Ugrás a fő tartalomra

Mit kezdesz a veszteségeiddel?



A kihívásokban növekszik a szabadság
Lukács evangéliuma 1,26-28
Abban az időben Isten elküldte Gábor angyalt Galilea Názáret nevű városába egy szűzhöz, aki jegyese volt egy férfinak, a Dávid házából való Józsefnek. A szűz neve Mária volt. Az angyal belépett hozzá és így szólt: „Üdvöz légy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Áldottabb vagy te minden asszonynál!”  Ennek hallatára Mária zavarba jött és gondolkodóba esett, hogy miféle köszöntés ez. Az angyal azonban folytatta: „Ne félj, Mária! Hisz kegyelmet találtál Istennél! Mert íme, gyermeket fogansz méhedben, és fiút szülsz, s Jézusnak fogod őt n evezni! Nagy lesz ő: a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úristen neki adja atyjának, Dávidnak trónját. Uralkodni fog Jákob házán mindörökké, és uralmának soha nem lesz vége!”  Mária ekkor megkérdezte az angyalt: „Hogyan történhet meg ez, amikor én férfit nem ismerek?” Az angyal ezt válaszolta neki: „A Szentlélek száll le rád, és a Magasságbeli ereje borít be árnyékával. Ezért szent lesz az, ki tőled születik: Isten Fiának fogják őt hívni. Lásd, rokonod, Erzsébet is gyermeket fogant öregségében, sőt, már a hatodik hónapban van, bár magtalannak tartják az emberek. Istennél semmi sem lehetetlen.”  Erre Mária így szólt: „Íme, az Úr szolgálóleánya: történjék velem szavaid szerint!” Ezután az angyal eltávozott.
Ezek az evangélium Igéi!

Kedves testvérek!
Szűz Mária, a Magyarok Nagyasszonya főünnepén ez az evangéliumi részlet minden nemzethez szól. Hiszen Mária, aki a világ Megváltóját szülte meg, minden embernek odaadta a fiát, Jézust. Nyilvánvaló, hogy  Szűz Mária nem úgy gondolta el azt, hogy az ő fia lesz a világ Megváltója,  hogy kezdettől fogva tudta volna azt, hogy a fiának meg kell halnia a kereszten, mint egy kitaszított gonosztevő, akit ráadásul saját népe istenkáromlással vádolt - az elnyomó hatalom pedig, a rómaiak felségsértéssel, azzal hogy a császár ellen összeesküvést szőve, önmagát a zsidók királyának adja ki.

Mária fokozatosan értette meg Isten tervét. Mindig  a következő lépésre igent mondott. Isten megmutatta neki azt, amit az adott helyzetben, mondhatnánk úgy, hogy az adott napon tudnia kellett. Nyilvánvaló, hogy nemcsak egy napra látunk előre, mert egy napunkban akár benne lehet folyamatként egy egész hét, egy hónap egy év vagy egy hosszabb szakasz, egy tudatos döntés az életünkben.  Magyarok Nagyasszonya főünnepén talán túlságosan idealizálva képzeljük el azt, hogy István király felajánlotta az országunkat Máriának. Mit is tehetett volna, hiszen nem  maradt örökös, nem maradt utód?  Úgy is fogalmazhatunk talán kicsit pongyolán, hogy nem jókedvében ajánlotta fel Máriának az országot, hanem fájdalmában. Mégpedig nagyon nagy fájdalmában. Nem tehetett mást. Szinte úgy volt István király abban a történelmi helyzetben, mint a cirenei Simon. Kényszerítették, hogy vigye Jézus keresztjét.

            Aki látta a Passió című filmet, gyönyörűen van ábrázolva ennek az epizódszereplőnek az alakja, mert hát mégiscsak látjuk az evangéliumból, hogy nem túl sok szerep jutott neki időben-térben.  De az a kicsi, amit meg kellett tennie - úgy mutatja be a Passió című film-, hogy egy hatalmas átváltozást hozott ennek az embernek az életében. Ugyanúgy, ahogy Szűz Mária életében, folyamatosan egyre nagyobb kihívásra kellett igent mondania. Ugyanúgy van ez mindannyiunk életében is. Így volt cirenei Simonnal, István királlyal és napjainkban nálunk is.

