Ugrás a fő tartalomra

Milyen az idő?

"Az időnek egyetlen oka van: minden nem történhet egyszerre." (Albert Einstein)




Abban az időben - vagyis most akar veled építkezni az Úr!
Máté 7,24-29
Abban az időben Jézus így szólt tanítványaihoz: Mindaz, aki meghallgatja szavaimat és szerintük cselekszik, ahhoz az okos emberhez hasonlít, aki a házát sziklára építette. Szakadt a zápor, ömlött az ár, süvített a szél, és nekizúdult a háznak, de az nem dőlt össze, mert sziklára épült. Aki viszont hallgatja szavaimat, de nem követi azokat, ahhoz az ostoba emberhez hasonlít, aki a házát homokra építette. Szakadt a zápor, ömlött az ár, süvített a szél, nekizúdult a háznak, az összedőlt, és nagy romhalmaz lett belőle. Ezzel Jézus befejezte beszédét. A nép elragadtatással hallgatta tanítását, mert úgy tanított, mint akinek hatalma van, nem úgy, mint az írástudók.
Ezek az evangélium igéi.

Kedves Testvérek!
Az evangéliumok elején mindig halljuk azt, hogy abban az időben. Ez azt jelenti, hogy Jézus, amit akkor mondott, az most is ránk is vonatkozik. Azt, hogy abban az időben, azt úgy kell értelmeznünk,  mint amikor az evangéliumon belül vannak ilyen mondatok, hogy abban az órában, vagy az Ószövetségben, hogy még azon a napon. Isten a jelenben cselekszik. Isten nem másodpercre méri az időt, hanem a vele való együttlétünk az igazi idő.
Mikor alkalmam nyílik olyan emberekkel beszélgetni, aki úgy igazán felnőtt fejjel találtak rá az Úrra és elkötelezték magukat Jézus követésére, elmondják azt, hogy milyen sok idő az életükben eltelt feleslegesen Jézus nélkül. Ez megtörténhet mindenkivel, hogy visszatekintve az életünkre, vagy akár a jelen életünkre, úgy érezhetjük időnként, hogy mintha olyan tartalmatlan lenne az életünk. Igen, tesszük a dolgokat, talán még imádkozunk is, jó dolgokat, de az életnek, minthogyha hiányozna a lényege, maga az élet. Az Úr Jézus nem ezt akarja. Most, hogy a harmadik szentmisét tartom délelőtt, és a Himnuszt énekeltük, olyan jó, hogy a magyar Himnuszban az van, hogy Isten áldd meg a magyart jó kedvvel, bőséggel. Mi hiszünk abban, hogy Isten nagylelkű Isten, bőkezű Isten, aki jót akar, aki el akar minket halmozni. Aki arra hív minket, hogy az életünk gyümölcsöt hozzon, kivirágozzon. Hitben, reményben, szeretetben: az isteni erényekben.
Látjuk itt a történetben, hogy két ember van, akik házat építenek. Mind a kettőnek valamilyen cél lebeg a szeme előtt, szeretne egy biztonságot, szeretné, ha életének legyen egy formája, egy kerete. Biztos, hogy mind a kettőnél ott volt, hogy ezt a házat nem dísznek építettem, hanem hogy lakjon benne ő és a családja. Teljesen természetes, jó szándék, Isten ezt kívánja tőlünk. Ugyanakkor Jézus ezekben az egyszerű példázataiban, sokszor kiemel valami ellentétet. Ezzel is felhívja a figyelmünket arra, hogy két út van. Az egyik a jó út, a másik a rossz út.  Az egyik Isten útja, a másik pedig a sötétségnek az útja. Ez a kettéválasztás, ez teljesen jellemző az életünkre. Érezzük az, amikor felfelé húz az életünk, meg amikor megállunk és visszacsúszunk. Sokszor mondják a lelki életnek a tanítómesterei, hogy a spirituális életben, az Istenhez való haladásunkban nem lehet megállni. Aki megáll, az visszaesik.
