Ugrás a fő tartalomra

Mire költöd Jézus pénzét?






Mire költöd Jézus pénzét?
Máté evangéliuma 22,15-21
Abban az időben: a farizeusok félrevonultak és megtanácskozták, hogyan tudnának belekötni Jézus szavaiba. Majd odaküldték hozzá tanítványaikat és a Heródes-pártiakat a következő kérdéssel: ,,Mester! Tudjuk, hogy igazat beszélsz, és az Isten útját az igazsághoz híven tanítod, és nem vagy tekintettel az emberek személyére. Mondd hát meg nekünk, mi a véleményed: Szabad-e adót fizetni a császárnak vagy nem?'' De Jézus felismerte gonoszságukat és így szólt hozzájuk: ,,Miért kísértetek, ti képmutatók! Mutassátok csak meg az adópénzt!'' Aztán megkérdezte tőlük: ,,Kinek a képe és a felirata ez?'' Azok azt felelték: ,,A császáré.'' Erre ő így szólt hozzájuk: ,,Akkor hát adjátok meg a császárnak, ami a császáré – az Istennek pedig, ami az Istené!'' Ennek hallatára elcsodálkoztak, otthagyták őt, és elmentek. Ezek az evangélium igéi.

Kedves  testvérek!     
Picit képzeljük magunk elé azt, hogy a farizeusok félrevonulnak, tanácskoznak. Ott vannak néhányan a vezetőik közül. Jönnek az ötletek, hogy  mivel tudnák Jézust megfogni. Az egyik mond egy ötletet, a másik azt mondja nem, az nem jó, már múltkor próbálkoztunk, az nem ment. Akkor a másik mond egy másik ötletet. Hát, ne az legyen, tegnap hallottuk a beszédét. Nem emlékszel, azt mondta, hogy, és akkor mondanak valamit. Az az ötlet sem lett jó, mert tegnap rábizonyított valamit valakire. Aztán egy másik ötlet jön. Gondolkodnak, törik a fejüket és eszükbe jut: „Olyan ötlet kell, olyan csel, amivel egyszerre Jézust szembe tudjuk állítani a zsidó hagyományokkal és az elnyomó római uralommal is. Az a legjobb, ha villába fogjuk két oldalról, hogy ne tudjon kibújni belőle.  Az elnyomó jelenlévő idegen uralomnak, a római törvényeknek is mondjon ellent és mondjon ellent a mi hagyományainknak is.”

„Szabad-e adót fizetni a császárnak vagy nem?” Ezt a kérdést találták ki. Biztos, hogy dörzsölték a tenyerüket és már előre ittak a medve bőrére. „Feltaláltuk a legjobb kérdést, erre már nem tud semmit mondani!” Nem véletlen azért, hogy ilyen lényeges és fontos kérdést találtak, mert ugyanakkor az emberek minden napját is érinti. „A pénztárcánk a  legérzékenyebb testrészünk” - szokta mondani egy barátom. Hozzá szokta azt is tenni, hogy „ez a testrészünk tér meg legutoljára”. Ha egyáltalán megtér. Ezt már én teszem hozzá. 

Az adófizetés minden korban, minden embernek minden embernek problémája. Az, hogy abból, amit ő megkeresett,  amiért ő megdolgozott, miért adjon másnak is? Ez az enyém, én dolgoztam meg érte. Miért adjak belőle másnak?  Ki tudja, hogy mit fog vele csinálni. Lesz-e még abból nekem hasznom? Beadom a közösbe és az autópályák ugyanolyanok, mint voltak? Beadom a közösbe és nem csinálják meg a központi  fűtést? Akkor nem adom be a közösbe. Sok szintje van ennek a problémának: főleg az, hogy amikor bennünket az anyagi világ, a pénz vagy a testiségünk, konkrét dolgaink szintjén érint egy kérdés, akkor százszor meggondoljuk, hogy mit cselekedjünk, hogy 1 mm-rel kevesebbet vagy többet adjunk. Már ebből a jelenségből, hogy százszor meggondoljuk, hogy mennyit adjunk, vagy hogy adjunk, vagy hogy ne adjunk. Ebből a jelenségből látszik az, hogy mi ebben a világban élünk. Mi nem angyalok vagyunk, akiknek nincs szükségük alvásra, nincs szüksége ennivalóra. Mi emberek vagyunk, mulandók ráadásul. Testben létezünk.
 
