Ugrás a fő tartalomra

Belenyomnád az ujjadat Jézus sebeibe?




János evangéliuma 20, 19-31 Amikor a hét első napján (húsvétvasárnap) beesteledett, Jézus megjelent a tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, pedig a zsidóktól való félelmükben zárva tartották az ajtót. Belépett, és így szólt hozzájuk: „Békesség nektek!” Miután ezt mondta, megmutatta nekik a kezét és az oldalát. Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat. Jézus megismételte: „Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.” E szavak után rájuk lehelt, és így folytatta: „Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek nem bocsátjátok meg, az nem nyer bocsánatot.”  A tizenkettő közül az egyik, Tamás, vagy melléknevén Iker, nem volt velük, amikor Jézus megjelent nekik. Később a tanítványok elmondták neki: „Láttuk az Urat.” De ő így szólt: „Hacsak nem látom kezén a szegek nyomát, ha nem érintem ujjaimat a szegek helyéhez, és nem tapintom meg kezemmel oldalát, én nem hiszem!”  Nyolc nap múlva ismét együtt voltak a tanítványok Tamás is ott volt velük. Ekkor újra megjelent Jézus, bár az ajtó zárva volt. Belépett és köszöntötte őket: „Békesség nektek!” Tamásnak pedig ezt mondta: „Nyújtsd ide az ujjadat és nézd a kezemet! Nyújtsd ki a kezedet és érintsd meg oldalamat! Ne légy hitetlen, hanem hívő!” Tamás így válaszolt: „Én Uram, én Istenem!” Jézus ezt mondta neki: „Most már hiszel, Tamás, mert láttál engem. Boldogok, akik nem láttak, és mégis hisznek!” Jézus még sok más csodajelet is művelt tanítványai szeme láttára, de azok nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezeket viszont megírták, hogy higgyétek: Jézus a Messiás, az Isten Fia, és hogy a hit által életetek legyen benne. Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Egy picit arról szeretnék beszélni, hogy mi az ateizmus, mi ennek a gyökere és mi erre a válaszunk. Lehet, hogy rögtön a mai evangéliumra gondolva valaki azt mondhatná, hogy Tamás apostol volt az első ateista, hiszen azt mondta, hogy ő nem hisz a feltámadásban, amíg meg nem tapasztalja azt. De nem erről van szó. Mindjárt erre is rá fogok térni. Először is higgyük el azt, hogy nem Tamás volt az első ateista. Az ateizmus igazából a görög filozófia idején már elkezdődött. Amikor is bizonyos filozófusok, tulajdonképpen a saját hitüket aláásták azzal, hogy mint ügyvédek és filozófusok azt mondták, hogy bárkinek az igazát be lehet bizonyítani a bíróságon. Ha egyrészt nagyon ügyesen csűrik, csavarják a szavakat, másészt pedig, hogy ha az, akit megkérnek, eleget fizet. Ez a gondolat, úgy tűnik, hogy nem maradt az ókorban, hanem az emberek átörökítették mind a mai napig. Az ateizmus tehát ott kezdődött el, amikor az igazságot az emberi hasznosság és érdek hálójába dobták. Így az igazság maga az önkényre lett bízva. Már nem tisztelték úgy az igazságot, mint az ember fölött és az emberért létező végső igazságot. Hanem mintha egy picit figyelmen kívül hagyva ezt a nagy kérdést, a dolgok igazságára figyeltek, ami pedig alakítható magyarázkodással. Ez a gondolat tehát a hasznosságra épít.

