Ugrás a fő tartalomra

Mért nem tudsz csendben ülni?





Az ego és a csönd harca

Máté 13,1-23

Abban az időben: Jézus elment hazulról, és leült a tó partján. Hatalmas tömeg gyűlt össze, ezért beült egy csónakba, a tömeg pedig ott állt a parton. Ekkor példabeszédekben sok mindenre oktatta őket: „Íme, kiment a magvető vetni. Amint vetett, némely szem az útszélre esett. Jöttek az ég madarai, és ezeket mind megették. Némely szem kövek közé esett, ahol nem volt elég termőföld. Ezek hamar kikeltek, hisz nem volt mély a föld. Majd amikor a nap fölkelt és forrón tűzött, kiégtek, mert nem volt gyökerük. Voltak szemek, amelyek tövisek közé estek, és amikor nőni kezdtek, a tövisek elfojtották őket. De a többi szem jó földbe hullott, és termést hozott: az egyik százszorosat, a másik hatvanszorosat, a harmadik harmincszorosat. Akinek van füle, hallja meg!" Ekkor odamentek hozzá tanítványai és megkérdezték: „Miért beszélsz hozzájuk példabeszédekben?" Ő így válaszolt: „Nektek adatott meg, hogy megismerjétek a mennyek országa titkait, nekik ez nem adatott meg. Mert akinek van, annak még adnak, hogy még több legyen neki; de akinek nincs, attól még azt is elveszik, amije van. Azért beszélek hozzájuk példabeszédekben, hogy nézzenek, de ne lássanak, hallgassanak, de ne halljanak, és ne értsenek, és így beteljesedjék rajtuk Izajás próféta jövendölése. Hallván hallotok, és mégsem értetek, nézvén néztek, de mégsem láttok; megkérgesedett ugyanis e népnek szíve: Fülükkel restül hallanak, szemüket behunyják, hogy a szemükkel ne lássanak, fülükkel ne halljanak, és a szívükkel ne értsenek, s meg ne térjenek, hogy meggyógyítsam őket. De boldog a ti szemetek, mert lát, és boldog a ti fületek, mert hall! Bizony, mondom nektek, sok próféta és igaz vágyott látni, amit ti láttok, – és nem látta; vágyott hallani, amit ti hallotok, – és nem hallotta. Hallgassátok meg hát a magvetőről szóló példabeszédet! Akik hallgatják a mennyek országáról szóló tanítást, és nem értik meg, azokhoz eljön a gonosz, és elragadja mindazt, amit a szívükbe vetettek. Ez az, ami az útszélre esett. A kövek közé hullott mag pedig az, aki meghallgatja ugyan a tanítást, és szívesen be is fogadja, de az nem ver benne gyökeret, csak ideig-óráig él. Amikor a tanítás miatt szorongatás, üldözés éri, csakhamar eltántorodik. A tövisek közé esett mag az, aki meghallgatja a tanítást, de a világi gondok s a csalóka vagyon elfojtja azt benne, és gyümölcs nélkül marad. Végül a jó földbe hullott mag az, aki meghallgatja, megszívleli a tanítást, és jó termést is hoz: az egyik százszorosat, a másik hatvanszorosat, a harmadik harmincszorosat."
Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Úgy érzem, hogy a mai evangélium nagyon igazságos. Jézus soha nem beszél mellé, csak úgy össze-vissza. Jézus szavaiban nincsen hangzavar, nincsen hamis hang. Azt mondja, hogy a mag négy helyre hullik. Három helyen nem hoz termést, egy helyen pedig termést hoz. S utána megmagyarázza azt, hogy milyen az, amikor nem hoz termést és miért van ez. Azt is megmagyarázza, hogy milyen az, amikor termést hoz, és az miért van. Abban a pillanatban, amikor a mag repül a magvető kezéből, sőt még tulajdonképpen a következő pillanatban is, mikor lepottyan a földre, még nem látszódik, hogy mi lesz ennek a vége. De a végén lehet megmérni a dolgokat, ezért kell türelemmel várni. Egyfajta idő távlatából fog meglátszani az, hogy mi történt, persze már kezdetben is. De nem szabad elhamarkodottan, türelmetlenül ítélkezni. Várjuk meg, hogy mi fog abból majd kibontakozni. Ezt ugyanígy a saját életünkre nézve, az egyes szándékainkra, az egyes céljainkra, ugyanígy meg lehet vizsgálni. A bölcs ember megáll csendben, elgondolkodik, és megvizsgálja azt, hogy mit miért tesz. Ez az evangélium, úgy, mint mindegyik, rólunk szól. Mint ahogy abban a korban is ugyanilyen emberek éltek, mint most. Ugyanazok voltak a problémák. Én ezt most egy kifejezéssel szeretném megragadni, az pedig az, hogy az ego és a csönd harca.
