Ugrás a fő tartalomra

Milyen tipikus erényei és bűnei vannak a magyaroknak?


"Szomszédok" magyar szappanopera, 
ami bemutatta a magyarok lelkiállapotát az 1980-as és '90-es években

Jézus a barátunk és a testvérünk

Lukács evangéliuma 10,38-42
Abban az időben Jézus és tanítványai miközben Jeruzsálem felé haladtak, betértek az egyik faluba. Egy Márta nevű asszony befogadta őt házába. Ennek nővére, Mária odaült az Úr lábához, és hallgatta szavait. Márta meg sürgött-forgott a sok házi dologban. Egyszer csak megállt: „Uram – méltatlankodott –, nem törődöl vele, hogy nővérem egyedül hagy szolgálni? Szólj neki, hogy segítsen nekem.” Az Úr azonban így válaszolt: „Márta, Márta, te sok mindennel törődöl, és téged sok minden nyugtalanít, pedig csak egy a szükséges. Mária a jobbik részt választotta. Nem is veszíti el soha.” Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Kétezer évvel ez előtt, az Úr Jézus azt mondta: „Menjetek és tegyetek tanítvánnyá minden népet!” Azóta ez az üzenet terjed az egész földön. Ahol csak az emberek kinyitják a szívüket, megtapasztalják azt, hogy Jézus átalakítja az életüket. Nemcsak egyes emberek életét, hanem családok, falvak, városok, népek, nemzetek, egész kontinenseknek a sorsát átalakítja. Jézus Krisztus a világ Világossága, aki a sötétségből kivezet minket arra a világosságra, ahol megértjük, hogy miért élünk a földön. Megértjük azt, milyen jó jónak lenni. Milyen jó Istent szeretni! Jézus Krisztus a világ Világossága! Jézus Krisztus az Élő Víz hordozója. Ő az, aki a szomjunkat oltja az élet minden helyzetében. Jézus Krisztus valóságos teste és vére által táplál minket a mindenható Atya. Egy testbe gyűjt minket, az Egyházba. Ennek az Egyháznak vagyunk mi a tagjai. Jézus Krisztus a fő, ő a fej. Ő, aki mindent összefog és mindent összetart, és mi vagyunk az ő tagjai. Minél inkább közvetlenül Jézusra figyelünk és Jézushoz csatlakozunk és Jézusból éljük az életünket, annál inkább a test többi tagjával is egységben tudunk lenni.

Kicsit ahhoz tudnám ezt hasonlítani, mint hogy ha elképzelünk egy háromszöget és a két szárán elindul felfelé két pont a csúcsa felé. Minél közelebb vannak a csúcshoz, annál közelebb vannak egymáshoz is. Tulajdonképpen nekünk elsősorban nem egymáshoz kell közeledni, hanem Krisztushoz. De milyen jó, hogy ha Krisztushoz közeledünk, a csúcs felé, úgy egyértelmű, hogy egymáshoz is közeledünk. Ha viszont kihagyjuk Jézus Krisztust a képből, akkor sok zavaró tényező léphet fel. Ezek a zavaró tényezők egészen eltéríthetnek minket a lényegtől. De Isten kegyelméből újra és újra vannak Jézusnak olyan tanítványai, akik összegyűjtik a népet. Jézusnak ilyen tanítványa volt ezerötszáz évvel ezelőtt Szent Benedek. Szent Benedekről elnevezett szerzetesrend tagjai építették fel itt ezt a közösséget, ezt a templomot, ezt az iskolát. Természetesen nagyon sok helyi, nagyon sok világi segített nekik. Maga a Szentlélek építette fel ezt a művet itt.

