesen másképp. Hirdették nekem, hogy milyen az Isten. Amikor én magam kapcsolatba kerültem az élő Istennel, akkor ez vonzott. Ez lebilincselt, magával ragadott és kezdtem közeledni Istenhez. Kezdtem felfedezni, hogy milyen csodálatos. Kicsit úgy, mintha gyereknek adnak egy bonbont, megeszi, és ha nem vigyázunk, még három másik dobozzal megeszik. Mert finom, mert tetszik neki, mert ízlik neki. Hát az, amit itt Jézus mond, hogy szeressük Istent, szeressük embertársainkat, nyilván van egy előzménye: Isten, szeret minket, Isten szeretetből teremtett minket. Azt mondja Jézus, erről a két parancsról, a kapcsolatról, elmondja az elsőt, hogy szeressük Istent, aztán azt mondja, a második hasonló ehhez. Szeresd felebarátodat! Ha megnézzük, azt mondja Jézus, szeressük Istent teljes szívünkből, de az embertársi szeretetre nem azt mondja, hogy teljes szívünkből szeressük embertársukat. Istent imádjuk, az embertársainkat tiszteljük, szeretjük, becsüljük, bízunk bennük, segítjük! Embertársainkat mégsem pont úgy kell, hogy szeressük, mint Istent, e szerint a parancs szerint, hanem, mint saját magunkat.

Ezt a két parancsot valójában Jézus az Ószövetségből idézte. Amikor azonban eljött az utolsó vacsora napja, Jézus azt mondta, hogy: „Új parancsot adok. Szeressétek egymást, ahogy én szerettelek benneteket!” (Jn 13,34) Hogyan szeretett minket Jézus? Úgy, hogy életét adta értünk! Nemcsak az utolsó pillanatban, hogy meghalt, hanem az egész életében, mindvégig életét adta értünk, minden nap, minden tettével, minden gondolatával életét adta értünk! Szolgált minket. Tehát, a két parancs hasonlósága valójában Jézusban van. Jézus az, aki egyesíti ezt a két parancsot önmagában.

Az Újszövetséget, hogyha olvasgatjuk, akkor nagyon sokszor vannak benne ilyen kifejezések, hogy Krisztusban. Hogy Krisztusban van elrejtve az életünk. Nagyon sokszor ez a helyhatározás van. Például, 1János 3,24 „Aki megtartja parancsait, Istenben marad és az Isten is őbenne.” Ugye érdekes ez, mert nem biztos, hogy rögtön értjük, hogy mit jelent az, hogy bennem van valaki más. Mondhatnánk hasonlatként az anya és a méhében lévő gyermek kapcsolatát. De, ugye nem teljesen jó ez a hasonlat, mert mi van akkor, ha az anya azon gondolkodik, hogy elvetesse a gyerekét. Konkrétan, hogy megölje. Akkor testileg egymásban vannak, de lelkileg pont azon van, hogy lehető legtávolabb legyen tőlem, mert nem akarom. Inkább én ahhoz hasonlítanám azt, hogy egymásban vagyun, mint amikor két ember nagyon szereti egymást szerelemmel  szinte, egy férfi és egy nő nyilván. Szinte kitalálják egymás gondolatait, egymás érzéseit, egymásban vannak. Mikor mennek az utcán, akkor is szinte teljesen egyek.  Isszák egymás szavait. Most valami ilyesmihez hasonlítható az, hogy bennünk van Isten, mi pedig Istenben vagyunk.

Kedves Testvérek! Jézus vágyakozik arra, hogy befogadjuk Isten szeretetét. Jézus vágyakozik arra, hogy megismerjük, hogy milyen Isten valójában. Lelkigyakorlaton voltam most. Különösen is felfrissítették bennem most ezt a tapasztalatot, hogy milyen az Isten valójában. Egy német előadó azt mondta, hogy  Németországban van most  egy meseregény, amit kötetenként adnak ki. Valószínűleg nemsokára magyarra is lefordítják. Öt kötetes meseregény. Egy kis epizódot kiemelt belőle az előadó most a lelkigyakorlaton. Volt egyszer egy király, egy nagyon jó király. Voltak a zsiványok, a nagyon rossz emberek. Így volt a történetben, akik raboltak fosztogattak. A zsiványoknak voltak gyermekei. Azok a gyerekek is, sokszor sok rosszat csináltak.

Egyszer a király, örökbe fogadta az egyik zsivány családnak a gyermekét. Elvitte magához a palotába. Már nagyobb volt ez a gyermek, és ez a gyermek a palotában is úgy élt, mint korábban a zsiványok között. Terítve volt az asztal mindenféle finomságokkal. Gyorsan magához kapott rengeteget és elbújt a sarokban és ott titokban akarta enni. Mert korábban a zsiványok között, a saját családjában is, a szülei és a testvérei között is így élt. Mindenki, mindenki ellen. Mindenki a másikat kifosztja. Ezt a lelkületet vitte a király palotájába. Akkora a király odament a sarokba hozzá, leült mellé, megsimogatta a fejét és mondta neki: „Nézd, ezen az asztalon minden a tied. Nem kell elbújnod, senki nem fogja elvenni tőled. Szeretlek!” Gyönyörű ez a történet. Így vagyunk mi is Istennel. Így vagyunk a világban. Élünk a világban és sokszor azt tapasztaljuk, hogy itt mindenki mindenki ellen van. Akkor jön Jézus és kezd beültetni egy új programot a fejünkbe. Isten nincs ellened, nincs mindenki mindenki ellen! Tied minden a Mennyországról. Arról az asztalról vehetsz! A tied Istennek az összes ígérete!  Isten tárházából szabadon válogathatsz. Tied Isten kegyelme! Ha ezt meg tapasztaljuk, akkor ez a zsivány-mentalitás elkezd kikopni, megszűnni. A Király Fiának a  mentalitása kezd el bennünk működni. A nagylelkűség, az öröm, az ajándékozás, a szolgálatkészség. Mindaz, ami Jézus tulajdonsága, amilyen Jézus volt itt köztünk. Amilyenek a szentek, akiket látunk a szobrokon, és nézzük,  hogy milyenek ők. Bármelyikünk lehet szent, mert bennünk lakik az Isten, aki szent, és aki minket szívesen, ingyen szeretetből szentté formál. Mert szeret, mert akarja, hogy olyanok legyünk mint Ő!
Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. október 25. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 1004-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Te hogyan fogalmazod meg a különbséget, hogy Istent hogyan szereted és embertársadat hogyan szereted?
Akarsz-e szent lenni? Milyennek képzeled el magad szentként?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a