Azt mondja Jézus, hogy megkérgesedett ennek a népnek a szíve. Időnként találkozok olyan emberekkel, akiknek szinte úgy az arcukra is kiül, hogy megkérgesedett a szívük. Érzéketlenné váltak az igazságra, a szeretetre. Csak ismételgetik a saját butaságaikat. Hangzavar van bennük láthatóan, érezhetően. De a hangzavar mögött bennük is ott van a csend, és ha egy pillanatra szánnának erre figyelmet, akkor ez a csend meg tudna mutatkozni. Nagyon nagy szükségünk van a csöndre.
A mag, amikor leesik a talajba, akkor csöndben van. Ott van a föld alatt és várjuk a termést. Nyilván most lehetne itt elemezgetni azt, hogy abban a korban hogyan dolgoztak a földdel, vagy miért nem készítették normálisan elő. Azon a vidéken milyen az éghajlat. Ezek hasznos gondolatok lehetnének, de most nem erre felé akarok menni. Egyszerűen csak figyeljük meg a saját életünkben, hogy menekülünk-e a csöndtől. Menekülünk-e a csöndtől? Tartok időnként lelkigyakorlatokat, vagy hosszabban tartok egy tanítást. Ha véget ér a tanítás, adok egy feladatot, ahogy felállunk, az emberek szinte rögtön, majdnem mindenki el kezd beszélgetni, susmorogni. De egy másik példa ugyanez. Véget ér a szentmise, és mindenki, uzsgyi, rohan haza. Pedig itt most a szentmisén, olyan hatalmas dolog történik, amit nem lenne szabad elszalasztanunk. Nyilván Isten visszahozza újra ezt a lehetőséget, jövő hét vasárnap, utána vasárnap is. De ha mi megtanuljuk azt a rossz szokást, hogy elszalasztjuk a lehetőségeket, akkor jövő hét vasárnap is az a rossz szokás fog bennünk működni és akkor is el fogjuk szalasztani a lehetőséget.
A csöndben meg tud szólalni az Isten, hogy ha engedjük neki. A csönd olyan, mint a föld. Sötét és nehéz. A csöndben feljön a szívünknek sok zűrzavara. A csöndben hangosabbnak fog tűnni a bennünk lévő zűrzavar. De ez nem baj. Ne féljünk ettől. Nem kell boncolgatni, nincs szükség pszichoanalízisre. József Attila írta a versében, hogy „romlott kölkökre leltél pszichoanalízisben”. Nem gyógyította meg őt, hogy boncolgatta az ő gondolatait. Mi gyógyította volna meg őt? A megbocsájtás. Az gyógyította volna meg őt, hogyha Isten irgalmas tekintetével találkozik. A csöndben Isten irgalmas tekintetével találkozunk. Azt mondtam a mai beszéd elején, hogy a mai evangélium nagyon igazságos és nagyon szigorú is egyben. Igazságos, mert Jézus nem olyan, hogy azt mondja, hogy végül is lehet, hogy majd termést hoz az is, amelyik a tövisek közé esett. Lehet, hogy az is hoz majd, amelyik kövek közé esett, vagy az is, amelyik az út szélére. Ez a mai kornak egy tipikus betegsége, és vigyázzunk ezzel, mert belopózik a mi szívünkbe is, hogy: „Bármit lehet.” Bármit lehet következmények nélkül. De ez nem igaz. Ez nem igaz a természetben, nem igaz az emberi kapcsolatokban és tulajdonképpen nem igaz semmiben.
 Azt, hogy bármit lehet következmények nélkül, ez nem igaz.