Hogyha az újkori ateizmust megfigyeljük, akkor sajnos a természettudományos megismerés tűzte a zászlajára azt, hogy ne foglalkozzunk Istennel, csak eltereli a figyelmünket a haladásról. Mintha legalábbis Isten lenne az emberi fejlődésnek az ellensége. Nagyon sajnálatos, hogy komoly nagy gondolkodók is a pártjára álltak egy ilyen csökevényes gondolatnak. Például Jacques Monod 1910-1976-ig élt francia ateista, aki Nobel-díjas biológus volt. Így fogalmazott: „A természettudomány legmélyebb üzenete abban fogalmazható meg, hogy definiáljuk az igazság új és egyetlen forrását.” Ebből az első mondatból már, akárhogy is vesszük, mégiscsak mintha a gőg érezhető, hogy ő definiálja az igazságismeret új és egyetlen forrását. Hogy folytatja? „Követeljük az etika alapjainak teljes felülvizsgálatát. Gyökeresen szakítunk az animista tradícióval.  Véglegesen megválunk a régi szövetségtől és szükségesnek tekintjük egy új forma kidolgozását. Ha az ember elfogadja ezt az üzenetet, akkor fel kell végre ébrednie ezer éves álmából, hogy felfedezze tökéletes magányát, radikális idegenségét.” Tehát hova vezetett Jacques Monodnak a gondolata? Oda, hogy azt mondja, hogy az ember tökéletesen magányos. A világegyetemben radikálisan idegen. Hogy folytatja? „Akkor tudni fogja az ember, hogy sorsa cigány sors, hazája a világegyetem pereme. Ott kell élnie. A kozmosz süket a muzsikájára. Reményei, szenvedései, akárcsak gaztettei, kizárólag közömbösségre találnak.”

Megragadva most ezt a sajnálatos természeti körülményt, betört az ablak és itt ez a nejlon gyönyörűen muzsikál nekünk. Pontosabban nem muzsikál, hanem egyszerűen egy természeti hangot ad. Gondoljunk bele, hogyha igaz az, amit Jacques Monod mond, hogy az ember élete teljesen reménytelen, akkor nincs is értelme semmilyen javításba belefogni. Semmilyen reménykeltő, változtató, megújító szeretetből fakadó cselekvésbe. Nincs értelme belefogni, mert úgyis a vége a reménytelenség. Az ateizmus tehát nem csak istentagadás, hanem az embernek is a tagadása. Pedig az ember jó és a jóra vágyakozik. Ha Istent tagadjuk, akkor az embert is tagadni fogjuk.

Képzeljük el azt, hogy egy ilyen probléma, ami itt van most ezen a templomon, soha nem oldódna meg. Sőt, mondjuk, ilyen probléma otthon lenne a saját lakásunkban. Egy idő után az ember azt mondaná, hogy ha józanul gondolkodik, hogy ez nem mehet így tovább. Ennek be kell fejeződnie. Ez álljon meg, hallgasson el! Tehát igazából az ember maga a szabadság vágyában le kell, hogy rázza magáról az ateizmust. Le kell, hogy rázzuk magunkról a tagadás, a lázadásnak a lelkületét. Hogyan? Sokféle tagadás, sokféle lázadás van. Ne gondoljuk azt, hogy attól, mert mi eljöttünk a templomba, biztos, hogy nem vagyunk ateisták, biztos, hogy nem vagyunk lázadók. Ha nem hiszünk Istennek az irgalmában, a megbocsájtásában, az Ő ígéreteinek csodálatos megvalósulásában, akkor valójában bizalmatlanok vagyunk. Például, hogyha az ember azt mondja, hogy „úgy se fognak eljönni. Úgyse fognak nekem hinni. Úgyse lesznek olyan sokan. Úgyse, úgyse, úgyse!” Lehet, hogy ismerős ez a gondolat, ez az úgy se. Akármilyen hihetetlen ez, akár vallásos összejöveteleken is lehet hallani, épp nem rég hallottam valahol, konkrétumot nem akarok megjegyezni. Nem akarok ezzel senkit kellemetlen helyzetbe hozni. De számomra nagyon elgondolkodtató, amikor magukat hívőnek mondó emberek lemondanak az Istenbe vetett reménynek a távlatairól. Arról a távlatról, hogy Jézus azt mondta, harmincszoros, hatvanszoros, sőt százszoros termést hoz a hitünk.

Ezért tehát visszatérve a kiinduló kérdéshez, hogy mi az ateizmus, és hogy Tamás vajon ateista volt-e? Ezért tehát, ki kell mondanunk, hogy Tamás éppen, hogy a hitnek a legnagyobb védelmezője. Tamás, amikor kívánja az Urat látni, akkor ezzel már a vágyakozásában kimondja azt, hogy „akarom ezt a Jézust! Én ismertem Őt évekig. Tudom, hogy Ő egy nagyszerű valaki volt. De engem is megrendített a halála. Megrendített a szenvedés, a kereszthalál és valójában nem tudom magamtól legyőzni a rosszat.” Ez az alázat, ez a beismerés, hogy Jézusom, segíts legyőzni a rosszat!

