Ugrás a fő tartalomra

Hogyan kell egy békát megcsókolni?

Grimm A békakirály című meséjében még eredetileg nem is csókról volt szó, hanem arról, hogy a kis királylány engedje be a rusnya békát a szép fehér selyemágyába, cserébe azért, hogy korábban felhozta neki a kútba esett aranygolyócskáját.

Nem vagyok irodalomtudós, hogy kiderítsem azt, hogy a forrásmunkában szereplő kínosabb részlet hogyan módosult egy felszínes kis puszira.

Ez nem kisebb rejtély, mint hogy az alábbi képen az egér hogyan is került a béka szájába... Szó szerint fogas kérdés!


Az iróniától és a cinizmustól nehéz megszabadulnunk...

Viszont a gyerekmesék sok-sok igazi lehetőséget adnak, ha tényleg hagyjunk, hogy hassanak ránk.

Grimm eredeti szándéka szerint a béka és a királylány közti erősebb közelség hozza el a meglepő fordulatot: herceggé változik a béka, aki egy titkos varázslat foglya volt. Meghitt találkozás az ágyban. Tényleg szép. A piszkos fantázia ezt a szép témát ma A szürke ötven árnyalatában tálalja. Mocskos. Ennyi. Ne nézd meg!

Inkább máshogy gondolkodjunk! A békakirály meséjében a meghitt találkozás szemlélése jó alkalmat ad arra, hogy őszintébbek legyünk önmagunkhoz is.
  • Végül is az elvarázsolt herceg hogyan esett pontosan a boszorkány csapdájába?
  • Hogy lehet, hogy mégis megmaradt a legfontosabb képessége, az emberi beszélőképessége?
  • Kinek van hatalma olyan ígéretet adni, hogy ha valaki egyszer majd befogadja a békát az ágyába és még a hitvestársa is akar lenni, akkor biztosan megtörik az átok?

A mese nem válaszol ezekre a titkokra, pedig itt kezdődnek az igazán érdekes dolgok.

Az Avilai Szent Terézről szóló kiváló film első részében a szent megszabadít egy papot, aki bűnös kapcsolatban élt évek óta egy nővel.


A pap akaratát megkötözte a szeretője. Ezt a fogságot egy amulett is megpecsételi, amit a pap mindig magával hordoz, de szinte előzmény nélkül egyszercsak letépi a nyakából és Teréznek ajándékozza. Katartikus szabadulás! Miért teszi ezt? Teréz tudott a pap botrányos életéről, de úgy nézett a pap szemébe, hogy az nem érezte meg azt az ítélkezést, amivel korábban mindenkinél találkozott.

Hamis igyekezett lett volna, ha Teréz a paráznaság démona által megkötözött papot úgy próbálta volna megszabadítani, hogy annak hiúságára építve ilyesmiket mond: "De Ön többre képes! Hiszem, hogy nagy értékek rejlenek Önben, amit még lehetne az Egyház javára kamatoztatni! Talán csak máshova kellene költöznie, ahol új lehetőségek nyílnak a karizmái kibontakoztatására!"

Teréz nem félt a másik szívének a poklától. Ítélkezés mentesen bízott az emberben és nem a hiúságára építve akarta őt megszabadítani a terhétől.

A lelki élet hamis mestere egy terhet csak egy másikra cserél. A paráznaságot büszkeségre, a haragot kapzsiságra.

A lelki élet igazi mestere pedig a tiszta szeretet erejével dolgozik, ami a szenvedésben felragyogó új élet lehetőségéről szól.

Ezért is érdemes olyan könyveket olvasni, amelyek írójának monogramja Szt.-vel kezdődik. Avilai Szt. Teréz összes művei!

Hogyan kell egy békát megcsókolni? Hogyan tudunk megváltozni az életünk egy adott területén, ahol eddig komoly kudarcokat éltünk meg? Vagyis hogyan tudunk alapvetően a szabadság útjára lépni?

Csak akkor, ha megadatik nekünk egy másik ember ítélkezés mentes tekintetében az a tiszta bizalom, ami éget minket. Ez a szenvedés tulajdonképpen fájdalmasabb, mint a teher továbbcipelése.

A velünk együttérző igazi szeretet nem a fájdalomtól ment meg, hanem a kiúttalan fájdalomtól.

A jóság nem felment, nem is ígérget, hanem megáll előttünk és csak néz minket. Nem veszi le a tekintetét rólunk, mert gyönyörködik bennünk.

Isten csodálja minden gyermekét, mert egyszerűen csak szeret. Erről pedig újra és újra hallanunk kell, hogy be tudjuk fogadni. Ebből a tapasztalatból felállva pedig imádni tudjuk Őt.

Ezért is ajánlom a következő programot. Hiszem, hogy egyik kortársunk a lelki élet igazi mesterei közé tartozik.



Johannes Hartl az augsburgi Imádság Háza alapítója 2015. október 23-25. között Magyarországon vezet egy imakonferenciát, ahol Istent fogjuk dicsőíteni.


Hiszem, hogy ott is majd, és minden nap, most is lehetőségünk van arra, hogy megváltoztassuk az életünket. Létezik az a szeretet, amely nem ítél el, hanem felemel, és helyreállít.

Úgy legyen. Ámen.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a