Ezért a csöndben, mikor Jézus megfigyeli a természetet, akkor szinte átadja magát annak, hogy a természetben a teremtő Isten művét szemléli, és ez már maga bölcsességre tanítja őt. Általa meg tud szólalni az Isten szava. Tanulni kell imádkozni, csendben lenni. Kedves plébánosotok, Imre atya, plébánosunk, három hét múlva én azt fogom mondani: plébánosotok, most még azt mondom, hogy plébánosunk, elmesélt a napokban egy érdekes történetet. Remélem, nem vagyok indiszkrét. Nem valami rossz és különleges dolgot mondok. Azt mondta, mikor még Máriagyűdön volt, és jött a vihar, messziről látszódott, akkor felment ott a plébániának a teraszára, kiült egy székre és egészen messze ellátott Horvátországig. Figyelte, ahogy a hegyek fölött jön a vihar. Pár mondatban elmesélte nekem ezt az élményét. Örültem neki. El is képzeltem rögtön, olyan szép élmény ez, szívesen a helyében lettem volna. Tényleg milyen lehet ez egy magasabb pontról, végig látni egy nagy tájat, völgyet, hegyeket és látni, ahogy jön a vihar. Ez már az imádság előkészítése. Amikor csöndben vagyunk és figyeljük a teremtett világot. A Szentlélek Isten ilyenkor titkos dolgokat súg a szívünknek. Például csak ennyit súg a szívünknek, hogy: „Látod, milyen hatalmas az Isten?” Ekkor már kezdődik bennünk az imádság. Hódolunk a végtelen Isten előtt, aki Teremtő. Az nagyon fontos. Elmondok egy saját tapasztalatot is. Egyik este mentem át tíz óra körül a plébániáról a templom felé Bikalon. Felnéztem az égre, a csillagokat és átfutott a szívemen egy gondolat, nem volt hosszú szemlélődés, nem néztem sokáig az eget. De mivel szinte állandó szemlélődésben élek, ezért ez folyamatosan tud jönni. Nagyon nagy öröm is egyben és bizonyosság Isten létéről az, hogy szól a szívemhez. Néztem egy pillanatra fel a csillagos égre és hallottam az Úr hangját és azt mondta, hogy: „Mikor kértem tőled utoljára segítséget, hogy megalkossak egy csillagot?”  Ez nem egy ilyen szemrehányó hang volt, hogy: „Lám, te egy kicsi féreg vagy. Mit gondolsz hozzám képest mi vagy? Én teremtettem a csillagokat, maradj csak ott a porban.” Nem ilyen íze volt ennek a hangnak. Hanem egy tekintélye volt ennek a hangnak. Tekintélye, ereje, méltósága. Isten nem kér tőlem segítséget, hogy megteremtsen egy csillagot. Viszont azt kívánja, hogy Őt én dicsőítsem, imádjam azért, mert szavával, hatalmával csillagokat teremt.
Ez még csak a teremtés. Most kellene beszélni a megváltásról, aztán a megszentelésről. A megváltás, hogy Krisztusban megtestesült az Isten Fia. Hogy milyen csodálatos ez a Jézus. Milyen csodálatos, ahogy tanít, ahogy gyógyít, ahogy szeretetből értünk vállal mindent.
Kedves Testvérek! Nem lehet bármit megtenni következmények nélkül. Hogyha a hangzavart választjuk magunkban, az csak növekedni fog, szinte a megőrülésig, a megkérgesedésig. Ha a csöndet választjuk, akkor megtisztul a szívünk, és Isten Lelke tud szólni hozzánk. Amikor Isten Lelke szól a szívünkhöz, akkor abban bizonyosság van. Isten Lelke szól, hogy: „Gyere hozzám. Gyere! Ne félj! Tanulj, tanuld az igazságot! Szemléld az Istent!” Itt vagyunk ezen a szentmisén, ami a legnagyobb csodája az Istennek. Minden benne van ebben a szentmisében. Isten nem fogja ránk erőltetni ennek a szentmisének az áldásait és a gyümölcseit. Ő újra és újra felkínálja a gyümölcseit ennek a szentmisének. Hatalmas gyümölcsei lehetnek a mi életünkben, egyetlen szent mise alatt. Ezt mi tanulhatjuk, hogy hogyan vegyük át ezeket az áldásokat és gyümölcsöket. Hogyan váljon ez láthatóvá számunkra. Hogyan váljon ez élvezhetővé mások számára. Egy egyszerű végső dolog, ajánljuk fel mindig, minden egyes szentmisét a szívünkben egy élő szándékra, ami ott él a szívünkben, ami fontos nekünk. Nem szükséges, hogy mindenkinek külön intenciót kérni és befizesse. Te ott a szentmise elején, ülve a padban, szólsz a szívedben az Úrhoz, hogy Uram, most felajánlom ezt a szentmisét ennek a betegnek a gyógyulásáért, fiam megtéréséért, a világban látott események kapcsán egy szándékért. Ekkor mi történik? Összekapcsolódik Krisztus szándékával és megtörténik, mert már megtörtént. Legyen ez most a mai gyümölcsünk mindannyiunknak együtt, hogy tanuljuk meg ezt. Tanuljuk meg azt, hogy Isten várja a mi szívünk szándékát. Várja azt, hogy miért vagyunk itt. Miért vagy most itt, éppen most.  Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. július 12. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 933-as számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya
Kérdés a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Szeretsz csöndben lenni? Gyakorlod tudatosan? Hogy megy ez neked?
Hallottad már Jézus szavát? Milyen volt?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a