Ugrás a fő tartalomra

Mit ad hozzá a disznó és a tyúk a sonkás tojáshoz?




Oda sietsz, ahol az otthonélményed van

János evangéliuma 20,1-9
A hét első napján, kora reggel, amikor még sötét volt, Mária Magdolna kiment a sírhoz. Odaérve látta, hogy a követ elmozdították a sírtól. Erre elfutott Simon Péterhez és a másik tanítványhoz, akit Jézus szeretett, és hírül adta nekik: „Elvitték az Urat a sírból, és nem tudom, hova tették!” Péter és a másik tanítvány elindult, és a sírhoz sietett. Futottak mind a ketten, de a másik tanítvány gyorsabban futott, mint Péter, és hamarabb ért a sírhoz. Benézett, és látta az otthagyott gyolcsleplet, de nem ment be. Közben odaért Simon Péter is. Ő is látta az otthagyott lepleket és a kendőt, amely Jézus fejét takarta. Ez nem volt együtt a leplekkel, hanem külön feküdt összehajtva egy helyen. Akkor bement a másik tanítvány is, aki először ért a sírhoz. Látta mindezt és hitt. Addig ugyanis még nem értették meg, hogy Jézusnak fel kellett támadnia a halálból. Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Nagyon komoly hitünk igazsága: Jézus feltámadt a halálból. Teljesen erre a komoly témára fogok koncentrálni. De mégis a téma elején engedjetek meg egy kicsit vidámabb gondolatot. Persze a legvidámabb gondolat az, hogy Jézus feltámadt a halálból, de egy más fajta vidám gondolatot. Mi a különbség a disznó és a tyúk között a sonkás tojás összefüggésében? Az, hogy a tyúk csak részt vesz, de a disznó elkötelezte magát. A tyúk odaadta a tojást, de a húsát nem. A disznó viszont odaadta a testét is a sonkás tojáshoz. Amikor Péter apostol Jánossal együtt fut a sírhoz, ebben a futásban, ebben a sietségben egy nagyon erős elkötelezettség van. Nem csak egyszerűen részt vesz, hanem teljesen elköteleződik.

Szokták mondani, hogy a játékban a részvétel a fontos. Ezt általában azok mondják, akik vesztésre állnak. Így egy kicsit vigasztalják magukat. Igaz? A játékban mi a fontos? Az ember, aki játszik. Nem a vesztés, nem is a részvétel és nem is a győzelem, hanem maga az ember, aki játszik. Az egész életünkről úgy is beszélhetnénk, mint egy játékról. Van egy nagyon szép könyv, egy nagyon szép történet. Az a címe, hogy: Az élet játéka. Egy kislány hogyan válik egy egész város megváltoztatójává azáltal, hogy egy új lelkületet hoz ebbe a városba. Az önzetlenség és a szeretet lelkületét. Az élet játékában az ember a legfontosabb.

Itt ebben a mai történetben azt halljuk, hogy valaki meghalt, aki nagyon fontos volt egy közösség számára. Nem azt mondom, hogy család, hiszen nem voltak vér szerinti rokonai Jézusnak Mária Magdolna, Simon Péter, vagy János.  De az alatt a néhány év alatt, amíg együtt voltak, kialakult egy nagyon erős közösség. Ennek a közösségnek a vezetőjét meggyilkolták. A vezető halott. Hogyha ezt egy család életére fordítanánk le, akkor azt mondanánk, hogy a családfő meghalt. Végül is Jézus maga úgy volt a tanítványai között, hogy már-már így nevezte őket, hogy „fiaim”. Az utolsó vacsorán is elhangzik ez, a János evangélium szerint olvashatjuk, hogy Jézus azt mondja az apostolainak, hogy „fiaim”. A családfő Jézus ebben a közösségben, és Jézust meggyilkolják. A tanítványok, amikor meghallják azt a hírt, hogy eltűnt Jézus holtteste, akkor futnak a sírhoz. Szeretnék megtudni, hogy valójában mi történt. Lehet, hogy a sietség közben eszükbe jut, hogy Jézus mondta nekik azt, hogy „harmadnapon feltámadok”.

