Grimm A békakirály című meséjében még eredetileg nem is csókról volt szó, hanem arról, hogy a kis királylány engedje be a rusnya békát a szép fehér selyemágyába, cserébe azért, hogy korábban felhozta neki a kútba esett aranygolyócskáját.
Nem vagyok irodalomtudós, hogy kiderítsem azt, hogy a forrásmunkában szereplő kínosabb részlet hogyan módosult egy felszínes kis puszira.
Ez nem kisebb rejtély, mint hogy az alábbi képen az egér hogyan is került a béka szájába... Szó szerint fogas kérdés!
Az iróniától és a cinizmustól nehéz megszabadulnunk...
Viszont a gyerekmesék sok-sok igazi lehetőséget adnak, ha tényleg hagyjunk, hogy hassanak ránk.
Grimm eredeti szándéka szerint a béka és a királylány közti erősebb közelség hozza el a meglepő fordulatot: herceggé változik a béka, aki egy titkos varázslat foglya volt. Meghitt találkozás az ágyban. Tényleg szép. A piszkos fantázia ezt a szép témát ma A szürke ötven árnyalatában tálalja. Mocskos. Ennyi. Ne nézd meg!
Inkább máshogy gondolkodjunk! A békakirály meséjében a meghitt találkozás szemlélése jó alkalmat ad arra, hogy őszintébbek legyünk önmagunkhoz is.
- Végül is az elvarázsolt herceg hogyan esett pontosan a boszorkány csapdájába?
- Hogy lehet, hogy mégis megmaradt a legfontosabb képessége, az emberi beszélőképessége?
- Kinek van hatalma olyan ígéretet adni, hogy ha valaki egyszer majd befogadja a békát az ágyába és még a hitvestársa is akar lenni, akkor biztosan megtörik az átok?
A mese nem válaszol ezekre a titkokra, pedig itt kezdődnek az igazán érdekes dolgok.
Az Avilai Szent Terézről szóló kiváló film első részében a szent megszabadít egy papot, aki bűnös kapcsolatban élt évek óta egy nővel.
A pap akaratát megkötözte a szeretője. Ezt a fogságot egy amulett is megpecsételi, amit a pap mindig magával hordoz, de szinte előzmény nélkül egyszercsak letépi a nyakából és Teréznek ajándékozza. Katartikus szabadulás! Miért teszi ezt? Teréz tudott a pap botrányos életéről, de úgy nézett a pap szemébe, hogy az nem érezte meg azt az ítélkezést, amivel korábban mindenkinél találkozott.
Hamis igyekezett lett volna, ha Teréz a paráznaság démona által megkötözött papot úgy próbálta volna megszabadítani, hogy annak hiúságára építve ilyesmiket mond: "De Ön többre képes! Hiszem, hogy nagy értékek rejlenek Önben, amit még lehetne az Egyház javára kamatoztatni! Talán csak máshova kellene költöznie, ahol új lehetőségek nyílnak a karizmái kibontakoztatására!"
Teréz nem félt a másik szívének a poklától. Ítélkezés mentesen bízott az emberben és nem a hiúságára építve akarta őt megszabadítani a terhétől.
A lelki élet hamis mestere egy terhet csak egy másikra cserél. A paráznaságot büszkeségre, a haragot kapzsiságra.
A lelki élet igazi mestere pedig a tiszta szeretet erejével dolgozik, ami a szenvedésben felragyogó új élet lehetőségéről szól.
Ezért is érdemes olyan könyveket olvasni, amelyek írójának monogramja Szt.-vel kezdődik. Avilai Szt. Teréz összes művei!
Hogyan kell egy békát megcsókolni? Hogyan tudunk megváltozni az életünk egy adott területén, ahol eddig komoly kudarcokat éltünk meg? Vagyis hogyan tudunk alapvetően a szabadság útjára lépni?
Csak akkor, ha megadatik nekünk egy másik ember ítélkezés mentes tekintetében az a tiszta bizalom, ami éget minket. Ez a szenvedés tulajdonképpen fájdalmasabb, mint a teher továbbcipelése.
A velünk együttérző igazi szeretet nem a fájdalomtól ment meg, hanem a kiúttalan fájdalomtól.
A jóság nem felment, nem is ígérget, hanem megáll előttünk és csak néz minket. Nem veszi le a tekintetét rólunk, mert gyönyörködik bennünk.
Isten csodálja minden gyermekét, mert egyszerűen csak szeret. Erről pedig újra és újra hallanunk kell, hogy be tudjuk fogadni. Ebből a tapasztalatból felállva pedig imádni tudjuk Őt.
Ezért is ajánlom a következő programot. Hiszem, hogy egyik kortársunk a lelki élet igazi mesterei közé tartozik.
Johannes Hartl az augsburgi Imádság Háza alapítója 2015. október 23-25. között Magyarországon vezet egy imakonferenciát, ahol Istent fogjuk dicsőíteni.
Hiszem, hogy ott is majd, és minden nap, most is lehetőségünk van arra, hogy megváltoztassuk az életünket. Létezik az a szeretet, amely nem ítél el, hanem felemel, és helyreállít.
Úgy legyen. Ámen.