Azt mondja Tertuliánusz: „A test az üdvösség sarokpontja.” Nem is szabad ezt az egész kérdést könnyelműen elintézni, bagatellizálni. Valóban nagyon fontos kérdés, hogy szabad-e adót fizetni a császárnak, vagy nem.  Biztos vagyok benne, hogy Jézus nem így tekintett volna erre a kérdésre, hogy azt mondja:  „felismerte a gonoszságukat”. Jól visszaszól, hogy: „miért kísértetek ti képmutatók?” Jézus nem így tekintett volna erre a kérdésre, hogyha magától Jézustól a saját tanítványai kérdezték volna meg, alázattal és szeretettel: „Mester,  vékony a jég, mit  csináljuk?” Tehát, nem ez volt a kérdés maga. Nem ez a szándék volt, hogy Jézust a saját tanítványai megkérdezik. Jézust az ellenségei kérdezték meg gonosz szándékkal. Ezért válaszolt vissza ilyen keményen, hogy: "Ti, képmutatók!" Önmagában a kérdés hogy szabad-e adót fizetni a császárnak, vagy nem. Ez jó kérdés, fontos  kérdés és visszatérő kérdés. Csak az a helyzet hogy a farizeusok előítélettel tették fel a kérdést. Ők már a kérdésükben lefektették a választ. Mégpedig azt, hogy "Jézus téged kicsinálunk. Bármit is mondasz, úgy fogjuk intézni, hogy a végén a kereszten végezd." Ez volt a szándékuk. Nem alázatosan az igazságot akartak tanulni, hanem ők le akarták győzni még az Istent is. 

Ne gondoljuk azt, hogy bennünket ilyesmi nem kísért meg, hogy tőlünk ezt távol van. A kísértések mindig ugyanazok maradnak. Esetleg formát váltanak. De nekünk meg kell látnunk a kísértéseknek a lényegét. Azt mondja Szent Pál apostol a Rómaiakhoz írt levelében, 13. fejezet. „Mindenki vesse alá magát a felettes hatóságoknak! Nincs ugyanis hatalom csak Istentől, amelyek pedig vannak, azokat Isten rendelte.” Tekintettünk-e már úgy őszintén és mélyen bármelyik hatalomra, fiatalok vagy idősek, ami az életünk során volt fölöttünk ilyen-olyan hatalom munkahelyen vagy az országban. Tekintettünk-e már úgy őszintén erre a hatalomra, hogy Isten adta? Majd az Úr elszámol ővele. De Isten adta neki a hatalmat. Egy időre persze, nem örökké. Egyik hatalom sem marad örökké egy ország irányításában. Tekintsünk úgy minden hatalomra, hogy ő Istentől kapta azt, hogy most vezessen. Majd Ő, az Úr számon kéri rajta. Folytatja Pál apostol: „az adókat is fizessétek, Istenért végzik a szolgálatot, amikor ezért szolgálnak.” 

Most gondoljunk bele, ezt Pál apostol a rómaiaknak írta, a római keresztényeknek ezt a levelet. Rómában pedig egy olyan császár uralkodott, aki önmagát Istennek kiáltotta ki. Tehát itt ebben a történelmi helyzetben még nem volt keresztényüldözés. Valószínűleg az előszele már érezhető volt. Tehát a keresztényeket üldöző császárról azt mondja, hogy Istennek szolgál. Bár nyilván nem azzal, hogy a keresztényeket üldözi, hanem azzal, hogy próbálja a hatalmat biztosítani – a rendet, a nyugalmat, a gazdaságot fenntartani. De azért egy pillanatra még tegyük hozzá azt is, hogy ha az előbb azt mondtam, hogy nyilván nem a keresztényüldözéssel szolgálja Istent. Az első keresztényekben  akkora bölcsesség volt, hogy a keresztényüldözést is úgy tekintették, hogy a keresztények vére az majd a hívők magvetése lesz. Tehát még a keresztényüldözésre is tudtak úgy tekinteni, hogy: „Igen, a császár üldöz bennünket, akkor láthatatlanul ebben benne van az Isten gondviselése is, mert bennünket fog megsokasítani, megerősíteni az összetartás, a szeretet, a hit.
Mert a vértanúk Krisztusra hasonlítanak, aki meghalt, mint ahogy egy mag a földbe hull, és sok termést hoz. Bárhogy is van, tekintsünk úgy a főnökünkre, szüleinkre a világ vezetőire, hogy Istennek szolgálnak. Adjátok meg tehát mindenkinek, amivel tartoztok. 

