Ugrás a fő tartalomra

Mit akar Jézus az agyaddal?





Jézus és az elme energiáinak felhasználási rendszere

Máté 11,25-30
Abban az időben Jézus megszólalt, és ezt mondta: Magasztallak téged, Atyám, ég és föld Ura, mert elrejtetted mindezt a bölcsek és okosak elől, és kinyilatkoztattad a kicsinyeknek! Igen, Atyám, így tetszett ez neked! Az én Atyám mindent átadott nekem, és nem ismeri a Fiút senki más, csak az Atya, s az Atyát sem ismeri más, csak a Fiú, és akinek a Fiú ki akarja nyilatkoztatni. Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik fáradtak vagytok, és terhek alatt görnyedtek: én felüdítlek titeket! Vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert én szelíd vagyok és alázatos szívű – és nyugalmat talál lelketek. Mert az én igám édes, s az én terhem könnyű.                   
 Ezek az evangélium igéi.

Kedves Testvérek!

Talán mi magunk is sokszor mondjuk azt, hogy milyen jó lenne egy kicsit megnyugodni, végre úgy kiereszteni. Sokan várják a nyári vakációt, a szabadságot. Amikor azt mondhatja az ember, hogy végre azt csinálom, amit én akarok. Végre nem szól bele senki, hogy mit hogyan csináljak. Végre egy kicsit megnyugodhatok. Vajon ilyen az a nyugalom, amelyről Jézus beszél? Valószínűleg nem. Ebben a nyugalomban, amit az előbb néhány keresetlen szóval felvázoltam, ebben a nyugalomban az van benne, hogy van az a világ, ahol én dönthetek, otthon, a vakációban, a szabadságon, és van az a világ, ahol nem én dönthetek, hanem ahol megmondják azt, hogy ezt és ezt igen, ezt és ezt nem. De ez a kettészakítás valójában tévedés, mert egy életünk van. Nem lehetünk abban a skizofrén tudatban, hogy majd a templomban megnyugszok, és egyébként meg összeszorítom a fogamat és valahogy megalkuvó módon, vagy keresve a kiskapukat, megoldom az életnek a kisebb-nagyobb problémáit, amivel szembesülnünk kell nap, mint nap. Ez így nincs rendjén.
Jézus azt akarja, hogy mindig és mindenütt, minden körülmény között az Ő békéje legyen bennünk. Vagyis engedjük azt, hogy Ő tanítson bennünket élni. Tehát nem egyszerűen arról van szó, hogy Jézus az életünkben valamit egy kicsit kiszínez, valamit egy kicsit helyére tesz, hanem az egész életünk Ura akar lenni. Ugye azt mondja, hogy „Ti, akik terhek alatt görnyedtek.” Tehát Jézus látja rajtunk azt, hogy olyan terhek nyomnak le bennünket, amelyekre valójában nincs szükségünk, amik nem az előnyünkre válnak. Azt mondja Reinhard Bonnke: „Jézus nem azért jött, hogy vallásos érzéseket adjon nekünk, vagy az elme energiájának felhasználási rendszerét javasolja.” Nagyon divatos dolog manapság az, hogy különböző technikákkal, módszerekkel érjük el magunkban azt, hogy egyensúlyban éljünk. Van egy ilyen jelszó is, hogy képesek vagyunk a harmóniára, hogyha megtaláljuk a pozitív gondolatokat.
Igen ám, de, ha megfigyeljük azt az embert aki, nem tud szabadulni a bűnből, akár egy komoly függőség miatt, akár amiatt, hogy nem szerették őt. Ez a szeretethiány olyan önmarcangoló állapotba vitte bele, tehát ha megfigyeljük ezeket az embereket, akkor látjuk azt, hogy itt már nem segít egy pozitív gondolat. Nem segítenek ezek a modern eszmék. Egy valami segít: a megváltás. Megváltás. A szentmisében használt, vallásos nyelvünkben használt kifejezés, hogy megváltás. Kétezer évvel ezelőtt ez a szó nem pusztán egy vallásos kifejezés volt, amit egyébként, úgy általában az emberek nem értettek, hanem csak a bennfentesek, a beavatottak.