 Most nyilván ez a haladás Isten felé, nem mindig jelenti azt, hogy egy folyamatos növekvő öröm. Tehát nyilván nem egy egyenes vonalú, tényleg állandóan növekvő öröm. Egy idő után lehet, hogy szétrobbannánk az örömtől. Ugyanakkor mégis benne van az, hogy ténylegesen Isten építi az életünket. Mert ahogy mondja a 127. zsoltár, „hasztalan fárad az építő, hogyha az Úr nem építi a házat.” Amikor valaki Jézus szavait hallgatja, és megcselekszi, akkor maga Jézus építi vele együtt a házat. Most, hogy egy új tényező van az életemben ezzel az autóvezetéssel. Egyedül ülök legtöbb alkalommal az autóban, és úgy elképzelem: ott ül mellettem Jézus. Beszélgetek vele, imádkozok, megyünk együtt. Tegnap egy kicsit aggódtam, mert gyorsan vezetek, azért nem árulom el, hogy mennyivel, mert felvétel is készül most erről a prédikációról.  Azért próbálok tényleg szabályosan közlekedni. Hallom most itt Isten szavából, a Példabeszédek könyvéből: „Ha gyorsan szaladsz, akkor sem botlasz meg.” (4,12) Tehát ott van velem Jézus.  Gyorsan szaladok, akarom az Ő országát építeni, és Ő is gyorsan szalad velem. Tulajdonképpen fordítva van a dolog, mert Jézus az, aki gyorsan szalad. Jézusnak a ritmusát nehéz nekünk felvenni. Ő az Isten Fia. Ki érhet föl az Ő szeretetéhez?
Tegnap volt Szent Bernát ünnepe. Szent Bernát mondja azt az egyik tanításában, hogy van a Szeretet. Van a Szeretet, az Isten, és van a szerető ember, aki szeretni tud. Kicsit a kettő úgy van, mint a forrás, és a forrásból, ahogy jön a víz. A forrás kiapadhatatlan. A forrás hatalmas erővel árasztja magából a vizet. Valahogy így van ez, hogy Jézus száguld előttünk. Tegnap, mikor mentem be Pécsre, egy hatalmas Mercédesz leelőzött engem. Örültem neki, hogy ment előttem és törte az utat. Aztán egy pár kilométer után lekanyarodott és úgy szomorkodtam, hogy testvér olyan jó lett volna még, ha itt maradsz előttem, mert szükségem volt rád. Úgy általában a vezetésben észre vehetjük azt, hogy akár jó időben, akár rossz időben, hogyha valaki megy előttünk, én legalább is ezt tapasztalom. Valaki megy előttünk, és olyan biztosan vezet, biztosan előzi le az autókat, és lendületesen jól vezet, akkor az ő sodrába jó beállni. Lehet menni mögötte. Ezt tapasztaltam tegnap. Egy nagy fekete Mercédesz ment előttem én egy kis  fekete  Volkswagen Polóval száguldottam utána.
Arra gondoltam, hogy ilyen az Úr Jézus. Én követni akarom az Úr Jézust. Ő száguld előttem, töri az utat, és ha én figyelek azokra az ívekre, amin Ő halad, akkor nem fogok kicsúszni. Nem lesz rossz a vezetés. Szükségünk van arra, hogy lássuk magunk előtt Jézust. Mondja a Példabeszédek könyve, hogy ha gyorsan szaladsz, akkor sem botlasz meg. Miért? Azért, mert az Úr halad előtted. Itt a házépítésnél is. Isten akarja velünk építeni ezt a házat.
Ahogy itt néhány hete gondolkodok, hogy mit csináljak, vagy mit ne csináljak, úgy azt érzem, hogy Uram, járj előttem. Én menni akarok utánad. Ezt tapasztalhatta valószínűleg Szent István király is. Szent István királynak bencés szerzetesek voltak a tanítói. Milyen nagyszerű lehetett neki, hogy Szent Gellért tanította. Ez egy nagy hagyomány volt egészen, talán lehet, hogy még a mai napig, hogy a királyok a gyermekeiket, tudatosan legjobb papokkal, kiváló nevelőkkel, taníttatták, neveltették. Sokszor a királyok tanácsadó jezsuita papok voltak. Persze tudjuk az egyháztörténelemből, hogy időnként ez problémákhoz is vezetett ott. Sokszor irigyek voltak azok, akik talán lustábbak voltak, vagy kevesebb adottságuk volt, és mindenféle intrikákat szőttek a nagy jezsuita tanítókkal szemben. Most, hogy jezsuita pápánk van, ez a végső rehabilitációja a jezsuita rendnek, hogy Isten maga is ráütötte a teljes pecsétet a jezsuita rendre, hogy „Igen! Loyolai Szent Ignác”, például a lelkigyakorlatok. Folyamatos önnevelés is egyben. Olyan önnevelés, amiben igazán a Szentlélek neveli a lelkünket. Mert tanulnunk kell. 