Hogyan vagyunk jelen ebben a történetben mi magunk? Hol vagyunk ebben a történetben? Mi az, ami miatt mi tudunk sietni?  Egyáltalán miért sietünk, hogy ha sietünk valahova? Aki elkötelezett, az a húsát adja a többiekért. Az élő Jézus Krisztus a halálában megmutatta azt, hogy teljes mértékben elkötelezett a mi megmentésünkben. Valójában Jézus volt az, aki sietett megmenteni az embert. Amikor itt az apostolok futását, sietését látjuk, akkor az ő elkötelezettségük egy válasz arra, hogy előbb Jézus futott hozzájuk. Előbb Jézus volt elkötelezett az ő irányukban. Vagyis amilyen a vezető, olyan lesz a közösség is. Amilyen a családfő, olyan lesz a család is. Vagy ha a sport nyelvén mondanánk, amilyen a csapatkapitány, olyan lesz a csapat is.

Egyetlen kérdést szeretnék most ajándékba adni mindannyiunknak, magamnak is, hogy mi hova sietünk? Nyilván oda sietünk, ahol szeretetet kapunk. Ahol elfogadást remélünk. Ahol egy kicsit megnyugodhatunk. Ahol nem arra kell figyelni, hogy honnan lőnek éppen. Hol kérnek rajtam számon valamit? Oda sietünk igazán, ahol békességet, szeretetet kapunk, ahol elfogadást kapunk. Ahol elfogadnak minket, úgy ahogyan vagyunk.  Miért siettek annyira ezek az apostolok Jézus sírjához? Nem csak azért, hogy megnézzék, hogy mi történt a holttesttel, hanem azért, mert érezték azt, hogy Jézus közelében minden más. Jézus közelében ők eleve békességet, szeretetet és nyugalmat kapnak.

Picit gondoljuk végig az emberi kapcsolatainkat is, a szokásainkat is. Hol vannak az életünkben azok a pontok, legyenek ezek emberi kapcsolatok, vagy szokások, vagy helyzetek, vagy szituációk, amikben vagyunk.  Hova sietünk? Hol fogjuk megkapni az elfogadást? Hol fogjuk megkapni a nyugalmat? Nyilván kényszerűségből sokszor elmegyünk olyan helyzetekbe, vagy olyan kapcsolatokba, amikben nem kapunk igazán elfogadást, de legalább pénzt kapunk érte. Gondolj bele, milyen a te munkahelyed? Milyen a munkahelyeden a hangulat? Járnál-e a munkahelyedre, ha nem kapnál fizetést? Persze mondhatnád ezt, hogy micsoda buta kérdés ez. Dehogy járnék a munkahelyemre, ha nem kapnék fizetést! Valamiből csak meg kell élni. Ez teljesen világos számomra is. Nem vagyok ennyire a világtól elrugaszkodott. De gondolj bele, hogy a munkahelyeden van-e olyan hangulat, a munkatársaiddal, a főnököddel, azzal a kis csapattal, hogy te ott jól érzed magad. Hogy te ott elfogadást kapsz. Nyilván számít a teljesítményed. De valami több számít ott, mint te magad. Ezért szeretünk annyira otthon lenni a családunkban, már persze, hogy ha jó családunk van és azért nincsenek túlzott elhajlások, devianciák, egy nagyon beteg családtag, aki az egész család életét terrorrá teszi.

Tehát ha alapvetően egy egészséges és békés családunk van, akkor nagyon szeretünk otthon lenni. Mindig szeretünk haza menni, mert egy kicsit megnyugodhatunk. Ott kiengedhetünk. Ott nem kell állandóan arra figyelni, hogy kinek hogy feleljek meg, hanem lehet játszani, lehet pihenni. Otthon elengedhetem magamat. Ezt most teljesen pozitív értelemben mondom. Elengedni magunkat otthon, az egyik legfontosabb tapasztalat az egész életünkben, hogy el tudom engedni magamat. Nem azt nézik, hogy bele férek-e egy skatulyába, hanem egyszerűen nyugodt lehetek. Azért sietnek ezek a tanítványok Jézushoz, mert Jézus közelében állandóan egy olyan otthonélményt éltek át. Otthonélményt.

