Ugrás a fő tartalomra

Miért imádjuk önmagunkat?

Ha vallást teremtünk egy ember köré, akkor a vallás érzelmi mechanizmusa és logikai rendszere kezd el működni. Az imádott ember megsértése az őt imádók legszentebb érzéseit sérti meg. Az imádott ember kérdések elé állítása az istenkáromlás gyanújával lesz páros. Míg a valódi Isten eltűri, sőt a legtisztább bizalomnak tartja a kegyetlen őszinteséget saját Fiától: "Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?" (Máté 27,46), addig az istenített ember még a hétköznapi őszinteséggel sem képes szembenézni, mint ahogy a rajongói sem.

De ahhoz, hogy eddig, a létünket felkavaró felismerésig eljussunk, előbb induljunk el egy többszörösen kifacsart új műfajtól, a tükörben önmagunkat fényképezés mételyétől.

Miért viselkednek így egyes férfiak, mint ezen a képen?
De a nők se vetik meg a selfie műfaját...
Miért? Azért mert nincs Istenük, akinek a láthatatlan tekintetébe belevethetnék a feneketlen magányukat. Vagyis nincs hitük az őket személyesen szerető Istenben. Ez tökéletesen összefügg az emberi kapcsolatok sebzettségével is. Egyre többen vannak, akik nem kapnak nyugodt figyelmet egy embertárs tekintetéből. Nem kapnak, így nem is adhatnak.

Ahhoz, hogy igazán szeretni tudjak, előbb kapnom kellett szeretetet. A szeretet igazi kezdeményezője pedig a Szeretet, az Isten. Ő már adott, de aki nem fogadta el, az az emberektől sem tudja valójában elfogadni. Aki minden emberi szeretet legtisztább forrásától, az Istentől még nem fogadta el a szeretetet, az bele fog fulladni az emberek mindig véges szeretetébe. Példa: "Annyira szeretem a kisunokámat, hogy belehalnék, ha nem hívna föl telefonon." Tehát ami a legnagyobb örömöd, az lesz a legnagyobb fájdalmad, amikor a kisunoka érezteti, hogy csak a pénzed kell neki, nem pedig te. Ha viszont Isten lesz a legnagyobb örömöd, akkor megtaláltad az elveszíthetetlen szeretetet.

De most térjünk vissza a selfie elemzéséhez! Aki nem akar, nem mer vagy már nem is tud bármilyen eszköz közvetítése nélkül egy embertársa szemébe nézni, az sóvárogva teremti meg a mesterséges tekintetet egy tükörben, vagy egy üzenőfalnak nevezett modern tükörben. Azt a tekintetet igyekszik megalkotni ekkor az ember, ami már abszolút birtokolható, irányítható, és végtelenszer újraszerkeszthető. De mindenki tudja, hogy a tükörben nem azt az arcképünket látjuk, amit mások látnak belőlünk, hiszen jobb- és baloldal felcserélődik. Ez a folyamat jellegzi az egész facebook-jelenséget (face=arc), ahol a szüntelen visszajelzés-keresés adja az élvezetet, vagyis az önértékelés alapját. Várni, hogy lájkolják és kommenteljék a posztunkat, az a drága 30 ezüst, amiért eladjuk az igazi szeretet lehetőségét. Elhagyjuk az emberi kapcsolat természetes módját, a szemtől szembe, face to face találkozást. És marad a szerkezet bámulása, vagyis a pillanat csodájának elveszítése. Itt már nincs szemlélődés, csak képek, információk mohó fogyasztása.
Mint ezen a képen is:



Az önimádatnak nyilván nemcsak ez a formája létezik, de a lényeg mindegyikben ugyanaz: birtokolni önmagamat önmagam által.

Egy önimádatra épülő társadalom kívánja és szükségszerűen meg is teremti az önimádat csúcsát, azt az imádott embert, akinek minden arcizma éhezi, hogy a nevét skandálják a győzelme pillanatában. Legyen szó politikáról, sportról vagy bármilyen, a közvéleményt igenis nagyon komolyan formáló tevékenységről. Most nem fogok linkelni egy videót sem, de aki ennek a blogbejegyzésnek az első bekezdését értette, az tudja, kire gondolok a mai magyar társadalomban.

Az imádott ember megteremtésének a jelensége nem szükséges, hogy valódi fizikai erőszak árán jöjjön létre. Azonban súlyos értelmi és érzelmi erőszak nélkül nem tud manifesztálódni.

Az imádott ember kívánja ezt az imádást. Az ember imádása az igazi blaszfémia, nem pedig az igaz Isten kegyetlenül őszinte megkérdezése.

Mi a gyógymód? Van-e gyógymód erre a betegségre? "Amikor azt látjátok, hogy a tömeg elöl-hátul imádja őket, ti mondjátok szívetekben: Urunk, téged illet az imádás!" (Báruk 6,5) Tehát egyrészt mindenkinek vissza kell térnie a valódi Isten bensőséges, gyöngéd szeretetéhez, másrészt az imádott embernek a leghatározottabban el kell utasítania az imádást. Ez az alázat kemény gyakorlásával sikerülni is fog neki. Ha azonban ezt nem teszi meg, akkor ez az ige nem áldásként, hanem átokként fog rajta beteljesedni: "Isten a kevélyeknek ellenáll, az alázatosaknak pedig kegyelmet ad." (1Péter 5,5)

Úgy legyen. Ámen.

Megjegyzések

  1. Nagyon gondolatébresztő, Péter! Így tovább!
    Egy gondolat: ahogy a fától nem látszik az erdő, úgy a hegytől a szöveg :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a