Ugrás a fő tartalomra

Hogyan kell valódi forradalmat csinálni?




Lukács evangélium 2,1-14
Azokban a napokban Augusztusz császár elrendelte, hogy írják össze a földkerekség lakosságát. Ez az első összeírás akkor történt, amikor Szíria kormányzója Kirinusz volt. Mindenki elment a maga városába, hogy összeírják. Galilea Názáret nevű városából József is fölment Dávid városába, a judeai Betlehembe, hogy összeírják eljegyzett feleségével, Máriával, aki gyermeket várt. Amíg ott tartózkodtak, beteltek Mária napjai, hogy megszülje gyermekét. Világra hozta elsőszülött fiát, pólyába takarta és jászolba fektette, mert nem kaptak helyet a szálláson. A környéken pásztorok tanyáztak a szabad ég alatt, nyájukat őrizték az éjszakában. Egyszerre csak megállt előttük az Úr angyala, és az Úr dicsősége beragyogta őket. Nagyon megrémültek. Az angyal így szólt hozzájuk: „Ne féljetek! Íme, jó hírt hozok nektek, amely nagy öröm lesz az egész népnek. Ma megszületett a Megváltótok, az Úr Krisztus, Dávid városában. Ez lesz nektek a jel: kisdedet találtok pólyába takarva és jászolba fektetve.” Az angyalt hirtelen nagy mennyei sereg vette körül. Istent dicsőítve ezt zengték: Dicsőség a magasságban Istennek, és békesség a földön a jóakaratú embereknek! Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvéreim!

Ne féljetek! Nagy örömet hirdetek nektek. Ezt mondja az angyal, jó hírt hozok, nagy örömet hirdetek. Én is most ezért jöttem. Azért, hogy nagy örömet hirdessek, azért, hogy átadjam azt, amit megtapasztaltam. Azért, hogy átadjam azt, amit az Úr adott a szívemre. De mielőtt elmondanám azt, amit el akarok mondani, előtte nézzük meg egy kicsit az elméletet.

Mi a baj a mai világban? Mindenki keresi a bajok okát, mert próbálunk logikusan gondolkodni. Ha leeresztett a bicikli kereke, biztos levegőt kell bele pumpálni. Nem héliumot, nem vizet, hanem azt, ami abba való. Most az a helyzet, hogy ezzel a logikával nem tudjuk megmenteni az életünket. Lehet, hogy a biciklit fel tudjuk pumpálni, vagy ideig-óráig az életünkben elboldogulunk, de egy idő után a bajoknak a sokaságát látván elveszítjük az erőnket. Még arra is, hogy egy biciklit felpumpáljunk. Rengeteg emberrel találkoztam az elmúlt napokban és nagyon sokszor összeszorult a szívem, hogy ezek az emberek nem boldogok. Aztán volt örömöm is, hogy láttam, hogy valaki már kezdi érteni, hogy mit jelent az, hogy van Isten.

Mi a baj a világban? Az a baj a világban, hogy önzők vagyunk. Mindenki azt akarja, ami neki jó. Ebben a folyamatban gyakorlatilag olyanok vagyunk, mint egy csecsemő, aki ha valami kell neki, sír, toporzékol, hogy mindenki vele foglalkozzon, és azonnal oldják meg az ő problémáját. Egy kis csecsemő ugye a maga szintjén nem is mondhatjuk rá, hogy önző. Ő azon a szinten van. Nem számit neki, hogy ha az anyja beteg, nem számít neki, nem is érti. Ő csak azt érzi valahogy, hogy szüksége van ennivalóra, szüksége van valamire, és ha sír, akkor megkapja. Ha nagyon sír, akkor hamarabb kapja meg, és általában nagyon ordít… Ilyen egyszerűen működik egy kisbaba. Aztán ahogy kezd növekedni, egyre bonyolultabb lesz, egyre bonyolultabb, bonyolultabb. Eltelik húsz év és már három nyelven beszél. lehet, hogy az apja egy céget bíz rá. Igen ám, de ebben a húsz évben ugyanolyan maradt, mint csecsemőkorában. Ha neki valami baja van, azonnal mindenki ő rajta segítsen. Ha neki örömre van szüksége, akkor neki adjanak örömet. Gyakorlatilag azt lehet látni, hogy sok esetben nyolcvan-, kilencvenéves emberek is csecsemők. A világ hatalmas nagy tudósai, fejedelmei is csak csecsemők. Nem nőttek fel. Nem váltak igazán emberré. A baj tehát a világban az önzés.

Be kell látnunk azt, hogy nem segítenek rajtunk a forradalmak. Hiába ünnepelünk. Minden népnek megvannak a maga kis forradalmai. De hiába ünnepeljük, hiába gondoljuk újra és újra a forradalmainkat, igazából nem segít rajtunk.