Nézzük még meg egy picit közelebbről azt a pillanatot vagy azt a szituációt, ahogy István király felajánlja az országot. Kicsit ahhoz lehetne hasonlítani ezt a szenvedését, imáját, mint amikor Jézus kilehelte a lelkét a kereszten. Jézus nagyot kiáltott. Ezt írják az evangélisták, nagyot kiáltott és kilehelte lelkét. Ha ezt a képet szemléljük, akkor meg fogjuk érteni István királyt is. Valószínűleg István király is nagyot kiáltott. Nagyot kiáltott fájdalmában. Amikor hírét vette annak, hogy Imrét, mondjuk úgy mai belátásunkkal, hogy amikor Imrét megölték. Ez a kifejezés, hogy vadkan, ez a történettudomány mai állása szerint, korabeli virágnyelv volt, arra vonatkozóan hogyha valaki merénylet áldozata lett. István nem önként adta oda a fiát.  „Öljétek meg, nem lesz utódom. Ide nekem a rozsdás bökőt!”  A keresztény ember soha nem olyan, hogy tudatosan, dacosan kihívná maga ellen a sorsot. Inkább a keresztény ember olyan, hogy a megdöbbentő szeretet karizmájával válaszol a legnagyobb gyalázatra is.

István elveszítette a fiát és valószínűleg már nem remélhette azt, hogy újabb fia születhet. Ebben a helyzetben kicsit talán úgy volt, hadd idézzem a hegyi beszédből Jézus szavát: "Ha valaki kényszerít téged egy mérföldnyire, menj el vele kettőre." (Mt 5,41) Tehát Istvánt az élet, az a történelmi helyzet arra kényszerítette, hogy elengedje a fiát. Arra kényszerítette az ő ellenséges, kihívó, belső összeesküvő réteg, hogy feladja az elképzeléseit. Istvánnak nagyon sok ellensége volt.  Ne úgy tekintsünk arra a Magyarországra, mint egy idillikus, szép, békés világra. Nagyon sok ellensége volt István királynak. Tudjuk azt, hogy őt magát is próbálták  meggyilkolni. Az utolsó pillanatban ügyesen kikerülte a támadást és a testőrei megvédték. Tehát István királyt kényszerítette az a helyzet. Elvették tőle az ingjét. Azt mondja Jézus, engedd át neki a köpenyedet is.
„Igen, elvették tőlem a fiamat, odaadom az országomat is.” Ez a szabadság volt Istvánban. Ez a keresztény ember szabadsága. „Elvették a fiamat. Nincs már fiam.Még, amíg élek, van országom.” Azt mondja István: „Odaadom az országomat.” Lehet, hogy nem történt volna meg Máriának a felajánlás, ha Imrét nem ölik meg. Mert akkor talán István királyban is ott lett volna az emberi jó szándék, hogy: „Igen, van egy fiam, övé az ország.” De amikor már nem volt fia, amikor az élet arra kényszerítette, hogy ha valaki elveszi az ingedet, ha valaki kényszerít egy mérföldre, akkor ő István a megdöbbentő szeretet, a jézusi szeretet, az isteni szeretet karizmájával válaszolt: „Akkor oda adom mindenemet, ha nincs már fiam, akkor odaadom az országomat is.”

Kedves Testvérek! Az életünkben jönnek újabb és újabb kihívások, amire nekünk egyre nagyobb szabadsággal kell válaszolnunk. Az Úr Jézus élete is ilyen volt. Ne gondoljuk azt, hogy: Jézus hite, Jézus élete, Jézus világlátása, istenkapcsolata statikus, szilárd lett volna, megszületett és onnantól kezdve, minden tökéletes, teljes volt, mindig mindent tudott. Ellenkezőleg: fokozatosan bontakozott ki a saját küldetésének a felismerése.  Hiszen olvashatjuk  is az evangéliumban azt, hogy „növekedett korban és kedvességben Isten és emberek előtt” (Lk 2,52).  Most ez a növekedés azt jelenti, hogy egyre nagyobb szabadságban birtokba vesszük azt az ígéretet, amit az Úristentől kaptunk. Ahhoz, hogy ezt az ígéretet birtokba vegyük, ahhoz szükségünk van az Egyházra.