Hol éled át igazán az otthonélményedet? Hol kapod a szeretetet? Sokszor mi olyanok vagyunk, mint a sivatagban vándorló szomjazó. Keressük az oázist. Keressük azt a csepp vizet, ami a kiszáradt torkunkat egy picit enyhítené. Az az igazság és ez jó, hogy így van, nem tudjuk eljátszani, elszínészkedni azt, hogy valahol megérezzük az otthonélményt, valahol pedig nem. Ezt nem tudjuk elszínészkedni. Ez azon látszik igazán, ez az otthon élmény, ez a megérkezés élmény, azon látszik igazán, hogy amikor nem muszáj, akkor elmész-e  oda. A munkahelyedre nem muszáj, nem mész el oda. Ha valamilyen sportcsapatban játszol, és igazán nem érzed, azt, hogy ott rád, rád van szükség, nem mész el oda.  Most nyilván a végén lyukadjunk ki oda, hogy nálad Jézusnál van-e az otthonélmény? Van-e olyan imaéleted, amiben te nap, mint nap eljutsz, hogy Jézusnál megtalálod ezt az otthonélményt.

Nem arról van szó, hogy a vallás, meg a templom, meg a vasárnapi mise. Emlékszem rá, hogy amikor gyerek voltam és volt olyan vasárnapi mise, aminek a végén volt litániai szentségimádás. Akkor én nagyon mérges voltam. Miért ilyen hosszú ez a mise? Miért volt bennem ez az érzés? Teljesen természetes és érthető volt, hogy az én otthonélményem nem a szentmise volt. Ezért, amikor már kicsit hosszabb volt az átlagosnál, akkor már menekülni akartam. Nem tudtam, mert úgy illik, hogy várjam meg a végét. Mikor már mindenki kimegy, akkor megyünk ki mi is a többiekkel. Itt már rögtön adódik a kérdés, hogy te tudod-e, akarod-e megtalálni Jézusnál ezt az otthonélményt. Ezt az otthontapasztalatot. Ezt a nyugalom-tapasztalatot.

Hiszem azt, hogy Jézus ingyen, teljesen ingyen alázatosan és szeretetből felkínálja azt nekünk, hogy őbenne megtaláljuk ezt az otthonélményt. Amikor ebben a tapasztalatba vagyok, akkor biztosan tudom, hogy ez igaz. Biztosan tudom, hogy ettől szebb nincs. Erre van igazán szükségem. Azt tapasztalom, hogy azt szeretném a leginkább, hogy mások is megtalálják Jézusnál ezt az otthonélményt. Vajon én át tudom-e ezt adni? Mint a liturgia vezetője, mint a közösség lelkipásztora, át tudom-e adni nektek az én otthonélményemet, amit Jézusnál találok. 

Hiszem azt, hogy megtaláltam Jézusnál az otthonélményemet. Jézus az, aki számomra az, akihez sietek. Itt most egyáltalán nem pusztán a vasárnapi misékről van szó. A hétköznapokban, a fáradságban is, az elbizonytalanodásban is, a rengeteg ellenerőben, amik hatnak, azokban folyamatosan figyelve Jézusra. Nála megtalálom azt, ami a legfontosabb, azt, hogy otthon lenni Jézusnál.

Kedves Testvérek! Jézus nevében köszönöm nektek, hogy eljöttetek erre a szentmisére. Jézus nevében köszönöm nektek azt, hogy magának Jézusnak adunk egy pici esélyt arra, hogy Jézus megéreztesse velünk azt, hogy nála, az Ő szívénél, az Ő jelenlétében, Jézus közelségében megtaláljuk az egész életünknek a nyugalmát. Megtaláljuk azt, amit mindig kerestünk. Valójában mindig sietünk valahova. Sietünk valahova. Ezeknek a sietéseinknek a mélyén van, hogy oda sietünk, ahol eddig már tapasztaltunk egy kis békét, egy kis szeretetet, egy kis elfogadást. Hiszem azt, hogy a legnagyobb békét, a legnagyobb szeretetet, a legnagyobb elfogadást Jézusnál találjuk meg. Ámen!

Imához szentírási részlet: A tízparancsolat (Kivonulás 20,1-21)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. április 17. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Milyen fizikailag leírható otthont szeretnél magadnak, szeretteidnek?
3.      Hol van a lelki otthonod, ahova gondolatban visszatérsz megpihenni?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a