Ugrás a fő tartalomra

Milyen egy király lakodalom?


A lakodalom ízei
Máté evangéliuma 22,1-14    
Abban az időben Jézus ismét példabeszédekben szólt a főpapokhoz és a nép véneihez: A mennyek országa olyan, mint amikor egy király menyegzőt rendezett a fiának. Ők azonban nem akartak jönni. Erre más szolgákat küldött: Mondjátok meg a meghívottaknak: íme, a lakomát elkészítettem. Ökreim és hizlalt állataim leöltem. Minden készen áll, jöjjetek a menyegzőre. De azok mindezzel mit sem törődve szétszéledtek: az egyik a földjére ment, a másik az üzlete után nézett. A többiek, pedig a szolgálóknak estek: összeverték, sőt meg is ölték őket. A király nagy haragra lobbant. Elküldte seregeit, és felkoncoltatta a gyilkosokat, városukat pedig felégette. Azután így szólt a szolgákhoz: A menyegző kész, de a meghívottak nem voltak rá méltók. Menjetek hát ki az útkereszteződésekre, és akit csak találtok, hívjátok el a menyegzőre! A lakodalmas ház megtelt vendégekkel. Amikor a király bejött, hogy megszemlélje a vendégeket, meglátott köztük egy embert, aki nem volt menyegzős ruhába öltözve. Megszólította: Barátom, hogy jöhettél be ide, ha nincs menyegzős ruhád? De ez csak hallgatott. Erre a király megparancsolta a szolgáknak: Kezét-lábát kötözzétek meg, és dobjátok ki a külső sötétségre! Ott sírás lesz és fogcsikorgatás! Sokan vannak a meghívottak, de kevesen a választottak!
Ezek az evangélium Igéi!

Kedves testvérek!
            Nagyon fordulatos az a lakodalom, amit most hallottunk. Egészen elképesztő, hogy milyen események fűződnek ehhez a lakodalomhoz. Gyilkosság, városok felégetése, sorozatos horrorisztikus történetek. Úgy tűnik, hogy nem gyerekeknek való ez a lakodalom. Most nem is annyira az egész példabeszéd értelmét akarom kibontani. Nyilván Jézus azért mondta el a főpapoknak és a nép véneinek, hogy érzékeltesse  azt, hogy aki visszautasítja Isten üzenetét, az önmagát ítéli el és számíthat arra, hogy kivetik  a külső sötétségre.

Most ennek a példabeszédnek inkább az örömteli oldalát szeretném kidomborítani. Mégpedig az első mondatát. Eljött a nap, amikor a király menyegzőt, lakodalmat rendezett a fiának. Biztos, hogy ha a példabeszédnél maradunk, abban az országban az egy óriási ünnep volt. A király lakodalmat rendez a fiának. Hetedhét országra szóló örömünnep. Ez volt az a nap, ami méltán bevonulhatott sok-sok lakodalom között a legnagyobb lakodalom cím várományosa közé. A legnagyobb lakodalom. Ez a legnagyobb lakodalom, ami vár ránk a mennyben. Ennek már itt a földön Isten megadja az előhangját, az előízét, hogy megérezzük azt, hogy  nem annyira siralomvölgyként kellene tekinteni a földi életünkre, mert az evangélium örömhír. Örülni kell annak, hogy eljött Jézus a mennyből. Egy olyan utat adott az Atyához, ami járható, ami biztos. Igaz, hogy keskeny, igaz, hogy szűkös, de járható. Azért hogyha körbenézünk a világban, sokan járnak Jézus útján. Sokan vannak a testvéreink, akiktől tanulhatunk. Amikor valaki lakodalomban van, akkor a lakodalom után elmeséli azt, hogy milyen volt a menyasszony, milyen szép ruhában volt. Elmeséli azt, hogy mennyi mindent tálaltak fel az asztalra. Hányféle ital volt, és mennyi mindent lehetett hajnalok hajnaláig lakmározni.