A megváltás azt jelentette, hogy valaki, aki rabszolga volt, akinek az ura, bármelyik pillanatban elvehette az életét büntetlenül, egy ilyen embert megváltanak a rabszolgaságból. Valakit, akit teljes mértékben, testileg, lelkileg, szellemileg, egzisztenciálisan, minden szinten kiszolgáltatott az ura kénye-kedvének, egy ilyen embert megváltanak a rabszolgaságból. Mi is nagyon sokszor kiszolgáltatottak vagyunk, és nem Jézus az urunk, hanem különféle gondolatok, eszmék, szokások. Azt mondja ez az író, akit idéztem, egy újabb gondolata: „Az evangélium azonban nem pusztán a gondolati egyensúlyt tartja szem előtt.” Mi is sokszor azt gondoljuk, hogy elég lenne egy kis gondolati egyensúly. Rendet tartunk a lakásban, egy kis egyensúly, de ez kevés.
Jézus azért jött, hogy megmentsen minket. Nem azért, hogy elmagyarázza, hogyan használhatjuk fel saját belső erőforrásainkat, önmagunk megmentésére. Természetesen nagyon fontos, hogy az ember képes legyen arra, hogy a saját erőforrásait jól felhasználja, de Jézus üzenete itt sokkal alapvetőbb szinten hat. Ez az alapvetőbb szint: ez az élet és a halál kérdése. Az embereket rá kell arra döbbenteni, persze előbb nekünk kell rádöbbenni arra, hogy Jézus nélkül üres az életünk. Jézus nélkül lehet akármilyen vagyonunk, vagy akármilyen családunk, akármilyen munkánk, Jézus nélkül üres az életünk. Azt mondja Jézus, hogy fáradtak vagytok, terhek alatt görnyedtek. Jézus világosan látta azt, hogy őnélküle, bármi, amit az emberek az életben csinálnak, az csak egy ilyen végtelen kimerüléshez, elcsüggedéshez vezet. Azt mondja Jézus, hogy akkor talál nyugalmat a lelkünk, ha őhozzá megyünk.
Hogyan menjünk Jézushoz? Először is be kell ismernünk azt, hogy bűnösek vagyunk. Így kezdődik minden szentmise. Elismerem azt, hogy vétkeztem. A tékozló fiúnak itt indul valójában a felemelkedése, amikor a disznók vájújánál elismeri, magába száll, és azt mondja, hogy: „Apám, vétkeztem.” (Lk 15) Magába száll. Ez az, amire Jézus hív, hogy először is ismerjük el, hogy szálljuk magunkba. Nagyon szép és erős ez a kifejezés. Vagy is engedjünk időt arra, hogy meglássuk a valódi helyzetünket Isten előtt. A valódi helyzetünk az, hogy bűnösök vagyunk. De ez nem azt jelenti, amivel sokszor vádolnak bennünket, hogy „ó, ti keresztények mindig csak a bűnről beszéltek.” Gondoljunk bele, hogy elromlik otthon valami fontos készülék, talán nem a tv a legfontosabb, de tegyük fel, hogy elromlik a tv és a család nem tudja nézni a tv-t. Azonnal forró drót a központba, telefon, vagyis beismerjük azt, hogy nem tudjuk megjavítani. Beismerjük azt, hogy annak a segítségére van szükség, aki ahhoz a legjobban ért. Ez nem szégyen. Éppen akkor léptünk előre a megoldáshoz, ha megtörténik a beismerés.
Azt lehet gyógyítani, aki beismeri, hogy beteg. Azt lehet felemelni, aki engedi, hogy felemeljék. Azt mondja tehát Jézus, hogy az első lépés, hogy tegyük le a terheinket. Ezeket a terheket nem Isten rakta ránk. Így lehet nagyon egyszerűen megkülönböztetni a békét és a békétlenséget. Ha benned azért van békétlenség és zavar, mert egy teher lenyom, akkor az nem Istentől van. Isten terhe, az az iga, amiről Jézus beszél, az felemel. Mi ez a teher, ami felemel? Mi az a teher, amiről Jézus beszél? Mi az a béke, mi az a nyugalom? Gyönyörűen illeszkedik ehhez a gondolathoz az, amit Pál apostol mondott az efezusi híveknek, 6,15. „Lábatok saruja, vagyis a cipőtök legyen a béke evangéliumának hirdetésére való készség.” Hogyha valaki már zarándokolt, vagy hosszabb utat megtett gyalog, vagy esetleg ide a templomba eljönni talán nem is mindig olyan könnyű. Miközben