Ugrás a fő tartalomra

Mennyire nyűgöz le téged a szerelmed?





Jézus menyasszonyi uralkodótársat akar
Máté 10,37-42
Abban az időben Jézus ezt mondta apostolainak: Aki apját vagy anyját jobban szereti, mint engem, nem méltó hozzám. Aki nem veszi föl a keresztjét és nem követ engem, nem méltó hozzám. Aki megtalálja életét, elveszíti azt, de aki értem elveszíti életét, megtalálja azt. Aki titeket befogad, engem fogad be, és aki engem befogad, azt fogadja be, aki engem küldött. Aki befogadja a prófétát, mert próféta, az a próféta jutalmát kapja. És aki az igazat befogadja, mert igaz, az az igaznak jutalmát kapja. S ha valaki csak egy pohár friss vizet ad is e legkisebbek egyikének azért, mert az én tanítványom, bizony mondom nektek, nem marad el a jutalma.
Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Amikor Jézus a tanítványait oktatta, Máté evangélium 10. verse számol be erről, akkor ezt megelőzően Jézus egész éjszaka imádkozott. Egész éjszaka virrasztott. Az Atya mondogatta neki, hogy kiket válasszon ki. Hatalmat adott neki, némelyiknek még új nevet is adott a tizenkét tanítvány közül. Először tanítványok voltak, azután apostolok. Mit jelent ez? Kicsit olyasmi ez, mint hogy valaki tanul az iskolában. Először tanul, figyeli a tanárt, eltanul tőle mindent, amit csak tud. Amikor a tanárok együtt alkalmasnak tartják, akkor átadják a bizonyítványt, a diplomát, a felhatalmazást ahhoz, hogy ő is tanítson. Onnantól kezdve már tanító lesz belőle. Először vagyunk tanítványok, először kell tanítványnak lennünk, utána leszünk apostolok.
Az életemben akkor értettem meg ezt, amikor a Szent András evangelizációs iskola János kurzusán vettem részt. Nagyon sokszor elmondták ott, hogy mindig legyünk először tanítványok. Először üljünk a Mester lábainál. Először hallgassunk, először legyünk Jézussal együtt. Csak utána jöhetnek a tevékenységek, az apostoli küldetés. Hiszen hogyan mondanánk el, hogy milyen csodálatos az Isten, ha mi magunk nem fürödtünk először a az Ő jelenlétében?
A mai evangéliumi részlet tehát arról szól, hogy Jézus a tanítványait oktatja. Az egész Máté 10. fejezet erről szól, hogy Jézus elmondja a tanítványainak, hogy mit vár tőlük. Itt van az elején: aki apját vagy anyját jobban szereti, mint engem, nem méltó hozzám. Aki nem veszi fel a keresztjét, és nem követ engem, nem méltó hozzám. Jézus a Mester. Ő azt mondja, hogy aki az Ő Mestere iskolájában akar tanítvány és majd mester lenni, akkor ezek a felvételi követelmények. Jézus azt mondta egy alkalommal, hogy a tanítványnak olyannak kell lennie, mint a mesternek. A tanítvány nem marad mindig tanítvány. Jézus azt mondta az apostoloknak, hogy velem együtt fogtok uralkodni, tizenkét trónon fogtok ülni. Isten bennünket valódi társaknak, valódi partnereknek, valódi királyi gyermekeknek akar. Valódi uralkodó társakat, aki ott ülnek vele a trónon.
Ahhoz, hogy mi képesek legyünk Istennel majd uralkodni és ítélni a világot, ahogy Jézus mondta, ti fogjátok ítélni Izrael tizenkét törzsét. (Mt 19,28) Ahhoz, hogy erre mi képesek legyünk, fel kell, hogy készítsen minket a Szentlélek, ebben a tanítványi iskolában. Nagyon szigorúak a felvételi követelmények: aki apját, vagy anyját jobban szereti, mint engem, nem méltó hozzám. Ezt a mondatot hadd alkalmazzam most a jegyesi misztikára. Krisztus az Egyház jegyese. Ő a vőlegény. Mi az Egyház, Isten népe vagyunk a menyasszony. Tehát valójában ő, még többet akar annál, minthogy mi tanítványok leszünk. Hiszen amikor Jézus arról beszél, hogy férfi és nő elhagyja apját és anyját, és egymáshoz ragaszkodnak, jobban szeretik már egymást, mint a saját szüleiket, akkor ez a feltétele a valódi jegyesség, majd a házastársi szeretetnek, hűségnek. Jobban kell szeretniük egymást, mint a saját szüleiket. Ezt mondja Jézus, idézve a Teremtés könyvét. Elhagyja apját és anyját, feleségéhez ragaszkodik, feleség a férjéhez csatlakozik. Ketten egy test lesznek. Ugyanezt az igét mondja végül is Jézus a tanítványoknak. Hogy a tanítvány úgy tekintsen a mesterre, az ember úgy tekintsen az Istenre, mint a házastársára. Aki apját, vagy anyját jobban szereti, mint engem, nem méltó hozzám. Ilyen mélységbe hagy minket elvezetni Jézus Krisztus. Ilyen ez a tanítványi iskola.