Visszatérve ehhez a jelenlegi kellemetlen helyzethez. Képzeljük el azt, hogy egy elképzelhetetlen magasságban lenne most ez az ablak. Nem lenne olyan létra, amit oda tudnánk hozzá tolni és tényleg fizikailag nem érnénk el a probléma gyökerét és nem tudnánk megoldani. Reménytelenül, továbbra is csak zavarna minket vég nélkül. Tehát, amikor Tamás azt mondja, hogy látni akarom, akkor ebben egy annyira szép eredendő jó vágy van benne, hogy le akarom győzni a rosszat. Maurice Zundel, akinek a könyvéből idéztem az előbb ezt a Jacques Monod idézetet, azt mondja: „a kereszt előtt megértjük, hogy a jó, valaki, akit szerethetünk. A rossz pedig: keresztre feszítették az Istent. Isten az a valaki, aki bennünk, miattunk és értünk vívja haláltusáját. Végső esetben szeretetből meghal azokért, akik visszautasítják a szeretetét.”

Mögöttem ez a korpusz, Krisztus keresztre feszített teste függ, szinte így a levegőben keresztfája nélkül csendben. Nem ad ki semmilyen hangot. Egy picit nézzünk most fel rá! Úgy, ahogy Maurice Zundel mondja. Megértjük, hogy a jó, valaki, akit szerethetünk. Jézusnak a szeretete, Jézusnak a csendje legyőzi a bűnnek a zaját, a bűnnek a zavarát. A bűn nem csak azt jelenti, hogy egy kicsit befoltozzuk a cipőnket és majd lemossuk. A bűn ugyanilyen zaj a szívünkben. Egy zaj, ami megzavarja azt, hogy meghalljuk azt, amit Jézus csendben a tekintetével mond nekünk. Bárcsak megadatna nekünk az, hogy szívünkben lássuk, hogy Jézus hogyan néz ránk a kereszten. Hogy Ő nemcsak egy nagy vallásalapító, akire a lexikonok hasábjain emlékeznek. Persze mondhatjuk, hogy vallásalapító, de ettől sokkal több. Hallgassuk Szent Pál apostol hitvallását! „Krisztus ugyanis akkor, amikor még erőtlenek voltunk, a meghatározott időben meghalt a gonoszokért. Pedig az igaz emberért is aligha hal meg valaki, esetleg a jóért képes valaki meghalni. Isten azonban azzal bizonyítja irántunk való szeretetét, hogy abban az időben, amikor még bűnösök voltunk, Krisztus meghalt értünk.” (Római 5,6-9)

Kedves Testvérek! Engedjük meg, hogy Jézus megszüntesse szívünknek a zaját. A hitetlenségünknek a zaját, a bűneinknek a zaját, a félelmeinknek a zaját, megszüntesse!

Ima: Kérlek, Téged, Jézus, adj minden testvéremnek, aki most itt van, élő hitet! Kérlek, Jézus, a keresztről nézz bele az ő szemükbe és a szívükbe! Kérlek, Jézus, ahogy a keresztről néztél a téged kínzókra, úgy most imádkozz értünk is, hogy a te szereteted által befogadjuk Isten szeretetét. Köszönjük Jézus, hogy nem ítélsz el. Köszönjük, hogy amikor feltámadtál, a tanítványaidhoz szeretettel, békével léptél oda. Köszönjük, hogy még a téged tagadókat is hívod magadhoz. Kérünk, Jézus, áraszd ki Szentlelkedet Postavölgyre, Pécsre, és az egész világra, hogy mindenki befogadja a te irgalmadat! Ámen!

Imához szentírási részlet: Embertársakkal való bánásmód (Kivonulás 22,6-26)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. április 24. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Volt olyan szakasz az életedben, amikor tagadtad Isten létét? Mi változtatott ezen?
3.      Szerinted mik az ateizmus ellenszerei?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a