Jézus Krisztus Lelke gyűjtötte össze a fiatalokat most ide Sao Paulóban. Mint ahogyan Jézus Krisztus Lelke gyűjtötte össze Szent Benedek tanítványait ezerötszáz évvel ezelőtt. Mert Jézus örökségül hagyta ránk az ő Lelkét, a Szentlelket, aki bennünket tanítvánnyá formál. Aki bennünket odavisz, hogy hallgassuk Jézus szavát. Hogy figyeljünk a Mennyei Atyára, aki azt mondja nekünk, hogy Jézus az Ő szeretett Fia és Jézus által mi, Isten szeretett gyermekei vagyunk. A Szentlélek tehát korszakról-korszakra kiformálja az emberekből Jézus tanítványait, hogy tanítványi lelkülettel éljünk.

Tegnap volt itt a Sao Paulo-i előtalálkozó utolsó estéje, a szentmise. Nem szeretem azt a szót használni, hogy záró szentmise, de többnyire ez a szó terjedt el itt a közhasználatban.  Inkább talán lehetne majd ezt a szentmisét meg a pápa jövő vasárnapi, riói szentmiséjét, küldetési miseként felfogni. Mint ahogyan minden szentmise végén azt mondja a pap, ugye latinul:  Ite, missa est! Menjetek, küldetésetek van! Mi a küldetésünk? Először is az, hogy mi magunk megismerjük Jézust egyre jobban, hogy ki ez a Jézus. Ezért számomra egy nagyon szép pillanat volt ezen a héten az, amikor Zsolt atya vezetésével felmentünk, én így neveztem el magamban, hogy a fenti házba, ahol az ásványvízforrás van és ott mellette egy kolostor. A kolostor templomában Zsolt atyát megkérdeztem, hogy ki Jézus a te számodra? Néhány mondatot mondott és az utolsó az volt, hogy Jézus a mi testvérünk és a barátunk.  Ez egy nagyon egyszerű kifejezés, de nagyon sokat mondó. Milyen egy testvér a számunkra? Hasonlítunk a testvérünkre. Az arcunk hasonlít rá. Milyen egy barát a számunkra? Közösek a szokásaink. Közös az érdeklődési területünk. Jézusnak milyen az arca? Jézusnak mi az érdeklődési területe? Jézus arca a szeretetnek az arca. Jézus érdeklődési területe pedig az elveszettek megmentése. Jézus azért mondja, hogy menjetek el az egész világra, mert a világban elveszett emberek vannak.

Most hozzátok szólok, kedves fiatalok. Köztetek lehet, hogy tévedek, de én vagyok a legidősebb, én harminc éves vagyok. De jelentkezzen, aki idősebb nálam, ebben a csoportban, amelyikkel jöttünk. Kortársaitok között járva, biztos rögtön tudnátok azt, hogy kik azok, akik elveszettek. De ez nem azt jelenti, hogy ti elítélhetitek őket, hogy ők az elveszettek, mi pedig a nyerők. Nem erről van szó. De gondoljatok csak bele! A munkahelyeteken, vagy a baráti társaságban, vagy a rokonságban. Azok a fiatalok, akik benneteket ismernek, mennyire ismerik a ti hiteteket?

Pintér Béla, egy magyarországi, híres keresztény zenész, aki nagyon egyszerű kis fülbemászó dalocskákat ír. Az egyik dalban azt mondja, hogy ha a szomszédod nem tudja, hogy kiben hiszel, akkor semmit sem él az életed. Nagyon szigorú ez a mondat, így önmagában, de sok igazság van benne. Bátran merjük megvallani a hitünket! Leginkább az életünkkel, hiszen az tanúskodik rólunk, ahogyan az életünket éljük. Ferenc pápa szokta idézni sokszor Assisi Szent Ferencnek mondását. Az egyik zarándok testvérünknek, Lőrincnek, a pólójának a hátulján fel is volt írva, láttam tegnap, vagy tegnapelőtt Szent Ferenc mondását: „Hirdessük mindig és mindenütt az evangéliumot, és ha szükséges, szavakkal is.” Tehát nem arról van szó, hogy csak szavakkal hirdetjük az evangéliumot. Nem is arról van szó, hogy a szavak a legfontosabbak. Hanem arról, hogy az élet és a szavak tanúságtétele együtt fontos.