Ehhez hasonlóan én is szeretném elmesélni azt, hogy múlt hét vasárnap átvitt  értelemben lakodalomban jártam. Méghozzá nyolc társammal Pécsről egy kisbusszal mentünk Budapestre, a Papp László Sportarénába. „Ez az a nap!” rendezvény volt. Ez már 10 éves múltra tekint vissza. Ökumenikus rendezvény. Különböző dicsőítő zenekarok, missziós fesztivál. Az elmúlt 10 évben volt olyan Budapesten, több  tízezren, „Felvonulás Jézusért” rendezvény keretében vallották meg a hitüket. Egész Budapestet átívelő rendezvény megy a Hősök terére. Én azokon nem vettem részt, most viszont első alkalommal ott voltunk. Egy kisbusszal mentünk  kilencen, Király Józsi  paptestvéremmel, egy  családdal és néhány hívővel. Nagyon jó volt ez a rendezvény.

Most erről a lakodalomról akarok egy kicsit mesélni, ami a mennyország előíze volt a számunkra. Volt egy olyan része a sportarénának egy kisebb terem, ahol a különböző missziós szervezetek felállították a maguk kis standját és ott bemutatkoztak. Lehetett velük beszélgetni és egy- egy  kis szórólap kiadványt elhozni. Én két és fél óra hosszat töltöttem el ott ebben a helyiségben. Volt vagy 30-40  ilyen stand és minden egyes helynél megálltam, 2-3 percet vagy 5 percet beszélgettem azzal, aki ott volt és elhoztam egy szórólapot. Most ennek a lakodalomnak az ízeiből akarok néhányat felvillantani. Egy nagy zacskóba gyűjtöttem össze,  amik ott voltak. Azért mondom ezt el, mert mi is itt Pécsen az új evangelizáció jegyében elkezdjük a missziót, ahogyan Udvardy György fogalmazott plébániánk meglátogatásakor, az új evangelizációt.

Nézzünk egy kiadványt! Magyar református Szeretetszolgálat magazinja: „Jobb adni, mint kapni!” Nagyon emlékszem rá, akivel ott beszélgettem, nagyon átható volt a tekintete. Minden egyes standnál megkérdeztem, hogy kik vagytok, miért csináljátok. Nagyon jó volt látni őket. Tehát magyar református Szeretetszolgálat: Jobb adni, mint kapni, kiadványt hoztam el tőlük. Aztán a következő, MPE cigány misszió. Őket már korábban személyesen is ismertem, Békéscsaba mellől származnak. Egy volt, skinhead kocsmáros, fiatal srác megtért. Korábban olyan zenekara volt, amiben a cigányok ellen énekelt.  Megtért és most neki egy cigány dicsőítő zenekara van és egy országos cigány missziót indított. Nagyon erőteljes volt ez a szolgálat is. Aztán a következő: egy családnak a bemutatása, tízgyermekes boldog házaspár. „Kettő az egyben” családsegítő és házasmisszió alapítvány. Ővelük is beszélgettem. Itt is nagyon jó volt látni, hogy fiatal család és mégis milyen nagy lelkesedéssel beszélnek. Emlékszem rá hogy megkérdezte tőlem, amikor látta, hogy ott álltam reverendában: „Ilyen fiatal papok is vannak?” Aztán a következő 72 óra kompromisszum nélkül szórólap. Ökumenikus ifjúsági alapítvány szervezése. Ez  majd október 13-16-tól lesz.  72 óra kompromisszumok nélkül. Fesd ki egy ovi falát! Szervezz bulit időseknek! Takaríts patakmedret! Építs játszóteret! Kirándulj mozgássérültekkel! Látogass beteg gyerekeket! Fess túra jelzést! Önkénteskedj kreatívan az ország bármely pontján! Sok ezer fiatal három napon át ezt választja. Family családi és párkapcsolati magazin. Ezek mind ingyenes kiadványok voltak a Harmat kiadótól. 