Obama, az amerikai elnök azt mondta, hogy igen, képesek vagyunk a változásra. De amikor eljön a nukleáris fegyverek leszerelésének a tárgyalása, vagy amikor eljön a klímaváltozásnak a tárgyalása, akkor ő is a népe érdekeit féltve, a saját önzésére gondolva, ő is azt fogja mondani, amit a csecsemő, hogy nekem legyen a legjobb. Igazából egyre nagyobb baj van a világban. Aki egy kicsit is gondolkodik, az észreveszi azt, hogy a klímaváltozás által egyre jobban be vagyunk szorítva. Ha értjük, ha nem, ha tanult emberek vagyunk, ha nem, azt azért látjuk, hogy felborult az időjárás. Az egyik nap mínusz tizenöt fok van, a másik nap plusz tizenöt. Persze van, aki erre azt mondja, hogy ez máskor is így volt. De aki már egy kicsit bölcsebb, az belátja, hogy itt valami baj van. Olyan nagy a hatalmunk, hogy már a természetet is összezavarjuk. Itt egy új forradalomra van szükség. Mégpedig a szeretet forradalmára, a cselekvésre. Nem arra, hogy arra várjunk, hogy majd a másik cselekedjen. Hogy majd a másik felveszi az eldobott szemetet, hogy majd a másik felszereli a napkollektort. Hogy majd a másik ország, hogy majd a tudósok megoldják a problémáinkat. Csalódnunk kell, ha azt gondoljuk, hogy a szavak önmagukban elegek. Csalódnunk kell, ha azt gondoljuk, hogy majd nagy beszédekkel megoldjuk a problémákat. Most ezen a klímakonferencián, ott élő egyenes adásban a nagy vitatkozásban az egyik komoly résztvevő szívinfarktust kapott. Akik nézték ezt a klímakonferenciát, azok megdöbbentek, hogy élő egyenes adásban valaki meghal, miközben a világ sorsáról beszélgetnek.

Kedves Testvéreim! Nagyon sok baj van a világban. Az emberek és mi magunk keresztények íztelenek vagyunk. Nincs íz, nincs só a világban. Ezért nagyon nagy szükség van például a kedvességre. A kedvesség az egyik legnagyobb vigasztaló erő. Szükségünk van a reményre. De olyan reményre, ami nem az emberi okoskodásból fakad. Nem az önzésből fakad, hogy majd mi megoldjuk. Hanem abból a hitből fakad a remény, hogy van Isten. Be kell látnunk azt, hogy Ő megadja nekünk az erőt, hogy segítsünk egymáson. Mi vagyunk egymás számára Isten kinyújtott keze.

Most éjfél óta, huszonegyedik napja vagyok pap. Ez a huszonegyedik napom papként. A papi életem jelmondata az, mondja Jézus: Nyújtsd ki a kezedet! Nyújtsd ki a kezedet! (Márk 3,5) A te kinyújtott kezed Isten ereje ebben a világban. Elmehetsz az utcán a szemét mellett, elmehetsz a munkahelyeden a problémák mellett. De ha nem nyújtod ki a kezedet, akkor Isten ereje nem tud beáradni abba a helyzetbe. Láthatjuk a megtört szívű emberek tragédiáját. Itt forradalomra van szükség, a cselekvésre, a mozdulásra, hogy kinyújtsd a kezedet! Hogy adott esetben feláldozd az életedet és teljesen elhagyd azt, amit eddig terveztél. Az eddigi szokásaidat, akár az egész életedet is. Ugye ilyenkor Karácsony körül meg Húsvétkor is szokták vetíteni a filmet Teréz anyáról, hogy milyen nagylelkű volt és elkezdte a szeretet misszióját, a szeretet forradalmát. Az ő szerzetesrendjében nincsen hivatás probléma. Nincsenek kevesen. Teréz anya misszionáriusai nem siránkoznak, hogy kevesen vagyunk. Egyre többen vannak. Mert Teréz anya Jézus szeretetéből fakadóan olyan lelkületet adott annak a közösségnek, ami az evangéliumból fakad. Jézusból fakad.