Mit hallottunk a mai evangéliumból? Jézus betér egy faluba. Valaha Sao Paulo is egy falu volt biztos, régen, az elején. Nem világvárosként indult. Lehet, hogy az első telepesek, akik idejöttek és itt elkezdték az életüket felépíteni, ők még nem ismerték Jézust. De utána a történelem folyamán Jézus újra és újra küldött ide tanítványokat. Ő maga betért ebbe a városba. Így van ez most is, a mi életünkben is, hogy Jézus betér a mi életünkbe is. Helyet foglal, a mi asztalunknál és tanítani akar minket. Jézus várja azt, hogy figyeljünk rá. Milyen sokszor érezzük azt, emberi kapcsolatainkban, hogy nem figyelnek ránk. Ez nem egy jó érzés. Ha valaki akar valami fontosat adni és nem figyelnek rá. Ebben a történetben két személy van. Nem az különbözteti meg őket igazán, hogy az egyik éppen főz, a másik pedig ül és figyeli Jézust, hallgatja. Tehát nem az különbözteti meg őket, hogy az egyik tevékeny, a másik pedig csak ül. Nem ez az igazi különbség. Hanem az, hogy Márta méltatlankodik, sok minden másra figyel. Szétszóródik a figyelme, a saját aggodalmára figyel. Mária pedig Jézus szavaira figyel. Jézus jelen van, de Márta nem Őrá, hanem a saját aggodalmaira figyel. Tehát nem a szemlélődés és a tevékenység közt van az ellentét, hanem a figyelem és a figyelmetlenség között.

Ennek a szerzetesrendnek, akinek a vendégszeretetét élvezzük mindannyian, Szent Benedek az alapító atyja. Azt mondta, hogy: Ora et labora! Imádkozzál és dolgozzál!  Vagyis élj szemlélődő módon, de építkezz is.  Alakítsd a világot a tevékeny szeretet erejével. De milyen érdekes, hogy Jézus jelen van és mégis Mártán keresztül, az ő zavaró aggódása által belép a térbe az engedetlenség és a széthúzás. Most távol vagyunk Magyarországtól. De mi magyarok attól még ugyanazok vagyunk. Mi, magyarok nagyon sok erényt hordozunk magunkban, amit az évszázadok alatt Jézus Krisztus belénk ültetett. Én azt hiszem, hogy az egyik legerősebb erénye a magyar népnek, az az állhatatosság.  Gondoljunk bele, hogy volt százötven éves török elnyomás. Szeretem azt a kis mondást, hogy: „Százötven évig volt az ország a töröké és még se lettünk törökké! Egyetlen uralom sem tart örökké.” Tehát a magyar népben van valami állhatatosság. Emlékszem rá, hogy tanultuk egyháztörténelemből, hogy ott a pécsi egyházmegye területén néhány ferences szerzetes tartotta a hitet az emberekben. Amikor lerombolták a templomokat, vagy éppen magtárnak használták a törökök.

Kedves Testvérek! A magyar népben nagyon sok krisztusi erény van. De ugyanakkor van bennünk sok makacsság is. Sok engedetlenség és széthúzás is. Ezt is tapasztalhatjuk és ez nem jó, és ezt igazából nem szeretjük. Ez bennünket is zavar. Ezért mire van valójában szükségünk? Arra, hogy Jézus szavait hallgassuk és ráhangolódjunk az Ő jelenlétére. Isten mindannyiunkban bennünk van. Benned van az Isten. Az Ő szeretete az egy csendes jelenlét benned. Ha vissza is utasítjuk, attól Ő még ott marad, csak vár. Kedves Testvérek! Isten Kegyelméből ünnepeljük, hogy jelen van köztünk. Adjunk ezért hálát, teljes szívből! Ámen!

Imához szentírási részlet: Az áldás ígérete (Leviták 26,1-13)
Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. július 17. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Meg tudod fogalmazni a küldetésnyilatkozatodat egy mondatban? (Pl. Tesco: A legkisebb is számít!)
3.      Milyen tipikus bűnei és erényei vannak a magyarságnak?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a