Emlékszem rá, hogy nagyon sokszínű volt ez a missziós strand. Nagyon igényesek ezek a kiadványok. Érdemes megnézni magát a minőségét ezeknek a papíroknak. Aztán a következő: christeens.hu weboldal kapcsán, egy olyan kis csapat, akik tudatosan a tinédzserekre koncentrálnak. Tehát ebben benne van az, hogy Krisztus és tinédzserek. Mutatták nekem azt, hogy milyen nyári táborokat szerveznek. Valóban nagyon érdekes volt. Van egy másik. Szabó Dániel református lelkész. Ő egyébként később kint volt a színpadon is. Őneki különösen a tekintete ragadott magával meg az arca, hogy milyen nagy szeretetet sugárzott.

Aztán még néhány: A  magyarországi Evangélikus Egyház munkatársai. Reménység magjai  alapítvány, tanfolyamok, konferenciák, szakmai napok oktatási anyagok szervezése. Jó volt látni azt, hogy a  Katolikus Egyház is képviseltette magát. Sőt, bár  ez nem volt kifejezetten kiírva, de igazából az egész rendezvényt a háttérben az Új Jeruzsálem közösség szervezte. Aztán ilyen is volt, hogy Örömhír klubok. Gyermek evangelizációs közösség. Felnőtt képzés, csoport vezetői képzés. Kaptam még DVD- ket és Cd lemezeket is. Például a Harmadik Világ Szegényeinek Szolgái mozgalomtól, akik Peruban teljesítenek szolgálatot. Ez a missziós mozgalom céljának tűzi ki azt, hogy egyszerre elvigye a szentségimádást is és a tanítást is azok közé a szegény gyerekek közé, akiknek  nem hogy a szentségimádás és a tanulás,  de még az írás megtanulása is sokszor nehézségeket okoz. Nagyon sok külföldi szervezet is volt. Hoztam egyébként angol kiadványokat is. Ezeken a kiadványokon,  mindegyiken van valami lelkesítő mottó, vagy képek. Amik megmutatják azt,  hogy bizony, van mit tanulnunk. Ne arra tekintsünk, amink nincsen, hanem arra amink van! Igazából rengeteg lehetőségünk van!

Hadd,  mondjak még ezek közül még néhányat. Pl. Éjféli kiáltás. Ez egy olyan mozgalom, akik a keresztények és a zsidók közti egységet ápolják. Aztán olyan is volt, ez  különösen meglepő volt a számomra. Keresztények és muzulmán nők közötti kapcsolatok építése. Különböző könyvkiadók, házasságok, családvédő mozgalmak. Ennyit most így néhány szóban bemutatva. Hadd mondjam el azt, hogy belül talán ebben a harminc ezres sportcsarnokban, olyan  15-20 000 ember vett részt. Ott volt Böjte Csaba is. Ott volt a váci püspök,  nagyon sok pap. Emlékszem rá, amikor a folyosón ismerősökkel találkoztam, akkor mondták azt, hogy protestánsok azt mondogatják, hogy: „Nézzétek, az apácák és a papok mennek a dicsőítésre!” Tehát ez a protestánsok számára is egy nagy tanúságtétel volt, hogy a katolikusok is mernek ilyen lelkes, fiatalos rendezvényeken résztvenni.

Maga az egész rendezvény egy amerikai zenekar koncertjével zárult. Ahol egy olyan erős jó kis tanítás hangzott el, hogy merjünk igent mondani az elhívásunkra. Nagyon érdekes volt, mert én összeírtam, hogy ki mit válaszolt arra kérdésre, hogy „Miért vagytok itt a missziós standon?”. A legtöbb válasz az volt, hogy az elhívás miatt. Isten elhívott erre a szolgálatra. Igent mondtunk rá! Ugyanerről beszéltek az esti előadók is. Merjünk igent mondani a menyegzőnkre való elhívásunkra. Merjünk tanulni! Rengeteg lehetőségünk van. Rengeteg kitaposott út van már. Kedves testvérek! Jézus menyegzőre hív minket, ahol bőséges az asztal és ahova örömmel hívhatunk mindenki mást is. Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. október 11. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 269-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Milyennek képzeled el a mennyországot konkrétan, nem csak úgy általánosságban az érzések szintjén?
3.    Melyik missziós csapat keltette fel az érdeklődésedet? Mit fogsz tenni Jézusért? Hogyan?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a