Nem tudom hányan elmondták már azt az utóbbi években, hogy de jó lenne, ha egyszerre csak eltűnnének a bankokból az adóságot. Volt is egyszer  egy ilyen film, A harcosok  klubja című film, ami odafutott ki a végén, hogy felrobbantották a legnagyobb bankot Amerikában, hogy mindenkinek törlődjön  el az összes adóssága. Úgyis mondhatnám,  hogy nagyon tragikomikus ez a film. De van benne  valami, ami mutatja, hogy úgy szeretnénk, ha el lennének törölve adósságaink. Hányszor napi probléma az és kérdés és vita mindenütt kocsmában, buszon, munkahelyen, hogy már visszafizettük az államadósságot kamatostul, de még mindig fizetni kell. 

Azt mondja:  „Adjátok meg mindenkinek, amivel tartoztok. Mi az, amivel mi igazán tartozunk az embereknek? Nyilván mi tartozunk azzal, ami jog szerint őt megilleti.  De, amivel leginkább tartozunk nem csupán annyi, hogy a jog szerint őt megilleti valami. Azt mondja János apostol az első levelében a szeretetről: „Ha valaki azt mondja, hogy szereti Istent, de testvéreit gyűlöli, az hazug.Tehát a legnagyobb dolog, ami mindenkit megillet, hogy szeressük őt. Nemcsak az, hogy jog szerint megilleti, hogy befizessük neki az adót, hogy biztosítsuk a közösségnek a javát. Hanem a legnagyobb, ami mindenkit megillet, ez a legnagyobb jog, hogy jogom van ahhoz, hogy szeressenek.
 
Bármilyen miniszterelnök van,  joga van ahhoz,  hogy mi szeressük őt. Ez a legnagyobb, amivel mi tartozunk neki. Persze nem jelenti azt, hogy vakok vagyunk és  nem vesszük észre a bűnöket, de hogyha ez a szeretet valódi, akkor ez olyan tettekben fog megnyilvánulni, ami égetni fogja azt, akit mi szeretünk. Mert a szeretet egyben igazság is. Az igazi szeretet az igazságot kívánja. Ha olyan szeretettel szeretünk, akkor ő maga is akarni fogja az igazságot, mert érzi az ember, hogy csak az igazság ad neki nyugalmat. A Példabeszédek könyvéből nagyon sokat tanulhatunk az anyagi dolgokról. Azt mondja 6,30: „Nem nagy bűnt követ el a tolvaj,  ha azért lop, hogy csillapítsa éhségét.” Hogy folytatja? „Ha mégis rajtakapják, hétannyit fizet.” Oda kell adnia a háza minden holmiját. Olyan kerek ez az igazság, amit kifejez, hogy igen, ha valaki azért lop, mert éhes, akkor nem nagy bűn. De, ha észreveszik, akkor elverik rajta. Tehát, ne használjuk ki a szegénységünket arra, hogy nekünk jogunk van lopni. Nekem kevés a pénzem, kisnyugdíjas vagyok. Jogom van lopni. Senkinek nincs joga lopni. Azt mondja a Biblia, nem nagy bűn, ha valaki azért lop, hogy csillapítsa éhségét.  De bűn! Nem nagy bűn, de bűn! 

Vegyük észre azt, hogy Jézusnak rengeteg tanítása van a pénzről, anyagi dolgokról. Amikor én ezt magam felismertem,  akkor elhatároztam, hogy a péntek esti bibliaóráknak ez lesz a tematikája. Ez a címe, hogy „Mire költjük Jézus pénzét?” Elmélkedjünk erről és adjuk meg a császárnak, ami a császáré, vagyis az adót, Istennek, ami az Istené, vagyis önmagunkat. Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. szeptember 27. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 272-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya -  

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Mit tudsz a tizedfizetésről, alamizsnáról, felajánlásról? (Takács Péter Az adakozás öröme című könyve) 
3.    Hogyan tudod kifejezni az Úrnak, hogy a legérzékenyebb testrészeddel is Őt akarod szolgálni?

Témához kapcsolódó lelkigyakorlatom hanganyagai itt érhetők el

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a