Mert István királynak ez a tette, hogy felajánlotta az országot, ez nem egy magánájtatosság volt, amit a sarokban összekuporodva egy síró imájában elmondott. Ez egy hivatalos nyilvános liturgia volt: az oltárra helyezte a koronáját, hogy mindenki tudja meg azt, hogy a katolikus Egyház által, Mária uralkodhat ezen az országon. Mária a királynő ezentúl. Úgyis mondhatnánk, hogy hogyha egy kicsit ezt a képet tovább bontjuk, hogy ez egy hatalomátadás volt. Mint amikor jön egy másik országnak a királya, hatalma és a gyengébb király lerakja koronáját, lerakja jogarát. Letérdel és meghódol. „Életem, halálom kezedbe ajánlom. Bármit tehetsz velem.” Így tette le koronáját István.

Ismét mondom, hogyha Imre nem hal meg, lehet, hogy Istvánban sem született volna meg ez az elképesztően nagy tágas belső szabadság. Ezért adjunk hálát, azért hogy bármi történik a mi életünkben is, még nagyobb hálával, még nagyobb áldást érdemelhetünk ki. Így volt István. Nem úgy tekintett erre a helyzetre, hogy: „Odavan a fiam, hozzátok a méregpoharat.” István király nem egy görög filozófus volt, aki az öngyilkosságot erénynek tartotta volna. István király hívő keresztény volt. Jézus tanítványa volt. Talán ez a legegyszerűbb és legnagyobb dicséret is, amit ő maga bizonnyal elfogadna. Jézus tanítványa volt. 

Jézus tanítványa elsősorban az  első tanítványtól, Szűz Máriától kell, hogy megtanulja azt, hogy milyen tanítványnak lenni. Szűz Mária az új evangelizáció csillaga, magyarok Nagyasszonya, segítsen bennünket abban, hogy az egyre nagyobb kihívásokra, egyre nagyobb hittel válaszoljunk. A mai kort, Magyarország minden fiatalját, de az időseket is, mindenkit nyerjünk meg Krisztusnak. De ahhoz, hogy ez konkrétan megvalósuljon, ne csak egy szép hangzatos dolog legyen, ahhoz  cselekednünk kell. Ugyanúgy, ahogy Mária cselekedett.  Elfogadta az angyal szavát és azt mondta: „Íme, legyen úgy, ahogy Isten akarta, legyen a te Igéd szerint.” Ehhez ismernie a kellett a Szentírást, az Igét. Nem pusztán egy külső látomásra, jelenésre mondott igent, hanem ő belsőleg a hitében felismerte azt, hogy ez a jelenés tökéletesen megegyezik az ő hitével, amit a zsidó hagyományában hordozott. Amit az ő élettapasztalatában az Írások ismeretében felismert, hogy ez a belső egysége Istennel, ez megegyezik ezzel az angyali jelenéssel. Ahhoz, hogy mi is így éljünk, szüntelenül az Igét kell forgatni magunkban. Mária nem csak akkor kezdte el az igét forgatni, amikor az angyal megjelent, amikor a bölcsek és a pásztorok hódoltak a gyermek előtt. Mária egész életében mindig forgatta a szívében az Igét. Az Igének ez a szüntelen elmélkedése, szemlélése fogja megújítani a mi hazánkat is! Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. október 4. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 267-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Mondj el egy traumát az életedből, aminek feldolgozásában már előrébb tartasz ima által, mint eddig!
Melyik szentírási részlet teljesítése borít ki téged? Te el tudsz menni két mérföldre, ha egyre kényszerítenek?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a