gyalogolunk, ott van bennünk az a készség, hogy odaérjünk a célunkhoz. Mit mond Pál apostol? A béke evangéliumának hirdetésére való készség. Tehát az a készség, hogy megyek a célom felé, afelé a célom felé, hogy hirdessem az örömhírt, hirdessem azt, hogy Jézus a legfontosabb, na, ez egy teher. De ez a teher az, ami felemel. Mert az tölt el igazán örömmel, hogy én is tovább adhatom a másiknak azt, hogy: „Igen, megmentésre van szükséged. Arra van szükséged, hogy Jézus felemeljen téged.” Nem olyan rég megkeresett engem valaki, akivel már jó sok évvel ezelőtt, csak rövid ideig beszélgettem egy cukrászdában, egy társasággal.
Igazából ott az az első alkalom nem is olyan volt, hogy ő maga kereste velem a kapcsolatot, hanem egyszerűen úgy adódott. Most hosszú évek elteltével, amikor egy nagyon nagy problémába került, szinte kiütötte őt ez a helyzet, ez a csalódás, ez a konfliktus, eszébe jutott az a pap, akivel beszélgetett. Én akkor, én még nem voltam pap, kispap voltam, de eszébe jutott, hogy nem fordulhat máshova. Csak oda, ahol neki Jézust közvetítik. Nem tudom persze, hogy akkor abban a beszélgetésben én miről beszéltem, vagy mit képviseltem, de hálát adok az Úrnak, hogy valószínűleg abban a beszélgetésben, ő ott megérzett valamit Jézusból általam. Dicsőség érte az Úrnak. Amikor abba a nehéz helyzetbe került, amiben most van, az jutott eszébe, hogy volt egyszer valaki az életében, aki neki Jézust közvetítette. Most újra felkeresett. Nagyon hosszút beszélgettünk, együtt vacsoráztunk.
Na, ugyanígy ez a teher, hogy valakivel foglalkozni órák hosszat, hogy valakinek segíteni, hogy rátaláljon a Megmentőre, a Megváltóra, Jézusra. Ez a teher az, ami felemel. Azt kívánom mindannyiunknak, hogy ezt tapasztaljuk meg. Ne abban éljünk, hogy a napi gondok, terhei lenyomnak, amiket nem akar az Úr. Azt mondja: „Azt tegyétek le. Vegyük fel azokat a terheket, amik felemelnek.” Vagyis azt a terhet, hogy Jézust adni tovább. Mert bizonyos értelemben ez is egy teher. Keresni az alkalmat, hogy hogyan adhatom tovább Jézust. De meg fogjuk látni, hogy akkor ennek lesz igazán értelme. Hogyha én ott abban a helyzetben évekkel ezelőtt, nem Jézust közvetítem, akkor nyilván most neki nem én jutok az eszébe. Minek fordult volna hozzám, hogyha tőlem nem Jézust kapná, a legfontosabbat.
Ugyanúgy az legyen minden hívőnek, mindannyiunk számára a bűnbánati szempont, hogy vajon fordulnak-e hozzád amiatt évek múlva, vagy akármennyi idő múlva, mert tőled Istent akarják megkapni. Isten olyan irgalmas, hogy általunk akarja önmagát adni a másik embernek. Ha te mindig ennek az alkalmát keresed, akkor ennek a terhe és ennek az öröme fog felemelni téged. Erre mondja Jézus, hogy az én igám édes, az én terhem könnyű.
Kedves Testvérek! Valóban lábunk saruja legyen a béke evangéliumának hirdetésére való készség. Az az örömünk, hogy Jézus a Megváltó, aki nem egyszerűen gondolati, pozitív egyensúlyt akar, hanem megmenteni a haláltól. Megmenteni azoktól a végtelenül kiszolgáltatott helyzetektől, amiben az emberek szenvednek. Jézus a mi reményünk! Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. július 5. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 214-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya
Kérdés a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Átélted már, hogy megváltott, megmentett vagy? Ha igen, mikor, hogyan?
Keresett már téged valaki azért, mert Jézust akarta tőled megkapni? Milyen volt ez?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a