De mi van akkor, hogy ha valaki vállalja ezeket a felvételi követelményeket, akár a házasságnál, mint most idehozott példánál, akár magánál a Krisztus követésnél. Mi történik akkor, ha valaki vállalja ezt? Csodálatos dolog fog történni. Azt mondja Jézus, hogy eljövök és magammal viszlek benneteket, hogy ott legyetek velem, ahol én vagyok. Mert azt akarom, hogy velem legyetek örökké. (Jn 14,28) Hát nem ezt akarja egy szép párkapcsolatban a két fél, férfi és nő, hogy örökké együtt legyenek. Hogy örökké egymás jelenlétében egymásnak örüljenek. Azt mondja Jézus az Utolsó vacsorán, a János tizenhétben, hogy „Azt akarom, hogy ott legyenek velem, ahol én vagyok. Lássák dicsőségemet, amit nekem adott az Atya.” (Jn 17,24) Mi a tanítványi iskolának a végső célja és gyümölcse? A megdicsőülés, a megistenülés. Tanítványból apostolok leszünk, akik a világot meghódoltatják Isten előtt. Oda kell hajtanunk Isten uralmába a világot, azért, hogy minden és mindenki Isten dicsőségét zengje. Ilyen csodálatos célhoz, ilyen komoly befektetésre lenne szükség.
Ha valaki a Himaláját akarja megmászni, akkor a legdrágább felszereléseket kell megvásárolni. A legjobb túravezetőknél kell tanulnia, mert a csúcs felé vezető úton gyilkos ellenerők jönnek. De a csúcson ott van a dicsőség, amiért mindent megéri hátrahagyni. Mindent! Azért, hogy méltóvá váljunk Jézussal az örök uralkodásra, a megdicsőülésre, a megistenülésre, ezért mindent érdemes megtenni. Ahogyan Keresztes Szent János mondja: „Ebben a világban a legcsodálatosabb szépség, Isten szépségéhez képest, maga a rútság. Ebben a világban a legnagyobb gazdagság, Isten gazdagságához képest, maga a legnagyobb nyomorúság.” Ha innen nézzük, nemhogy szomorúan, keseregve és fájó szívvel hagyunk ott mindent Jézusért, hanem örömmel, szabadon. Amikor a vőlegény és a menyasszony ott vannak templomban az esküvőn, akkor nem szomorkodva vannak ott, hanem örömmel, hogy most mindent megkapnak. Amikor megkapjuk Krisztust, a vőlegényt, vele együtt mindent megkapunk. Ahogy mondja Pál apostol: „Ha vele tűrünk, vele fogunk uralkodni. Ha vele halunk, vele fogunk élni, vele fogunk feltámadni.” (2Tim 2,11-12)
Kedves testvérek! Csodálatos Jézus tanítványának, Jézus apostolának, Jézus Krisztus menyasszonyi népéhez tartozónak lenni. Csodálatos az Ő uralkodótársának lenni. Ehhez fel kell nőnünk, vállalni kell a növekedés kínjait. Vállalnunk kell ezt a csodálatos, izgalmas, szép kalandot. Ámen!



Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2017. június 28. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 1572-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy
– szeretettel Péter atya
Kérdés a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Ha volt már esküvőd, milyen emlék jut rögtön eszedbe? Ha még nem, de szerelmes már voltál, akkor mi számodra a leginkább lenyűgöző a szerelmedben?
3.      Mi a leginkább lenyűgöző számodra szerelmes Istenben? Elhiszed, hogy Ő szerelmes beléd? Elhiszed ezt a prédikációt? Mit szólsz a felvételi követelményekhez?
4.      Mit kell neked még elhagynod, ha akarod az Ő szerelmét?
Szerinted az Egyház 2000 év alatt hogyan és mikor vallotta meg a legszebben a szerelmét az ő Urának?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a