 Kedves Testvérek! A közöny az csak kifogásokat keres, de a szeretetet megoldásokat. Valódi megoldásokra van szükségünk. Eddig az elmélet. A szeretet forradalma a gyakorlat. Egy kis tanúságtétel a saját életemből. Én húsz éves koromig focista akartam lenni. A szobám úgy nézett ki, hogy a földtől a plafonig minden irányban focisták poszterei voltak. Az volt minden álmom, hogy én leszek a világ legnagyobb focistája. Teljesen ebben éltem. Aztán egyetemista lettem tizennyolc évesen Szegeden, magyar-könyvtár szakosként. Elkezdtem katolikus közösségbe járni, lettek fiatal papbarátaim, sokat imádkoztam. Egyszer csak feltettem azt a kérdést, amit Assisi Szent Ferenc, hogy: Mit akarsz tőlem, Uram? Komolyan gondoltam ezt a kérdést és az Úr el kezdett válaszolni. Hozta a jeleket, hozta az embereket. Vezetett, vezetett és most itt vagyok, mert engedtem, hogy elvezessen idáig és boldog vagyok. Hosszú volt az út idáig. Csak egy apró kis epizód ebből a hosszú útból, hogy engedelmeskedtem az Úrnak. Hallgattam a szeretet forradalmára, a cselekvés szavára. Hallgattam a cselekvés erejére, egy apró epizód. Ott Szegeden volt egy kis önkéntes csapatunk. Hajléktalanokat látogattunk, nem voltunk egy profi szervezet. Nem is az volt a célja. Kedd délután kentünk zsíros kenyeret, főztünk teát és akkor este kimentünk a városba és beszélgettünk a hajléktalanokkal. Megismertem a világukat, nagy hatással volt rám a szerencsétlenségük. Volt egy ilyen néni, aki egy önkormányzati lakásban lakott. Nagyon kövér volt és nagyon sok baja volt. Igazából nagyon be volt szorulva a lakásába. Segített neki egy hajléktalan, egy középkorú férfi. De ez a középkorú férfi, ő egy teljesen káoszember volt. Felhalmozta a szemetet a lakás körül. Várfalban állnak a dobozok. Nyolc-tíz kutyát hozott oda. Szóval borzasztó volt az egész. Mi mindig esténként mentünk oda és hátul, oldalt az ablaknál beszélgettünk ezzel a nénivel a rácson keresztül. Nem is láttam igazából ott esténként a sötétben, hogy milyen doboz dzsungelen keresztül megyünk oda, azt meg végképp nem tudtam elképzelni, hogy mi lehet bent a lakásban. Ahol esetleg nyolc kutya be van zárva egy szobába, ki tudja kapnak-e enni. Megbeszéltük ezzel a kis csoportunkkal, biztonsági körülmények, okok miatt nem fogunk bemenni soha ebbe a lakásba. Nem tesszük ki az életünket veszélynek. Eltelt így másfél év. Én elég jól összebarátkoztam ezzel a nénivel a mi kis csapatunkból. Volt, amikor vittünk neki gyógyszert, Bibliát, rózsafüzért, ezt-azt. Egyik alkalommal úgy adódott, hogy este megbeszéltük, hogy másnap délelőtt elmegyek. Igen ám, de ugye délelőtt nappali világosságban mentem oda és nappal láttam meg, hogy mi is, hogy mi van itt, hogy tényleg mi is van itt. Csak döbbenten álltam ott. Ez a férfi, aki ott, egy kicsit mondhatnám, hogy a hatalmában tartotta ezt az idősebb nénit. Ez a férfi azt mondja nekem, hogy menjél be nyugodtan, menj be a szobába. Akkor hirtelen meghallottam a Szentlélek hangját, belül a szívemben: „Ne félj, menj be!” Eszembe jutott, hogy aznap reggel olvastam Dániel próféta könyvéből, azt, amikor a három ifjút bedobják a tüzes kemencébe és túlélik, mert hisznek. Bátran bementem, hát bent olyan látvány tárult elém, hogy azt nem is akarom részletezni. Elmentem egy ajtó mellett, hallottam, hogy ott az a rengeteg kutya, ott ugat. Tényleg azt sem tudtam, mire gondoljak. Bejutottam abba a szobába, ahol ott volt az a néni, akinek eddig mindig csak a sötétben az arcát láttam. Most láttam egészben a szobáját. Az a bűz, az a szeméthegy, ami ott bent volt, az egyszerűen katasztrofális volt. Akkor ott ültem, tíz-tizenöt percig beszélgettünk. Amikor kijöttem, akkor ujjongva és dicsőítve mentem vissza a kollégiumba, hogy mertem lépni az Úr erejéből. Mertem cselekedni, mertem mozdulni. Felszabadította az Úr a szívemet és egyre jobban napról-napra szabadítja fel az Úr a szívemet. Ezt akarja mindannyiunkkal, hogy szabad emberek legyünk, akik a szeretet forradalmából élnek és cselekednek. Nem közönyösen arra várnak, hogy majd a másik.

Testvéreim! Jézus nagyon szeret minket! Ő azt akarja, hogy mi legyünk az Ő kinyújtott keze ebben a világban. Ámen.


Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2018. december 20. lejegyezte: Kárpáti Angéla

Kérdések a reflexióhoz:
1.                  Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.                  Mit tett érted Jézus az elmúlt héten?
3.                  Mit tettél Jézusért a napokban?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a