Mikor most Brazíliában jártam és láttam azt, hogy annak a bencés kolostornak, milyen nagy ereje van. Jönnek a helyi magyarok, részt vesznek a magyar misén. Bemutatták ennek a kollégiumnak, iskolának az elmúlt évtizedeit, hogy növekszik. Az egész ország öt legjobb iskolájában benne van. Valahogy egy kis büszkeség töltött el, hogy jó magyarnak lenni. A magyar jellemben ott van az állhatatosság, a kitartás, a tanulás. Nem kell szégyellnünk, hogy magyarok vagyunk. Itt jó Magyarországon lenni.
 Én biztos vagyok benne, és jó magyarnak lenni, ebben pedig még biztosabb vagyok. Felemeltem a magyar zászlót, és köré gyűltünk, tudtuk, hogy kik vagyunk. Ehhez hasonlóan, valamiképpen Krisztus a mi zászlónk, egy hasonlattal élve. Krisztus köré gyűlünk és tudjuk, hogy kik vagyunk.
Kedves Testvérek! Van üzenete Krisztusnak. Nekünk is! Ahogy hallottuk, hogy abban az időben Krisztus így szól tanítványaihoz. Most így szól hozzád: Azt mondja neked Jézus, hogy „Építkezz velem. Gyere utánam! Ne félj, ne csüggedj! Ne arra a kicsire tekints, amid van, hanem mindig egy lépéssel tovább.” Jézus türelmes hozzánk. De azért sokszor van az, hogy a tanítványaihoz is úgy keményebben beszél. Volt olyan, hogy „Miért vagytok oly kicsinyhitűek?” - mondja nekik. Vagy amikor, mondja a bénának „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5). Jézusban ott van a bátorítás. Ez a bátorító lelkület, ez mind egyesül a feltámadásban.  Szintén ez egy brazíliai tapasztalat volt. Sao Paulo legrégebbi épülete, egy ötszáz éves jezsuita templom. Elmentünk ebbe a templomba. Arra gondoltam, hogy ennek az egész kultúrának mi az alapja? Krisztus feltámadása!
Amikor az Úr Jézus meghal, úgy látszik, hogy minden elveszett. Amikor az Úr Jézus feltámad, a Szentlélek összegyűjti a tanítványokat, és útnak indul a történelemben a szeretet üzenete, a megbocsájtás üzenete, az evangélium örömhíre, útnak indul. Ez mind a feltámadásból fakad. Mi a feltámadt Jézus Krisztus követői vagyunk.  Az élet Istenének a követői vagyunk. Alapvetően teljesen a remény vallása vagyunk. Beszélgettem most valakivel és mondta azt, hogy II. János Pál pápa ugye a remény pápája volt. Benedek pápa a hitnek a pápája és most Ferenc, mintha ő pedig a szeretet pápája lenne. Tényleg olyan nagy tanítóink vannak. Menjünk a nyomukban! Olvassuk a Bibliát, építkezzünk Jézussal. Nem fogunk csalódni.
Mint ahogy Szent István is néz le ránk a mennyből és bátorít minket. Én nem hiszem azt, hogy Mária a mi Szűzanyánk levette a kezét az országról. Itt van velünk. Építkezzünk!  Ámen!
                                                

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. augusztus 16. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 774-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya
Kérdés a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      A nyári szünetben volt olyan jó szokásod, ami picit leállt, vagy még erősödtél is benne?
Melyik a kedvenc magyar szented és miért? Miben csodálod Szent István királyt?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a